Noget med ledninger
Jeg har lige et spørgsmål :!:
:wink: :wink: :wink:
Jeg har tænkt mig at sætte en alarm med startspærre i min buggy, det er jo heller ikke så svært 8) , men mit spørgsmål lyder så!!!!!!
Hvilke steder er det bedst at have startspærre på, da jeg ved at det er rimelig nemt at "kortslutte" den nede ved tændspolen..... Men jeg kan jo ikke klippe den tykke plus over da alarmens små ledninger ikke kan føre nok strøm igennem ned til tændspolen, så hvordan kan jeg så montere den så det måske ikke kan lade sig gøre, og hvilke andre steder kan jeg jeg ellers gøre noget, det er en 3 punkt startspærre og jeg skuller gerne have alle 3 punkter med :!: :!: :!:
Har brug for nogle tips :P
Hilsen Christoffer
-------------------------------------------
54 Oval, 63 buggy, 71 Jagtvogn projekt, 74 Jagtvogn Projekt, 62 Type 1 projekt
Det er vist desværre for nemt at komme til "motorrummet" til at en startspærre er særlig meget bevendt i en buggy.
Har selv tænkt på det men det er bare et spørgsmål om at "SVINET" der vil stjæle den, skal bruge 15min mere. :evil:
Bruger selv en ratlås, og ja den er sgu heller ik meget bevendt, men den virker præventiv om dagen. Om natten skal der mere end både ratlås og startspærre til at sikre dytten.
En stor pitbul på føresædet var nok det bedste 8)
Det ka godt være jeg tar fejl. Det havde jeg ik selv noget imod i dette tilfælde
8) Altså.. Jeg ville sætte en elektrisk cut off ventil på benzinslangen under tanken som 1. kanal.
Som 2'er ville jeg tage tændingsplussen til tændspolen. Jeg kan ikke lige se hvordan man skulle kunne "kortslutte" den ved spolen, medmindre man har en stump ledning og værktøj med.. :?: Der er jo ikke andre strømgivere end generatorens hovedledning i motorrummet..
3. kanal kunne være startrelæet på starteren.
drop startspærre og alarmer, bare skriv "protected by the people from VWNettet.dk" med store bogstaver på bilen..
Folkevogne (og buggyer mv.) bliver stort set aldrig stjålet..
De er besværlige at bryde op/kortslutte
De tiltrækker for meget opmærksomhed
De er ikke særligt hurtige
De giver ikke den fede køreoplevelse som fx. en 911ér
Der er ingen plads til tyvekoster
en mazda eller en hiace eller en stor bmw er meget mere interessant for en biltyv
-------------------------------------------
54 Judson Oval, 58 Speedster, 67 Samba, 68 Earlybay
26150707
Jeg har lavet en del elektrisk arbejde på de luftkølede efterhånden, og hver jeg er stødt ind i en der har monteret en alarm el. lign. har det været noget ged, fungeret af helvede til, halvdelen af det originale ledningsnet er blevet skamferet af strømtyve osv.
desuden er langt de fleste af de alarmer man kan købe til få penge noget billigt taiwanplastic, og matcher slet ikke den kvalitet vores tyske vidundere har
-------------------------------------------
54 Judson Oval, 58 Speedster, 67 Samba, 68 Earlybay
26150707
Hej Yellow
Det kan faktisk godt lade sig gøre for for dig at du også bryder de "tykke" ledninger. Det kræver at du sætter et relæ ind som kan bære strømmen, og da man kan få relæer i uendelig størrelse burde det i teorien ikke være noget problem.
Det største problem ved et sådant relæ er at de fleste ikke er så glade for fugt i længden.
Fo at undgå fungt kan du være nødt til at montere det hele i en tæt kasse og det vil nok være lidt for knoklerer.
Alt i alt tror jeg at jeg vil fraråde dig det da der nemt kan gå ged i det hvis du ikke 100% på hjemmebane med elektricitet.
Jeg er elektrikker og dette er det bedste ud fra min overbevisning.
Mvh Jakob
Jeg har nogle gange på min egen bil (Fiat) lige knappet fordelerdækslet af og taget rotoren i lommen. Så kan man sq næsten ikke være mere sikker på at bilen holder der når man kommer igen. Som det nævnes er det sjældent at folk render rundt med en ledning i lommen, men muligheden for at de har en rotor der skulle passe..hvis de finder ud af den mangler er vel 1:100000 (eller bedre)
MVH. Jesper
-------------------------------------------
Lok: Ved Holbæk. 4300
Mob: 30286653
Hej Yellow
Det kan faktisk godt lade sig gøre for for dig at du også bryder de "tykke" ledninger. Det kræver at du sætter et relæ ind som kan bære strømmen, og da man kan få relæer i uendelig størrelse burde det i teorien ikke være noget problem.
Det største problem ved et sådant relæ er at de fleste ikke er så glade for fugt i længden.
Fo at undgå fungt kan du være nødt til at montere det hele i en tæt kasse og det vil nok være lidt for knoklerer.
Alt i alt tror jeg at jeg vil fraråde dig det da der nemt kan gå ged i det hvis du ikke 100% på hjemmebane med elektricitet.
Jeg er elektrikker og dette er det bedste ud fra min overbevisning.
Mvh Jakob
Glemte sku lige at logge ind.
Det er jo meget rart at kunne se hvem der har skrevet det hvis man nu er total uenig så man kan få en debat om det.
Som jeg skriver så er det ikke så svært at lave!!!!!
Og til Jakob :wink: så har jeg rodet med el næsten siden jeg kunne gå, da den gamle derhjemme har haft el-firma i 25 år, så jeg kan godt finde ud af sådan noget, så længe det ikke drejer sig om mere end 12v, for det der 230v det skal jeg ikke røre ved, har fået de rap over nallerne jeg skal ha :? ...... Og har installeret en del alarmer i biler før... Har bare aldrig sat en i en folkevogn
Og til Morten, jeg har ikke tænkt mig at bruge strømtyve da jeg ikke mener det er rigtigt at gøre, hvis man endelig skal samle noget, så skal det loddes og så lige en gang krymp omkring.... :D
Nå men grunden til at jeg spørger er at jeg har alarmen til at ligge alligevel, og efter sigende skulle den være meget god.... Så jeg kunne godt tænke mig at få den i da jeg så mener at den bliver en tand sværer at få fingre i, selvom det ikke sker så tit...
Og da jeg ikk har sat en alarm i en folkevogn før, så kunne det jo være sjovt at prøve.
Men i kan da også hjælpe mig med en anden ting, er der nogen af jer der har et ledningsdiagram til en bobbel, da jeg ikke kan få blinklyset i speedometeret til at virke, og da jeg alligevel skal til at lave nyt ledningsnet, så kunne det være fint hvis jeg vidste hvor de rigtige ledninger skulle komme fra, da der er byttet om på noget stel og plus, som bliver til plus og stel når der kommer tændning på.... Virker
ånssvagt men sådan er det faktisk, og jeg tror at de svenskere har fobundet det "lidt forkert"... :!: :!: :!:
Men tak for hjælpen ind til videre.....
Hilsen Christoffer
-------------------------------------------
54 Oval, 63 buggy, 71 Jagtvogn projekt, 74 Jagtvogn Projekt, 62 Type 1 projekt
Du kan finde diagrammer her:
http://www.vwtyp1.com
I dropdown-menuen "Teknisk info" vælger du Elschema.
-Der findes utallige sider om emnet.
Mvh
Anders
-------------------------------------------
Birkerød
1974 VW 1303/1300 ccm
the_lawnmower(bummelum)hotmail.com
Det er pærelet ... og billigt !
Du køber da bare sådan en hovedstrømsafbryder som camping folket bruger (kan købes i enhver biludstyrsbutik). Den sætter du så lige ved siden af batteriet, og monterer den på stel-kablet...... så kan du bare tage den røde plastnøgle med dig (chancen for at biltyven løber rundt med sådan en i lommen er også meget lille)
Hvis du er rigtig smart, monterer du en plade over batteriet og så man ikke kan kommet til det, og så monterer afbryder heri.
-------------------------------------------
1966 Type2, 1957 Karmann Ghia