Mishandlet stempel og topstykke
Min forrige 1300 motor blev udskiftet efter at have haft en voldsom bankelyd. Jeg har først fået den skilt ad nu og på den ene cylinder er stemplets top og topstykket fyldt med en masse mærker. Ventilerne er rene, men ser ellers intakte ud. Der ser heller ikke ud til at være metalstumper nogen steder i motoren.
Hvad kan det skyldes - og kan jeg roligt anvende motoren med f.eks. et 1600 cylindersæt og topstykker. Kan jeg evt. genanvende topstykket efter en opboring ??
Hvad siger ekspertpanelet ??
-------------------------------------------
Et gammelt legebarn
Den har højst sansynligt "slugt" noget. Måske et stykke ventilstyr, eller noget udefra. Hvis toppen, bortset fra det, er 100 % iorden kan du godt fræse den. men så får du jo nok alt for høj CR medmindre du laver noget seriøst kammerarbejde.
Nå, skrev sidste indlæg inden jeg fik set billederne :oops: Men jeg tror stadig den har slugt noget, og derefter har fået en masse skarpe kanter > tændingsbanken under belastning. for de fleste af de mærker der set i stemplet ligner mere det end fremmedlegemer.
T.
Hej igen, i får lige et billede mere
-------------------------------------------
Et gammelt legebarn
[quote:93ad57cbb3="Farmer"]Den har højst sansynligt "slugt" noget. Måske et stykke ventilstyr, eller noget udefra. Hvis toppen, bortset fra det, er 100 % iorden kan du godt fræse den. men så får du jo nok alt for høj CR medmindre du laver noget seriøst kammerarbejde.[/quote:93ad57cbb3]
Hvad betyder CR ? 8O
-------------------------------------------
Et gammelt legebarn
Kompressionsforhold( Compression Ratio )
-------------------------------------------
Hvordan ser stempelringene ud ?
-------------------------------------------
Jeg beklager, men nogle af billederne er taget med et Canon spejlreflekskamera.
[quote:69d947cbfb="Frank_Andersen"]Hvordan ser stempelringene ud ?[/quote:69d947cbfb]
Ja, du har ret, jeg checker lige i morgen, når det bliver lyst 8)
-------------------------------------------
Et gammelt legebarn
Stempelringe og stemplets sider er OK! 8)
-------------------------------------------
Et gammelt legebarn
Motoren der er nævnt i ovennævnte indlæg er en type AB, men jeg har en anden 1300 AR motor, som jeg købte til at plukke stumper af. Den har en tilsvarende defekt på samme cylinder, blot også et stort hul i stemplet i tilgift.
Det er cylinder 2 på begge motorer - er der et mønster der ?? :?:
-------------------------------------------
Et gammelt legebarn
Umiddelbart vil jeg sige tændingsbanken, at det så er toeren er vel et tilfælde, eller det er den cyl. på den motortype der kører varmest.
-------------------------------------------
Jeg beklager, men nogle af billederne er taget med et Canon spejlreflekskamera.
Skader som ovennævnte - kan det skyldes tændrøret, der "taber" noget af elektroden ell. lign. ned i brændkammeret ??? 8O
mht. tændingsbanken - kan det være så voldsomt at det lyder ligesom nogen slår hårdt (og hurtigt) på motorblokken med en hammer ?? 8O
-------------------------------------------
Et gammelt legebarn
JA. men der skal da være noget helt tosset galt.
Det er ikke de par klik den siger ved lave omdrejninger. Det der er farligt er tændingsbanken ved høje omdr. hvor man ikke kan høre det for alt det andet.
Hej Frank, motoren lød som beskrevet ovenfor = dak-dak-dak-dak. En meget høj og grim lyd, så jeg troede den havde tabt den ene ventil ned i brændkammeret.
De eneste skader er dem, du kan se på billederne og jeg kan ikke finde noget andetsteds på motoren. Det andet topstykker er fint og stempler etc. er OK. 8O
-------------------------------------------
Et gammelt legebarn
Plejer man ikke at sige, at det er den tredje cylinder der normalt bliver varmest og derfor "giver op" først?
Hvis "dak-dak"-lyden kom pludseligt må der da næsten være noget der er røget ned i cylinderen på et tidspunkt, men hvis der hverken mangler noget af tændrøret, ventilen eller stempelringen lyder det meget mystisk.
Mht. ombygningen til 1600 står det hele vist i emnet "fra 1300 til 1600" længere nede i "tekniske spørgsmål". Jeg fik det lavet på min for et år eller to siden og det har fungeret fint siden, bortset fra at det har været noget ged at få en indsugningsmanifold til en 1600 karb. til at passe på en udstødning til dobbelte forvarmerør. Tror at det nemmeste er den omdysning af 1300 karb'en som Farmer nævner, hvis man ikke vil svejse to manifolde sammen eller købe ny udstødning.
den kan da også nemt have slugt noget igennem karb. / luftfilter
-------------------------------------------
1966 Type2, 1957 Karmann Ghia
den kan da også nemt have slugt noget igennem karb. / luftfilter
-------------------------------------------
1966 Type2, 1957 Karmann Ghia
Tændrøret var smadret, så det var ikke let at sige om den havde tabt noget af elektroden ned i kammeret. Det kunne man måske godt tro efter lydene at dømme.
Til Nimbus - kører du med standard transmission - og er det OK ?? hvad løber den i topfart ?? Er den glad for motorvejskørsel = 130 km/t ?? 8)
-------------------------------------------
Et gammelt legebarn
Jep, samme gearkasse som der sad på dengang den kørte 1300 cc.
Jeg ved ikke hvad mærkekode den har, men bilen er en standard 1303'er fra ´73 og jeg tror ikke at gearkassen har været skiftet. Ifølge mekanikeren har den det fint indvendigt - jeg har ikke selv kigget.
Egentlig synes jeg at det fungerer fint-fint, men jeg plejer så heller ikke at hive den over 3500-4000 o/min. hvilket svarer meget godt til 100-120 km/t. (incl. den sædvanlige udnøjagtighed på speedometeret osv.). Jeg synes at den bliver lidt for "levende" at køre hvis den kommer over de hastigheder. Måske er det noget der kan rettes op på med en frontspoiler og en moderat sænkning med lidt hårdere fjedre, men så langt er jeg aldrig kommet. Jeg har haft den over 140 på speedometeret i ny og næ, men det er ikke noget hit i sidevind :?
[quote:616076be32="Nimbus46"]Jep, samme gearkasse som der sad på dengang den kørte 1300 cc.
Jeg ved ikke hvad mærkekode den har, men bilen er en standard 1303'er fra ´73 og jeg tror ikke at gearkassen har været skiftet. Ifølge mekanikeren har den det fint indvendigt - jeg har ikke selv kigget.
Egentlig synes jeg at det fungerer fint-fint, men jeg plejer så heller ikke at hive den over 3500-4000 o/min. hvilket svarer meget godt til 100-120 km/t. (incl. den sædvanlige udnøjagtighed på speedometeret osv.). Jeg synes at den bliver lidt for "levende" at køre hvis den kommer over de hastigheder. Måske er det noget der kan rettes op på med en frontspoiler og en moderat sænkning med lidt hårdere fjedre, men så langt er jeg aldrig kommet. Jeg har haft den over 140 på speedometeret i ny og næ, men det er ikke noget hit i sidevind :?[/quote:616076be32]
Hej igen, min bil er en standard 1200 Sparkäfer med svingaksler. Den er sænket 3-4 cm for og bag, har fået en ca. 10 kg ballast ned i reservehjulshjulbrønden og kører som en drøm på Goodyear GT 2 195/65 R15 dæk. Sidevindsfølsomhed er ikke et problem og den styrer rigtigt fint i sving.
Der er ingen tvivl om at dækkene er vigtige, den kører ikke så godt på vinterdækkene, der er Michelin M+S 165R15.
-------------------------------------------
Et gammelt legebarn
Kender det godt, det der med ballast. Jeg har også stadig en sæk sand liggende i reservehjulsbrønden fra i vinter 8)
Jeg havde også overvejet noget sænkning, men det kommer ikke til at fungere med at sænke den bagi pga. hængertrækket. I forvejen skal det køres meget forsigtigt over fartbump, ellers går trækket på.
Men ellers lyder det da som om du sagtens kan "opdatere" motoren til 1600, når dine køreegenskaber er så fine. Tror at du nævnte at du havde en 1300 AR-motor stående til plukke dele fra? Min er en AR'er og det har som nævnt ikke givet problemer at gå fra 1300 til 1600 på den, så hvis blokken ellers er iorden kan du måske bruge den?
[quote:24c4a4d1e7="Nimbus46"]Kender det godt, det der med ballast. Jeg har også stadig en sæk sand liggende i reservehjulsbrønden fra i vinter 8)
Jeg havde også overvejet noget sænkning, men det kommer ikke til at fungere med at sænke den bagi pga. hængertrækket. I forvejen skal det køres meget forsigtigt over fartbump, ellers går trækket på.
Men ellers lyder det da som om du sagtens kan "opdatere" motoren til 1600, når dine køreegenskaber er så fine. Tror at du nævnte at du havde en 1300 AR-motor stående til plukke dele fra? Min er en AR'er og det har som nævnt ikke givet problemer at gå fra 1300 til 1600 på den, så hvis blokken ellers er iorden kan du måske bruge den?[/quote:24c4a4d1e7]
Ja, jeg har både en AR og AB, som jeg er ved at skille ad i øjeblikket, mens jeg overvejer (læs: sparer sammen !!) hvad jeg skal gøre.
Du har ret mht sænkning - jeg fik beskadiget udstødningen ved at køre (forsigtigt) ned af en indkørsel med tre mand i bilen.
-------------------------------------------
Et gammelt legebarn