44Ah eller 55-60Ah batteri?? Dynam
Et lille hurtigt skud fra hoften...
Hvilket batteri skal jeg købe til en 1303'er fra 1973?
Det "normale" er vel 44-45Ah, men er der mere krudt i de større og kan generatoren så overhovedet lade skidtet?
Det er en standard 1300 motor.
Jeg køre selv med en 1600 motor og et 55amp batt. Jeg ville aldrig bruge under 55amp.
Jeg tør ikke sige om hvilken type lader du har, men jeg har kun 1 gang hørt om at en lader ikke kunne lade batteriet helt op og det var ikke på en VW.
Hvis jeg husker ret så er det en 60amp lader, men det kan godt være jeg husker galt.
-------------------------------------------
Michael
jeg bruger altid std 44Ah batterier, harald Nyborg har nogen til ca.200,-
Større batterier er ikke nødvendige, og matcher ikke din lader/dit strømforbrug. Hvis bilen ikke starter perfekt med et 44Ah batteri er der noget galt med starteren.
Når batteriet er løbet tør fordi du har glemt at slukke lygterne en nat, så tager det 100 år før der igen er strøm på de store batterier..
-------------------------------------------
54 Judson Oval, 58 Speedster, 67 Samba, 68 Earlybay
26150707
Hvis man går op i den slags, så prøv at læse på et batteri hvor mange amp. det kan levere til startstrøm. Typisk 300-350 amp.
Prøv så at læse på det billige, 175-180 amp.
Jeg har selv brugt mange af de billige, til kundebiler, men der er altså forskel.
Din dynamo er på 30 amp. og ja den kan sagtens holde din bil med strøm. Det har fabrikken haft styr på.
Tak for de hurtige svar!
Hmm.. tja... problemet er, at jeg har oplevet, at jeg bliver nødt til at lade lidt "eksternt", hvis I forstår, efter 2-3 måneders brug. Der er altså ikke noget problem at starte (så længe der er strøm på batteriet).
Jeg har haft mine tanker om, at det sikkert skyldes mit kørselsbehov på kun 5-10 km af gangen (bykørsel i Køffenhavn, rødt lys... rødt lys... rødt lys...). Og nu er dynamoen/generatoren vel egentlig ikke bygget til at køre med lys på hele tiden, som vi jo gør her i DK?
Ladelampen lyser aldrig, så jeg var faktisk kommet frem til løsningen med et nyt batteri. Det kan jo værre, at det bare er det, der skal til.
I øvrigt, Frank, du skriver, at det er en dynamo. Bare lige for at få det på det rene, er det en generator eller en dynamo, det er vel ikke det samme?
/Ole
P.S. (Morten)... "glemmer at slukke lyset en nat"..., nu er det jo en af de nye vogne, du ved, med lygterelæ og såen :o)
det er en dynamo du kører med
-------------------------------------------
1966 Type2, 1957 Karmann Ghia
Ja, det er en dynamo du kører med.
Det problem du beskriver, afhjælpes ikke med et større batteri. Grunden er netop som du selv antyder, meget stop & go traffik - og med lys på. Det er dynamoen ikke "gearet" til.
Tag derfor og invester i en generator. Det nemmeste er en såkaldt "bus" generator idet den har indbygget laderelæ. En ny koster ca. 1475 kr. + en anden fod. Generaoteren lader meget mere ved lave omdr end en dynamo, og så selvfølgelig yderligere 20 A ved fuld skrald.
Ud over det vil jeg da til enhver tid købe et ordentligt batteri til min egen bil hvertfald. Et godt batteri har, som Frank siger, meget mere startkapacitet end de billige. Typisk 100 - 130 amps mere. Ikke for at du har brug for det i det daglige, men når det bliver rigtig koldt, så er det en rar ting !!!
T.
OK, OK...
Tak for de gode svar!
Har tænkt lidt på... er det muligt at skifte dynamoen ud med en generator uden at skulle ha' motoren ud? Skidtet skal jo ud af blæserhuset... hmm
/Ole
Man kan i hvert fald godt hive en generator ud af blæserhuset uden at skulle have motoren ud af bilen. Man skal bare have løsnet den 36mm. (mener jeg, men tjek med Haynes først) møtrik der sidder på bagsiden af blæseren først, så man kan tage generatoren ud af huset uden at selve blæseren følger med - og så skal man lade være med at tabe shims'ene ned i blæserhuset når man trækker generatoren ud af huset.
Jeg ved ikke hvor meget der skal skiftes hvis man går fra dynamo til generator, men det burde da kunne lade sig gøre.
8) Jeg synes det er lidt nemmere at tage blæserhuset ud med dynamoen siddende på, i et stykke.. Der skal du fjerne termostaten under det ene topstykke, det store sp.bånd der holder selve dynamoen, samt bagklap OG hængselbeslag.
Så skal man ikke ind og rode med 36 top og værktøj bagved blæserhuset.. :roll:
Hæ hæ, det var faktisk den metode jeg brugte sidst og det syntes jeg var vildt besværligt 8O
Men sådan er det jo med smag og behag - det er i hvert fald mulighederne, så kan du jo selv vælge...
og hvad er så lige et "godt" batteri ?
Er det mærkevare som BOCSH osv.
Kunne godt bruge et par gode råd, da jeg heller ikke har været tilfreds med mit sidste køb af billigt batteri fra Jem & Fix
matias
man skal ENDELIGT ikke bruge metoden med at løfte hele blæserhuset.. - det er 500% for meget arbejde..
Skru karburatoren af indsugningsmanifolden (lad bare gaskabel og benzslange sidde på) - og flyt den ud til siden
Løsn de 4 6mm skruer på blæserhuset (de nederste kan drille lidt), spændebåndet og kileremmen.
pil den yderste halvdel af remhjulet på dynamoen, så kan du se 2 flader du kan sætte en stor svensknøgle på. tag så en 36mm top på en skralde og sæt den på bagsiden af dynamoen. -sæt dig ved højre baglygte og hiv skralden og svensknøglen hver sin vej så løsner du den store møtrik der holder blæseren på dynamoen.
Nu er det lige til at vippe dynamoen ud mens man lader blæseren sidde inde i blæserhuset
Hvis man skal skifte fra dynamo til generator skal man skifte generatorfoden mens dynamoen er af.
samling er bare omvendt (man behøver ikke at sætte de to nederste 6mm skruer bag indsugningsmanifolden på igen)
jeg tror at det plejer at tage 10min
-------------------------------------------
54 Judson Oval, 58 Speedster, 67 Samba, 68 Earlybay
26150707
AAH, Morten. Det kan du ikke være bekendt. De 2 bolte kan man udelade hvis man ligger i regnvejr på en landevej i Rumænien. Men da ikke som halvprof. Vw-mekaniker.
Husk i øvrigt at bruge en original generatorfod. Jeg har engang købt en forkromet, fordi det var det eneste KB havde. Den var ikke i den rigtige legering og udvidede sig helt vildt når motoren blev varm. Hvis man så justerede remspændingen ved varm motor, var remmen helt tosset slap på kold.
-------------------------------------------
Jeg beklager, men nogle af billederne er taget med et Canon spejlreflekskamera.
Man må sige, at indlægget har udviklet sig, derfor lige et par tillægsspørgsmål:
HVIS nu man finder ud af, at det rigtige er et skift af dynamoen til en generator og dynamoen er ude og generatoren på plads i en korrekt fod.
Hvad så hvis...
...generatoren [b:4fe8fb0abd]ikke[/b:4fe8fb0abd] har indbygget laderelæ. Kan generatoren tilsluttes de eksisterende kabler og eksterne laderelæ og så bare derudad??
...generatoren har indbygget laderelæ. Hvad med tilslutninger f.eks. ved det eksterne laderelæ m.v.?
/Ole
Hvis generatoren har indbygget laderelæ, piller du bare det andet relæ ud og samler de ledninger under sædet med dem på den anden side relæet.
Hvis den IKKE har inbygget laderelæ, skal du ud og finde et andet relæ som er beregnet til generator. KB har dem til omkr 325.- tror jeg nok.
Et godt batteri - Jah, som jeg har nævnt før, så tar jeg over til min lokale traktorforhandler og finder det største jeg kan få plads til. Jeg kan ikke huske nummeret på batteriet, men det er et 65 - 70 amp. og 510 amp koldstart. Se DET dur !
[quote:d8c96540cb="Farmer"]Et godt batteri - Jah, som jeg har nævnt før, [b:d8c96540cb]så tar jeg over til min lokale traktorforhandler[/b:d8c96540cb] og finder det største jeg kan få plads til. Jeg kan ikke huske nummeret på batteriet, men det er et 65 - 70 amp. og 510 amp koldstart. Se DET dur ![/quote:d8c96540cb]
Ja ja Torben, ingen tvivl om at du bor da på landet !!! :lol: :lol:
Ellers supplerende til "tråden".
Langt det letteste, hvis du skifter til generator er, at finde en med indbygget laderelæ.Mener de nye man køber er sådan "ab frabrik". Den er vist også på 55 amp hvor imod den anden generator type er på 50 amp
Så er det "bare" at pille laderelæet fra underbagsædet og forbinde ledningerne.
Exide er et rigtigt godt batteri, lidt dyrere end mange andre batterier, men til gengeld holder det også meget længere. Det er ligemeget hvor stort batteriet er, der skal bare være plads til det. Din dynamo skal jo kun lade det strøm på batteriet som du bruger.
Grunden til dit problem er ikke stop and go trafik, lys, osv. din dynamo kan sagtens lade tilstrækkeligt til det, hvis den er i orden og det er den højst sandsynligt ikke. prøv at tage plastikdækslet over kullene af og start så motoren. Prøv så at kigge på kullene, de må ikke gnistre, kun en lille smule, det vil de altid gøre. Hvis de ikke gnistrer, så stop motoren. Prøv nu at afmontere kileremmen og drej så dynamoen hurtigt rundt med hånden, kig så på kullene de må ikke hoppe.
disse fejl kan udbedres ved at dreje kommutatoren af og stikke den ud. Kommutatoren er den ring som kullene kører på og den består af en masse kobberflige med bakkelit imellem. Kommutatoren drejes ned så den er jævn, og med en nedstrygerklinge saver man så ned imellem fligene til der ikke er nogle kobberstumper tilbage.
Det kan også være at der er overgang på spolerne inde i dynamoen. Det kan man finde ud af ved at pille ledningerne og kileremmen af dynamoen og sætte plus på den pol der hedder D+, nu skulle der ikke ske noget, hvis dynamoen nu kører rundt, så er der overgang i spolerne. Hvis ikke den drejer rundt, så skulle den gerne begynde på det hvis man sætter en ledning fra den pol der hedder Df og så til stel. ellers er den defekt.
Der er mange der siger at dynamoer ikke kan lade, men det kan de sagtens, men desværre er mange af de dynamoer som folk har liggende slidt op. Jeg kører selv med en dynamo, jeg bruger min bil hver dag om sommeren, jeg kører med lys, spiller musik på fuld drøn og kører rundt inde i byen, og det er absolut ikke noget problem.
MVH
Christian Mathiesen
PS: Genneratorer er pisse grimme.
Hvis den beskrivelse du kommer med er rigtig Christian, så er 75% eller flere af de biler med dynamo jeg har rodet med i 25 år, defekte. Eller rettere dynamoen er.
Hvis man sætter + til D+ skal den begynde at køre og hvis man med motoren i gang sætter stel til Df så skal man kunne måle 4 x dynamoens normale volt på D+. Hvis det er i orden og kullene er hele, så er det regulatoren der fejler noget.
Men jeg er eneig med dig i at de sagtens kan lade det der er brug for og at de er grimme.
-------------------------------------------
Jeg beklager, men nogle af billederne er taget med et Canon spejlreflekskamera.
Nej Frank hvis man sætter + på D+ så må den ikke køre før man sætter stel på Df. Det er rigtigt at hvis man sætter stel på Df imens motoren kører, så skal dynamoen lade på fuld skrald, grunden til at jeg ikke nævnte dette , er at det kan man risikere at ødelægge dynamoen ved, hvis gør dette for længe. Jeg har da også lavet nogle stykker imedens jeg var i lære som autoelektrikker.æ
MVH
Christian Mathiesen
Nå men så må jeg holde op med at bruge defekte dynamoer
-------------------------------------------
Jeg beklager, men nogle af billederne er taget med et Canon spejlreflekskamera.
[quote:faf180ec28="57vwhotrod"]MVH
Christian Mathiesen
PS: Genneratorer er pisse grimme.[/quote:faf180ec28]
Rolig nu Christian :lol: :lol:
Synes nu ellers ikke min dynamo på billedet er alt for pæn, men ok...
Spøg til side, ville bare lige sige tak for de mange gode svar. Det er sgu fedt, at en smal tråd omhandlende batterier kan udvikle sig på den måde.
Keep up the good work.
Hvis ikke et nyt batteri løser problemet, tror jeg sgu, jeg prøver at gi' den flotte dynamo en chance som Christian skriver. Ellers er det jo bare at gå i krig med en generator...
/Ole
Det var da et svar der var til at føle på Christian!
Fakta for alle pengene....
Pharma det er bare at sætte igang, nu har du en grundig vejledning!
Mvh Casper