tybe 4 motor i tybe 1. ikke for at
Hejsa. ved godt mange spørger og ved godt i er trætte af at svare, men så bare lad være. jeg kunne nemlig godt tænke mig at lave en sådan motor.... har set det der porsche køleset man kan få fra csp, men det koster 8000!!! kan hører der er nogle stykker af jer der har lavet det selv!!!!!! derfor tænkte jeg om i ikke har taget nogle billeder af mens i har lavet den, og eller har en "indkøbs liste" eller noget i den stil??
og hvis det er en meget stor forretnings hemlighed vil jeg gerne gi noget for det!!! håber i kan hjælpe!!
Ps. nogen der har set det indlæg frank lavede med service??
-------------------------------------------
~Mette
Det var hurtigt.... mange tak!!!!! :D :D :D
dette er ikke det forkromede svar, men det er da et par pics:
http://www.1302super.com/page42.html
Dette er fra "Toms type 4 Corner"
Her forklares om 3 forskellige typer køling.
http://www.tunacan.net/t4/tech/upright.htm
På Toms type 4 corner er der links til en del "conversion"-projekter, dette er et af dem:
http://www.qtm.net/~persoj/type4.htm
/Anders
-------------------------------------------
Birkerød
1974 VW 1303/1300 ccm
the_lawnmower(bummelum)hotmail.com
Indkøbsliste:
1 type4 motor med udstødning
1 Ekstra sæt øverste køleblik fra en type4
1 Type1 blæserhus
1 6 volts dynamoremskive
1 dynamo eller generator med spændebånd og blæser
1 stykke rør drejet til diameteren på en dynamo
1 stykke 5 mm plade
1 stykke 1,5-2mm. plade
1 stykke fladjern
1 frontoliekøler med termostat og 11 m. slange
1 krumtapremskive på ca. 145mm. dia.
1 kilerem der passer på den færdige motor.
Dertil de dele der evt. vil gå til selve motoren
50 timer, en svejsemaskine og en vinkelsliber
God arbejdslyst
-------------------------------------------
Jeg beklager, men nogle af billederne er taget med et Canon spejlreflekskamera.
Mange tak!! så har jeg lidt at gå ud fra!!! skal sådan en ha front monteret olie køler?? for det er da vidst et rimeligt stort projekt sys jeg........... Det kan ikke laves på andre måder?
Hvis du synes det er svært at sætte en frontoliekøler på, skal du nok ikke gå igang overhovedet. Du render ind i ting der er meget sværere.
Der findes ikke noget ordentligt alternativ. Jo måske et såkaldt DTM-blæserhus, men så skal du jo i lommerne igen.
Du kan godt glemme alt om at sætte noget oppe ved siden af gearkassen. Der skal koldt luft til.
-------------------------------------------
Jeg beklager, men nogle af billederne er taget med et Canon spejlreflekskamera.
Frank har squ da til dels ret, men kan/vil du af en eller anden grund ikke have den forbandede køler i fronten af din bil, kan det godt lade sig gøre, men køleren skal være så stor som overhovedet muligt. Dertil kommer at der skal en blæser på (incl. kølerkappe) så det luft blæseren flytter også kommer igennem køleren, og ikke bare blæser ved siden af. Denne blæser skal så ydermere være termostatstyret , styret af olietemp. Good luck.
hmmmmmmm tja det lyder jo til at være en ordenlig mother fucker at gå i gang med som tømre lærling........ måske jeg skulle lave mig noget sort arbejde i stedet for og så købe mig til sådan en motor i stedet..... men igen mange tak for jeres svar!! så tror jeg bare jeg starter med at rode lidt i min std 1300 i stedet........
Ja og hvis type4 blokken er gammel nok, så sidder der en skrueprop i oliekanalen lige ved siden af påfyldningshullet. Den er M22x1,5 og der passer en termokontakt fra de fleste biler.
-------------------------------------------
Jeg beklager, men nogle af billederne er taget med et Canon spejlreflekskamera.
Har med alle de forskellige type 4 motorer jeg har kørt med(nogle std nogle tunede), haft monteret en eller 2 stk orginale type 4 oliekølere på siden af gearkassen, og har aldrig haft problemer med at motorene er blevet for varme, dog skal det tilføjes at jeg har kørt med bagklappen på klem foroven, hvilket giver ca 10 graders ekstra at leje med.. Er absolut ikke tilhænger af frontmonterede oliekølere, man kan jo ikke køre sænket med det lort hængende derude :twisted:
Man kan købe et konverteringskit hos csp for et par tusind kroner der minder om std type 1. Dertil skal du ha en oliepind, remskive, udstødning, og lidt andet diller daller, slanger termostat osv.. Mange af tingene kan man selv lave (remhjul, kølerblik, blæserhus) med lidt mekanisk snilde.. Hvis du har brug for hjælp skal du være velkommen til at ringe til mig på 22332091.. Kan også skaffe dig nogle af de stumper du får brug for..
Vh Spring
Ikke for at fornærme nogen, så bliver manglende fjedervandring vist et problem før man rager oliekøleren af.
Ud over at slangerne er længere er det da alt andet lige noget nemmere at sætte en køler ude i den kolde luft og så undgå ledeplader, blæsere og hvad der ellers skal til.
-------------------------------------------
Jeg beklager, men nogle af billederne er taget med et Canon spejlreflekskamera.
Er helt enig med dig Frank.
men nogen syns jo de har kørt langt når de har været en tur rundt på ringvejen omkring
Jeg synes f.ex. at jeg har kørt langt, når jeg har kørt rundt på
-------------------------------------------
Ja det er rart når man kører rundt i byen og når så man kører på motorvejen så falder olietemp. lige 5 grader når den får lidt gas.
-------------------------------------------
Jeg beklager, men nogle af billederne er taget med et Canon spejlreflekskamera.
Jeg tror måske man skal til at "dele" rødderne op, lissom en af mine fjerne mail sjukker, (og Rolfs. Det var ham der introducerede os) Tom Slider har gjort.
Han opdelte det således (dette er mest V8 stuff, men jeg syns alligevel. den kan bruges her)
CRUISERS: folk hvis biler er fede at se på, - og de fungerer i dagligdags traffik inclusive saturday night specials. De er ret hurtige når de bliver bedt om det.
WANNABEE racers. Det er så dem der kommer med biler der knapt kan gå tomgang, og larmer så de er lige ved at sprænge trommehinderne når de kører forbi, og ret jævnligt må ind til siden for at køle af, så de kan klare en tur mere rundt i byen. Og hvis de kommer udenbys fra, er de transporteret til en nærliggende parkeringsplads på en trailer. !!!
NOW, which one are you :?:
Når du giver sådan en bold op, Farmer, så er det vel på sin plads først at definere hvilken af de to kategorier din egen bil tilhører, samt at underbygge det med en udførlig beskrivelse af den..!
-------------------------------------------
54 Judson Oval, 58 Speedster, 67 Samba, 68 Earlybay
26150707
Det kan du have ret i Morten.
Nu er det bare sådan at jeg har solgt min german look 1303ér, så jeg har p.t. slet ikke en luftkølet på plader. Der kommer nu nok en ny inden foråret. Ved bare ikke helt hvilken.
Måske min 412S turbo !!!!???? Hvem ved om jeg går hen og får fingeren ud her i løbet af vinteren. Jeg mangler dog stadig at løse et gearkasseproblem. $$$$$
Men jeg hører så absolut til cruiserklassen.
Min 412Sér er tidlig Passatgrøn (mørk grøn) og sort rundt i ruderammen. BMW "DE type forlygter, sænket 5 cm ind i karossen. Tonede ruder Kulfiber detaljer i kabinen. Sæder ikke fastlagt, men bliver nok 928 forsæder og bagsæde fra en Audi A6 avant (lettere ombygget) Lyd: SONY EXPLODE system m. Kl. A forstærkeere. (Mere lyd end punch) Bilen er sænket 50/20 mm. Røde Koni Dæmpere fra en T3 bus bagi, Spax jutserbare dæmpere foran. Kraftigere stabilisator foran (22 mm) og 19 m stabi bagi. (Specialfremstillet.)Fælge Porsche "Trash lid" 7 x 16" dæk bliver 205/55x16" & 215/55X16" (Går og pusler lidt med et "air assist" affjedringssystem, så den forbliver i sin ridehøjde selvom der kommer læs på)
Motor. I korte træk: 1,8 T. 71 x 90,5 mm (1830 cc) Web turbo knast, modificerede "E" toppe,indsprøjtning fra en Lancia Thema Turbo, turbo fra en Porsche 930 3,6T (kun den ene). Intercooler på mål lavet af Weestspeed. Effekt ca. 170 hk. v. 5500 omdr. Så er dert bare et spørgsmål om hvor meget ladetryk der skal til for at gi effekten. jo mindre jo bedre.
Men lad os nu se hvornår jeg får mig taget sammen til at få den gjort færdig.
T.
Kørte til euro med en gammel slidt 1700 t4 hvor oliekøleren sad som på en std t4, tvangskølet af blæserhuset.. Havde ikke varmeproblemer.. og vi lå ikke og kørte 100 hele vejen, den fik hvis mildt sagt for fuld hane på hjemvejen, husker du Henrik.. At vi så løb i et andet problem på hjemvejen ved Ejerbavnehøj er så en anden side af sagen, hehe...
Prøver bare at pointere at der er andre muligheder mht til køling. Hvis man ikke ønsker at køre med frontmonteret oliekøler, og ikke har lyst til at bruge en masse krudt på at lægge massive rør ind i centralrøret, hvilket er den eneste rigtige måde at gøre det på, hvis i spørger mig.
Har et par bekendte der kører med Mesa, den som har en blæser monteret, det er da også en mulighed.. Er enig i at frontmonteret er den bedste løsning, hvis man ikke kører med snuden for lavt.
50 timers arbejde for at konvertere en T4 til T1?????? Hvor mange kopper kaffe når du at suge imens Frank??? Undskyld mig, synes det er voldsomt overdrevet..
Vh Spring
Spring.
Hvormange sæsoner er det lige du har kørt med din motor ?
Omkring ½ ikke ?
det kunne måske bl.a. være fordi dit kølesystem ikke virker helt så godt som du selv tror.
Og de 50 timer er ikke overdrevet ret meget, hvis jobbet skal gøres færdigt, når det meste skal håndbygges.
Hvis du køber et konverteringskit fra f.eks. CSP, Massive TIV ell. lign. er det en hel anden sag.
T.
Ja hvis man køber noget, så kan man nok nøjes med at bruge 30 timer på at få det til at passe.
Når jeg siger 50 timer, er det med fremstilling af speedertræk og luftfiltre og ja kaffe.
Men det er kun fordi jeg har lavet nogen stykker. Den første ville nok tage længere tid.
[quote:baf4173c5e="GetBackOnTrack"]Kørte til euro med en gammel slidt 1700 t4 hvor oliekøleren sad som på en std t4, tvangskølet af blæserhuset.. Havde ikke varmeproblemer.. og vi lå ikke og kørte 100 hele vejen, den fik hvis mildt sagt for fuld hane på hjemvejen, husker du Henrik.. At vi så løb i et andet problem på hjemvejen ved Ejerbavnehøj er så en anden side af sagen, hehe... [/quote:baf4173c5e]
8) 8) Fede tider...
P.s. olie på platiner er noget lort :lol:
Torben, du er nu ikke helt fair overfor ham. Den nuværende motor er rigtigt = ½ sæson, men det er vist ikke kølesystemets skyld. Det har fungeret fint på 3 motore. Og nej, de blev ikke skiftet ud fordi de var sprunget i luften, men fordi der skulle mere WAP i pedalen :D
Men både du og Frank og andre har jo rodet motorer en hel del år mere end os andre og har også mere forstand herpå ingen tvivl om det. :wink:
[quote:c0b91dcb92="Frank Andersen"]Ja hvis man køber noget, så kan man nok nøjes med at bruge 30 timer på at få det til at passe.
Når jeg siger 50 timer, er det med fremstilling af speedertræk og luftfiltre og ja kaffe.
Men det er kun fordi jeg har lavet nogen stykker. Den første ville nok tage længere tid.[/quote:c0b91dcb92]
Så vil jeg da anbefale dig at købe en kaffemaskine frank :wink:
Kan godt se at der ikke er meget ved at købe et blæsersystem hos csp for at bruge 30 timer på at tilpasse det, det sku da gerne passe nogenlunde fra starten???
Ska da lige tilføje at jeg i de 8 år jeg har rodet med folkevogne/motorer kun har smadret en motor, og det var pga en dårlig olie..
Prøver ikke at sige at tingene ikke skal laves ordentligt, men synes ikke der er nogen grund til at pille en begynder på området ned, og fortælle ham at det næsten er umuligt for ham at lægge en t4 motor i hans t1.. Så besværligt er det sku ikke..
En ting er at konvertere en t4 motor til en t1, det kan enhver sku gøre hvis man sætter sig bare en lille smule ind i tingene, en anden ting er at bygge en 200 hk t4, her spiller pengepungen og vel viden en væsentlig større rolle..
vh Spring
Jeg er definitivt en Wannabe Racer efter den førnævnte definition :P
Komfort og driftsikkerhed? BAH!, køb en volvo :wink:
-------------------------------------------
Som så ofte før fortryder jeg at jeg svarede. Det er jo ikke til at se hvem der er erfaren og hvem der er begynder.
Denne tråd begyndte med at nogen bad om en indkøbsliste til hvad man skal bruge for at bygge et type1/4 blæserhus.
Til det, måske lidt naive spørgsmål, tillod jeg mig at skrive en liste, samt at man nok skulle påregne 50 timers byggetid.
Det har så udløst en byge af kommentarer. Det eneste jeg ville var at åbne vedkommendes øjne for at man sagtens selv kan lave det blæserhus og måske spare 6-8000 kr. Det ville jeg da selv gøre og har gjort 4-6 gange. Og ville gøre det igen om nødvendigt. Man lærer jo noget nyt hver gang og det er det jeg synes er sjovt.
Nu har jeg det jo sådan at jeg er ligeglad med om det så tager 100 timer. Jeg har ikke travlt med at komme ud at køre. Jeg synes det er sjovt at udvikle og forbedre.
Hvis jeg så skal til Hamburg eller Rumænien, så skal det virke og køre som om Werket havde lavet det. Helst med så mange almindelige std. dele som muligt.
Men det kan da godt være at inden man er færdig med at rende rundt og bygge nåleleje i svinghjulet, får drejet et stykke rør, skaffe ditten og datten. Og bygge et speedertræk. At 100 timer måske er det rigtige tal. Men hva´så det er jo vores hobby ikke ? Det er jo ikke noget vi skal.
Men nu ikke så meget snak, lad os se de blæserhuse der er lavet på en aftens tid eller to.
-------------------------------------------
Jeg beklager, men nogle af billederne er taget med et Canon spejlreflekskamera.