både 6 og 12 volt
Måske er det er åndsvag ide, men jeg vil gerne bevare min boble's 6v anlæg og samtidig have noget musik i dyret.
Er det muligt at montere en 12v generator i motorrummet og et ekstra remhjul til at trække den.
Altså have to ladere i enden.. og så selvølgelig et 12v batteri, som genratoren lader på, og koble anlæg der til! Er det lang ude? Eller er den eneste løsning er 12v ombygning?
Mvh Rasmus Krag
Hej
Jeg mener du kan få en omformer ( Mascot ) så du kan isætte et 12V anlæg i en 6V bil.
Hilsen Steven.
Jep, det er langt ude :lol:
Sæt en 12 Volt konverter i til at trække radio'en, det er nemmere -- men du vinder ingen SPL konkurrencer med så'n en fætter, og du kan glemme alt om forstærkere.
-------------------------------------------
folkevognen(a)live.com
Jeg har aldrig hørt om nogen der havde fortrudt at de byggede deres bil om til til 12V.
do it right and cry only once
-------------------------------------------
54 Judson Oval, 58 Speedster, 67 Samba, 68 Earlybay
26150707
man kan vel også sætte et ekstra 6 V batteri i ?? Så kan du både have 6v og 12v alt efter hvor du tager strømmen fra??
//Jesper
-------------------------------------------
Lok: Ved Holbæk. 4300
Mob: 30286653
det er sgu ikke meget sværere at konvertere helt til 12V
Kun hvis man kører med en gl 30hk motor hvor man ikke kan skifte generatorfoden, er der en grund til at lave den slags fixfaxerier..
[u:2c574245f8]ALLE[/u:2c574245f8] der kan skrue bare en lillebittesmule bil kan konvertere til 12V med de rigtige dele og selvfølgeligt hjælp fra vwnettet
-------------------------------------------
54 Judson Oval, 58 Speedster, 67 Samba, 68 Earlybay
26150707
umiddelbart vil jeg da ikke mene det er muligt at lave en opsætning med 2 stk 6 v batterier der begge bliver ladet af den samme dynamo, hvor det er muligt at tage 12v ud herfra..... man kan seriekoble 2 stk 6v men så bliver det jo 12v... og hvis man parralel kobler 2 stk 6 v så får man jo stadig kun 6 v... og her er der ikke mulighed for 12 v pga. den måde de er forbundet.... eller hva ???
Det vil jeg gerne se en god tegning/diagram over....
Du vil sikkert også fortryde det hvis du ikke konverterer til 12v nu hvor bilen alligevel er under renovering !
-------------------------------------------
1966 Type2, 1957 Karmann Ghia
Om man kan lave det batteritrick ved jeg ikke, jeg så tegningen på hjemmeside, en gut en der havde lavet det i noget spitbus..tegningen kan jeg ikke finde igen så jeg har prøvet at lave en tegning efter hukommelsen.
Men det skulle være noget i retning af: mellem de to røde kabler har du 6V og tager du så det ene røde kabel længst til venstre og det blå vil du have 12V. Om det kan lade sig gøre i praksis med at lade på batteriet, der er jeg dig svar skyldig.
Jesper
-------------------------------------------
Lok: Ved Holbæk. 4300
Mob: 30286653
Det burde godt kunne lade sig gøre som vidst i diagrammet men der skal jo lades på begge batterier, og det ved jeg ikke om dynamoen kan klare.
Forsøg at holde de forskellige spændinger så adskildt som muligt.
Ellers skal du sætte en transformer ind, men derved har man jo noget tab.
mvh Jakob
jeg forstår bare ikke hvordan m,an kan lade begge batterier med denne opsætning.........
-------------------------------------------
1966 Type2, 1957 Karmann Ghia
Hvis min elektronikviden ikke er alt for slidt, så skal du bruge en 12volts lader forbunden på følgende måde.
-------------------------------------------
Michael
I øvrigt er det også samme steder som laderen er forbundet at du har plus og minus 12volt
-------------------------------------------
Michael
det her er meget sjovere end: "Det er Leth"
:-) :D :D :D :D :D :D :D :D :D :D :D :D
-------------------------------------------
1966 Type2, 1957 Karmann Ghia
Det Svær't!
Jeg havde nu tænkt på at lave to uafhængige systemer, og så lade 6v systemet få karossen som stel, og trække ledninger til cd og forstærker, fra 12v batteri i venstre side under bagsædet.
Men jeg legede bare lidt med tanken.. Det ender jo nok med en 12v konvertering 8)
Mathiasen, den tegning til sidst giver dig både 6v og 12v. Du behøver ikke 2 helt uafhængige systemer. Du kan køre både 12v og 6v med 1 lader og 2 6v batterier.
På den måde behøver du kun en alm 12v lader. Det er da det nemmeste.:)
Hvis du gør det på din måde, med både et 6v batteri og et 12v batteri, så skal du for det første have 2 ladere kørene hvis ikke du vil dræne dit 12v batteri ret hurtigt til cd og forstærker. Det går hurtigere end du regner med.:)
PS. Du kan sagtens lade karosen være stel på den sidste tegning. Den skal blot forbindes samme sted som laderens minus. Er du med på hvor du har de 6v og hvor du har 12v på tegningen?
-------------------------------------------
Michael
8O DROP DET!og gør som Morten siger, lav den om til 12 V en gang for alle. Brug så en spændingsreducer til f.eks viskermotor og afviservinger, eller få Henriksen til at vikle dem om. I nden i er færdig med alt det der dobbelt 6V halløj har i brugt mange flere recurcer end det tar at bygge den til 12V. Og dobbelt 6V er stadig ikke nær så godt som 12V fordi dynamoen ikke lader nok.
T.
Hehe. Det er nu ikke så galt endda farmer. Det eneste det kræver er et extra 6v batteri og en 12v dynamo/generator.
Men du har nok ret. I det lange løb kan det nok bedst betale sig at skifte helt over til 12v.
-------------------------------------------
Michael
det var også bare et lille tanke eksperiment :)
Men jeg skal lige have lavet noget rust-arbejde først og så kan det elektriske få turen bagefter!
det var også bare et lille tanke eksperiment :)
Men jeg skal lige have lavet noget rust-arbejde først og så kan det elektriske få turen bagefter!
Jeg snublede lige over dette emne, og syntes mit spørgsmål er ret relevant, og at de folk der måske er med på en lurer på denne tråd kan gi mig et hint.... derfor valgte jeg (snylte - snylte) at fortsætte denne tråd. :o)
Jeg har en 1303 med 12v og det hele, og det er skømt.. nu er jeg så igang med min egen centerkonsol, og noget blæserværk til bilen... og til dem skal jeg så bruge en form for justering af blæserhastigheden.
Umiddelbart var min ide at smide en 12-6 volt konverter på og så lave en stop/halv kraft/fuld kraft - opsætning.... men de konvertere man køber i dyre domme kan lige akurat klare en små 1amp, og de blæsere jeg har, kræver ved 12v 0.8.
Problematikken opstår da jeg smider 5-7 blæsere rundt om i bilen, så en enkelt konverter er helt utilstrækkelig, så jeg gik med tanken om hvor svært det kunne være at lave en konverter selv.
Så hvis der er nogle af jer, der har et rimelig fif til en hjemmeside med nogle diagrammer osv, eller bare lidt elektronik-teori, så vil jeg være meget taknemmelig.
/Party
Hej
jeg har lavet flere om til 12volt med 2 6volt batterier det fungere perfekt, så kan man trække 6 volt til afviser/ viskermotor mm, dynamoen skal være 12volt . På en 30hk kan fræse foden op så
en 12volt dynamo passer
MVH Dennis
vw bug service
[quote:2361a774ba="partyman"]Jeg snublede lige over dette emne, og syntes mit spørgsmål er ret relevant, og at de folk der måske er med på en lurer på denne tråd kan gi mig et hint.... derfor valgte jeg (snylte - snylte) at fortsætte denne tråd. :o)
Jeg har en 1303 med 12v og det hele, og det er skømt.. nu er jeg så igang med min egen centerkonsol, og noget blæserværk til bilen... og til dem skal jeg så bruge en form for justering af blæserhastigheden.
Umiddelbart var min ide at smide en 12-6 volt konverter på og så lave en stop/halv kraft/fuld kraft - opsætning.... men de konvertere man køber i dyre domme kan lige akurat klare en små 1amp, og de blæsere jeg har, kræver ved 12v 0.8.
Problematikken opstår da jeg smider 5-7 blæsere rundt om i bilen, så en enkelt konverter er helt utilstrækkelig, så jeg gik med tanken om hvor svært det kunne være at lave en konverter selv.
Så hvis der er nogle af jer, der har et rimelig fif til en hjemmeside med nogle diagrammer osv, eller bare lidt elektronik-teori, så vil jeg være meget taknemmelig.
/Party[/quote:2361a774ba]
På en transporter fra firserne har varmeblæseren 3 hastigheder. det foregår med en stor modstand med 3 udgange på. du skal bare have fat på sådan en eller flere, afhængig af antallet af blæsere. De må være til at finde hos huggeren. Jeg har en liggende som jeg tager et billede af hvis jeg husker det
Lennart
Okja... det er selvf. en mulighed. Jeg har da også haft et par elektronikfag på HTX, men der byggede vi kun svagstrøm, og selvom det er svagstrøms-teori der skal bruges her, er det vist ikke almindelige modstande der skal bruges når der er tale om så mange amps.
Men jeg syntes nu også det kunne være fedt at lave en kontrol, måske med flydende hastidhedsjustering, eller med 4-5 hastigheds-steps på.
Men det kan være jeg kan lære noget af dit billede, så på forhånd tak for hjælpen :)
/Party
Hehe.... lur mig om en 3. tur på google gav bonus...
12-9v DC converter med diagram og det hele...
http://www.uoguelph.ca/~antoon/circ/car912.htm
/Party
[quote:d384fbedae="partyman"]Hehe.... lur mig om en 3. tur på google gav bonus...
12-9v DC converter med diagram og det hele...
http://www.uoguelph.ca/~antoon/circ/car912.htm
/Party[/quote:d384fbedae]
Hvad med at bruge en formodstand som i alle andre biler? Det virket og du kan finde en billigt hos en hugger.
/Rune