Mit VWnet

Har du ikke en konto endnu? Få mere ud af VWnettet, opret dig som bruger her og nu - helt gratis...
Shoutbox
16:47 Stæger: Olietrykskontakt
22:03 t2pickup: jacob mener 411 kun er 1700 og 1800ccm ej 2000ccm
16:30 Gollum: stelnummer der starter med 134 hvad betyder det?
13:44 JAN_VW VW-BOBLE ØSTER TØRSLEV: gearkassekoder ??
09:13 Jacob: Findes Typ.4(411) med en 2,0 motor?
09:13 Jacob: finde Typ.4(411) med en 2,0 motor ?
09:15 iversen20: Buggy

Du kan se seneste shout historik her...
Sponsorer
Hovwdiaudi
Kit og buggy service
Get back on track
Classic vw parts

  både 6 og 12 volt

Tags:
No tags yet.

(permalink) Haardberg Member
Skrev for 20 years siden | | | |
lige det jeg skriver højere oppe :)

Lennart
(permalink) partyman Member
Skrev for 20 years siden | | | |
hmm. Det du siger der, er ikke lige noget jeg har hørt før vil jeg sige... men ordet formodstand giver logisk mening hvis du med det mener at smide en modstand af x-størrelse på alt efter hvilken spænding du vil ha.

Men spørgsmålet er vel om en eller anden modstands-komponent kan klar de strømme, eller om der skal lidt EL-logik til.

Men er jeg helt hen i skoven her, må du meget gerne øse lidt af din viden om denne "formodstand".

/Party
(permalink) partyman Member
Skrev for 20 years siden | | | |
hehe fair nok lennart :) det kan være jeg gør det til et for stort problem.

/Party
(permalink) Rune76 Member
Skrev for 20 years siden | | | |
[quote:f76021c6d3="partyman"]hmm. Det du siger der, er ikke lige noget jeg har hørt før vil jeg sige... men ordet formodstand giver logisk mening hvis du med det mener at smide en modstand af x-størrelse på alt efter hvilken spænding du vil ha.

Men spørgsmålet er vel om en eller anden modstands-komponent kan klar de strømme, eller om der skal lidt EL-logik til.

Men er jeg helt hen i skoven her, må du meget gerne øse lidt af din viden om denne "formodstand".

/Party[/quote:f76021c6d3]

Ok nu ved jeg jo selvfølgelig ikke hvor meget strøm formodstanden skal trække, men det er det der er anvendt i alle biler -hvid du skal trække 5 blæsere er det måske tvivlsomt om det kommer til at gå godt. Hvis det skal være trinløst kan du evt. anvende et potentiometer, men stadivæk hvis du skal trække de 5 blæserer er det måske tvivlsomt.

/Rune
(permalink) Haardberg Member
Skrev for 20 years siden | | | |
der kommer billede på i aften så kan du se det "smarte" i det

Lennart
(permalink) Volle Member
Skrev for 20 years siden | | | |
Jeg ved ikke om du kan bruge det til noget;
Jeg har lige skiftet kabineblæser på en Peugeot 406, en af de første....
Der sidder blæseren og modstanden i en enhed, kan dog godt adskilles og købes hver for sig, og kontakten er bare en slags potentiometer så du har trinløs hastighed på blæseren...
Hvis det var noget du kunne bruge så må du jo ud og patere en gammel 406!! :mrgreen:
Håber du kunne bruge det til noget og glæder mig til at høre mere om dit projekt!!
(permalink) Tonny Larsen Member
Skrev for 20 years siden | | | |
[quote:4c6eedd64a="mathiasen"]Måske er det er åndsvag ide, men jeg vil gerne bevare min boble's 6v anlæg og samtidig have noget musik i dyret.

Er det muligt at montere en 12v generator i motorrummet og et ekstra remhjul til at trække den.

Altså have to ladere i enden.. og så selvølgelig et 12v batteri, som genratoren lader på, og koble anlæg der til! Er det lang ude? Eller er den eneste løsning er 12v ombygning?

Mvh Rasmus Krag[/quote:4c6eedd64a]

Det Du spørger om kan faktisk lade sig gøre hvis Du kan finde stumperne til det, vel at mærke. I 60'erne blev nogle busser leveret til politi og brandvæsen med en ekstra 12V dynamo og et ekstra remhjul. Hvor man så kan finde delene til det ved jeg ikke :D men held og lykke. Mener jeg har et billede at et motorum på en bus et sted hvor man kan se det, men skal lige lede lidt.

-Tonny
-------------------------------------------
http://www.barndoor.dk
(permalink) partyman Member
Skrev for 20 years siden | | | |
[quote:5f5b3e9636="Rune76"]

Ok nu ved jeg jo selvfølgelig ikke hvor meget strøm formodstanden skal trække, men det er det der er anvendt i alle biler -hvid du skal trække 5 blæsere er det måske tvivlsomt om det kommer til at gå godt. Hvis det skal være trinløst kan du evt. anvende et potentiometer, men stadivæk hvis du skal trække de 5 blæserer er det måske tvivlsomt.

/Rune[/quote:5f5b3e9636]

Jeg har 5 blæsere, der trækker lige godt 0,8A ved 12v hver... dvs. hvis en modstand skal blæse det ned til nogle trin omkring 5v & 9v, må det jo være 0,75*0,8=0,6A pr blæser, ...*5=3A ialt... og 3A*9v=27watt, og den skal jo gerne kunne lidt mere end minimumskravet :o)

selv om det er utvivlsom at alle blæsere kører fuld drøn på samme tid, så skal man jo ikke designe efter dét, men efter worst-case.

Men jeg kunne god forestille mig at man misbrugte et potentiometer... brinck elektronik har da et par:
Trådviklet drejepot. 25W til 250W,4W 6mm, 35,-

Bare lige for at komme lidt off-Forum her, hvad er et HT-potentiometer og hvad betyder dens "mono"/"stereo"-attribut? Reelt set ved jeg jo godt hvad ordene betyder, men praktisk talt aner jeg intet om de her dimser.

/Party
(permalink) Haardberg Member
Skrev for 20 years siden | | | |
Ellers kunne man gøre det på den måde som det er i jagtvognene. der må være nogen der har billeder. og det er uden det ekstra remhjul

Lennart
(permalink) Tonny Larsen Member
Skrev for 20 years siden | | | |
Her er så et billede som lovet, originalt monteret i politibil.

-Tonny
-------------------------------------------
http://www.barndoor.dk
(permalink) duck Member
Skrev for 20 years siden | | | |
jeg havde et extra remhjul på min motor da jeg købte min jagtvogn.

der sad ingen generator på men jeg mener den sidder til venstre på en jagtvogn og ikke som på politivognen ovenfor.

remhjulet er til salg hvis du mangler det.

du kan se det på:
http://sale.itiot.dk
-------------------------------------------
T: 60350036 - Brug for hjælp til din mac? http://duckshouse.dk
(permalink) mathiasen Member
Skrev for 20 years siden | | | |
nu er det en gammel tråd og jeg bygger bilen om til 12v. det er både nemmest og vist også billigst
(permalink) Haardberg Member
Skrev for 20 years siden | | | |
[quote:2fb6332d34="Haardberg"]der kommer billede på i aften så kan du se det "smarte" i det

Lennart[/quote:2fb6332d34]

Så er der billede

modstanen er viklet i i (formentlig) kobber og støbt ind i keramik eller noget lignende så den kan holde til noget
(permalink) partyman Member
Skrev for 20 years siden | | | |
[quote:27f7867024="Haardberg"]

Så er der billede

modstanen er viklet i i (formentlig) kobber og støbt ind i keramik eller noget lignende så den kan holde til noget[/quote:27f7867024]

Jeps...det var umiddelbart også tanken at lave det sådan... så må jeg bare høre om man kan få den slags modstande hos brinkmesteren... jeg har nemlig invisteret i 5 radialblæsere :o) og jeg vil også gerne gi dem guldmedalje for performance, selv om de originalt var til brug i en computer :)

- men går det helt galt kan jeg jo altid lige kontakte en af jer igen.

/Party
(permalink) OrangeBug Member
Skrev for 20 years siden | | | |
Hvorfor ikke bruge zenerdioder til at sænke strømstyrken (V) ? - hver diode sænker ca. 1V. Jeg har brugt dem til at sænke strømmen fra 15 til 12V på en miniracebane. Eller hvis det er computerblæsere, du bruger, kan du vel bruge de blæserstyringer, der bruges til computere.
-------------------------------------------
Et gammelt legebarn
(permalink) partyman Member
Skrev for 20 years siden | | | |
hmmja, teoretisk burde det være en mulighed, men jeg fik bekræftet af min meget generøse elektronik-tossede bror at man blot skulle smide dreje potentiometre på som justering og en tænd og sluk knap. Det ville ikke producere koncentrerede varmekilder som med en global spændingsregulering... og som sagt snakker vi om 5A næsten der skal dæmpes.

En anden ting var muligheden for at styre selve strømstyrken, og ikke spændingen.... men det ville kræve en hel lille controller, så det skulle jeg nok holde mig fra :o) - men hermed givet videre til folk med elektroniske fingre, hehe.

/Party
(permalink) Jesper_Fogt Member
Skrev for 20 years siden | | | |
Kommer lige med mit besyv med.
Som Morten skriver, er det ikke lige en 30 Hk. Så byg bilen om til 12 VDC.
Ellers har jeg fundet en forhandler .http://www.skandinaviskenergiteknik.dk/index.htm
De forhandler en converter der giver 4 Amp ved 12Volt på udgangen.
Converteren er overbelastningsbeskyttet efter princip som switchmode.
Blíver den for varm lukker den selv ned for belastningen.
Pris 1.100 ,- plus moms.

Hurtig hovedregning P=UxI

Forstærker på 25Watt a 2 kanaler = 50 Watt

I = 50 / 12

I = 4.1 Amp

Ganske udemærket til at høre Sinatra med 30 Hk bagi

Jesper Fogt

Reply

You must log in to post.