Mit VWnet

Har du ikke en konto endnu? Få mere ud af VWnettet, opret dig som bruger her og nu - helt gratis...
Shoutbox
05:54 Helweg: Ankor wax
17:44 Mr-M: Tandstang
13:04 samba: Samba
23:42 nflorboe: Opstart efter stilstand
23:41 nflorboe: Olie
17:52 Riley: ledningsnet
23:29 Sxnder: Brændstoføkonomi

Du kan se seneste shout historik her...
Sponsorer
Hovwdiaudi
Kit og buggy service
Get back on track
Classic vw parts

  BN4 Gasfyr i en type1?

Tags:
No tags yet.

(permalink) Mbechmann Member
Skrev for 20 years siden | | | |
Jeg har idag fået et gammelt gasfyr BN4 foræret af ham min kollega der restorede min boble. Han var igang med at rydde op i hans garage for at få plads til næste projekt:)

Nu har jeg dog et problem. Jeg har fundet ud af at BN4 er til en type 2. Er der nogen mulighed for at lave det om så det passer på en type 1. Det virker meget langt men det kan selvfølgelig være noget der kan gøres noget ved.

Derudover har jeg via nettet fundet et diagram over BN4, men det er ikke specielt godt. Er der nogen der ligger inde med et bedre evt som et link?

Sidste spg:
De diagramer jeg har fundet er kun over selve fyret. Hvordan tilsluttes det i selve bilen?

På forhånd tak for hjælpen.
-------------------------------------------
Michael
(permalink) AndersHH Member
Skrev for 20 years siden | | | |
Du kan tage en kigger på en BN4 Manual her:
http://wow.atlasta.net/~mriluvu/oacdp/ebersp.html#f2

/Anders
-------------------------------------------
Birkerød
1974 VW 1303/1300 ccm
the_lawnmower(bummelum)hotmail.com
(permalink) Mbechmann Member
Skrev for 20 years siden | | | |
Hejsa Anders

Det er faktisk den manual jeg har. Jeg fandt den dog på en anden side. Den er meget uklare diagramene og billederne så det er lidt svært at se hvad der står de forskellige steder.

Ellers en god ide.:)
-------------------------------------------
Michael
(permalink) Farmer Member
Skrev for 20 years siden | | | |
Bechmann.
Lad være med at bruge det i din boble. den er stor, gammel og forslugen !

Find en Webasto eller Ebersbächer BL1 af nyere dato. Du kan sagtens finde en til 2 - 2,5 k der er OK. Så har du meget højere stabilitet, lavere strømforbrug, lavere brændstofforbrug og den fylder kun omkr det halve.

Den eneste fordel du kunne have af at montere bus tingesten i din boble skulle da lige være at du så kan "gå" i sauna på vej hjem fra arbejde 8)
-------------------------------------------
20888030
alstrupt@gmail.com
(permalink) AndersHH Member
Skrev for 20 years siden | | | |
Hej Mbechmann.

OK, så var det jo ikke noget "superlink" :D
-Jeg ledte selv efter manual da jeg fandt et BN2-fyr til min VW'er. Jeg fandt på et tidspunkt denne side:
http://www.espar.com/htm/specials/bn2bn4.htm

-hvorfra følgende er et citat:
[quote:0029f016be]Espar Products Inc. is able to send photocopies of the original BN2 or BN4 manuals. Please remit your complete mailing address with any manual requests."[/quote:0029f016be]

-Jeg skrev til dem, og fik at vide at jeg skulle henvende mig til den danske Bosch-afdeling på bla bla bla (webside jeg ikke kan huske). Herefter mailede jeg lidt frem og tilbage med en flink fyr, som afsluttede konversationen med at sende et brev med indholdet "dette er vidst det tætteste jeg kan komme på". Vedlagt var en herre-dårlig fotokopi af en eller anden tilfældig eberspächer....

-Måske du skal prøve at skrive til Espar Products Inc. og se om du ikke kan få et vink til et sted i finland?

-En BN2 tilsluttes direkte til batteriet (via en sikring selvfølgelig). Når man slukker kontaktet på instrumentbordet, slukker den lille benzinpumpe (giver en sjov klik-lyd når den kører), men blæseren kører videre et par min for at køle skidtet ned, inden den så slukker af sig selv. Det er en meget god ide' at testkøre lidt med fyret før du begynder at skære bilen til :D

Held og lykke med det!

/Anders
-------------------------------------------
Birkerød
1974 VW 1303/1300 ccm
the_lawnmower(bummelum)hotmail.com
(permalink) AndersHH Member
Skrev for 20 years siden | | | |
Har først set Farmers indlæg nu...
-Det kan vidst ikke betale sig at gå krig med BN4'eren :D
-------------------------------------------
Birkerød
1974 VW 1303/1300 ccm
the_lawnmower(bummelum)hotmail.com
(permalink) Mbechmann Member
Skrev for 20 years siden | | | |
Hmm. Ja ok. Problemet er blot at jeg pt ikke har noget som helst varme i bilen og vinteren nærmer sig MEGET hurtigt heroppe.:) Derfor er det et kompromis:)

Anders, det "superlink" var faktisk ret meget i den retning jeg søgte. Bare i en lidt bedre kvali:)

Oh ja, jeg glemte næsten. Jeg er ikke helt vild med at skulle skære i bilen, specielt ikke når det ikke er de rigtige dele der bliver brugt. Det var blot hvis den kunne sætte i et eller andet sted måske uden at skære, så ville det jo være perfekt.:) Alting er jo muligt, men er det også hensigtsmæssigt.:)
-------------------------------------------
Michael
(permalink) AndersHH Member
Skrev for 20 years siden | | | |
Du slipper ikke helt for at skære, selvom det er originalt:
-Der skal føres et udstødningsrør ud af bilen (sidder i inderskærmen i venstre side), og varmen skal ind i kabinen (blæser ind på førens ben).

-Har hørt om en der placerede fyret under bagsædet. Men det er vidst lidt risikabelt at have et benzinbål lige ved siden af batteriet 8O . -Måske hvis man flyttede batteriet...-Er lidt bange for at Farmer har fat i den lange ende længere oppe... :D

/Anders
-------------------------------------------
Birkerød
1974 VW 1303/1300 ccm
the_lawnmower(bummelum)hotmail.com
(permalink) Mbechmann Member
Skrev for 20 years siden | | | |
Det kan godt være du har ret Anders.

Jeg har samme bekymring omkring at sætte den foran pga den så skal sidde lige over tanken. Det har jeg en fobi overfor:) Benzinbål lige over tanken. Lyder ikke som en specielt god ide.:)

Jeg havde tænkt på at sætte det bag batteriet evt skærmet i form af en metal plade, men jeg har desværre en subwoofer kasse incl baghøjtalere der som så skal ud.:(

Ang det med at blæse ind på benene. Jeg havde forestillet mig at jeg gik udenom min normale blæser som kun blæser kold luft og brugte de rør så det kom op på forruden i stedet for. Kan være det er en større process.:) Har endnu ikke checket om der rent faktis er plads til den der. Har faktisk ikke checket fyret endnu, men det regner jeg med at jeg gør i weekenden.
-------------------------------------------
Michael
(permalink) Farmer Member
Skrev for 20 years siden | | | |
Du kan godt bruge de rør der går op til forruden. du skal bare ikke regne med de holder til det ret længe, hvis det bliver den eneste aftager. De smelter simpelthen. Lav en 50/50 løsning, hvor du så lukker varme ned i bunden af bilen midt i lige over centralrøret. - du skriver at du slet ingen varme har nu ! - heller ikke alm varmekasser ??? så kan der måske være en fordel i at montere bus tingesten, hvis du ikke lider af pladsmangel ude foran. for selv et 2000 W fyr kommer da til kort, hvis den skal holde en hyggelig temperatur i kabinen v. -30C. Men hvis den får et forspring, dvs. får kabinen varmet op inden du skal ud at køre, skal det nok gå.
T.
-------------------------------------------
20888030
alstrupt@gmail.com
(permalink) Lassefar Member
Skrev for 20 years siden | | | |
Hej Mbechmann

Jeg har et originalt benzinfyr fra en type 1 vw fra 1966 som du godt må købe. Det er aldrig brugt idet bilen aldrig har kørt om vinteren.

Du kan eventuelt ringe til mig på 30291119.

Mange hilsner
Lasse
(permalink) Mbechmann Member
Skrev for 20 years siden | | | |
Farmer, bilen har været bygget som en sommerbil. Alt hvad der har med varme at gøre er pillet ud af bilen. Det eneste der sidder derude foran er en løst monteret blæser og et par plastslanger ind til forruden og luftudtaget lige over instrumenterne.

Det er kun kold luft der kommer ind.

Det er faktisk derfor at der er brug for varme i bilen.:) Og ja, der er -30 grader udenfor om vinteren heroppe.

Jeg mener at have set at man kunne få nogle metalrør ind til forruden incl metal. Kan dog ikke huske om det kun var rørene eller om det var det hele. Det skulle gøre sådan at det ikke smeltede rørene, men det kan også bare være mig der husker forkert.

Når du siger forspring, så mener du at den bliver startet inden man køre i bilen? Dræner det ikke batteriet?

PS. Lasse, jeg tror jeg springer over det fyr du har. Transporten til Finland er nok desværre for dyr. Men igen, hvilken pris havde du tænkt dig?
-------------------------------------------
Michael
(permalink) Lassefar Member
Skrev for 20 years siden | | | |
Ok jeg forstod ikke at du var i Finland, men skimmede også kun ovenstående :)

Held og lykke med varmen...

Mange hilsner (fra dk :)

Lasse
(permalink) Mbechmann Member
Skrev for 20 years siden | | | |
Hehe helt i orden, Lasse.
-------------------------------------------
Michael
(permalink) Farmer Member
Skrev for 20 years siden | | | |
Jo det tar da strøm, men især hvis det er et af de nyere modeller, ikke ret meget. Jeg mener det er omkr 35W ved fuld last. Og efterhånden som batteriet så bliver varmet op sammmen med kabinen er der normalt ingen startproblemer.
Og ja jeg mente at den skulle varmes lidt op på forhånd.
Og jeg tror i øvrigt du skal lave det sådan at den tar luften indefra kabinen, altså recirkulerer det, ellers kan den ikke varme det op. (Et 2kw fyr that is.) Tænk pådet på denne måde: Et 2kw fyr, eks et BL1 leverer rundt regnet den samme varmemængde som en god hårtørrer, bare med noget mere luftmængde. En 4kw´s som din bus model leverer så dobbelt så meget varme.
Så nu er vi vist kommet dertil, at du må til at afgøre om du vil fryse lidt og kun lige kunne holde ruderne fri for is eller du vil ofre pladsen og sætte det store fyr i, med de fordele og ulemper der erved det, og så i rimelighed kunne holde kabinen varmet op.
T.
-------------------------------------------
20888030
alstrupt@gmail.com
(permalink) Mbechmann Member
Skrev for 20 years siden | | | |
Jeg regner med at prøve BN4eren af nu her i weekenden. Jeg er så småt begyndt at skille den ad, og jeg har fundet ud af at der skal nye tændrør/gløderør i den. Der er slidt og skal have turen igennem en renovering. Men ok det skal også til engang imellem.:)

Ang. pladsen. Jeg bruger faktisk ikke pladsen ude foran så hvis jeg kan få 4eren op at køre så prøver jeg den.:)

Ang. Batteri: Vil du foreslå at jeg skifter batteri til et andet et i retningen af det traktor batteri som jeg har hørt så meget om.:) Eller er mit 60 Amp (evt med jumpstart fra et 45Amp) rigeligt? Min lader er en 80 Amp fra en Transit diesel, så det skulle være rigeligt.

Jeg havde allerede tænkt på at det vedr cirkulation. Det er jo den nemmeste måde at varme noget op. Genbrug varmen = dobbelt så hurtig opvarmning.:) Selve blæseren der suger luft ind i selve varmeren, skal den have et luftindsug fx fra føderne på passagersiden, eller er det ikke nødvendigt? Hvordan skal det evt laves?

PS. Tusind tak for de foreløbige svar. Det har hjulpet mig utrolig meget på vej
-------------------------------------------
Michael
(permalink) Farmer Member
Skrev for 20 years siden | | | |
Jeg tror dit 60amp batteri er fint. Den kan jo en del mere hvis den bliver varmewt lidt op inden start. Du kan evt købe et af de de termotingester til at sætte batteriet ned i, så den bedre kan holde varmen. (NO KIDDING)

Normalt bliver returluften taget bagved handskerummet i en 1303 feks. Men jeg tror ikke det er nødvendigt at recirkulere med BN4eren. Hvis du gør det, skal du hvertfald lave det sådan at du kan skifte om til luft udefra.

Et sted i passagersiden er vist udmærket.
-------------------------------------------
20888030
alstrupt@gmail.com
(permalink) Mbechmann Member
Skrev for 20 years siden | | | |
Ville lige vise hvordan gløderørene så ud da jeg fik dem pillet ud.

Et enkelt spg. Hvordan for jeg selve indmaden pillet ud så jeg kan rense den. Jeg har skruet bunden løs. Jeg kan rykke indmaden frem og tilbage, men jeg kan ikke få indmaden ud. Hvad mangler jeg at tage fjerne?
-------------------------------------------
Michael
(permalink) Mbechmann Member
Skrev for 20 years siden | | | |
Hovsa Det var samme billede.
-------------------------------------------
Michael

Reply

You must log in to post.