Ny forbro, nyt bagtøj på -64 bee
Hej
Så er jeg ved at være ejer af en gl. buggy på en -64 bund!
Den skal ændres lidt, synes jeg:
Nyere forbro med bærekugler
Kan den skrues på - eller skal der svejses??
Og hvad koster såden en, komplet med skivebremser?
Nyere 4 ledet bagtøj.
Kan det skrues på - eller skal der svejses??
Og hvad koster stumperne?
4ledet kræver anden gearkasse, kan man bytte sig til en?
Det gamle kit skal af, og bunden forstærkes, før jeg kan sætte et nyt kit på.
Kan kittet sælges/byttes (fiber karros, påskruet rør jernramme fra Belgisk producent) til uafkortet bund.
Mon jeg kan finde en i dette forum, der har styr på at svejse, og kender til at forstærke en vw bund?
(cabriolet vanger mm.)
Mvh Jørgen
hey jørgen
ang. forbro..... 64 betyder gammel forbro med mindre rammehovedet er skiftet til et nyere (efter 66) ellers skal du skifte det, og det er ikke liiiiiiige til hvis du ikke er en haj på svejseren og dit svejseværk skal desuden kunne levere en anseelig mængde Am. Hvorfor ikke beholde den gamle type forbro/rammehoved??? forbroen skal skrues på og ikke svejses på....husk det..........ikke omvendt.
Skivebremser kan lynhurtigt blive en lidt pebret fornøjelse....især hvis det skal være dropped spindlere. Jeg har med lidt tålmodighed fået skrabet sammen så jeg har en komplet just. forbro med skiver på dropped spindlere og det har kostet godt og vel 6000kr
Du kan godt bygge en IRS gearkasse på din nuværende bund, men der skal der svejses.....kig på din nuværende bund og så kig på en bund bearbejdet/født til IRS...... der er lidt der skal laves!!! En IRS-gearkasse finder du nemt (f.eks 1303)
cab. vangerne skal bare svejses på.....det er der ingen ben i.
Ang. karossen så har jeg lidt på fornemmelsen af den ikke lige er til at komme af med.....lang buggy er aldrig rigtig slået igennem herhjemme og der er også et godkendelsesproblem, men det er HMS her fra nettet du skal snakke med angående det.
Det er dog set at en lang karosse kan kortes op med et ganske godt resultat!!!
men hvorfor alle disse ændringer???
Hej, og tak for svar!
Jeg vil skrue "badekarret" af og sætte en mere sportspræget karros på, f.eks. Spyder Mania. Og den skal have gode køreegenskaber, dvs. sættes sammen af gode dele.
Det er en gammel spand, jeg køber (-64) så jeg ved godt, at der skal laves meget på den, men den er registreret som buggy, dvs, afgiften er betalt.
Derfor planlægger jeg at montere forbro fra en -65, 4 ledet baghjulsophæng og skivebremser - og en del mere.
Ved du om der er noget her, der er gode til at svejse?
Mvh Jørgen
hvor i verden befinder du dig jorgen.............!!!!
-------------------------------------------
54 Judson Oval, 58 Speedster, 67 Samba, 68 Earlybay
26150707
Hej Morten
Det ser ud til at være en løsning, hvis det ellers bliver gjort ordentligt.
Alternativet er vel en nyt rammehoved til ca. kr 700,- + arbejdsløn.
Men hvad hvis det blev opdaget til syn?
Mvh Jørgen
Hej
Jeg har lige kigget Mortens gode billedserie igennem igen. Det er et stort arbejde og må tage en del tid - hvem kan udeføre det - og til hvilken pris?
Er det lovligt at køre med?
Mvh Jørgen
ja bliver det opdaget til syn så skal du kigge dig efter en ny bund........jeg var til syn i Herfølge og han vidste udemærket godt hvordan en vw skulle se ud og hvordan det IKKE skal se ud.......
Et rammehoved til en bund nyere end -65 koster 7-800 kr - kan og må det ikke sættes på?
Mvh Jørgen
Sig det nu !
Må et -65 rammehoved monteres på en -64 bund ??
Jorgen
det ved jeg faktisk ikke rigtigt!!!!!! det er gjort mange gange og sikkert også godkende mange gange, så mon ikke det er ok?? det ville jeg mene
8) Efter bogen er det IKKE tilladt at lave rammehovedet om... Men hvorfor, har jeg aldrig forstået! En gammel forbro kan blive lavere, fjedrer bedre når den er sænket, og hvis man alligevel skal have lavet spindlere til skiver så kan man sagtens få lavet nogle til den gamle forbro. Kein problem!
Og når nu der bliver snakket om gode køreegenskaber, så er der da intet der kører så fedt som en sænket pendulaksel....
Men okay, det er vel en smagssag..
Iøvrigt skal det lige siges at en Mania Spyder ikke kan godkendes i DK, da den ikke er typegodkendt..
Medmindre man selvfølgelig vil ofre minimum 3 stk til crashtest, 1 stk til teknologisk institut til adskillelse og gennemlysning, samt 1 stk til eget forbrug...
Jeg har en aufkortet allerede godkendt buggy, som jeg vil bygge om. Derfor haaber jeg at undgaa problemer med fremtidige godkendelser.
Mvh Jorgen
Ja du håber at det vil kunne gå. Men hvad nu hvis ikke??? Det ville sku da være sur røv hvis den nu blev kasseret pga. det.
Og Hendrixxx nu er alt jo relativt det med hvor stor svejseren behøver at være. Når jeg svejser i 2-3mm plade må min højst stå på 4.
jo med rammehovedet er nu lidt tykkere, og hvis det skal svejses på kardantunnelen, så skal det jo gerne "brænde" igennem ellers holder det ikke, og det skal rammehovedet. Desuden er 4 jo relativt......det fortæller jo ikke hvor mange am du svejser med....min 4 er max og det er 120, og det er ikke nok
Hej
Jeg er lidt forvirret. Jeg går ud fra, at det er lovligt at skifte rammehovedet?
Også at sætte et rammehoved på fra en nyere model?
Hvis man kan afkorte bunden, er det vel ikke ikke værre at skifte rammehovedet?
Mvh Jørgen
rent principielt er det slet ikke tilladt at ændre det mindste på biler her i DK..
Men når man kan købe et komplet rammehovede, så må man jo gå ud fra at man må skifte det..
(det er den undskyldning du skal bruge i synshallen, det at en ting bliver produceret, betyder ikke automatisk at den må monteres. Så vidt jeg ved har VW aldrig produceret komplette rammehoveder)
Gå bare igang, hvis det bliver lavet "håndværksmæssigt korrekt", så giver det meget sjældent problemer i synshallen..
-------------------------------------------
54 Judson Oval, 58 Speedster, 67 Samba, 68 Earlybay
26150707
[quote:a43d731890="vwmorten"]rent principielt er det slet ikke tilladt at ændre det mindste på biler her i DK..
Men når man kan købe et komplet rammehovede, så må man jo gå ud fra at man må skifte det..
(det er den undskyldning du skal bruge i synshallen, det at en ting bliver produceret, betyder ikke automatisk at den må monteres. Så vidt jeg ved har VW aldrig produceret komplette rammehoveder)
Gå bare igang, hvis det bliver lavet "håndværksmæssigt korrekt", så giver det meget sjældent problemer i synshallen..[/quote:a43d731890]
Du må godt skifte til det nye rammehoved der findes et lille hæfte fra vw hvad man må og ikke må, men der kan måske blive tale om at der skal betales afgift, og jo VW har produceret rammehoveder til både ny og gammel forbro, og i en væsentlig bedre kvalitet.
Rene
Kan man finde indholdet af det hæfte på nettet??
Mvh Jørgen
Jorgen det lyder som om du er ved at kaste dig ud i noget - du ikke er ret meget inde i - man må godt dk skifte rammehoved- og bagtøj - men så er det en helt anden bil du skal til syn med- ergo en ny afgift vurdering-
-
og du siger hvem der ka lave det også videre - hvis du ikke ka undersøge og lave tingene selv ender den jo langt over 100000 inden du er på gaden.
du har en mill spørgsmål - jeg anbefaler du køber dig en ny ven der ved lidt om det- i danmark er reglerne desværre sån at man ikke kan gøre med biler som man har lyst til- laaaangt fra egentlig good luck :D
-------------------------------------------
Randers Jeg BOR I RANDERS - stik mig en Mokai for fan ;-)