Skal man holde sig væk fra VW's m
Jeg er på jagt efter en VW1200 / VW1300, og har bla. set på en fra 1964, men den er jo med 6V og ikke 12V. Skal man holde sig langt væk fra dem eller er den "nemt" at lave det om til 12V, her tænker jeg på starter m.v.
Har du/I en af ovennævnte VW'er til salg må i gerne maile til mig, den skal dog helst befinde sig i jylland / fyn. og være nysynet. Lak m.v. er underordnet.
Mvh.
-------------------------------------------
M:folkevogn@gmail.com T:60663340
http://www.gearheads.dk/nuke/modules.php?name=Forums&file=viewtopic&t=6259
klik på linket - den er fin og billig - hvis det er uden den store motor og div
6 volt er sgu godt nok når det ikke er under 7 grader i luften
-------------------------------------------
Randers Jeg BOR I RANDERS - stik mig en Mokai for fan ;-)
alle vwére fra efter ´61 er nemme (billige) at bygge om til 12V, resten er lidt mere besværlige..
Som Ib skriver, så bør alle biler man forventer lidt pålidelighed af, bygges om til 12V
-------------------------------------------
54 Judson Oval, 58 Speedster, 67 Samba, 68 Earlybay
26150707
8) Plidderpladder.. Hvis 6 volt anlægget VIRKER og batteriet ikke er fra før krigen, så er det ligeså godt som 12 eller 24 volt.
Det er rigtigt at lamperne ikke lyser ligeså kraftigt og så videre.. Men charme det har det sgu!
Det virkede for 50 år siden, så mon ikke det kan virke i 2003 også... :?:
Nå, nå nu kan man jo ikke lave om på de fysike love. D.v.s. at den spænding vi har på batteriet skal igenem nogle ledninger, i disse ledninger er der uvilkårligt et tab. Dertil kommer dårlige overgange osv. og så er der måske kun 11V henholdsvis 5V ude ved lygterne og det giver os så nogle tab i procenter ved 12V->8,3% og 6V->16,6%!
Så ja, 6V er til at leve med, men det meget mere følsomt. Det ultimative ville være at have 24V eller 48V i sin bil, da tabene så ikke ville bettyde så meget! 1V tab ved 48V ville være ca. 2%!! :wink: :wink: :wink:
-------------------------------------------
Har haft 1303, vw 181, T1 1965
men kører nu Camper T2
tlf. 22 77 24 21
Har selv en 6V og jeg har da lidt problemer når der er så koldt som der er nu - jeg kan sgu´ ikke starte den - den æder alt strømmen den første gang jeg drejer nøglen!!!
Findes der nogen løsning på dette ud over at bygge den om til 12 V????
Nikolai
-------------------------------------------
Hvis bare jeg havde tid til at restaurere den gamle boble - den ville blive så fin.....
Ja det findes der- man sætter et sækaldt hjælpe relæ på stateren, har ikke lige den aktuelle viden om det??? men det er der måske andre der har- og så sørger mand for at altid ha et NYT batteri, og at bilen står nogenlunde lunt og godt om natten- så skulle det kunne lade sig gøre. virker det alligevel ikke - laver mand om til 12 volt- men kører mand kun i bilen om sommeren skulle det ku holde til at køre med 6 volt, de fleste vw'er der er 6 volt er jo nogen gamle lækkerbidskner- og de fortjener kun at blive brugt om sommeren- de går til af den danske vinter
-------------------------------------------
Randers Jeg BOR I RANDERS - stik mig en Mokai for fan ;-)
Ja det er også meget godt men når man skal til syn d. 10. nov og man har problemer med i det hele taget at starte sin VW så har man da lidt af et problem.
Nikolai
-------------------------------------------
Hvis bare jeg havde tid til at restaurere den gamle boble - den ville blive så fin.....
Nikolai, hvis du allerede har problemer nu, er der noget galt. - Jeg kan til eksempel huske min allerførste VW som var en 6V 62ér. Der var ikke problemer før omkr. -6 gr. Så var der til gengæld heller ikke mere godaw i batteriet. Den gang løste jeg det problem med føromtalte relæ direkte fra batteriet, og så et ekstra batteri i den anden side undr bagsædet. Stadig 6 V. Efter det var det kun gnske få gange jeg ikke kunne starte. Og det var når det var rigtig koldt.
T.
Men idag skulle man da ta´og få den lavet om til 12V IMHO.
T.
aaarrhh en vw er sgu da ikke tungere end at man kan løbe/skubbe den igang ene mand. Det gjorde jeg selv da jeg skulle til syn... der gad den ikke lige starte pga. dårligt batteri - som nu er udskiftet.
Men farmers løsning lyder i mine ører som en fornuftig løsning på 6v startproblemet!
-------------------------------------------
1966 Type2, 1957 Karmann Ghia
Har du tjekket forbindelserne på starteren? de er tit irrede
og tjek også stelkablet du evt skrue det af og slibe rent der hvor
det er skruet i bunden og er der vand nok på batteriet?
jeg satte min 6v bil i vinterhi i fredags og den havde ingen
problemer med at starte om morgenen og den står bare i en carport.
Ja der er jo ikke andet for end at jeg må prøve de forskellige løsninger - evt. med et nyt batteri??
Hvad er den historie med 2 batterier ved siden af hinanden??? Hvordan laver man det med relæet???
Nikolai
-------------------------------------------
Hvis bare jeg havde tid til at restaurere den gamle boble - den ville blive så fin.....
Believe it or not, det er snart 25 (!) år siden jeg lavede det nummer. Man blir helt bange.
Men jeg tog strømmen fra tændingslåsen og brugte som styrestrøm til relæet, og når så relæet blev aktiveret, var dert strøm direkte fra batteriet. Jeg skulle ud og have et nyt batteri alligevel dengang, så jeg købte simpelten 2 istedet og parallelforbandt dem.
[quote="Farmer"]Believe it or not, det er snart 25 (!) år siden jeg lavede det nummer. Man blir helt bange.
quote]
Hold da op Torben, så har du sølvbryllup med de luftkølede
jah- er der nogen der er med på noget hornmusik på dagen :mrgreen:
uha da torben- det går sgu den forkerte vej 8)
-------------------------------------------
Randers Jeg BOR I RANDERS - stik mig en Mokai for fan ;-)
[quote:0f9d4fb63e="Bornholmer"]jah- er der nogen der er med på noget hornmusik på dagen :mrgreen:
uha da torben- det går sgu den forkerte vej 8)[/quote:0f9d4fb63e]
Ja, det må være gamle mænd i gamle biler :D
Jeg regnede lidt.... om 2 år har jeg kobberbryllup med luftkølet.....
Så jeg er jo stadig kun en dreng HI HI...
Og har jeg fortalt, at jeg lige har købt en '61er.....
Hun er sgu flot, næsten orig. den har dog lige fået et par US-kofangere på.
og så tror jeg det er en 1302 motor der ligger i.
Den er med 12v men har også lidt problemer med at starte, men jeg tror bare det er pga batteriet er gammelt.
Mht til det men 6v batteri, da min far var dreng.... det er sgu længe siden...
Tog de bare et 12v batteri med under armen og smed det direkte på bilens 6 v batteri når man skulle starte.... (hidsig løsning)
-------------------------------------------
Gamle biler spilder ikke olie;
DE PISSER TERRITORIER!
Her: Nordvestjylland
[quote:ee6fb5490b="Sir."]
Mht til det men 6v batteri, da min far var dreng.... det er sgu længe siden...
Tog de bare et 12v batteri med under armen og smed det direkte på bilens 6 v batteri når man skulle starte.... (hidsig løsning)[/quote:ee6fb5490b]
Det kan instrumentpærer, laderelæ, tændspole, chokerenhed i karburator osv vel ikke holde til !!!
det lille 6v batteri vil vel også mere eller mindre sprænge i luften hvis man sætter 12v til det... det kan det da slet ikke klare
Jeg ved i hvert fald at glødetråden i chokerenheden nemt brænder over hvis man sætter 12v til en 6v.
Det er kun min teori om det.... så jeg ved det ikke med sikkerhed... men jeg ville ikke råde nogle til at prøve det !
Er der andre herinde der kan bekræfte om det er forsvarligt at lave 12 til 6v tricket ??
-------------------------------------------
1966 Type2, 1957 Karmann Ghia
Da jeg for mange år siden havde en Ford Taunus 17M super fra 1960 var den også på 6v. Den havde den gamle v4 motor. De har ALTID haft problemer med at starte om vinteren. Der brugte jeg 12v som jumpstart, og KUN som jumpstart. Og KUN meget kortvarigt.
Det er rigtigt at der er en risiko for at batt. kan springe i luften. Efter 3 gange stod mit batt. totalt af. Der fik jeg så et andet, som var lavet til at kunne holde til jumpstart med 12 v. Jeg kan dog ikke huske spor om hvad det var for et batt. Det er trods alt næsten 8 år siden.:) Man bliver vel gammel.:)
Michael
-------------------------------------------
Michael
jeg har altid brugt et 12V batteri til at starte genstridige 6V biler. man skal bare ikke tænde lyset mv. før bilen er startet og de 12V er pillet af.
-------------------------------------------
54 Judson Oval, 58 Speedster, 67 Samba, 68 Earlybay
26150707