Dette er taget fra SCLF, hvis du kan læse svensk er det en oplevelse.
Jeg græd af grin...
Vad hade hänt om inte Major Hirst varit så flink att hitta en tysk som kunde ta över verket? Om Nordhoff aldrig fått rodret? Tänk om Bosch-verken bombats bara lite mera grundligt? What if Solex-fabriken bara blivit en enda ruinhög? Om SWF plockats ned och skickats till Sovjet som krigsskadestånd? Om Knipping och Kamax hamnat i Irkutsk?
Framförallt om det enda som gick att använda ifrån Stadt det KDF-wagen var karosspressarna... Jo tänk er:
En folkvagn som ser ut precis som en folkvagn tills man börjar titta lite närmare på den. Var ska vi börja? Vi börjar fram. Först ser vi att strålkastarna är märkta Lucas. Hmm. Vi öppnar huven (med handtaget som redan som nytt har jätteglapp). Där bredvid tanken sitter den elektriska Lucas-bränslepumpen med sin kufiska brytarkonstruktion och direkt bredvid den sitter sedimenteringsskålen i glas. När man kikar in under skyddspappen ser man säkringshållaren med de två (2) säkringarna, båda av glasrörstyp. Självklart är alla kablar textilomspunna. Bagagerumsmattan är däremot av exklusiv wilton-typ med gedigna kantband. Huvstöttan sitter som en separat pinne. Spolarbehållaren är naturligtvis av glas så att den obönhörligen kommer att spricka vid första frosten. Domkraften är en sinnrik konstruktion som tar ca fyra gånger så stor plats som den vi är vana vid. Däremot finns det ett utförligt verktygssortiment i en plyschklädd liten låda innehållande en stor uppsättning nycklar i många olika Withworth-dimensioner. Naturligtvis är alla skruvförband i antingen Withworth (de flesta), UNC (vissa, pinnskruvar i aluminium till exempel), UNF (somliga), BA (de flesta i instrumenten) samt BSF (vissa skruvar i växellådan). Eftersom en del inredningsdetaljer köps in från frankrike kan man förvänta sig att hitta en del metriska förband där också. Det är olika från bil till bil. Nå, vi sätter oss iallafall bakom ratten och försöker starta.
Efter att ha vridit om tändningsnyckeln (som sitter lite illa bakom ratten eftersom hela bilen egentligen är byggd för högerstyrning) trycker vi febrilt på startknappen. Ingenting händer. Inte förrän vi får hjälp av en van
Jeg græd af grin...
Vad hade hänt om inte Major Hirst varit så flink att hitta en tysk som kunde ta över verket? Om Nordhoff aldrig fått rodret? Tänk om Bosch-verken bombats bara lite mera grundligt? What if Solex-fabriken bara blivit en enda ruinhög? Om SWF plockats ned och skickats till Sovjet som krigsskadestånd? Om Knipping och Kamax hamnat i Irkutsk?
Framförallt om det enda som gick att använda ifrån Stadt det KDF-wagen var karosspressarna... Jo tänk er:
En folkvagn som ser ut precis som en folkvagn tills man börjar titta lite närmare på den. Var ska vi börja? Vi börjar fram. Först ser vi att strålkastarna är märkta Lucas. Hmm. Vi öppnar huven (med handtaget som redan som nytt har jätteglapp). Där bredvid tanken sitter den elektriska Lucas-bränslepumpen med sin kufiska brytarkonstruktion och direkt bredvid den sitter sedimenteringsskålen i glas. När man kikar in under skyddspappen ser man säkringshållaren med de två (2) säkringarna, båda av glasrörstyp. Självklart är alla kablar textilomspunna. Bagagerumsmattan är däremot av exklusiv wilton-typ med gedigna kantband. Huvstöttan sitter som en separat pinne. Spolarbehållaren är naturligtvis av glas så att den obönhörligen kommer att spricka vid första frosten. Domkraften är en sinnrik konstruktion som tar ca fyra gånger så stor plats som den vi är vana vid. Däremot finns det ett utförligt verktygssortiment i en plyschklädd liten låda innehållande en stor uppsättning nycklar i många olika Withworth-dimensioner. Naturligtvis är alla skruvförband i antingen Withworth (de flesta), UNC (vissa, pinnskruvar i aluminium till exempel), UNF (somliga), BA (de flesta i instrumenten) samt BSF (vissa skruvar i växellådan). Eftersom en del inredningsdetaljer köps in från frankrike kan man förvänta sig att hitta en del metriska förband där också. Det är olika från bil till bil. Nå, vi sätter oss iallafall bakom ratten och försöker starta.
Efter att ha vridit om tändningsnyckeln (som sitter lite illa bakom ratten eftersom hela bilen egentligen är byggd för högerstyrning) trycker vi febrilt på startknappen. Ingenting händer. Inte förrän vi får hjälp av en van
-------------------------------------------