Hvordan ved jeg hvad vej rotoren skal vende, når jeg har haft strømfordeleren af, og så sætter den på igen. Sådan så jeg kan finde det rette tændings punkt. 8O
:!:
-------------------------------------------
Mvh Søren. Tlf 50 312 312
Det nemmeste er jo at stille motoren på cylinder 1 inden man piller strømfordeleren ud, ellers må man denne vej:
sæt strømfordeleren i og drej rutoren til det punkt hvor strømfordelerdrevet nede i blokken passer ud for strømfordelerens drev, og strømfordeleren går i "hak" og kan komme de sidste 5mm ned.
drej motoren rundt indtil at v-hakket i remskiven står lodret opaf, eller ud for samlingen mellem de to blokhalvdele
nu står motoren på enten 1érens eller 3érens toppunkt..!
Vi skal have den til at stå på 1érens, og den eneste måde at finde ud af det på er ved at poppe ventildækslet af i højre side og checke ventilerne på cylinder 1.
er begge ventiler ubelastede (du kan mærke ventilspillerummet) , så er du på 1éren.
er den ene af ventilerne trykket ned, så står du på 3érens tændingstidspunkt, og du skal dreje motoren en HEL omgang til hakket i remskiven igen står opad.
Nu peger rotoren på cylinder 1, og nu skal du så dreje selve kroppen på strømfordeleren indtil rotoren peger på et lillebitte hak der er filet i kanten af strømfordeleren (jeg må se at få taget et billede)
strømfordelerdækslet på, tændkaberne i den rigtige rækkefølge 1-4-3-2, og så kan du faktisk starte motoren, og stille tænding med en tændingspistol.
-------------------------------------------
54 Judson Oval, 58 Speedster, 67 Samba, 68 Earlybay
26150707
Kan vi ikke få smidt Mortens svar over i FAQ´en under eks. "montering af strømfordeler" ......... Så er det nemt at finde, hvis der er andre der senere er i tvivl.
-------------------------------------------
1966 Type2, 1957 Karmann Ghia