Mit VWnet

Har du ikke en konto endnu? Få mere ud af VWnettet, opret dig som bruger her og nu - helt gratis...
Shoutbox
16:47 Stæger: Olietrykskontakt
22:03 t2pickup: jacob mener 411 kun er 1700 og 1800ccm ej 2000ccm
16:30 Gollum: stelnummer der starter med 134 hvad betyder det?
13:44 JAN_VW VW-BOBLE ØSTER TØRSLEV: gearkassekoder ??
09:13 Jacob: Findes Typ.4(411) med en 2,0 motor?
09:13 Jacob: finde Typ.4(411) med en 2,0 motor ?
09:15 iversen20: Buggy

Du kan se seneste shout historik her...
Sponsorer
Hovwdiaudi
Kit og buggy service
Get back on track
Classic vw parts

  tip til eberspächer

Tags:
No tags yet.

(permalink) AndersHH Member
Skrev for 20 years siden | | | |
Jeg har lige haft en lang dag med benzin-brænderen, og jeg vil lige dele et par erfarringer med andre, så de ikke behøver at lave det samme fuck som jeg har gjort i dag.
-Fyret købte jeg sidste vinter af Herbie-henrik da jeg lige var startet på mit projekt. Inden jeg købte det, så jeg at det fungerede ved en prøvekørsel i skruestikken. Så langt så godt.
-i dag har jeg så sat fyret i bilen, lavet en spændebånd til udstødningsrøret, som der manglede, og lavet et T-stykke under tanken til benzin-udtag.

[img:db4201a77e]http://www.fys.ku.dk/~plaene/vw/eberspacher-lille.jpg[/img:db4201a77e]

-Jeg sætter strøm til, og tænder kontakten. Hurra, blæseren kører, og man kan mærke oven pågløderøret at det bliver varmt. -Nu skal pumpen bare starte om lidt.... Der sker ikke en skid. Hm. Jeg får hurtigt lavet en prøvelampe, og sætter den til stikene på pumpen. Den blinker fint. Til dem der måske fatter balle her: Pumpen er en doseringspumpe, somgiver en meget karakteristisk klik-lyd når den kører. OK, har læst om en i sverige ( http://www.vwmarknaden.com ) en gang, hvor pumpen havde sat sig, så jeg skiller pumpen ad, så meget som det nu kan lade sig gøre, og blæser den i gennem. Jeg prøver sgu lige at sætte lade-apperatet til pumpen, og så klikker den helt vildt. Perfekt :D , i med pumpen igen, og der sker ingenting igen....KNURRE :x . -Jeg prøver at hugge en pumpe fra et andet Eberspächer-fyr der ligger i værkstedet. Heller ikke noget resultat....Nå, men hvem fanden gider også at have sådan et pis-lorte-fyr, når det ikke virker allivel. Bande svovle....Min svoger (hvis værksted jeg bruger) kigger forbi, og mumler noget om spændingsfald, og ser opgivende ud....

-Jeg tager sgu lige en kigger på ladeapperatet som jeg bruger som spændingskilde. Det kører for fuld ampere. Det kan slet ikke levere alt den strøm der skal til. Jeg slutter fyret til et batteri i stedet, og lige pludselig kører det hele og varmer som gal.... :D :D :D
-Bagefter er det jo klart. Et gløderør suger strøm som død og kritte, og derved falder spændingen.

[img:db4201a77e]http://www.fys.ku.dk/~plaene/vw/pumpe-eberspacher-lille.jpg[/img:db4201a77e]

-Derfor: -Prøvekør ikke et fyr med et ladeapperat som strømkilde... :D

/Anders
-------------------------------------------
Birkerød
1974 VW 1303/1300 ccm
the_lawnmower(bummelum)hotmail.com
(permalink) vwmorten VW-Guru
Skrev for 20 years siden | | | |
præcis..!

Og husk at fyret skal have sin egen tykke ledning direkte fra batteriet, af samme grund.

Du kan ikke bare tage strømmen fra sikringsboksen, for når du kører, og tændspolen og alle lygterne bruger strøm, så er der bare ikke nok juice i sikringsboksen mere..

Min kæreste lotte kørte rundt i 2 år i en bobbel med et fyr der fungerede fint når bilen holdt stille, men gik ud så snart man begyndte at køre, jeg haved checket ALT undtagen den direkte ledning..

Da jeg fandt fejlen og fik den fixet, kørte hun 2 uger så blev bilen totalskadet.. (i desperation, hev jeg fyret ud og exporterede det (solgte det til GustavT))
-------------------------------------------
54 Judson Oval, 58 Speedster, 67 Samba, 68 Earlybay
26150707
(permalink) Mbechmann Member
Skrev for 20 years siden | | | |
Hmm. Gad vide om det er det samme problem jeg har med mit BN2 fyr. Jeg har et extra (fuldt opladet) batteri som jeg tilslutter plus og minus samt tænding (som også bliver tilsluttet plus).
Resultat: Intet sker overhovedet. Jeg kan høre at relæet klikker, men derefter sker der intet.
Jeg prøvede samme opstilling med mit BN4 fyr med samme resultat.

For mig ser det ud som om at jeg mangler en form for mekanisk tænd/sluk knap. Måske kan du hjælpe mig her Homer. Hvad er det for et fyr du har sat i?
-------------------------------------------
Michael
(permalink) Mbechmann Member
Skrev for 20 years siden | | | |
Hold fast hvor jeg føler mig dum lige nu. Jeg har et stykke tid nu forsøgt at få mit fyr til at virke. Jeg har gennemgået pumpen, gløderørene samt checket relæet. Jeg har forsøgt at søge både her og på andre sider, men jeg har simpelt hen ikke kunne få mit fyr til at virke.

Nu er det ikke bedre end at jeg pga denne tråd checker mit (fuldt opladet) batteri endnu engang. Det har kun været brugt til at teste fyret med. Jeg satter voltmeteret på og den siger: 6,73 volt.

Hmm tænker jeg. Det er da ikke rigtig. Jeg har godt nok lige købt nyt voltmeter, men det er da helt skævt.

Jeg tager mit gamle analog voltmeter og den siger det samme.

Konklusion: Fyret ikke blot bruger strøm. Den DR
-------------------------------------------
Michael
(permalink) AndersHH Member
Skrev for 20 years siden | | | |
OK, så behøver jeg altså ikke at at tilslutte fyret til sikringsboksen... :) -det var ellers planen. Tak for den :!:

Tænk at man kan blive så arrig at man eksporterer til Jylland :wink: . -Jeg truede mit fyr med at blive udkonkureret af en stor brændeovn, ligesom den i "boble-badet" der var oppe her fornylig. -Så er man også fri for at sænke bilen foran, hvis man har den slags lyster.

-Fyret er et BN2. Det skal i følge papirene bruge 40 watt (3.3 ampére ved 12 volt) ved drift, men når gløreret kører i opstartsfasen, er det en lidt anden sag.

-Er det ikke lidt koldt at køre uden fyr deroppe i Finland??

/Anders
-------------------------------------------
Birkerød
1974 VW 1303/1300 ccm
the_lawnmower(bummelum)hotmail.com
(permalink) Jesper Member
Skrev for 20 years siden | | | |
Hej Alle,

Jeg har monterings diagrammer til et B2/B4 fyr samt et lidt ældre!
Hvis i er interasserede kan de mailes!
De findes kun som word dokument og dem kan man ikke vedhæfte her!
Hilsen
Jesper
(permalink) Jesper Member
Skrev for 20 years siden | | | |
Hej Alle,

Jeg har monterings diagrammer til et B2/B4 fyr samt et lidt ældre!
Hvis i er interasserede kan de mailes!
De findes kun som word dokument og dem kan man ikke vedhæfte her!
Hilsen
Jesper
(permalink) Mbechmann Member
Skrev for 20 years siden | | | |
Du må da gerne sende dem til mig. Så har jeg dem da:)

Mail@Mbechmann.dk
-------------------------------------------
Michael
(permalink) Mbechmann Member
Skrev for 20 years siden | | | |
Jo Anders der kan godt gå hen og blive koldt heroppe. Sidste vinter var vi nede på -35 grader, og jeg gik og skrabede is fra ruderne i t-shirt. Jeg havde glemt jakken:) Det var en "smule" køligt skal jeg hilse og sige.

Her til morgen prøvede mit fyr af igen. Tænk sig, det virker.:)

Morale: Check at batteriet er fuldt opladt. Der sker ikke så meget uden strøm:)
-------------------------------------------
Michael
(permalink) AndersHH Member
Skrev for 20 years siden | | | |
Hej Bechmann

-Kanon at du fik gang i det fyr. Lad os høre, hvad sådan et fyr kan præstere i ordentligt frostvejr når du får det sat i :)

/Anders
-------------------------------------------
Birkerød
1974 VW 1303/1300 ccm
the_lawnmower(bummelum)hotmail.com
(permalink) kew Member
Skrev for 20 years siden | | | |
Hey, er der nogle der ligge inde med papirer på en Eberspacher B1L fra 1980 ?
-------------------------------------------
Mail lhs AT kews . dk Mobil 40 790 356
The Low Headroom Shop check Facebook
(permalink) t.r.larsen Member
Skrev for 20 years siden | | | |
jeg kunne godt bruge et monteringsdiagram da jeg lige har købt et b2 fyr jeg skal have monteret
(permalink) Tax Member
Skrev for 20 years siden | | | |
Jeg har et andet problem med mit eberspacher fyr.
Når jeg tænder på kontakten køre blæseren men fyret går ikke igang.
Så jeg har sat en kontakt ekstra på til at styre pumpen
Når jeg så tænder på den første kontakt køre blæseren og gløderøret. Ca. 20 sek. efter skal jeg så tænde for pumpen. Så varmer det dejligt.
MEN DET ER SGU BESV
-------------------------------------------
Bor i Jægerpris 61627502
Morris 8. Søges jo værre jo bedre
(permalink) AndersHH Member
Skrev for 20 years siden | | | |
Hej Tax

-Hvis det er et BN2-fyr du har, så prøv at ligge på denne side, hvor mekanikken bag fyret bliver gennemgået. Altså hvilke relæer der styrer hvad osv. Det kan måske give dig vink til fejlfinding.
http://www.nls.net/mp/volks/htm/bn2.htm

Vedr. montering af Eberspächer B2:
-Så er her lige lidt links:

Billeder:
http://www.type2.com/library/heating/b2pics.htm

Godt nok på finsk, men det er da et B2 monteret i en 1303'er
http://www.hut.fi/~jkhyytia/Kupla.html

Et diagram:
http://w1.111.telia.com/~u11107929/B2_schema_en.gif

Her er en del originale monteringsvejledninger til eberspächerfyr fra fabrikken. De er ½-dårligt scannede, og jeg mener ikke at B2 fyret er nævnt, men det kan nok give god inspiration:
http://wow.atlasta.net/~mriluvu/oacdp/ebersp.html

Held og lykke med det :D

/Anders
-------------------------------------------
Birkerød
1974 VW 1303/1300 ccm
the_lawnmower(bummelum)hotmail.com
(permalink) Mbechmann Member
Skrev for 20 years siden | | | |
Jeg har også et par tillægslinks.

http://home.att.net/~tomnotch/bn2inst.html

Kort version af det link som Anders postede:

http://w1.111.telia.com/~u11107929/html/heating.htm

Jeg mener jeg har flere derhjemme. Der er rent faktisk ikke lige superlinket på nettet endnu. Det er bl.a. derfor jeg har brugt tid på at finde dem allesammen. Jeg regner med at poste dem på min hjemmeside.

PS. Jeg for mit fyr sat i imorgen:)
-------------------------------------------
Michael

Reply

You must log in to post.