Hej,
Er der nogen som ved om det vil være en god ide at montere 044 topstykker på en 1584cc motor med 284 knast og et par 36mm IDF webere ? (i stedet for de std. topstykker som sidder på nu)
Er motorvolumen for lille til at udnytte de større ventiler, eller vil man opnå en god effektforøgelse ?
Jens
Motorvolumen er for lille og/eller knasten er for mild (efter min mening)
Ordentligt portede 35,5x32mm toppe kan flowe over 100hk og det er mere end 1600cc og en 284gr. knast kan levere..
så brug hellere energi/penge på at få portet de toppe du har på nu..
-------------------------------------------
54 Judson Oval, 58 Speedster, 67 Samba, 68 Earlybay
26150707
:lol: jeg vil give morten ret...men hvis du virkelig vil give den gas så ved jeg at der er blevet bygget en 1679 (thick wall) i england...Type 1. 1679cc (thick wall). JMR 044 heads. FK8 cam. 48 IDAs. 130bhp
-------------------------------------------
vw replica 356 coupe med 2387 turbo , vw brazilla , pro street oval, early bay 1971 slamfalia :)))
Tak for svarerne
men det kunne nu være sjovt at prøve alligevel - bare lidt dyrt hvis det er et flop - men hvis det ikke funker så må man jo bare bygge motoren større - der tænkes...
Du får en mere homogen motor ved at bruge bearbejdede std toppe med den knast og alm 4-1 header.
Med 044 toppe skal du have dem fræst en hel del for at få et ordentligt CR på en 1600. Ofg så har dsu allerede wasted toppene til større motorer.
T
Med lidt finlir og en bedre end normal udst kan jeg hive ca. 98-101 @ 5500 omdr. og 150 Nm max v. ca. 3700 omdr. hk ud af en 1600 med std toppe og en W110 eller Web 163.
De går som en skoldet trold og trækker forbløffende meget moment osse nede i omdr.
Og hvis nu JMR smed de IDAér ad h til og satte nogen ordentlige karbs på den 1680ér, sammmen med et bedre tændingssystem, så ville den trække mindst lissåmeget effekt, men med enmeget bedre og mere brugbar momentkurve.
Nå, you guessed it. Nej jeg er ikke meget for de IDAér, medmindre det er til ræs.
T.
Hvis man skal udnytte 044, eller hvad de nu hedder. Så skal man have større boring med større ventiler, eller kan de ikke "flowe" på den del af sædet der ligger ud mod cylindervæggen. Altså minimum 1776.
Prøv at se på billederne i den gamle "how to hotrod" bog.
Der bearbejder de vist endda ud mod cyl. for at få ordentligt flow på en std. 35,5mm. ventil med en 6mm. roterende fil.
Før i tiden havde man meget travlt med at bygge 48mm. indsugningsventiler i Volvo B20. Den har 90mm. boring, hvis jeg husker rigtigt, og der fik man effekttab set imod en 45mm. ventil. Vores gamle ven Kurt Molbeck på Djursland, hævdede at det var fordi ventilen ikke havde plads til et "flowe".
Han lavede mine topstykker til min type4. Den havde 48mm. ind, men 103 i boring. Molbeck var vildt imponeret og sagde at han sjældent havde set noget der kunne komme så meget luft igennem.
"Hvilke karburatorer anvender du så"? ville han ivrigt vide. Jeg svarede "Weber 48IDA"
"Uha, d-det er det helt rigtige til det brug der" sagde han og fortsatte "hvor stor sagde du den var" ?
2600cc !
"D-den kan ikke undgå at give over 200HK" stammede han ivrigt.
Den gav 207 HK H
hvad søren - spøger det her på nettet :wink:
Hva så buggymikael......... minder ovenstående opskrift om noget ???
:-)
-------------------------------------------
1966 Type2, 1957 Karmann Ghia
he he 8)
-------------------------------------------
2292 6383