I tidligere indlæg har jeg læst mig frem til at der skal være konstant + spænding til hornet og at det så aktiveres når der gives stel. Men når jeg måler på ledningerne er der spænding selv om ledningen i rat stammen er frisk og ikke er forbundet. Hvor dan kan det lade sig gøre ?
Skal forbindelsen ved hardy skiven sidde på den bolt der holder styrhus eller på den der holder ratstamme?
Mvh TeddyC
sort-gul ledning på hornet skal have konstant +12V over tænding
hvordan den brune ledning skal være forbundet op igennem ratstammen afhænger af hvilken årgang bilen har
-------------------------------------------
54 Judson Oval, 58 Speedster, 67 Samba, 68 Earlybay
26150707
bilen er type1 fra 70, og ledningen går igennem ratstammen og direkte på horntrykket/ringen. Problem er at mit horn ikke virker men når jeg måler på ledningerne er der 12v også vår jeg måler på sort/gul og alternativ stel ?
TeddyC
Hej
Det er også korrekt, fordi der ikke løber nogen strøm igennem hornet. Der er 12 V på begge sider af hornet, når kontakten ikke er aktiveret. I det øjeblik ledningen på hornkontakten bliver forbundet til stel, løber der strøm igennem hornet, og det skulle virke.
På din bil får hornet + over tændingen, som Morten skriver.
Stel henter den jo faktisk fra styrehuset. Der er jo lavet en ledning over hardyskiven. Det siger jo så sig selv at den skal være forbundet til styrehuset og ikke til ratstammen. Så går den op gennem ratstammen, igennem hornkontakten til ratstammen.
Her kommer det sjove så: Ratstammen er lejret i et kobberkugleleje, hvor der er loddet en ledning på som så går ud til hornet sammen med ledningsbundtet oppe fra ratkontakten. Stel kommer altså gennem lejet.
-------------------------------------------
Jeg beklager, men nogle af billederne er taget med et Canon spejlreflekskamera.
Yep det var i ratstammen den var gal, så du dytter den lystigt.
tak for hjælpen TeddyC