Er der en måde man kan måle om en tændspole er "slidt op" man kan jo måle hvor mange ohm der skal være i en rotor og i strømfordelerdækslet, så måske der også er en måde til tændspolen?
Lennart
En tændspole bliver ikke slidt, enten virker den , eller også virker den ikke (viklingerne brændt over/kortsluttet)
-------------------------------------------
54 Judson Oval, 58 Speedster, 67 Samba, 68 Earlybay
26150707
så fik vi det på plads :-)
jeg takker
I dit tilfælde hvor du forsøger at finde fejlen på din motor er det, skal du vide at hvis du kan få en gnist ud af tændspolen, så virker den, og du må lede efter fejlen andetsteds.
Men jeg er lige blevet oplyst af hr. Farmer at der skam er forskel på tændspolers ydelse:
[quote:4ae0c1a020]Det er faktisk ikke helt rigtigt at en tændspole ikke kan blive slidt.
Prøv at finde f.eks. 5 gamle 12v originalspoler.
Mål så modstanden i dem, både på primær og sekundæer siden. De ligger normalt ret tæt på det de skal.
Mål derefter max spændingsudladning. Når du har gjort det, vil du opdage at omkr. 3 ud af de 5 kun lige klarer 10K volt !!! De sidste 2 klarer typisk 14 - 17K volt.
Rent teoretisk burde de alle være mere end kraftige nok til alm std motorer og lidt til. Men i virkelighedens Verden, not so.
De dårlige spoler resulterer i :
dårligere speederrespons v. lave omdr.
Større tendens til tøven, pga ringere evne til at antænde let kondenseret brændstof.
Dårligere end normal brændstoføkonomi,
Dårligere start v. varm motor
Tendens til sodning.
Næste gang du render på sådan en lidt halvtræls motor med ovennævnte nykker, Så prøv, efter du har lavet alt det som man nu plejer at gøre ved sådan et bæst, at montere en ny kvalitetsspole. Så skal du bare se løjer.
Venlig hilsen Torben [/quote:4ae0c1a020]
-så blev vi alle lidt klogere.. :wink:
-------------------------------------------
54 Judson Oval, 58 Speedster, 67 Samba, 68 Earlybay
26150707
[quote:6d0ef9122d="Farmer"]De dårlige spoler resulterer i :
dårligere speederrespons v. lave omdr.
Større tendens til tøven, pga ringere evne til at antænde let kondenseret brændstof.
Dårligere end normal brændstoføkonomi,
Dårligere start v. varm motor
Tendens til sodning.
Næste gang du render på sådan en lidt halvtræls motor med ovennævnte nykker, Så prøv, efter du har lavet alt det som man nu plejer at gøre ved sådan et bæst, at montere en ny kvalitetsspole. Så skal du bare se løjer.
Venlig hilsen Torben [/quote:6d0ef9122d]
Jeg må sige at jeg kan genkende det meste af hvad Torben Skriver, og her til morgen kunne jeg ikke engang starte, så jeg fandt lige en gammel tændspole så jeg kunne køre ind til byen efter en ny
Lennart
Det er lige præcis det jeg forsøger at forklare dig..!
Det er 99% sikkert IKKE din tændspole der gør at motoren går dårligt..
-brug hellere penge på platiner og kondensator, check din indsugningsmanifold for utætheder, juster ventiler, tænding, karburator (i nævnte rækkefølge) så skal du bare se..
Det er ihvertfald aldrig lykkedes mig at reparere en motor der gik dårligt ved at skifte tændspolen..
-------------------------------------------
54 Judson Oval, 58 Speedster, 67 Samba, 68 Earlybay
26150707
Det hjalp nu med den nye tændspole. den køre i hvertfald bedre. platiner og kondensator har jeg ikke (elektronisk wbx) og hydrauliske løftere, så der er kun justering af tænding og karb tilbage. Nu kan jeg da komme på arbejde, og det er det vigtigste, så ser jeg på det andet imorgen
Lennart
"Mål derefter max spændingsudladning. Når du har gjort det, vil du opdage at omkr. 3 ud af de 5 kun lige klarer 10K volt !!! De sidste 2 klarer typisk 14 - 17K volt."
Og hvordan måler man lige det?
John
-------------------------------------------
25709453
I'm the only BAY in the village