Mit VWnet

Har du ikke en konto endnu? Få mere ud af VWnettet, opret dig som bruger her og nu - helt gratis...
Shoutbox
16:47 Stæger: Olietrykskontakt
22:03 t2pickup: jacob mener 411 kun er 1700 og 1800ccm ej 2000ccm
16:30 Gollum: stelnummer der starter med 134 hvad betyder det?
13:44 JAN_VW VW-BOBLE ØSTER TØRSLEV: gearkassekoder ??
09:13 Jacob: Findes Typ.4(411) med en 2,0 motor?
09:13 Jacob: finde Typ.4(411) med en 2,0 motor ?
09:15 iversen20: Buggy

Du kan se seneste shout historik her...
Sponsorer
Hovwdiaudi
Kit og buggy service
Get back on track
Classic vw parts

  Torsionsfjederen sidder fast!

Tags:
No tags yet.

(permalink) Galaxie Member
Skrev for 20 years siden | | | |
Er der nogen der har et tip til hvordan jeg får torsions fjederen ud af hullet på min 1303? Har prøvet med de værktøjer man normalt har på at værksted, og den har dæleme fået klø! Men nej :cry:
-------------------------------------------
email: flemming@erkongen.dk
(permalink) 1200 Member
Skrev for 20 years siden | | | |
gas og ilt..en messing dorn og en kæmpe hammer.
Det plejer jeg og bruge.
(permalink) Galaxie Member
Skrev for 20 years siden | | | |
[quote:5a7d948f22="1200"]gas og ilt..en messing dorn og en kæmpe hammer.
Det plejer jeg og bruge.[/quote:5a7d948f22]

Gas og ilt??? det kan fjederstål da ikke tåle?

Hvor vil du placere dornen før du tæver den med hammeren?
-------------------------------------------
email: flemming@erkongen.dk
(permalink) Frank_Andersen Member
Skrev for 20 years siden | | | |
Igennem fra den anden side.
Du skal jo nok forberede dig på at skulle finde andre fjedre. Rent faktisk må du ikke engang røre dem med hænderne på epoxy belægningen.
-------------------------------------------
Jeg beklager, men nogle af billederne er taget med et Canon spejlreflekskamera.
(permalink) mathiasen Member
Skrev for 20 years siden | | | |
Hvad kan der ske hvis man nu HAR rørt ved dem med hænderne? :oops:
(permalink) 1200 Member
Skrev for 20 years siden | | | |
Ved ikke lige om det er det her stof du snakker om.
Epoxy
Epoxyforbindelser er stærkt allergifremkaldende stoffer. Allergi kan opstå selv efter kort tids påvirkning. Epoxyforbindelser er hyppige årsager til allergisk kontakteksem (overfølsomhedseksem). Kontakteksem ses især på hænderne. Eksem viser sig som rødme, kløe, småknopper og væskefyldte blærer. Ved kraftig eksem svulmer huden op og væsker.

Læs mere her: http://barbyg.edimag.dk/subcat/6-06.htm
(permalink) AircooledBoxer Member
Skrev for 20 years siden | | | |
[quote:22771b54e4="mathiasen"]Hvad kan der ske hvis man nu HAR rørt ved dem med hænderne? :oops:[/quote:22771b54e4]

De kan begynde at ruste der hvor du har rørt, og da det ikke ligefrem er et sted man kigger hverdag, risikerer man at de med tiden ruster så meget at de svækkes. :?
-------------------------------------------
Ingen VW for første gang i 25 år.
AircooledBoxer.dk
(permalink) Frank_Andersen Member
Skrev for 20 years siden | | | |
De svækkes ikke som sådan, de knækker. Fjederstål kan ikke tåle rustar. Det er revneudvisende. Det var ikke på grund af at epoxy er giftigt at VW ikke ville have at man rørte ved dem. Det kan også være det var på de meget tidlige modeller. I 70´erne har de da den røde epoxy og det kan jeg sku´ da ikke forstå der skulle ske noget ved. Men man skal selvfølgelig ikke skramme dem.
-------------------------------------------
Jeg beklager, men nogle af billederne er taget med et Canon spejlreflekskamera.
(permalink) HEKN Member
Skrev for 20 years siden | | | |
[quote:723152872a="Frank_Andersen"]Igennem fra den anden side.
Du skal jo nok forberede dig på at skulle finde andre fjedre. Rent faktisk må du ikke engang røre dem med hænderne på epoxy belægningen.[/quote:723152872a]

Hej Frank
Hvordan gør du det helt nøjagtigt? Hvor kan man komme til at slå og hvor varmer du? Kan man ikke bruge en aftrækker eller lignende? Jeg skal have min forbro sandblæst/metaliseret og vil gerne have den adskilt inden.
MVH
Henrik
(permalink) Galaxie Member
Skrev for 20 years siden | | | |
jeg har også tænkt over hvordan du vil slå fra den anden side, for hvis man kigger ind i hullet på den anden side, så kan man bare se de stråler som fjederen i den anden side skal sidde i og hullet har en bund og derfor kan man ikke umiddelbart komme til at slå på den anden fjeder.

Aftrækkeren har også været overvejet, men ikke prøvet.
-------------------------------------------
email: flemming@erkongen.dk
(permalink) Frank_Andersen Member
Skrev for 20 years siden | | | |
-------------------------------------------
Jeg beklager, men nogle af billederne er taget med et Canon spejlreflekskamera.
(permalink) Frank_Andersen Member
Skrev for 20 years siden | | | |
Hvis det er bagfjedrene, så er hullet gennemgående og man kan slå fra modsatte side.
-------------------------------------------
Jeg beklager, men nogle af billederne er taget med et Canon spejlreflekskamera.
(permalink) Galaxie Member
Skrev for 20 years siden | | | |
Ok jeg prøver og kigge på det når jeg kommer på værkstedet i morgen.
-------------------------------------------
email: flemming@erkongen.dk
(permalink) HEKN Member
Skrev for 20 years siden | | | |
[quote:e0ea26b72e="Frank_Andersen"]Hvis det er bagfjedrene, så er hullet gennemgående og man kan slå fra modsatte side.[/quote:e0ea26b72e]

OK, Så lader jeg dem sidde foran... Men hvad så med bagi, ville du pille dem af, eller vil du også lade dem sidde inden sandblæsning m.m. Mine fejler tilsyneladende ikke noget, så det kan være at jeg bare skal "springe over".....?

Vil det sige Frank, at du også mener at metalisering af bunden er spild af penge? Jeg skal fortrinsvis bruge den når vejret er godt (som bil nummer 3).

MVH
Henrik
(permalink) Frank_Andersen Member
Skrev for 20 years siden | | | |
Rigtig metalisering indebærer at dele varmes meget op. Det er den del jeg er bange for.
Med sandblæsning og maling kommer du langt. Jeg lavede en bil for mange år siden der skiftede ejer flere gange og de sidste var ikke pæne med den. Den kørte i 16 år i al slags vejr og der kom kun rust ved pyntelister osv. Ingenting i bund og alt det der. Den blev rustbeskyttet de år jeg havde den, men ikke de sidste 5-6 år. Olie og stål går godt sammen. Husk at dække alle huller og rør med kraftig tape før sandblæsning. Der kommer sand ind alle vegne. Tag måske de bageste arme af og luk igen med dækslerne og gummiet ?
-------------------------------------------
Jeg beklager, men nogle af billederne er taget med et Canon spejlreflekskamera.
(permalink) HEKN Member
Skrev for 20 years siden | | | |
[quote:423f6ef31f="Frank_Andersen"]Rigtig metalisering indebærer at dele varmes meget op. Det er den del jeg er bange for.
Med sandblæsning og maling kommer du langt. Jeg lavede en bil for mange år siden der skiftede ejer flere gange og de sidste var ikke pæne med den. Den kørte i 16 år i al slags vejr og der kom kun rust ved pyntelister osv. Ingenting i bund og alt det der. Den blev rustbeskyttet de år jeg havde den, men ikke de sidste 5-6 år. Olie og stål går godt sammen. Husk at dække alle huller og rør med kraftig tape før sandblæsning. Der kommer sand ind alle vegne. Tag måske de bageste arme af og luk igen med dækslerne og gummiet ?[/quote:423f6ef31f]

Jeg kunne ikke finde på at varmgalvanisere bunden, men den type på bunden sandblæses og der spøjtes smeltet zink på. Emnet bliver ikke varmt. Jeg har en kammerat som læser kemi og er tidligere ingeniør officer. Han fortalte at der havde været lavet forsøg med at sprøjte dette direkte på trotyl (sprængstof) uden problemer.
(permalink) vwanders Member
Skrev for 20 years siden | | | |
:? Er der en der vil fortælle mig hvorfor i alverden fjedrene skulle begynde at ruste fordi man rører ved dem?????
-------------------------------------------
24446703 / rexsurewood@yahoo.dk

(permalink) HEKN Member
Skrev for 20 years siden | | | |
[quote:4e5765239f="vwanders"]:? Er der en der vil fortælle mig hvorfor i alverden fjedrene skulle begynde at ruste fordi man rører ved dem?????[/quote:4e5765239f]

Pga. sved på fingrene. det er meget forskelligt fra person til person. Nogen kan næsten ikke røre ved jern uden at det begynder at ruste, mens andre ikke påvirker metallet. Det må være noget man udskiller, evt. en syre eller base. Det er meget kendt i virksomheder der laver metalbearbejdning og har nydrejede emner til at stå.
MVH
Henrik
(permalink) vwanders Member
Skrev for 20 years siden | | | |
Jo den er jeg med på, men det er jo når det drejer sig om det rå emne. Fjedrene er jo som nævnt før epoxy-behandlet.. Så jeg køber den stadig ikke... :?
-------------------------------------------
24446703 / rexsurewood@yahoo.dk


Reply

You must log in to post.