Mit VWnet

Har du ikke en konto endnu? Få mere ud af VWnettet, opret dig som bruger her og nu - helt gratis...
Shoutbox
16:47 Stæger: Olietrykskontakt
22:03 t2pickup: jacob mener 411 kun er 1700 og 1800ccm ej 2000ccm
16:30 Gollum: stelnummer der starter med 134 hvad betyder det?
13:44 JAN_VW VW-BOBLE ØSTER TØRSLEV: gearkassekoder ??
09:13 Jacob: Findes Typ.4(411) med en 2,0 motor?
09:13 Jacob: finde Typ.4(411) med en 2,0 motor ?
09:15 iversen20: Buggy

Du kan se seneste shout historik her...
Sponsorer
Hovwdiaudi
Kit og buggy service
Get back on track
Classic vw parts

  Udformning på mandifolde til T4

Tags:
No tags yet.

(permalink) bugs Member
Skrev for 20 years siden | | | |
Problemet er :evil:
Udstødningsmandifoldene skal hver især yde den samme modstand på udblæsningsgassen før de når potten.


Spørgsmålet er:
Skal man "kun" tage højde for at hver mandifold bliver den samme længde?

Eller skal de rør der bøjer meget være kortere for at kompencere for den øgede modstand?

Et par billeder af et performance udstødning ville hjælpe meget

Bugs.
(permalink) Niels_Hasselholm Member
Skrev for 20 years siden | | | |
Har nogle orginale "forrør" til t4 hvis du er interesseret
tlf: 29664932

mvh

The bugman
(permalink) bugs Member
Skrev for 20 years siden | | | |
Ellers tak Bugman.

Men så spørger jeg bare lidt mere. :)

Hvor stor er potten på en 2,0 liters?

Bugs.
(permalink) Frank_Andersen Member
Skrev for 20 years siden | | | |
Du må være lidt mere specifik. Hvad mener du med "hvor stor er potten"? Det er sammen potte som 17-1800. En 914 2,0 har større primærrør og derfor også større hul ind i potten.
Hvilken motor taler vi om. Std. eller tunet ?
Hvor store ventiler?
Hvilket omdr. skal den yde max effekt ?
osv. osv
-------------------------------------------
Jeg beklager, men nogle af billederne er taget med et Canon spejlreflekskamera.
(permalink) bugs Member
Skrev for 20 years siden | | | |
Jeg mente volumet på potten for en 2,0 med 412 s topstykker og 290 g knast.

Primærrør er dem der samler de 4 mandifolde? Jeg havde tænkt mig at lave diameteren 37 mm helt til potten. Måske lidt større i samlingsrøret (Primærrøret)


Bugs.
(permalink) Frank_Andersen Member
Skrev for 20 years siden | | | |
En type4 med 290 graders knast vil nok give max ved 5500-5700.
Du skal lave de fire rør (primærrør) ca.33 tommer lange og ikke mere end 35mm. indvendigt.
samle dem i et 2½" rør og lydpotte. Brug en stor oval potte. Så stor som du får plads til.
Hvis du har plads så lav den 4-2-1. Altså samle primærrørene fra 1+3 og 2+4 i et par 42,5-44mm rør og så sammen i 1.
-------------------------------------------
Jeg beklager, men nogle af billederne er taget med et Canon spejlreflekskamera.
(permalink) bugs Member
Skrev for 20 years siden | | | |
Jeg takker! Hvor F..... skulle jeg dog ellers finde disse oplysninger. Jeg vil gerne ustede en officiel hyldest til vwnettet og den brugere :wink:


Jeg går igang udstødningsprojektet nok vil tage 30 timer at lave!

Dvs. en lidt skidt timeløn, med skodfinish og hvis jeg er heldig - elendig effektivitet.
Men men.. så læge der er ild i piben!

Jeg skal nok berette tilbage hvordan det kommer til at gå med projektet.
Bugs.
(permalink) Frank_Andersen Member
Skrev for 20 years siden | | | |
Det med de 33 tommer kan du finde i den gamle "how to hotrod vw engines" resten er 20-25 års erfaring.
Først i 80' erne lavede vi udstødninger af indsugninger til type4.
Finishen bestemmer du jo selv. Jeg har i øvrigt et læs bøjninger, hvis ikke du har.
Start med at hæfte det sammen. Når så du nærmer dig enderne, så svejs de 4 rør færdige før du laver de sidste 10-20 cm. De trækker sig en masse og hvis du tilpasser det alt for godt så passer det ikke når du er færdig. Har du flanger i 2½" ?
-------------------------------------------
Jeg beklager, men nogle af billederne er taget med et Canon spejlreflekskamera.
(permalink) GetBackOnTrack Member
Skrev for 20 years siden | | | |
Hej Frank, jeg kunne også godt bruge sådan 4 stks afgangsrør til 412 s topoe (de ovale) hvis du vil sælge et sæt mer..

Vh spring
-------------------------------------------
GetBackOnTrack
Tlf:60226024
http://www.gbot.dk
(permalink) bugs Member
Skrev for 20 years siden | | | |
Jeg går ud fra at der bliver 2 flanger og det er dem primærrørene munder ud umiddelbart inden potten?
Nej jeg har dem ikke endnu men det er vel bare rustfri rør i en diameter på 2,5"
Jeg er meget interesseret i de rør, måske som skabeloner eller til et andet projekt. de ville være fine over spisebordet. :P

Jeg havde tænkt mig at spænde blokken, med toppene, op, og så bøje 4 stk. 6 mm jern ca. 33" lange fra udblæsningen til flangerne, så de fletter rigtigt. Derefter er det afsted til rørbukkeren og kopiere stykkerne.

Bugs
(permalink) GetBackOnTrack Member
Skrev for 20 years siden | | | |
lyder rigtig fornuftigt bugs, men kender du en smed der kan bugge tyndvægget rør i de deminsioner`??? jeg har forhørt mig mange steder og det er ikke så nemt at få gjort som det er at sige.. Men kender du et sted de kan gøre det vil jeg da gerne be om addressen, hvis ikke det er en ven el lign..

Tyndvægget rør kræver nogle helt specielle grejer for at bugge dem pænt.. Der er et gammelt trick der siger at man kan fylde dem med sand og varme dem og bukke dem. Men det er svært, specielt hvis man vil undgå krøller på indersiden, hvor der automatisk vil blive overskydende materiale grundet deformationen..

Men jeg er spændt på at se dit resultat Bugs, Hvis det lykkes dig at lave noget der virker, vil jeg da gerne ha et par råd af dig med på vejen.
Håber du kan bruge ovenstående til noget fornuftigt, er på ingen måde ment med henblik på at tage pusten fra dig, tværtimod kun til lidt hjælp.

Go arbejdslyst..

Vh Spring
-------------------------------------------
GetBackOnTrack
Tlf:60226024
http://www.gbot.dk
(permalink) M_Flow Member
Skrev for 20 years siden | | | |
Tyndvæggede rør bukkes alt efter radius med dorn indeni eller med
kugledorn ! ( speciel til tynde rør med lille radius.)
Jeg har selv lavet 180graders bøjninger som jeg så skærer på mål og hæfter op med små lapper blik på siden ( 3 stk ) , når så udstødningen passer , længde og facon , så tigsvejses det hele sammen for stor
styrke, sådan lavede jeg min merged udstødning til min T4 turbomotor
i sin tid. Jeg har bøjninger på lager hvis det har interesse og kan også lave collectoren ! M_Flow
(permalink) bugs Member
Skrev for 20 years siden | | | |
Det lydder meget tidskrævende!! Det bliver sikkert flot!

Det tror jeg ikke jeg har tolmodighed til. Det skal for mit vedkomne laves på et vvs værksted med en Rems rørbukker der stytter røret på modsatte side med 2 afstandsklodser.
Har dog lige snakket med ham der skal hjælpe mig, Måske er der kun klodser til 1" rør :(

Det finder jeg ud af imorgen.

Mht. til at varme på rustfri ødelægger hvis nok egenskaberne i stålet.

Bugs
(permalink) PBJ Member
Skrev for 20 years siden | | | |
Vil også gerne bidrage med et par spørgsmål til panelet :-)

Jeg har købt SP Rasmussen´s type 4 og skal have den i min bus.
Med i købet har jeg fået en alm. 2 liter transporter potte som jeg har tænkt mig at bruge. Den udstødningsmanifold som i ser på billedet har jeg ikke, da SP byggede den om til en bobbel ( den har jeg ), men jeg overvejer at lave en magen til.

Er dette en fornuftig løsning ?

Er det umagen værd at forsøge at holde rørlængden ens for alle 4 rør ?

Hvilken dimension skal jeg vælge, når jeg bruger en standard 2 liter transporter potte ?

Motoren er en 1910ér med høj kompression og standard 412s toppe, som yder i underkanten af 100 hk. ( den skal på rullefelt til foråret :?: )

Preben
(permalink) PBJ Member
Skrev for 20 years siden | | | |
Hvorfor vil det billed ikke som jeg :x

Anyway link til tråd med billed: http://www.gearheads.dk/nuke/modules.php?name=Forums&file=viewtopic&t=5728&start=0&postdays=0&postorder=asc&highlight=

Har i også problemer med at få billeder på ?
(permalink) Farmer Member
Skrev for 20 years siden | | | |
PBJ Som din motor er sat op vil den tabe bundmoment ved at montere et 4-1 system. Du vil vel iøvrigt osse køre med varmekasser ikke ? Derfor er det bedste du kan gøre at købe en Leistritz originalpotte. Det er den bedste std type potte på markedet.
Hvis du vil have de 2-4 hk det kunne gi at have en 4-1 så køb en alm Bugpack til bus og så smid den medfølgende potte på hylden til noget andet og brug f. eks en Trush eller Dynomax expansionspotte. Eller en Summ hvis den skal være rustfri. Så får du "lyden" som så mange gerne vil have.
(Har alle typer potter PT i løsvægt .)
T
-------------------------------------------
20888030
alstrupt@gmail.com
(permalink) PBJ Member
Skrev for 20 years siden | | | |
Takker for svar farmer :D

Jeg forstår ikke helt hvorfor min motor vil tabe bundmoment ved at montere en orginal transporterpotte, er det ikke den totale modstand/flow i systemet der er afgørende ?

For at montere varmekasser skal jeg også have elektriske blæsere til varmekasserne og det REGNE REGNE bliver nok lidt dyrt da jeg ikke har nogen af delene :? Det var derfor min tanke at bruge penge på et benzinfyr i stedet og så droppe varmekasserne og lave en god og billig udstødning. Kommentare ?

Jeg vil selvfølgelig gerne lave det så optimalt som muligt fra starten, men da jeg allerede har brugt de første 20 K på dele der venter på at blive monteret er jeg nød til at holde lidt igen pt. Jeg gider ikke lave noget bras, men skal der hostes op med flere $ skal det være det værd :?
Altså kvalitet kontra $ og med det for øje at jeg har nogle dele i forvejen.

Preben
(permalink) Anonym Member
Skrev for 20 years siden | | | |
Ja det koster tid og penge at rode med type 4 motorer. Jeg har lige kigge på en engelsk hjemmeside http://www.turbothomas.com (tak John !!) og han laver rustfrie grenrør til type 4 og det er ca 1/3 billigere end det tyskerne laver. Desuden laver han det i rørdim.(1½)" som passer til en mild tunet type 4 motor.
Overvej nu KRAFTIG om ikke det er løsningen på jeres funderinger omkring grenrør. Der er faktisk ikke ret billigt at rode med det selv, forskellen er bare at du får en masse små regninger istedet for en "stor" regning. Ulempen ved at begive sig ud i at lave en udstødning selv er at man ved ikke om det bliver færdig eller er brugbar. Pengene er jo brugt under alle omstændigheder... Tyndvæggede rør er ret svære at arbejde med, både mht tilpasning og svejsning.
Løsningen, som Farmer skriver, med opkortede 411/412 varmekasser og et Bugpack type 4 grenrør og en god potte er heller ikke så dårlig endda på en type 4 op til 110-125 hk. VWMorten har et billede af sin Hebster set nedefra med denne løsning.

Mvh
Rolf
(permalink) Farmer Member
Skrev for 20 years siden | | | |
Jamen det er jo ikke engang nødvendigt med opkortede varmekasser, det er jo en Bay, Rolf.
Grunden til at man mister bundmoment er forskellen i modtryk i udstødningen. En T4 Std type udst. af ordentlig kvali ! Ikke det det billige JP skrammel, er faktisk slet ikke så ringe endda.
Menøhh jeg mener ikke TurboThomas laver den slags grenrør, hvor man bruger varmekasser osse.

Mht. nødvenigheden eller ikke med varmekasser, vil jeg nævne, at kører man kun om sommeren, kan man da sagtens nøjes med et alm benzinfyr til at slå kulden væk med. Bruger man forår og efteråret med og måske osse lidt her om vinteren er det SLET ikke nok. Medmindre du er så heldig at have fundet et originalt BN4 eller et nyere BL2 (Som gir 4 KW) Så kan du måske nok klare dig med det.
Tænk på det er en stor kabine der skal varmes op.
Jeg ville vælge et sæt varmekasser sammen med et fyr. Blæseren koster ikke mange basører.
Så har du mulighed for komfortabel varme i vognen, osse selvom i skulle ta på tur her i den kølige tid.
Hvis du så beslutter dig for at vil have en 4-1 på alligevel og uden varmekasser. Så giv lyd. Så får jeg Richie til at lave en der passer til din motor.
T.
-------------------------------------------
20888030
alstrupt@gmail.com
(permalink) Anonym Member
Skrev for 20 years siden | | | |
Farmer: Jeg tænkte på bugs da jeg skrev indlægget, det er trods alt ham der spurgte først :wink: og han skal have sin type 4 i en type 1 bil . Nej jeg ved godt TT ikke laver grenrør såsom Bugpack's type 4 men jeg mente bare at TT og Bupack var forskellige løsninger på problemet som var ganske atraktive begge to alt efter muligheder og pengepung.

Skal nok trykke mig bedre ud næste gang :lol:

Rolf
(permalink) bugs Member
Skrev for 20 years siden | | | |
Jeg takker meget for svarene! Nu har jeg en hel vifte af muligheder!!!
Det ender jo nok med jeg køber en færdig udstødning ved Turbo thomas det kan sku nok ikke gøres meget billigere.

Bugs
(permalink) Farmer Member
Skrev for 20 years siden | | | |
:oops: I´ll shut up then.
-------------------------------------------
20888030
alstrupt@gmail.com
(permalink) Rolf Member
Skrev for 20 years siden | | | |
[quote:d3aa57e230="Farmer"]:oops: I´ll shut up then.[/quote:d3aa57e230]
Please dont !! 8)
-------------------------------------------
Tlf 22141595
Thisted/Nordvestjylland
(permalink) PBJ Member
Skrev for 20 years siden | | | |
Da bussen bruges til helårskørsel kunne det da godt være jeg skulle give den en gang varmekasser alligevel. :? Jeg tror også jeg starter med at montere den potte jeg har. Så mangler jeg bare et par elektriske blæsere der kan give noget luft og nogle gode type 4 varmekasser.

Preben

P.s jeg skal til jylland i næste uge og kan muligvis få tid til at kigge, hvis nogen af jer har noget liggende.

Preben

Reply

You must log in to post.