Betaling af afgift ved anden motor
Hejsa,
Hvor stor en motor kan en folkevogn egentlig synes med ?
Er der nogle der har nogle eksempler på afgift ved at sætte en større motor i?
Er motor det eneste man skal betale afgift af, eller vil de også have for skivebremser, forstærket undervogn etc?
Jeg har længe gået og drømt om en hurtig folkevogn, har overvejet at sætte en ny motor i min egen '54. Men var blevet enig med mig selv om at det ville være synd.. Jeg købte i denne ugen nogle ældre VW blade, og i et af dem så jeg min bil! næsten.. den var samme model og stil, næsten samme farve, blot andre fælge og en 2100cc motor.. den var søød.. :D
men hvis jeg skal lave sådan noget ved min, vil jeg gerne gøre det lovligt.. men er det mon for dyrt ? det render vel op i 30 / 40.000 i dele, hvis man skal skifte bremser, gearkasse, motor og ordne undervogn..
-------------------------------------------
VW Type1 - 1954
Det hjælper ikke på "lovligheden" at betale afgift.
-------------------------------------------
Jeg beklager, men nogle af billederne er taget med et Canon spejlreflekskamera.
det render nok op i 30- 40000 for motoren alene - hvis det kan gøre det - men den kan ikke synes - der er stadig 20% reglen - så man bliver nød til at være en outlaw for at køre med den slags - men derfor kan mand jo godt lave det forsvarligt med større bremser og lign.
men din bil er født med 30 hk - plus 20% - det er jo ikke ret meget, men det er lidt fedt at bryde loven -- indtil det bliver opdaget :P
-------------------------------------------
Randers Jeg BOR I RANDERS - stik mig en Mokai for fan ;-)
Jeg skal ikke nødvendigvis have en motor til 40.000 :) fx. blot en tunet 1600 motor.. det er da muligt at betale afgift så det er lovligt.. eller hvad ?
Jeg har da fx. set en buggy som var "betalt ud" med en stor t4 motor.. den er da vel lovlig ?
-------------------------------------------
VW Type1 - 1954
hrm
Hvad skal der egentlig til hvis man har lyst til at friske sin ovaler op med lidt flere hk. Lad os antage at man vil køre en standard 1600 med feks 48 eller 50 hk, og man feks monterer tokreds hovedcylinder, skiver for og større tromler bag. Og evt også moderniserer lidt foran med stabiliator og styrtøjsdæmper. Det er hvertfald den kombination jeg arbejder på pt.
Det er vel lidt overdrevet hvis bilen skal forbi Teknologisk institut?
Nu skal jeg snart til syn med min ovaler og så er der 8 år igen, man kunne jo godt blive fristet til lidt andet, når man nu har rullet 50000 km med sin 30 hk og splitgearkasse. Det virker lidt åndsvagt at jeg skal bygge min skive bremser tilbage til tromler før syn, men det er selvfølgelig nemmere end at diskutere med synet, især da jeg ikke aner om det er ok at montere skiver.
Man har da gennem tiden mødt mange moderniserede ovalere, hvordan fik de lovliggjort deres ændringer?
Ronnie
Ronnie - man kan jo være heldig at den BLIR synet som den er - men man kan også skifte hver gang man skal til syn, det er godt nok et arbejde at skifte hele undervognen - men når det nu kun er hvert 8ende år - selvom det ikke var det der var hensigten med 8 års synet - men når det nu er en sikkerheds mæssig forbedring du laver mht til skivebremser og den eneste grund til at du egentlig ikke må er den danske stats papir beraukrati kan jeg ikke se den etiske fejl i at gøre det - så klø på
Det skal lige siges at er bilen ikke historisk korrekt KAN de kræve at bilen blir om toldbehandlet pga af konstuktive ændringer og dvs at den mister sin veteran status - dette kan man også være heldig at rende uden om - men det er en fandens masse held vi snakker samlet om her - såhhh - mon det nu også kan gå ??? lider af selv af bilinspektørfobi så derfor er jeg ikke selv en der tar chancer- det ville lyse ud af mig hvis det var og sveden i min pande ville afsløre at jeg ikke havde rent mel i posen :mrgreen: :mrgreen: og dette på trods af at mine biler er røget lige igennem de sidste tre gange - men jeg har nok også tribble checket alting, - er ikke lige typen der står og dypper mit wienerbrød i synsmandens kaffe, og sir : - hva så mester - skal vi se og få den dyt synet der - hehe ( griner reklame )
Og til Klas - ALT du kan skaffe papirer /tüv og lign allerbedst en underskrevet seddel fra V.A.G. kan synes - men det er ikke ret meget
du kan det på - i sær ikke større motorere - men da man bygger en større motor på en org blok på en luftkølet vw passer motornummeret
jo - og stiller man den så den ikke yder fuld ører til syn evt sætter en alm karboride på - dvs at den ligner en org motor - så smutter den somregel igennem- uden at jeg vil love noget - men ville lige gi dig et trick..
men det tar altså kun en halv time at skifte en luftkølet vw motor - så hvor er problemet henne
Da du nævnte at det skulle være en 2,1 ltr regnede jeg med at det var det du ville ha - med noget go go i derfor nævnte jeg den pris en go 1600 kan godt fås for lidt mindre men har heller ikke så meget "gogo" 8)
Men må desværre skuffe dig og sige det samme som Frank - at det her kan du ikke betale dig fra...
Og en 30 HK motor er da også den bedste der nogen sinde er lavet - den tøffer bare derud af og kan gå suverænt lavt i tomgang - kanon motor - hvorfor skifte den ud ??? den kan ta en 10% stigning i 4 gear i tomgang opad - det kan en 1600 feks ikke
-------------------------------------------
Randers Jeg BOR I RANDERS - stik mig en Mokai for fan ;-)
Tak for jeres svar :)
Jeg er såmend meget glad for min 30hk motor, den har kørt 100% upåklageligt de 2 år jeg har haft den. Det er også rigtigt fedt at cruise stille og roligt afsted igennem byen.. Men dem der har prøvet at vinke farvel til et fjols i kryset i sin gamle folkevogn ved jo hvor sjovt det er :)
Ang. skivebremser, er det også ulovligt at montere ? min skal til syn i 2005, kan godt vente til den er synet med at sætte det på, skal alligevel have skrabet lidt kontanter sammen..
-------------------------------------------
VW Type1 - 1954
Nu kan det godt være, at jeg spørger dumt og har misforstået det hele, men jeg troede, at VW i sin tid havde dokumenteret, at deres type1-bunde kunne holde til en belastning på op til 100 HK og at man dermed godt kunne syne en type1 med større motor end standard? Selvfølgelig skal man så også kunne dokumentere, at resten af bilen kan følge med effektforøgelsen, men det troede jeg kunne klares med T
Er der slet ingen der har et svar på hånden - eller har jeg spurgt om noget totalt åndssvagt?
Jeg havde bare forstået på tidligere indlæg, at det godt kunne lade sig gøre at syne en type1 med større motor lovligt og nu er jeg sgu' noget forvirret....
hej, jeg mener da også at der er en gut i herning, der har fået godkendt sin bil med omkring 120 hk... ved at montere større bremser og fået det hele godkendt i tyskland!!!
selvfølgelig skulle der betales afgift!
så det kan vel godt lade sig at gøre, hvis man er villig til at spytte lidt knapper i det...
jesper
-------------------------------------------
Birkerød
1974 VW 1303/1300 ccm
the_lawnmower(bummelum)hotmail.com
Klas. Hvis du har større problemmer med, hvad du må og ikke må. Syntes jeg, at du skulle ringe til Kit & Buggy service. De har de fleste svar, de har hjulpet mig meget. Bl.a. med skiver på i stedet for tromler, det er lovligt og de har bem godkendte og billige.
Tak skal du have Anders - det var nok noget i den retning jeg mente at have set tidligere.
Ja, man kan hurtigt bliver forvirret :wink:
ok, jeg vil under alle om stændigheder gerne have skivebremser på.. skummelt at køre 70 nedaf bakke på ringvejen og ham foran er typen der bestemt ikke køre over for gult, men istedet bremser hårdt op...
-------------------------------------------
VW Type1 - 1954
Jeg vil bare lige fortælle,at her i Herning er der blevet synet en 1966 bobbel,med skivebremser hele vejen rundt.
motoren den blev synet og godkendt med,var en type 1 (2275ccm)
Så det kan godt lade sig gøre,bare man gider og bruge tiden og pengene,sådan ca 30-40 kg.
mvh heine
vw bugs herning
-------------------------------------------
type 3 variant...1969 solgt ...tlf 26848576 mail.
heine.madsen@hotmail.com
117 årgang 59..solgt
Punkt 1 : Afgift af større effekt/ ændret identitet kan aldrig overstige det beløb der oprindeligt var afgiften på køretøjet.
Punkt 2 : 20 % regelen gælder kun ved anvendelse af motor med fremmed identitet, tunes der på oprindelig motortype kan der i principet
tunes frit, dog skal opsætningen synes og godkendes.
Venligst Tannheuser Tuning The Trust mark
-------------------------------------------
Tannheuser Tuning . The Trust Mark !
tak for info heine, blev der brugt noget form for dokumentation for at få den godkendt ?
-------------------------------------------
VW Type1 - 1954