Nogle der kan beskrive kort hvordan man skifter ventilstyr i en 412 s top?
Er det ikke noget med man borer ned igennem styret til der står en centimeters penge tilbage i bunden og så slår man dem ud med en dorn, Men fra hvilken side?
Og hva med montering af de nye styr, ska man bruge overstørelse? ska de bare bankes i med en hammer, eller presser man dem i? og fra hvilken side?
håber der er nogen der kan hjælpe
Vh spring
sorry, dette indlæg sku selvfølgelig ha været under tekniske vw spg :oops:
Hej Spring
Det er rigtigt at du skal bore ventilstyret ud som du beskriver - du skal bore fra den "indvendige side" så du slår ventilstyret "op" af topstykket. Topstykket skal vinkles (9 grader vist) når du borer, så her må du være lidt kreativ (dette er den sværeste del af operationen). Brug 10mm bor og en 10mm dorn.
De nye ventilstyr ligger du i fryseren natten over og tager dem op lige inden de skal monteres. Topstykket ligger du i ovnen på komfuret og bager dem ved 150 grader i en halv time (husk at rense dem først ellers tror naboerne du er ved at stege en kat)
Nu monterer du de kolde ventilstyr i de varme topstykker fra oven - altså fra den side hvor vippetøjet monteres. Du slår dem helt i i med en hammer og det burde gå meget let.
De nye ventilstyr (ikke overstørrelse) du får har sikkert en krave så du ikke kan komme til at slå dem for langt ned - ellers må du være forsigtig og måle mens du monterer dem (mål hvor meget der stikker op på de gamle styr)
Når de nye styr er monteret skal de rives op til korrekt størrelse - jeg bruger faktisk bare et 8mm bor som jeg meget forsigtigt (med hånden) fører ned igennem ventilstyret.
Hilsen Jens
Jeg vil lige bemærke at jeg kun har prøvet operationen på et Type 1 topstykke - men metoden burde være den samme.
takker mange gange for svaret Jens.
Vh spring
Går i kolde
Ja så kan jeg klare både type 1 (også 30 hk )og type 4 toppe
Bruger dog en Hydralisk presser til mont. af styerne
-------------------------------------------
MVH -BOBLE- Jørgen Starup 7260 Sdr.Omme tlf.30252058
Når du nu presser styrene i, varmer du så stadig toppen og køler styret?
Vh spring
Man skal bore og slå fra "fjedersiden" ellers kan knolden omkring styret let brække med af.
VW foreskriver at man driver det nye styr i med 1,5 tons.
På et 9mm. styr skal man bore med 11mm.
Få fremstillet et par dorne med et langt styr til at slå dem i med.
VW foreskriver ikke at man varmer og køler.
Jeg tror heller ikke det hjælper, for styret optager hurtigt varmen og bronzen udvider sig mere end topstykket.
-------------------------------------------
Jeg beklager, men nogle af billederne er taget med et Canon spejlreflekskamera.
Du skriver vw foreskriver at man skal presse styrene i, men du skriver også at man skal fremstille en dorn med et styr og slå dem i.. Man kan altså godt slippe afsted med at slå dem i, er det det du mener?
Undsyld hvis det er mig der misforstår :roll:
Vh spring
HVis det her nogen interesse med et svar til et 4 år gammelt indlæg, så hjælper det 100% sikkert at varme/køle. Processen hedder at "krympe" ting sammen og er en gammel velkent montage form.
Nej Jeg skriver "driver" Det betyder slår med en hammer.
-------------------------------------------
Jeg beklager, men nogle af billederne er taget med et Canon spejlreflekskamera.
kunne måske være en god ide til FAQén..