Er der nogen der har et godt trick til at få meget rustne køleblik skruer ud? Jeg har næsten ødelægt kærven på de fleste af dem da de sidder urokkeligt fast! Det er dem med lige-kærv og til skruetrækker.. :evil: :evil: :evil:
De har fået godt med WD40 men uden resultat!
Du kunne prøve at varme dem.
Mvh Bjørn
det kunne jeg selvfølgelig. jeg prøver lige!
Tak Bjørn
- hvis det ikke lykkes er der kun den hårde metode tilbage - bore skruerne ud. Du borer et lille hul gennem hele skruen så tæt på centrum som muligt.
Så ka´ du med forsigtighed dreje dem ud med en udtrækker ("ornepik").
Du ka´ med fordel skifte skruerne ud til små bolte - så er der bedre greb
næste gang de ska´ ud ...
Gi´ så lige gevindet en smule kobberfedt og lad være at stramme for hårdt !
Held og lykke med projektet :D
Biffo
næste gang skal du købe dig en slagskruetrækker og starte med den . Den er uundværlig når du roder med gammel vw
Mange gange er problemet med kærvskruerne at man bruger alt for lille skruetrækker med alt for lille håndtag. En slagskruetrækker er udemærket HVIS skruen den skal løsne sidder i noget som ikke giver sig. At hamre løs på køleblik eller ligende hvis man ikke støtter det på bagsiden er nyttestløst.. Men en slagskruetrækker er en udemærket "alm" skruetrækker fordi man kan få et godt greb om den.
Hvis du kan komme til med enten en knibtang eller en lille rørtang kan det som regl løsne skruer med ødelagt kærv. Ideen med at bore "kærnen" ud af bolten er også en udemærket idé
-------------------------------------------
Tlf 22141595
Thisted/Nordvestjylland
Jeg fik dem løsnet med godt med varme! skruetrækkeren var stor nok :)
Men jeg tror nu jeg sætter små bolte i i stedet for, så man ikke skal stå om 30 år og gøre det samme igen. :wink:
gas og iltapparatet er kanon når noget er rustet sammen
-ellers plejer jeg at bruge en god svejsetang til at få fat omkring hovedet på skruen, -det kan overbevise selv den mest ihærdige skrue om hvem der er stærkest..!
ornepiktricket har jeg aldrig haft held med..!
-------------------------------------------
54 Judson Oval, 58 Speedster, 67 Samba, 68 Earlybay
26150707
jeg plejer at hvis jeg ikke kan tage med en tang.at svejse et eller andet på skruen det virker. også hvis man har knækket en skrue nede i noget alu
¨Jeg har aktid en kasse med store, gamle møtrikker til at stå. Hvis en bolt knækker eller kærven bliver ødelagt i en skrue, så Co2 svejser jeg simpelthen en møtrik på. Ved svejsningen bliver bolten også ret varm, og det løsner også rusten. Det virker for mig.....:-)
/Henrik
det lyder som et fint trick. jeg knækkede også lige en bolt i topstykket ved udstødningen. de var også rådne.
[quote:7f81178bc0="vwmorten"]gas og iltapparatet er kanon når noget er rustet sammen
-ellers plejer jeg at bruge en god svejsetang til at få fat omkring hovedet på skruen, -det kan overbevise selv den mest ihærdige skrue om hvem der er stærkest..!
ornepiktricket har jeg aldrig haft held med..![/quote:7f81178bc0]
Ja, varme og eller en lille USAC svejsetang. Virker næsten hver gang.
T.
Ja, det virker også. Skruen får meget varme fra svejseren og løsner sig lidt. Læg en M8 møtrik på eller mindre. Sørg for at sigte efter skruen så svejsningen får ordentligt fat.
Jeg har kun dårlige erfaringer med at forsøge at fåen gl. pindbot ud af et topstykke, har forsøgt både at svejse dem ud og bore dem ud..-jeg er nok ikke omhyggelig nok, eller præcis nok.
Derimod har jeg utallige gange "forlænget" en knækket pindbolt, ved at spidse stumpen der er tilbage, spidse et stykke pindbolt (en alm. bolt hvor hovedet er skåret af), og derefter svejse pindbolten på topstykket. |/////>////| -spids mod spids for at få størst mulig svejseflade.
Derefter sliber jeg svejsningen ned så den flugter med gevindet, og skærer gevindet op hele vejen ned over svejsningen ned til topstykket (har svejset en gl. 8mm snitbakke på en gl. ½"top til formålet)
Operationen får ikke topkarakter for ynde, men virker stort set altid, og kan endda gøres imens motoren sidder i bilen.
Hvis pindbolten er knækket HELT inde ved topstykket, kan man være heldig at svejse nogle klatter på enden af den, for at forlænge den lidt så ovenstående løsning kan bruges, men det kan være meget svært at få den første svejsning til at brænde ordentlig fast (tip: sørg for at enden af stumpen er slebet helt blank, og så fuld hammer på svejseren
-------------------------------------------
54 Judson Oval, 58 Speedster, 67 Samba, 68 Earlybay
26150707