Mit VWnet

Har du ikke en konto endnu? Få mere ud af VWnettet, opret dig som bruger her og nu - helt gratis...
Shoutbox
16:47 Stæger: Olietrykskontakt
22:03 t2pickup: jacob mener 411 kun er 1700 og 1800ccm ej 2000ccm
16:30 Gollum: stelnummer der starter med 134 hvad betyder det?
13:44 JAN_VW VW-BOBLE ØSTER TØRSLEV: gearkassekoder ??
09:13 Jacob: Findes Typ.4(411) med en 2,0 motor?
09:13 Jacob: finde Typ.4(411) med en 2,0 motor ?
09:15 iversen20: Buggy

Du kan se seneste shout historik her...
Sponsorer
Hovwdiaudi
Kit og buggy service
Get back on track
Classic vw parts

  Et turbo mysterie

Tags:
No tags yet.

(permalink) Mbechmann Member
Skrev for 20 years siden | | | |
Min kollega har lige givet op. Han har en Mercedes E190 med en turbo på som vi ikke kan finde specs eller lign på.

Det er godt nok ikke en luftkølet, men håber det er ok:)

På selve turboer står der: STT research 43 10 010

Jeg har fundet frem til en hjemmeside der hedder:

http://www.sttemtec.com

Problemet er blot at de kun laver turboer til busser. Så hvad er det for en turbo? Nogen der kender den?

Har vedhæftet et par billeder af turboen.
-------------------------------------------
Michael
(permalink) Frank_Andersen Member
Skrev for 20 years siden | | | |
Det skulle vel ikke være en airresearch ?
-------------------------------------------
Jeg beklager, men nogle af billederne er taget med et Canon spejlreflekskamera.
(permalink) Mbechmann Member
Skrev for 20 years siden | | | |
Muligvis. Det lyder da som en mulighed i hvert fald.
-------------------------------------------
Michael
(permalink) JBI Member
Skrev for 20 years siden | | | |
STT sår i hvert fald for svensk turbo teknik.
nummeret ligner noget der er banket i senere hen.
det kan godt ske turboen stammer fra en bus (diesel) en tommelfingerregel siger jo at hvis man vil finde en turbo fra en diesel, skal dieselmotorens volumen være ca. det dobbelte af benzinmotorens.
(permalink) Mbechmann Member
Skrev for 20 years siden | | | |
Det skal lige siges. Min kollegas Mercer er en diesel.:)

Jeg har lige søgt på airresearch, og har fundet nogle nr der ligner det her. De starter dog ved 47 og opefter. De er allesammen bygget til fly:)
-------------------------------------------
Michael
(permalink) skovbamsen Member
Skrev for 20 years siden | | | |
airresearch det står der på all compresor dæksler fra garrett

nu skriver du 190E diesel

højest sansynligt er der en tb25'er det kan dog også være en t2er

som JBI skriver er stt et svensk firma som renover turboer og meget mere
(permalink) Duus Member
Skrev for 20 years siden | | | |
Præcis.. jeg har også før set det på Garrett turboer!

Duus
(permalink) Mbechmann Member
Skrev for 20 years siden | | | |
Kanon svar foreløbbigt.

Et par ting til.

Hvis det er en Garrett turbo, så skulle der også gerne være et Garrett serienr et eller andet sted. Der står kun det der er på billederne her. Et det fordi STT har renoveret den eller hvad?

Nu viste jeg lige min kollega svarene forløbbigt og jeg skal ellers lige love for jeg fik hug. Det er IKKE en Mercer 190E. Det er en 2,5 liters 200E.:) Hvad ved jeg er om Mercer.:)
-------------------------------------------
Michael
(permalink) JBI Member
Skrev for 20 years siden | | | |
hvilken årgang ?
(permalink) denze Member
Skrev for 20 years siden | | | |
Undskyld at jeg kommer her og forstyre med noget som intet som helst har at gøre med vw men det er nu engang min bil der bliver diskuteret her.
Bilen er fra 85 men motoren er vidst nok fra 94 (Hvem ved)Og så er det jo også kun en 200D.
Det er et eftermonteret kit da der jo aldrig er lavet en 200 turbo D.Grunden til al den her ballade er at jeg skal påsætte en intercooler og har der efter brug for at justere lade trykket og det er det jeg ikke lige ved hvor jeg skal gøre.
(permalink) JBI Member
Skrev for 20 years siden | | | |
du skal da kunne justere ladetrykket uanset køler eller ej. mht. til intercooleren kan den ikke blive for stor - tværtimod. find den så stor som muligt. det er jo massefylden i forhold til varm/kold luft der er interessant. endvidere - jo køligere luft, desto højere tryk kan du køre med uden tændingsbanken.
(permalink) denze Member
Skrev for 20 years siden | | | |
Selgfølge kan man jo altid justere trykket men på den her turbo kan jeg ikke lige gennemskue hvordan waste gaten virker.Trykket er nu 0.9 bar hvis jeg sætter den ic-er jeg har købt på falder trykket i hele systemet med op 0.2 bar.Det ville jo være dejligt at få det samme tryk igen
(permalink) Frank_Andersen Member
Skrev for 20 years siden | | | |
Wastegaten skal måle efter IC-en, så den kan kompensere for trykfaldet/tabet.
Nu har jeg ingen turboerfaring, men har fremstillet kølere i 9 år. Det er vel ikke en vandkøler der bliver brugt som luftkøler ?
-------------------------------------------
Jeg beklager, men nogle af billederne er taget med et Canon spejlreflekskamera.
(permalink) JBI Member
Skrev for 20 years siden | | | |
en ultimativ løsning (gad godt selv at have denne) er en GEMS styring http://www.gems.co.uk/ specielt den der hedder EM15. der er bla. elektronisk styret wastegate samt input for 1/2 lambdasondaer som yderlige kan afhjælpe problemerne med tændingsbanken som turboen jo ofte trækker med sig. Prisen ligger desværre omkring 15k.
(jeg har aldrig eksperimenteret med dette IRL, kun læst om det) hvis der er nogen der kender/har prøvet systemet kunne det være sjovt at høre om..!!
(permalink) denze Member
Skrev for 20 years siden | | | |
Nu er det jo "kun"en diesel og nej det er en mekanisk wastegate men jeg er ikke sikker på hvad det er for en.Det ligner nemlig ikke den på en normal Garret.Nej igen det er en ic fra en Transit der er special fremstillet men den fylder det samme som köleren på bilen(kan kun lige väre der).På en "normal"Garret sidder der den her forbandede hätte som ikke er til at få af.På den her er det hele ligesom lukket og ikke rigtig til at åbne.Hvad gör man??
(permalink) skovbamsen Member
Skrev for 20 years siden | | | |
du kan gøre 2 ting du kan bleede slangen så noget af trykket slipper ud inden det når aktuatoren den der tryk dåse. eller du kan stramme den stang der går fra aktuatoren til den lille arm som lukker trykket ved siden af turbinehjulet.der er som reglen et stykke med gevind så den stang i mellem de to

ang at tage trykket på den kolde side af intecooleren vil man oplevet at turboen boster den stiger i tryk over det den er sat til at køre med, blot får at falde ned igen.

hvis man tar trykket til aktuatoren på turbinehuset vil turboen have en bedre respons fordi den kan hurtigere regulere trykker
(permalink) Skorben Member
Skrev for 20 years siden | | | |
Hejsa, blander mig lige lidt....
Jeg kan ikke forstå at du skriver at dit turbo-tryk vil falde fordi du sætter en ic på...?? Normalt sidder der bare en studs på turbine-huset på turboen og på den sidder der en slange over til wastegaten, så vidt jeg kan se vil dit turbo-tryk ikke ændre sig fordi du sætter en ic på... Der vil naturligvis blive noget turbo-tøven når du monterer din ic, men det kan du ikke ændre på ved at skrue den op i tryk...
(permalink) Farmer Member
Skrev for 20 years siden | | | |
JO ! Trykket falder. Det er logik for perlehøns. tænk dig nu om engang til makker :wink:
Turboen er garanteret en Garret T25, modificeret fra Stt. Så det er lidt svært at spå om hvilke indsug/kompressionshuse der sidder på den.
den waste gate der sidder på disse modeller er IKKE JUSTERBARE !.
Hvis du "kun" vil opnå samme ladetryk som før, skal du gøre som Frank beskriver. Hvis du ønsker at hæve ladetrykket, skal du enten have fat i en ny waste gate, eller lave sådan en lille bleeder som en eller anden foreslog. MEN pas på med det. Det kann nemt blive for meget. En tomgangsdyse eller lign fra en karburator er et godt udgangspunkt. Så kan du rive dysen op, indtil du har opnået det tryk du vil have.
Men hvis du overstiger 1,2 Bar vil jeg da kraftigt tilråde dig at investere i en blowoff ventil. Ikke en af de der fancy elektriske nogen fra THansen, men en god gammeldags model som osse virker efter hensigten.
T.
-------------------------------------------
20888030
alstrupt@gmail.com
(permalink) skovbamsen Member
Skrev for 20 years siden | | | |
det er en diesel= ingen gasspjæld
og da den sikkert en en med automatgear er en blowoff valve ik nødvendig

skorben: der vil altid være trykfald over en intercooler
(permalink) denze Member
Skrev for 20 years siden | | | |
Det er ikke automatgear og selv om der ikke er gasspäld i kan man stadigväk godt sätte en BOV på (Ifölge nye nummer af V-max)men rigtigt det behöves ikke.Farmer du er min helt det var jo lige det jeg ville frem til(Banko).Har prövet på min gamle vogn at lave små huller med en varm nål i slangen det virker men er ikke särlig stabilt.Men nu er det kun det samme tryk som jeg gerne vil have tilbage i förste omgang,så i syntes at det skulle väre så nemt at det kun er slangen til wastegaten der skal flyttes op omkring indsugningsmanifolden?Skal lige pröve at komme ind under vognen og få taget et pic af den her wastegate da den sidder på undersiden *#!?

Reply

You must log in to post.