Mit VWnet

Har du ikke en konto endnu? Få mere ud af VWnettet, opret dig som bruger her og nu - helt gratis...
Shoutbox
16:47 Stæger: Olietrykskontakt
22:03 t2pickup: jacob mener 411 kun er 1700 og 1800ccm ej 2000ccm
16:30 Gollum: stelnummer der starter med 134 hvad betyder det?
13:44 JAN_VW VW-BOBLE ØSTER TØRSLEV: gearkassekoder ??
09:13 Jacob: Findes Typ.4(411) med en 2,0 motor?
09:13 Jacob: finde Typ.4(411) med en 2,0 motor ?
09:15 iversen20: Buggy

Du kan se seneste shout historik her...
Sponsorer
Hovwdiaudi
Kit og buggy service
Get back on track
Classic vw parts

  Topstykker i moment

Tags:
No tags yet.

(permalink) Vangaa Member
Skrev for 20 years siden | | | |
Da vi skulle spænde topboltene på vores topstykker på den 1500 motor vi har ser vi at opgivelsen er i "mkg". Helt præcist skal de have 3 mkg.

På den momentnøgle jeg har er der ikke denne enhed; men derimod en enhed der hedder "m."

Selvfølgelig er der også NM (men ingen ft-lbs som jo ellers ville have været dejligt)

Spørgsmålet lyder nu: Kan det passe at det er ret lidt de skal spændes med? Momentnøglen går fra 2.5 og op til 12 af disse "m."-enheder, så jeg skal ikke bruge mange kræfter på bolten før den er spændt.
(permalink) cardude Member
Skrev for 20 years siden | | | |
jeg ved det ikke men mkg står vel for meter kilogram dvs 3 kg tryk på en 1 meter lang vægtstang. det er da aligevel 6 kgs tryk på ½ meter vægtstang og 15 kg tryk på en 20 cm lang vægtstang (20-25 cm er vel ca længden på en standart skrælde i ½ tomme.)
men som sagt så ved jeg ikke noget med sikkerhed jeg gætter bare udfra mine 3 års gymnasie fysik.
(permalink) Jensen Member
Skrev for 20 years siden | | | |
Hej

Ifølge denne side: http://www.saabnet.com/tsn/faq/unitconvert.html

er 1mkg = 9,81 Nm
(permalink) cardude Member
Skrev for 20 years siden | | | |
det er nemelig rigtigt jensen det er omregningen men gælder det også for det her??
(permalink) Duus Member
Skrev for 20 years siden | | | |
jep det gælder også her...

3 mkg skal forståes som 3kg*9,82m/s^2*1m = ca. 30Nm

Det er i hvert fald sådan jeg altid har gjort...

Duus
(permalink) cardude Member
Skrev for 20 years siden | | | |
det er da også pænt hårdt

så det er vist ikke ret lidt Vangaa.
det er faktisk ca det dobbelte af det dækstederne spænder dine fælge fast med.
(permalink) vwanders Member
Skrev for 20 years siden | | | |
:? Nej nu må i lige...

1 kgm (mkg) = 10 Nm.

Hvis du spænder 3 kgm, spænder du altså 30 Nm.

[quote:5970bf426c]så det er vist ikke ret lidt Vangaa.
det er faktisk ca det dobbelte af det dækstederne spænder dine fælge fast med.[/quote:5970bf426c]

Så skulle jeg ikke have skiftet dæk der!

Et gennemsnitshjul spændes ca 80-100 Nm, d.v.s. 8-10 kgm..
-------------------------------------------
24446703 / rexsurewood@yahoo.dk

(permalink) cardude Member
Skrev for 20 years siden | | | |
hmm så er det åbenbart 14 kgm man spænder (red. boltene på et hjul) med på et værksted (kunne bare huske 14 et eller andet..
1mkg = 9,81 Nm det er der altså ingen vej uden om.
(permalink) Vangaa Member
Skrev for 20 years siden | | | |
Perfekt!
Så må jeg vist lige checke igen og spænde efter, så det ikke ender med topstykkerne popper af mens man er ude og cruise.
Tak for hjælpen!
(permalink) Frank_Andersen Member
Skrev for 20 years siden | | | |
Nej man spænder ikke topstykker på en luftkølet VW med 14kgm. Man spænder dem 3,5 kgm. hvis de er med 10mm. bolte og vist nok 2,5 med 8mm. bolte.
-------------------------------------------
Jeg beklager, men nogle af billederne er taget med et Canon spejlreflekskamera.
(permalink) cardude Member
Skrev for 20 years siden | | | |
nej men prøv at læse teksten over... jeg gør det lige lidt klarere.
(permalink) Frank_Andersen Member
Skrev for 20 years siden | | | |
Nåh ja, undskyld
-------------------------------------------
Jeg beklager, men nogle af billederne er taget med et Canon spejlreflekskamera.

Reply

You must log in to post.