Mit VWnet

Har du ikke en konto endnu? Få mere ud af VWnettet, opret dig som bruger her og nu - helt gratis...
Shoutbox
16:47 Stæger: Olietrykskontakt
22:03 t2pickup: jacob mener 411 kun er 1700 og 1800ccm ej 2000ccm
16:30 Gollum: stelnummer der starter med 134 hvad betyder det?
13:44 JAN_VW VW-BOBLE ØSTER TØRSLEV: gearkassekoder ??
09:13 Jacob: Findes Typ.4(411) med en 2,0 motor?
09:13 Jacob: finde Typ.4(411) med en 2,0 motor ?
09:15 iversen20: Buggy

Du kan se seneste shout historik her...
Sponsorer
Hovwdiaudi
Kit og buggy service
Get back on track
Classic vw parts

  3 mystiske huller i gearkassen.

Tags:
No tags yet.

(permalink) karmannjepster Member
Skrev for 20 years siden | | | |
8O efter en kraftig rengøring af min 62er gearkasse opdager jeg der er 3 stk 10mm huller over hinanden i forenden på højer side af kassen. de propper der sidder i hullerne smulder nærmest væk. hvad er de huller til og hvad kan de lukkes med igen????????? :?
(permalink) Blob Member
Skrev for 20 years siden | | | |
Hejsa

Jeg er ikke nogen
(permalink) Frank_Andersen Member
Skrev for 20 years siden | | | |
De fjedre mm. der sidder derinde, er den modstand du kan mærke når du skifter gear.
Stemplerne forskydes ind i skifteakslerne, sådan at men ikke kan sætte gearkassen i to gear samtidigt.
Du godt gøre som Jacob skriver hvis du vil udskifte propperne. Hvis de sidder fast og holder tæt for olie er det vel ikke nødvendigt.
Ellers må du jo købe nye, fremstille nogen eller tage noge fra en anden gearkasse.
Man kan jo godt skære gevind ud at bore helt igennem, trække dem ud og bruge dem igen. Brug blå locktite når du slår dem i.
-------------------------------------------
Jeg beklager, men nogle af billederne er taget med et Canon spejlreflekskamera.
(permalink) karmannjepster Member
Skrev for 20 years siden | | | |
:roll: det med at få propperne ud er ikke noget problem for de smulder væk bare jeg kikker på dem, så de er alle ude, inde i hullerne kan jeg ikke se nogen fjeder men det ligner at man kan se en tynd aksel eller noget andet rundt ca. 10-15 mm i diameter der går på langs med gearkassen. når jeg rykker i gear stangs akslen kan jeg se de bevæger sig en smule. kan man ikke bare skære gevind og skruge en kort bolt i. ?????????? :roll:
(permalink) Frank_Andersen Member
Skrev for 20 years siden | | | |
Det er jo skifteakslerne du kan se. Så sidder fjedre og stempler bag dem. Jeg kan ikke huske det præcist.
Det fejler jo sjældent noget og det er ikke noget man skiller ad for ellers at lave en gearkasse.
Jeg ville nok vælge at undgå at skære gevind. Det giver jo altid anledning til spåner.
Men ellers kunne du måske bare de propper som sidder i oliekanaler på en motor. Dem har de i std. størrelser ved et motorrenoveringsfirma.
Eller få lavet nogen. Hvad måler hullerne ?
-------------------------------------------
Jeg beklager, men nogle af billederne er taget med et Canon spejlreflekskamera.
(permalink) karmannjepster Member
Skrev for 20 years siden | | | |
de måler 10 mm. jeg har mulighed for at få lavet nogle nylon propper med lidt forsigtighed kan de vel bankes i hullerne. ??
(permalink) Frank_Andersen Member
Skrev for 20 years siden | | | |
Nå men så kan du vel også få drejet nogle alu.-propper ?
-------------------------------------------
Jeg beklager, men nogle af billederne er taget med et Canon spejlreflekskamera.
(permalink) vwmorten VW-Guru
Skrev for 20 years siden | | | |
hvis du kan se skiftegaflerne, så mangler både fjedre og kugler og propper efter min bedste overbevisning..!! -så du kan ikke klare problemet ved at sætte propper i hullerne..

Hvor længe er det siden den gearkasse har kørt sidst..?
-------------------------------------------
54 Judson Oval, 58 Speedster, 67 Samba, 68 Earlybay
26150707
(permalink) Frank_Andersen Member
Skrev for 20 years siden | | | |
Morten har måske ret. Så prøve da at skære 6mm. gevind i propperne på en anden gearkasse og se hvad der kommer ud og så brug det hele i din egen.
-------------------------------------------
Jeg beklager, men nogle af billederne er taget med et Canon spejlreflekskamera.
(permalink) karmannjepster Member
Skrev for 20 years siden | | | |
den har ikke kørt siden engang i 70erne. men da jeg pillede propperne ud var der ikke fjedre i og der er ikke reppet. på gearkassen siden den har kørt.
(permalink) karmannjepster Member
Skrev for 20 years siden | | | |
8O se her jeg har lige lånt et billed håber det er iorden, det er godtnok en bus kasse men liner min 62er. gearkasse. de 3 huller er i det markerede røde felt lige over hinanden.
(permalink) Anders-DK Member
Skrev for 20 years siden | | | |
Hey

Det er helt iorden der.

Men der er ikke en bus gearkasse, men bare en alm 1500 gearkasse

Hvad jeg kan huske sidder kuglerne på den anden side af skifteakslerne! og de lange fjedrene kan kun komme ud hvis man fjerner propperne og propperne holder kun skidt/snavs ude.

På det ene billede kan du se at der er 3 kugler, de sidder sammen med hver deres fjeder ved hver sin skifteakslerne, det er den modstand du kan mærke når du skifter gear og bestemmer hvilket tryk der skal til for at slippe/skifte ligger imellem 15-20 kg.

De 2 aflange stifter/stempler låser for dig og de sidder mellem akslerne, så du ikke kan skifte 2 skifteaksler på en gang, ihvertfald ikke nabo akslen. du kan godt skifte de to yderste skifteaksler...Det gør man når man skal låse gearkassen så skal den i 3. gear og i bakgear på samme tid.....Så kan man løsne/spænde de 2 store møtrikker.
Det ville jo aldrig kan ske ved et uheld at du komme til at sætte den både i 3. og bakgear når du kører

Reply

You must log in to post.