Mit VWnet

Har du ikke en konto endnu? Få mere ud af VWnettet, opret dig som bruger her og nu - helt gratis...
Shoutbox
16:47 Stæger: Olietrykskontakt
22:03 t2pickup: jacob mener 411 kun er 1700 og 1800ccm ej 2000ccm
16:30 Gollum: stelnummer der starter med 134 hvad betyder det?
13:44 JAN_VW VW-BOBLE ØSTER TØRSLEV: gearkassekoder ??
09:13 Jacob: Findes Typ.4(411) med en 2,0 motor?
09:13 Jacob: finde Typ.4(411) med en 2,0 motor ?
09:15 iversen20: Buggy

Du kan se seneste shout historik her...
Sponsorer
Hovwdiaudi
Kit og buggy service
Get back on track
Classic vw parts

  Helt standard 1200 fra 1961, Solex

Tags:
No tags yet.

(permalink) Jesper_Fogt Member
Skrev for 20 years siden | | | |
Hej Alle

Jeg har et problem, overgiver mig og søger et godt råd. :oops:

Konens helt almindelige 1961 med en 1200 34 HK, har fået problemer.
Den gode gamle 28mm PICT var den begyndt at dø, når man trådte speederen hurtigt i bund, kom dog efter 1 sekunds tid op i omdr. Så jeg ville renovere motoren lidt for hende.

Har nu gjort følgende:
1. To nye topstykker + ventiler
2. Nye cylindre + stempler + ringe
3. Nye platiner + tændrør

CO værdi er stillet til 3.4%, tænding står til 10 grader før. Ventiler står 0.2 og 0.3. For god ordens skyld. Dyser i den gamle 28 mm 122.5, den nye 122

Så alt skullle være i skønneste orden. Desværre finder man ikke en ny Solex 28mm PICT på et hvert hjørne. Så jeg valgte at købe en ny.

Har ved KB service fået en BROSOL(brasilianer solex, tror jeg). Det er en 31 PICT. Har monteret 12 volt på den her shut-off ventil

Hjem og montere, ud og køre, den går som drøm, ryger op på 110-114 km/t uden nogen problemer. Virkelig fint træk op gennem gearene, Meeen.

Ved bykørsel, 2 gear med 40 km/t rører man jo ikke speederen ret meget. Resulterende i at den hopper lidt, virker som om sætter den ud, speederen i bund og den ryger frem. Den gamle 28 mm var problemet modsat. Håber I forstår hvad jeg mener.

For at afhjælpe problemet har jeg justeret og prøvet alt hvad jeg kan, men uanset hvordan jeg stiller "blandingen" har jeg samme problem. Prøvede at tage dyserne fra den gamle Solex over i den nye, men lige meget hjælper det. Jeg tror at den får meget i det "lave område" fordi det er en 31PICT, men er dog langt fra sikker, ellers havde jeg vel fået den til at køre ordentligt
.
Skal jeg bare konkludere at det ikke går at sætte en 31 PICT der hvor der normalt skal sidde en 28 PICT. Og hvis det er konklusionen, er det nu jeg skal bede om et godt råd til at komme videre.

Takker på forhånd for nogle svar :D
(permalink) Frank_Andersen Member
Skrev for 20 years siden | | | |
Det burde nu nok kunne køre. Har du den rigtige strømfordeler, der passer til den nye karb.
Den gamle har jo boringen lige ind midt i venturien og på den nye sidder studsen nok samme sted, men boring går "om hjørnet" og drejer ned og munder ud ved gasspjældet. Hvis det er rigtigt skal du have en fordeler med både mekanisk og vacuum-avancering.
Indstillingen på blandingen har ingen indflydelse når først du er over tomgang.
Hvis motoren er en 34HK skal den stå 0,15mm i ventilerne, både ind og ud. Men det er ikke dit problem lige nu.
Kan du indstille tomgang ?
Hvor stor er tomgangsdysen ?
Hvor mange omgange skal du skrue blandingsskruen ud for at den kører pænt tomgang ?
Har du målt kamvinkel ?
Har du renset de nye platiner med alkohol ?
Personligt ville jeg køre med den gamle karburator og strømfordeler
-------------------------------------------
Jeg beklager, men nogle af billederne er taget med et Canon spejlreflekskamera.
(permalink) Jesper_Fogt Member
Skrev for 20 years siden | | | |
Hej Frank

Tak for svar, jeg vil prøve at svare så godt som muligt.

Den gamle strømfordeler har vacuumdåse, om den har mekanisk avancering tør jeg ikke svare 100% på. Jeg vil finde det navn der står på den.

Omkring tomgang, Ja den kan jeg godt indstille. På Brosol 31PICT er der 2 justereskruer. En stor og en lille. Den store skulle ifølge medleveret instruktion være til indstilling af tomgang. Når tomgang er indstillet er der den lille til blandingen. Når jeg skruer den helt ind, skal jeg vel åbne en halv omgang, for at få den til at gå i tomgang igen. Mener CO værdi, da stod til 0.2 %.

Kamvinkel. hmm. Nu er jeg tekniker/strømmand + hydraulik til daglig. Så mit multimeter måler spænding/ampere/modstand. Men de er indstillet til o.4mm.

Platiner. Ja de er tørret af, dog ikke alkohol, det vil prøve at gøre. Når jeg skriver sådant, er der følgende grund. Nede i strømfordelerhuset ligger der en "del" olie. Jeg forestillér mig at det er "bagkompression" der skyder op i gennem O-ringen på akselen ned til motoren. Men da olie ikke er elektrisk ledende tror jeg ikke det er et problem. Hvad siger I?

Hver gang jeg roder i de kære gamle biler, er vi altid to der går i gang. Haynes den gamle rocker, og så mig. Han har info, jeg har værktøjet. Det plejer at virke udemærket.

Men tomgangsdysen??? I haynes nævnes der en MAIN JET og PILOT JET.
Kan jeg se den i Haynes "den brune" af dem. Hvis ja hvilket nummer har den så på eksplosionstegningen??

Men Frank, jeg tror ud fra dine oplysninger at problemet løses med en anden strømfordeler eller omdysning af tomgangsdyse. Med den gamle 28 mm. Ingen problemer i det lave område, kan bare ikke køre i det høje.
Og den nye, problemer i det lave område.

Hvis der er flere ting jeg kan oplyse for klare problemet, så sig endelig til!

Tro mig, jeg ville også helst have købt en ny 28mm PICT. Bilen er så org. som muligt. Det eneste der er gjort er ombygning til 12 volt med dynamo + rossiforlygter, kæresten er lidt natteblind, så hun ville gerne have mere lys på om aftenen. Hun er så glad for hendes kære bobbel at hun går med sort armbind i de her dage, hvor den ikke rigtig kører.

Jeg har bogen "The Beetle", hvor jeg kan se at der bruges 30 PICT helt op 67-68
Men frank, hvilken strømfordeler ville du anbefale at bruge til karb´en?
Jeg bor i Odense, men skal til
(permalink) Farmer Member
Skrev for 20 years siden | | | |
31éren burde nu nok kunne køre som Frank osse mener. Prøv at finde en fordéler fra en 1200 jeans eller en -85 Mexico motor. De har nogenlunde den rigtige avancering til den motor og er beregnet til den slags karburatorer.
Men du har vel ikke blandeskruen til at stå permanent inde på ½ omg. ??? Det er alt for lidt. Så vil du nemlig komme til at døje med at den får alt for lidt i den høje ende af tomgangsområdet. Helst ikke under 2½ og helst ikke over 4½ omg.
Tomgangsdysen sidder ind i siden på karben, lige under bimetalfjederen. På en 1200 skal den nok hedde 0,46, måske 0,50.
T.
-------------------------------------------
20888030
alstrupt@gmail.com
(permalink) Jesper_Fogt Member
Skrev for 20 years siden | | | |
Hejsa, jeg prøver at checke videre, kommer med en tilbagemelding, når der er kommet en anden fordeler i.

Til dig Farmer.

Nej, blandedysen står ikke kanstant en ½ ude, men er justeret til 3.5%. Jeg vil se om jeg kan finde den kære tomgangsdyse. Tusind tak for ordene.

Jesper Fogt
(permalink) BeetleParts Member
Skrev for 20 years siden | | | |
[quote:200de1a1d1]Tro mig, jeg ville også helst have købt en ny 28mm PICT. Bilen er så org. som muligt. [/quote:200de1a1d1]


Vi har nye org Solex 28 PICT. Sådan en koster 1595,-

Send en mail, hvis du er intresseret.
(permalink) munken Member
Skrev for 20 years siden | | | |
Hey Jesper....

Jamen dog....det går da ikke med den bil. jeg føler med jer derovre. Håber den kommer sig snarest.....

Cheers
Kasper
-------------------------------------------
Let it flow - let yourself go
Slow and low - that is the tempo
(permalink) Jesper_Fogt Member
Skrev for 20 years siden | | | |
Tja, til dem det måtte kunne bruge lidt info

Prøvede så at få en anden strømfordeler(mekanisk + vacuum). Det hjalp også en smule på problemet.

Lidt mere skrue frem og tilbage. OG S
(permalink) Frank_Andersen Member
Skrev for 20 years siden | | | |
H
-------------------------------------------
Jeg beklager, men nogle af billederne er taget med et Canon spejlreflekskamera.
(permalink) Jesper_Fogt Member
Skrev for 20 years siden | | | |
Selv H
(permalink) Farmer Member
Skrev for 20 years siden | | | |
Der var lige en der slog mig i baghovedet. !
Den der 312 mm. Har den et lille hul i spjlædet Sådan ca 2,5 mm
-------------------------------------------
20888030
alstrupt@gmail.com
(permalink) Frank_Andersen Member
Skrev for 20 years siden | | | |
Nej Jesper. Sådan en kant betyder ikke noget med hensyn til tomgang. Måske tværtimod. Når det drejer sig om tomgang og bundtræk er det tit godt med nogen forhindringer der skaber turbolens.
Men Torben er inde på noget. For det første er en større spjælddiameter, altså 3mm, en enorm forstørrelse. Prøv at regne på hvor meget det er i procent på arealet. Det samme gælder jo i øvrigt for udstødninger.
Det Torben er inde på er at de karburatorer med luftomløb har et hul i gasspjældet der passer med at motoren faktisk trækker lidt falsk luft og så får resten igennem tomgangssystemet med benzin blandet i. Hvis det hul er for stort trækker den ikke gennem tomgangssystemet og så får den ikke benzin nok. Hvis det er for lille kan man typisk ikke skrue den store luftomløbsskrue nok ud til at køre tomgang.
Jeg blev opmærksom på det for mange år siden på en Opel, føj for pokker. Det var en gammel Rekord C 1700 hvor der var lagt en 1900 motor i. Den kunne ikke justeres i tomgang. Ejeren var min "garagenabo" og da karburatoren lignede en type1 karburator forsøgte jeg at hjælpe ham. Lang historie kort: Da jeg borede hullet i spjældet lidt op, kørte den. Man havde brugt 1700 karb. og den gik sku ikke !
Nu skal alle jer der ikke kan få jeres motorer til gå tomgang ikke fare ud med boremaskinen !!!!!
-------------------------------------------
Jeg beklager, men nogle af billederne er taget med et Canon spejlreflekskamera.

Reply

You must log in to post.