Spørgsmål til Danny ang. hans so
Davs Danny.
Jeg kan huske du var nede og køre race på holeby flyveplads på et tidspunkt... Der havde du 108 hk i din motor, og beskrev det som om det havde kostet en mindre formue at hive de heste ud af motoren...
Derfor vil jeg gerne vide lidt mere om din gamle motor, der ydede 108 hk: antal ccm, knast, topstykker, ventiler, karbs osv osv osv... Al den info du har om maskinen...
Bare så jeg har noget realistisk jeg kan sammenligne med... Man hører jo en del om folk der siger de har 110 - 130 hk i en ellers std. 1600ér motor med 1914cyllindre... Og det kan vi vidst godt blive enige om er noget vås... Men da jeg ved du har fået din målt, kunne det være meget rart at vide hvad det var for et maskineri...
Håber du har lyst til at dele din viden med mig?!!!!...
På forhånd tak!
BB.
Er der andre der har [b:393d0887e0]dokumenteret[/b:393d0887e0] effekt på omkring 100hk der vil oplyse lidt om sammensætningen af deres motorkomponenter???
BB.
man kan sagtens lave den billig og med masser af effekt... det holder bare ikke ret lang tid.
Jeg vender tilbage når jeg har fået sat min motor i, og har fået den målt. Så skal du nok få opskrift og indkøbsliste med priser osv.
-------------------------------------------
1966 Type2, 1957 Karmann Ghia
Jeg behøver hverken indkøbsliste eller priser... Jeg har købt ind, men vil ikke måle den før den er kørt til... Derfor kunne det være meget sjovt at vide i hvilket interval det var REALISTISK at motoren lå i...
Jeg har hørt en del om 1914 = 110 - 130 hk, men der er jo MANGE måder man kan lave en 1914 på!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!! En std. 1600ér motor med 1914 cyllindre er jo en 1914, men den har måske kun 70 hk???!!!...
Derfor kunne jeg godt tænke mig at se noget tilsvarende, så jeg kan sjusse mig lidt frem... Hvis nu der er en der har nøjagtigt samme kombination som mig - så kunne jeg måske sige +/- 5 hk... Eller hvis der var en der havde samme sæt, bare med en sløvere knast, så + 5 hk??? Hvad ved jeg?...
BB.
Hvad er din combo da ?
-------------------------------------------
1966 Type2, 1957 Karmann Ghia
[quote:5296ecd971="Rasser"]Hvad er din combo da ?[/quote:5296ecd971]
Type 1, 1914ccm, cr 9:1, 284* knast, 40/35,5mm ventiler, portede toppe, polerede plejlstænger, lettet svinghjul, krumtap og kobling (200mm) afbalanceret sammen, 2x 44mm dobbelte webere, tarmslyng med DynoMax UltraFlo lydpotte... HK = ???
BB.
hvor stort tarmslyng (alm. eller merged header) ?
Hvor store venturier ?
Hvad med ventilfjedre ?
er krumtappen en std. eller modvægtet ?
-------------------------------------------
1966 Type2, 1957 Karmann Ghia
hvor stort tarmslyng (alm. eller merged header) ? ALMINDELIGT
Hvor store venturier ? ANER DET IKK...
Hvad med ventilfjedre ? EKSTRA H
Krumtappen var modvægtet-plejestænger vejer det samme-stemplerne vejer det samme.blok as21 oliekanaler boret op-stødstængerstærker en standard-knast 304 grader,gik til 8,500 omdrejninger-vippetøj 1.5 :1
1914 cylinder-topsykkerne streetelimanietor som er portet og flowmålt.
120 kg fjeder til ventilerne.komresion 9 :1
ksb 2* 44mm idf med tragte
tændning 009 fordeler
kobling 200 mm
svinghjul lettet og afbalaceret + remhjul med krumtap
skulle skrive det fra danny da han ikke er i nærheden af en computer.
Og den havde 108 hk??? 8O 8O 8O
Så vil jeg FAN´ME gerne se dem der siger de har 130 hk i deres 1914!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!! Så kan jeg da godt vinke farvel til de 110 hk. som jeg havde håbet på :cry: ... Hvad vil være et realistisk bud på min? 95-100hk??????? Jeg havde faktisk det mål da jeg byggede den , at den skulle ligge over 100 hk, og det troede jeg var realistisk med min opsætning, da jeg havde hørt en del der sagde de havde de hk i deres... Nå, men så er der da ikke andet for end jeg må bygge en ny, større, voldeligere motor!!!!!!!!!!! :twisted: Og så skal den sgu ha´... (joke - mine $ er for små i øjeblikket!)
Nå, men så fik vi lige konkluderet at der er MANGE historier i omløb når vi snakker effekt! For 110 til 130 hk - det er sgu nok ikke noget der hænger på træerne!....
I er velkomne til at skrive hvis i har andre eksempler!...
BB.
Det er rigtigt at der er mange fantasiheste i omløb, men 108 for den 1914 med de toppe og knast lyder af for lidt.
Er det på hjulene eller på krumtappen?
Iøvrigt er meget stor forskel på rullefelter, hvis man tog den samme bil rundt på forskellige ville der være temmelig stor forskel på resultaterne.
Men lad os få nogen flere motorrecepter og Måleresultater, det er altid spændende.
Jeg er nu mest interesseret i mine egne tal, som nok kommer en dag.
-------------------------------------------
Ja 108 HK lyder godt nok også af meget lidt.... og som nævnt, det kunne være det var 108HK på hjulene ????
Men frem med data og HK. Det er altid spændende at høre hvad folk har kunne trylle frem af deres motorer, og ligeledes hvor meget folk gør ud af det. Nogle bolter jo bare sammen uden at måle ml i toppe, måle vendehøjde osv., mens andre måler alt 100%, således at alle 4 cylindre er fuldstændig harmoniske og således at vendehøjde, squish, forbrændingskammer osv. går op i en højere enhed.
Kort sagt - det kunne være sjovt hvis folk samtidig ville lave en beskrivelse af hvor meget de har gjort ud af det. En mere eller mindre "blueprinted" engine!!..... dog kan der selvfølgelig stadig gøres meget ved eks. flow i toppe med kanalarbejde, sæde og ventil bearbejdning... men stadigvæk.
Frem med motordata og beskrivelser....... måske vi skulle lave en side hvor man smed sin motor ind med en grundig beskrivelse, samt en udskrift fra rullefelt til at bekræfte dataene. (jeg ved der findes en lignende side i USA... men jeg har glemt adressen)
/Rasmus
det var målt på hjulene....!!
det var sådanne en omrejsene rullefelt målt på vandel da vag. klubben hade fræf forrige år....
leo-pol
Jeg gik også ud fra det var på hjulene. Alt andet kan jo ikke bruges til noget... Hvis ikke kræfterne kan overføres til hjulene kan det jo være lige meget... Men stadigvæk lyder det ikke af meget med 108hk hvis man tænker 1.9L, racerknast og vilde opstykker...
Der er VIRKELIG meget foreskel på hk målinger om de er på hjulene eller det er på motoren, næsten alle målinger der bliver oplyst i hverdagen er hk på motoren. Fx min anden bil (en renault) som jeg fik målt på rullefelt havde 154 hk på motoren hvilket er 4 mere en den skulle have men på hjulene havde den 133 hk!!! et andet eksempel vw golf GTD: 82 hk på motoren og 63 på hjulene.... Så selv når 108hk ik lyder af så meget kan det jo nemt være at den har ca 130 hk på motoren....
Ja jeg er godt klar over der er stor forskel mellem hk målt på motoren og på hjulene, men når jeg snakker om hk så snakker jeg på hjulene. Jeg er lige glad med om jeg har 150 hk i motoren, hvis kun jeg har 90 på baghjulene... Jeg havde en drøm om at ligge over 100hk på et rullefelt, så det er der jeg vil hen... I øvrigt har jeg endnu ikke hørt om en vwmotor der er blevet målt på andre måder end et rullefelt?!...
Der er jo ikke noget fedt i at have 130 hk hvis ikke effekten kan overføres!!!!!!! Det er jo hestene på hjulene vi har gavn af :twisted:
Reelt set kan det være skide ligemeget hvor mange hk du har..: Sæt det iforhold til dit moment osv.. Fuck HK!!.. Det er accelerations tiderne der gælder.. Hvis jeg har 62hk på mit 2176cc projekt når jeg er færdig men bilen kører rykker fra 0-100 på 5sek så er jeg faktisk ret ligeglad med resten!!
Det har du helt ret i... men vi må lige se lidt reelt på det... selv en buggy klarer ikke 0-100 på 5 sek med 62 hk. Så hestene har altså stadig en del at skulle have sagt...
Grunden til at antallet af heste interesserer mig er, at jeg har haft et mål med motoren INDEN den blev samlet. Dette mål var som sagt 100+ hk, og nu vil jeg bare gerne vide om mit mål er nået... Der er ingen grund til at sætte nogen mål i livet, hvis ikke man finder ud af om målene er nået, eller om man har skudt forbi!!!!!!!!!.................
BB.
PS. Jer der har fået målt jeres motorer (med 284*knast) hvor ligger jeres momentkurve højest? Hvor mange omdr...
Ang. heste er det mest normalt (mener jeg) at korrigere, så det man taler om altid er krumtapheste.
Dvs. at man måler på hjulene og korrigerer derefter.
Der er en procentsats man regner med der går tabt i transmission osv.
Fabrikker opgiver jo også kun krumtapheste.
Så baghjulsheste kan ikke rigtig bruges til sammenligning med noget.
Er der forresten nogen der kender den korrektionsfaktor?
-------------------------------------------
En buggy klarer heller ikke 0-100 på 5sek selvom den har 250hk hvis den kun har 30nm moment.. Du kommer sgu langt med langeben og en masse moment.. Hk målinger er bare noget øllebrød du ikke kan bruge til en meter.. Det hele handler om hvor hurtig din bil er.. Ikke hvor hurtig den lyder til at være....