Hjælp: Motor sætter ud når den
Jeg har en motor, std. 1300, i min cabriolet der sætter ud (prutter som en daihatsu) og kun går på de 3 cylindre eller dykker meget i gassen når den bliver varm.
Jeg har renset bensinpumpe + karburator og skiftet bensinfilter men stadig ingen ændring.
Det er som om at det først kommer når den bliver varm men kan det have noget med tændingen at gøre, er det platiner der skal skiftes/ justeres og hvis det er hvordan gør jeg så det?
Har ikke selv det store forstand på teknikken med at stille tænding men vil gerne prøve mig lidt frem. Er det bare en dårlig ide eller hva´.
Det er ikke fordi at der mangler gæller i bagklappen så den ikke kan få luft og der var ikke noget da jeg rensede stumperne.
Hjælp mig med at kunne køre prutfri denne sommer og jeg er en glad mand.
Toft
Jeg bor i Aalborg området hvis der er en der vil justere svinet for mig for et par citronmåner.
-------------------------------------------
[URL=http://www.vw-mplate.com/mplate-24644.htm]
Ikke fordi jeg ved ret meget om motorer, men når en motor skyder kan det skyldes for mager blanding/for lidt benzin...
På din karburator sidder der en automat-choker der åbner mere og mere, desto længere motoren er tændt. Dvs. når du har kørt motoren varm vil chokeren være slået fra - blandingsforholdet vil været ændret i forhold til da den var kold- motoren får for mager blanding, skyder, går måske ud...
Så jeg tror du skal kigge på dine justeringsanordninger på karburatoren. Prøv at give den lidt federe blanding og se hvad der sker... Hvis du tæller omdrejningerne du ændrer på skruerne kan du jo altid sætte dem tilbage...
Hvis motoren kun skyder når den er varm skyldes det ikke din tænding!
BB.
hvad vej er en federe blanding? Skal justerskruen ind eller udad for at give det? jeg tror jeg har fattet rigtigt at skruen på karburatorens venstre side skal indad for at give mere bensin eller er det helt forkert. Eller skal man justere lidt på automatchokerens justerskrue for at give en federe blanding når den er varm.
Tak for tippet BB jeg må på hovedet i motorrummet igen og se om det hjælper.
Glemte helt at sige at tændrør ikke var vildt sodede eller fugtige da jeg rensede dem sammen med karbs. og bensinpumpen lige efter at jeg havde testkørt den.
Toft
-------------------------------------------
[URL=http://www.vw-mplate.com/mplate-24644.htm]
For din egen skyld, så prøv at få fat i en Haynes "Owners Workshop Manual" til din model. Du burde kunne finde den i din lokale bilbiks, en velassorteret boghandel eller på Amazon.
Alle de mest almindelige vedligeholdelsesprocedurer er beskrevet i den og alt andet lige er det en del nemmere at stille ventiler, tænding og karburator med bogen i hånden end via hjælp på nettet.
Jeg vidste heller ikke særlig meget om VW-motorer da jeg begyndte at rode med dem og jeg har haft fat i bogen rigtig mange gange og fået god hjælp fra den.
Bare et velment råd :wink:
det kan også være kondensatoren
Har præcis samme problem når min kører på motorvej. Vil prøve at justere blandingen.
8) Hvis den kører fint når den er kold, og går for lavt når den er varm synes jeg da bare det lyder som for lav tomgangshastighed.. Chokerfunktionen hæver som regel omdrejningerne lidt når motoren er kold, forstås..
tak for de gode råd og jeg kan så fortælle at jeg har prøvet at justere karburatoren med en federe blanding men ligelidt hjalp det.
Kan det være fordi at der er bensinfilter på slangen fra bensinpumpen til karburatoren, kan det være der den ikke får nok føde?
Måske skulle jeg prøve uden filter på, det kan være det hjælper.
Jeg tror jeg skal have en snak med ham Haynes for der er efterhånden mange der har den bog, så mon ikke et slagtilbud til os der ikke er helt så skrappe var på sin plads :D
Toft
Og husk lige på: Dem der tit kravler i træer får meget harpiks på hænderne :?
-------------------------------------------
[URL=http://www.vw-mplate.com/mplate-24644.htm]
Hej
chek at dine platiner åbner 0,40 problemet ligger
helt sikkert her
MNH Dennis
vw bug service
tænkte nok at det kunne være der. Men kan det have noget at sige når nu den tager gassen nogenlunde når den er kold?, bare et spørgsmål og så igang med søgebladdet.
tak for tippet dennis
Toft
-------------------------------------------
[URL=http://www.vw-mplate.com/mplate-24644.htm]
Hej
ja for når motoren er kold kan de lige åbne, men når den er varm og alting har udvidet sig kan de
de ikke mere , har jævnligt problemet på værkstedet skift også din kondensator dem har
vi mange problemer med i øjeblikket
MVH Dennis
[quote:a1a2f28d74="Jan_Toft"]jeg tror jeg har fattet rigtigt at skruen på karburatorens venstre side skal indad for at give mere bensin eller er det helt forkert. Toft[/quote:a1a2f28d74]
Lidt senere i dit indlæg skriver du at du har ændret blandingen, men uden resultat... Det er sgu klart hvis du skruer den forkerte vej!
Forestil dig at din karburator er en slange, og skruen er en kegleformet prop. Benzinen skal igennem slangen, men jo længere ned du skruer proppen i slangen, desto mindre bliver hullet = mindre gennemgang af benzin!!!!!!!!!
Hvis du skruer skruen helt ind vil blandingen være for mager og motoren vil skyde konstant. Hvis du skruer skruen helt den anden vej skulle din motor gerne have kvalt sig i for fed blanding...
Jeg tror du skal prøve at justere den igen...
BB.
Det du skriver med blandingen er jeg godt klar over (har selv haft en puch maxi i sin tid og princippet er lidt det samme) no affence.
Men jeg har skruet skruen udaf og det er rigtigt at den kvæler sig selv så og så et par omgange ind igen men det har stadig ikke hjulpet.
Jeg tror mere på dennis der har en teori om at det kan være platiner eller kondensatoren ikke for at spille klog over for dig BB da jeg ikke er nogen ørn til det her men blandingsforholdet lyder til at være ok når den står i tomgang og man giver lidt gas.
For meget gas giver derimod pruttende lyde men anyway jeg tjekker sku det hele igen der er ikke noget bedre end olie under neglene og bensinlugt i håret :D
Toft
Dennis er inde på noget af det rigtige. Men tjek osse vetilspillerum ! en ventil eller flere, "der står for stram" kan give lignende resultat.
T.
[quote:de02a8230a="Anonymous"]Det du skriver med blandingen er jeg godt klar over (har selv haft en puch maxi i sin tid og princippet er lidt det samme) no affence. Toft[/quote:de02a8230a]
Du skrev bare det STIK MODSATTE...
"...jeg har fattet rigtigt at skruen på karburatorens venstre side skal indad for at give mere bensin..." - men skidt være med det... No offence :roll: :D
*smiler*
BB.
Tag ventildækslerne af, tap olien af, rens bundsien, skru tændrørene ud. Udskift platinerne med nogen nye fra Bosch eller VW. Alt andet kører kun en uge.
Medens motoren bliver kold kan du udskifte tændkabler/hætter og præstkraver.
Rens bundsien og hæld ny olie på.
Skru nye tændrør i og juster ventiler når motoren er kold.
Når du er klar starter du motoren og indstiller kamvinkel ( platinafstand ) med en kamvinkelmåler og når motoren er varmet op justerer du karburator og tænding. osv. osv.
Tag evt. en kompressionsprøve når tændrørene er ude alligevel.
Skriv igen hvis ikke det løser "problemet"
Undtaget kablerne, er det samme fremgangsmåde hver 8000-15000 alt efter hvor meget du kører.
Men jeg har vist skrevet om det her før
-------------------------------------------
Jeg beklager, men nogle af billederne er taget med et Canon spejlreflekskamera.
Tak for de mange gode råd Frank. Stumperne er bestilt og der skal skrues lørdag så hvis ikke det hjælper vender jeg lige tilbage men hvorfor skulle den ikke kommer til at rulle igen efter en lille gang fornyelse og noget motormassage.
Toft
-------------------------------------------
[URL=http://www.vw-mplate.com/mplate-24644.htm]