8 år mellem syn
min 56'er er synet i aug. 1998 og kører som veteran.
Er lige blevet kaldt til periodisk syn. Er det normalt at blive kaldt til syn 2 år "for tidligt"?
Min beskedne hovedregning siger at 1998 + 8 giver år 2006... Hmm! :?
Nogen der ved noget om det?
FWM
[quote:b578880c34="Fau_Weh_Mann"]min 56'er er synet i aug. 1998 og kører som veteran.
Er lige blevet kaldt til periodisk syn. Er det normalt at blive kaldt til syn 2 år "for tidligt"?
Min beskedne hovedregning siger at 1998 + 8 giver år 2006... Hmm! :?
Nogen der ved noget om det?
FWM[/quote:b578880c34]
Hej
Hvis den er synet i 1998 vil jeg tro det er en fejl. Prøv at ring til Synshallen og forhør dig. 8 års syn, må vel være 8 år.
Hilsen Steven.
Dette står på
http://www.bilsyn.dk:
"Der findes særlige regler for veteranbiler i sammenhæng med syn, vægtafgift og registreringsafgift. Definitionerne er forskellige.
I forbindelse med periodisk syn er særbestemmelser: Når køretøjet er registreret til veteranbilkørsel, skal det første gang til syn 40 år efter 1. registreringsdato og herefter hvert 8. år.
Det er således uden betydning, hvornår køretøjet sidst er synet. For at få omregistreret et køretøj til veteranbilkørsel, skal køretøjet være registreret 1. gang før 1. januar 1960. "
---------------------------------------
Sendte en mail til
http://www.bilsyn.dk og fik følgende svar:
"Når den bliver veteran er reglen 1956 +40 + 8 + 8 = 2004.
Med venlig hilsen
XXX"
Konklusion: De skal ha nye batterier til deres lommeregnere derinde på
http://www.bilsyn.dk :wink:
FWM
Deres regnestykke er da rigtig nok hvis du lige glemmer det ene +8... Den er vel blevet registrerings synet eller noget i 1998...? Når du så har synet den i år kan du jo være sikker på at der går 8 år til næste syn.
-------------------------------------------
~Mette
Jeps Mette... ved det godt, det var jo også sidst på dagen derinde på bilsyn.dk :wink:
Jeg syner svinet og kører forhåbentlig til 2012 med det store smil på :D
FWM
Held og lykke med synet så ;-)
-------------------------------------------
~Mette
:? vil det sige at en bil fra 62 ikke kan registreres som veteraner. skal jeg vente i 2år bliver det så 62ernes tur?? :?: :roll:
Desværre er det ikke en flydende grænse. Så umiddelbart bliver det ikke din bils tur. Der tales dog om at ændre 8 års reglen, så den er baseret på en flydende aldersgrænse. Det er vi flere der håber på kommer!
-------------------------------------------
Type 1 1956 Ragtop, Karmann Ghia Coupe 1957, Karmann Cab 1957 + (1963 Stingray :-)
Ja som tingene er bliver en 62'er aldrig veteran. Man blander de 40 år ind i tingene og det er forkert.
Det står faktisk to forskellige steder:
Et sted står der at en bil der er over 40 år og registreret som veteran kan periodesynes hvert 8. år.
Et andet sted står der så at en bil kan registreres som veteran hvis den er fra før 1960. DVS 31/12-59.
Men I skal huske at få lavet et registreringssyn på bilen, hvor I skal bede om at den skal være veteran. Det sker ikke automatisk når bilen når en vis alder. Derefter går der så 8 år, tror jeg.
-------------------------------------------
Jeg beklager, men nogle af billederne er taget med et Canon spejlreflekskamera.
Hej
Er ved at kigge på en importeret 1958 vw, den er importeret i 2002 og synet sommeren 2003, har fået at vide den først skal til syn i 2011 er det så forkert?
Vil det sige den skal til syn igen i : 1958+40+8 = 2006????
vh thomas
Ja du har ret, 2006! Har lige prøvet det med min gl. 56´er, troede først at den skulle til syn om 3 år! Da den sidst blev synet i 1999! Men der måtte vi tro om igen, da bilen bliver 40 år i 1996 tager man 8 år derfra og det er i år! Pis, nå men så går der jo 8 år inden den skal afsted igen!
Mvh DD
jeg er overbevist om at de regler blir tolket forskelligt på de forskellige motorkontorer - jeg kunne feks ikke få min 50 år gamle bobbel omregget fordi den ikke var over 40 år 1954 ??????????? - det var i randers - men så måtte vi gøre det et andet sted hvor de kunne finde ud af at regne.
Tror der er et tolkningsproblem de forskellige steder rundt i DK - i mine ører lyder det som frank har ret - men det kan jo tolkes forskelligt :?:
-------------------------------------------
Randers Jeg BOR I RANDERS - stik mig en Mokai for fan ;-)
Jeg har aldrig hørt om at man skal lægge 40år til bilens fødselsår. Men okey.
Jeg har ikke set på bilsyn.dk. Jeg kan sku' ikke finde rundt i det.
Men efter hvad Fau_Weh_Man skriver så gælder det for biler der er registrerede som veterankøretøj.
Altså bilen skal være registreret som veteran før reglen om de 40 år gælder for den.
Men hvad er problemet ? Er de "fine" veteranbiler I køber ikke så fine at de kan opfylde loven minimumskrav til bremser, rust i bærende dele. Jeg ved godt I tror at synsfolk er sindsyge, men det er jer der kommer med nogen gamle kasser der ikke er i orden. Jeg har synet en type1 hvor ejeren kom frivilligt til syn. På trods af at der var 6 år til næste syn.
Der var intet der kunne bruges til noget som helst. Hele bagenden var revnet rundt i de bageste inderskærme sådan et karrossen bare sad løst oven på gearkassen. Ingen lys der virkede når det skulle, ledningsnettet lignede noget der var løgn, bremserne trak i hver sin retning, osv.osv.
Hvis I bare vidste hvor lidt tid vi skal bruge på en bil der virker i orden så ville I føle jer snydt for de 400kr. Vi kan sku' også lide gamle biler.
Men at syne dem hvert 8. år, når ejerne bare tror "at nu kan vi køre i fred i 8 år" er helt tosset.
Og nej, du kan ikke få din bil "omregget" selv om den er over 40 år. Den skal først synes, og ved synet skal du gøre opmærksom på at den skal køre som veteran. Det kan den efter 40 år. Derefter kan motorkontoret "omregge" den, og der vil være 8 år til næste syn.
Du har nok været heldig at finde et motorkontor der heller ikke kunne finde ud af det. Nogen motorkontorer "omregger" også biler der bytter fra benzin til diesel uden at kræve at de bliver synet. Det er også forkert.
-------------------------------------------
Jeg beklager, men nogle af billederne er taget med et Canon spejlreflekskamera.
ja Frank - okay - man har vel lov at være heldig - men måske kommer indkaldelsen så snart. så må jeg jo syne den vist det er - jeg frygter ikke et syn ud over at bilen har kabel bremser hvilket jeg kunne forestille mig godt kunne gi en del problemer, de viker som de skal - den bremser lige osv _HVER GANG, men tror ikke den vil kunne glide glat igennem fordi bremseforstærkningen sidder i førerens lårmuskel - og ved 80 km/t kræver det fandme muller af karakter . og det vil være svært at overbevise dem om når de er vant til at køre i nyerer biler - derfor er jeg en glad mand for at slippe --- denne gang og skifte kabelbremserne ud på en org standard er udelukket, der er trods alt en smule blå kasket tilbage i mig :P i en 50 år gammel bil må man jo finde sig i tekniske mangler og køre efter forholdende
-------------------------------------------
Randers Jeg BOR I RANDERS - stik mig en Mokai for fan ;-)
LIDT blå kasket???
he he
René 8O
ikke LIDT ----- en SMULE --- det er ikke det samme
-------------------------------------------
Randers Jeg BOR I RANDERS - stik mig en Mokai for fan ;-)
Hvis bilen, med kabelbremser, bremser som den var lavet til dengang er der vel ingen problemer med at syne det? Man kan vel ikke forlange at en gammel bil skal bremse som en ny.
det er min erfaring efter at ha snakket med andre der har en lign model - at de er blevet kasseret flere gange på det - en blev sågar bedt om at skaffe papirer på at det var fabriksmonteret - hvilket han gjorde og fik den derefter godkendt - det er lign problemstilling jeg vil være træt af at komme ud for. jeg ved feks med co2 måling- at der er en tabel for hvor meget de må svine alt efter hvor gamle de er - er der en lign tabel for bremse effekt og tilladt variation i skævbremsning - ved godt det skal virke 100% som mål og det er det mest optimale - men der må da være en tollerence for så gamle biler :?: og i så fald hvordan blir den målt op i forhold til nye biler der har bremseforstærker . ABS . bremsekoorektionstyring osv osv - der M
-------------------------------------------
Randers Jeg BOR I RANDERS - stik mig en Mokai for fan ;-)
Gamle biler skal bremse som dengang de var nye. Næsten.
Tolerancen på skævbremsning på 20% for og 30% bag skal være overholdt. Og det er slet ikke noget problem. Problemet ligger, som jeg tit har skrevet, i at folk skruer og justerer og kloger for at få bremserne til at bremse lige. Det kan man ikke. De skal repareres og justeres som foreskrevet. Jeg har lavet bremser på en 3-4 VW´er mens jeg har arbejdet hos SBI. Når jeg har prøvet dem har de ligget på 7-9%. Det er slet ikke noget problem. VW har nogen gode bremser, selv efter nutidig standard. Vores kunder har de samme problemer som jer med nye biler, det er heller ikke bilernes skyld.
Det samme med CO ikke CO2. CO2 er noget politikerne taler om. De ved ikke at en bil med catalysator udvikler mere CO2 end én uden.
CO-kulilte må ligge på 7% på en bil fra før 1971, og kan den ikke køre med det kan man dokumentere det ved at medbringe f.eks. en værkstedshåndbog, ikke nødvendigvis original, hvor der står hvilken CO% den model skal stilles til.
Men en VW kører normalt fint med 2,5-5% så det er aldrig noget problem.
Med hensyn til bremser, og andre ting. Så skal vi syne bilerne under hensyntagen til deres alder og konstruktion. Vi skal jo ikke kræve at en bil med kabelbremser, der kan køre 95-100 km/t, at den bider sig fast i vejen som en Audi TT.
Det samme med styretøj: En bil med styrehus, hjælpestyrehus og mange arme/led/stænger, vil blive mere slasket end en bil med tandstang. Men hvis sløret kan reduceres ved "udskiftning af en enkelt komponent" skal det gøres.
Det kunne snart være rart hvis der var nogen herinde der havde fået en god behandling i en synshal, der blandede sig i debatten. Det kan ikke passe at jeg er den eneste synsmand i kongeriget der syner bilerne som vi skal.
-------------------------------------------
Jeg beklager, men nogle af billederne er taget med et Canon spejlreflekskamera.
Jeg vil gerne spæde en god synshistorie til:
-Var til syn for en lille måned siden, og jeg havde skiftet tromler/bakker hele vejen rundt. De var nok ikke helt kørt til endnu, men det føltes som om at "det gik den rigtige vej". Da synsmanden rullede den op på prøvefeltet bremsede den skævt som een i helvede, og jeg stod og tænkte F
-------------------------------------------
Birkerød
1974 VW 1303/1300 ccm
the_lawnmower(bummelum)hotmail.com
JA det er der mange der har. Pris og kvalitet spiller ind.
For 30 år siden kostede en hjulcylinder fra ATE en hel månedsløn. I dag kan den købes for 65 kr. Made in Greece, Brazil, Taiwan, osv.
I torsdags havde vi en Sierra med en ny hvor væsken løb ud af det ene baghjul. Købt hos dem "der ikke syner sig selv vel ?"
Det var en mekaniker. I øvrigt var bremsebelægningen 1-2mm. tyk. Helt ubrugeligt, men hvis den cylinder nu havde holdt tæt havde den bil jo kunnet være solgt som "nysynet" Stakkels den der køber sådan en balje. Men det er jo vilkårene når man ikke kan forstå at det ikke kan lade sig gøre at lave en bil i stand og sælge den til 15000.
-------------------------------------------
Jeg beklager, men nogle af billederne er taget med et Canon spejlreflekskamera.
Okay Frank tak for dit uddybene svar - Jeg har personligt haft MANGE gode oplysninger hos SBI, de er oftest behjælpelige med at forklare hvorfor tingene er som de er, og pga af det er der mange ting jeg ved at jeg må og ikke må i dag. Men for en perlegrusmekanikker som mig er SBI nok lidt ala en eksamen med censor og grøn dug, men ved og tror man kan stoffet men er ikke helt sikker, men håber alligevel på et 13 tal hver gang, hvilket da også er lykkedes et par gange - men man vil altid være nervøs for at man dumper på et eller andet - af samme grund er det at kunne undvære en "eksamen" jo rart - selvom man burde være klar, også er jo lige det med at snyde - såsom at lave noget der faktisk er iorden - men i følge lære bogen ikke er korrekt - det vil jo blive tolket forskelligt de forskellige steder, og med det mener jeg feks måden at sænke en bobbel på - det er jo tildels forsvarligt nok - men på papiret kan det ikke godkendes fordi der er nogen der har bestemt en fælles regel for alle biler , selvom jeg godt ´kan se at det ikke kan lade sig gøre praktisk set at lave specielle regler for alle bilermærker og årgange .
men tak for dit svar - :D
-------------------------------------------
Randers Jeg BOR I RANDERS - stik mig en Mokai for fan ;-)
At jeg ved hvordan man sænker en Bobbel forsvarligt kommer mine kunder til gavn.
SBI´s holdning er at når jeg ved det, så må jeg bruge "personligt kendskab" Det synes jeg da på en eller anden måde er positivt.
Den generelle regel er at man må sænke en bil 40mm uden dokumentation. Den gælder vel også for en Bobbel.
At en Golf ikke kan overholde lygtehøjden ved en 40mm. sænkning skal jo ikke komme Boblen til skade.
Så sætter man jo de firkantede forlygter på Golfen og får dermed underkant at lygte med op. Keine hexerei do !
-------------------------------------------
Jeg beklager, men nogle af billederne er taget med et Canon spejlreflekskamera.