Mit VWnet

Har du ikke en konto endnu? Få mere ud af VWnettet, opret dig som bruger her og nu - helt gratis...
Shoutbox
16:47 Stæger: Olietrykskontakt
22:03 t2pickup: jacob mener 411 kun er 1700 og 1800ccm ej 2000ccm
16:30 Gollum: stelnummer der starter med 134 hvad betyder det?
13:44 JAN_VW VW-BOBLE ØSTER TØRSLEV: gearkassekoder ??
09:13 Jacob: Findes Typ.4(411) med en 2,0 motor?
09:13 Jacob: finde Typ.4(411) med en 2,0 motor ?
09:15 iversen20: Buggy

Du kan se seneste shout historik her...
Sponsorer
Hovwdiaudi
Kit og buggy service
Get back on track
Classic vw parts

  Knast hvad og hvordan?

Tags:
No tags yet.

(permalink) cardude Member
Skrev for 20 years siden | | | |
Når man siger at en knast er på 284 grader eller 294 grader eller et andet tal... Hvad betyder det så?

er det højden på kansterne?

gradtallet mellem udstødnings knasten og indsugningsknasten eller er jeg helt galt på den..?

er ved at være ret så nysgerig.

Hilsen
(permalink) Volle Member
Skrev for 20 years siden | | | |
Er det ikke den tid/vinkel hvor ventilen er lukket?
(permalink) Frank_Andersen Member
Skrev for 20 years siden | | | |
284 grader f.eks. er målt i krumtap grader. Knasten kører jo kun halvt så hurtigt som krumtappen, så man måler krumtapgrader.
Man måler fra hvor knasten begynder at åbne ventilen og til den lukker igen. Typisk betragter man bare en ventil. Men ind og ud-tiderne kan godt være forskellige. Så vil knasten ofte være opgivet med begge tal 284/274.
Det svære, når man skal købe knast er så at de forskellige fabrikanter sommetider måler på forskellige måder.
Amerikanerne kan godt finde på at måle fra at ventilløfterne er løftet 0,05" eller som de skriver .050". For nu at tage en 284 graders igen vil den nok blive kaldt 232 grader ved .050" !! Og så kalder de 284 grader for "advertised" Altså det vi kunne kalde "reklamegrader" De mener nemlig at der ikke kommer noget flow ved ventilen før omkring .050"
Tyskerne måler ofte ved 0,10mm. Så hvis de fik en amerikansk 284´er i hånden ville den nok hedde 324 grader.
Det er jo alt sammen lidt ligemeget, men rart at vide når man vil købe. Bare man ikke blander æbler og pærer.
Sjovt nok står begge ventiler åbne på et tidspunkt i en motors cyklus. Det kalder man "overlapning".
Typisk har en 284´er ikke så meget overlap som en 294´er. Det er overlapningen der gør at man får dårligere tomgang med en tuningsknast. Det hjælper så igen med flere karburatorer.
Faktisk måler man også et antal grader fra indsugningsknastspids til udstødningsspids. det hedder "lobecenter". Ved at ændre lobecenter kan man ændre lidt på overlappet og så "narre" en motor til at køre med en lidt mere agressiv knast.
En typisk VW-knast har 106-108 grader lobe. En turboknast kunne så have 115-118 grader for ikke at få for meget uforbrændt benzin ud i turboen.
-------------------------------------------
Jeg beklager, men nogle af billederne er taget med et Canon spejlreflekskamera.
(permalink) SVINGEL Member
Skrev for 20 years siden | | | |
Hej Frank

Hvad ville være en god knast til en 1600ccm med to db weber.
Skal man evt hæve comp?

Mvh Bjørn
-------------------------------------------
Bjørnen
b.svingel@gmail.com
Frederiksværk 21796352
(permalink) Frank_Andersen Member
Skrev for 20 years siden | | | |
En Scat C35 går du ikke fejl af. De støjer knap så meget som Engle.
Husk dobbelte fjedre
Ja du skal hæve komp. og lave port og sædearbejde ellers spilder du dine penge.
-------------------------------------------
Jeg beklager, men nogle af billederne er taget med et Canon spejlreflekskamera.
(permalink) SVINGEL Member
Skrev for 20 years siden | | | |
Okay, hvad hoster sådan en omgang incl. alt?

Mvh Bjørn
-------------------------------------------
Bjørnen
b.svingel@gmail.com
Frederiksværk 21796352
(permalink) vwanders Member
Skrev for 20 years siden | | | |
:D Dr. Frank slår til igen.. Den bedste forklaring jeg har set til dato!

Den burde tilføjes i biblioteket..

Jeg havde godt hørt det med de forskellige måder at måle på, men aldrig rigtig hørt hvordan..!
-------------------------------------------
24446703 / rexsurewood@yahoo.dk

(permalink) Frank_Andersen Member
Skrev for 20 years siden | | | |
Hvad det koster ?
Det ved jeg ikke.
2500-5000 med fjedre, stødstænger, shims, vippearmsaksler med boltede ender ?
Topstykkearbejde. Hvor meget kan du lave selv ?
500-10000 kr.
-------------------------------------------
Jeg beklager, men nogle af billederne er taget med et Canon spejlreflekskamera.
(permalink) Farmer Member
Skrev for 20 years siden | | | |
[quote:91f2c76c7b="SVINGEL"]Hej Frank

Hvad ville være en god knast til en 1600ccm med to db weber.
Skal man evt hæve comp?

Mvh Bjørn[/quote:91f2c76c7b]
tillad mig at tilføje, Masser af bundtræk = Scat C25, 8,3-1 CR

Allround : Scat C35, Bugpack 4062-10 (284. Den gir lidt mindre topmoment, men trækker pænt fladt. 8,5 - 8,7 - 1 CR.
eller hvis du har lyst til noget nyere og godt WEB 218/119 Mere moment uden tab af omdr. Kræver en go´udst og gode toppe for at virke optimalt.
Men UHADA hvor den trækker.
Og generel info: Denne knast virker osse rigtig godt sammen med Kadron karbs.

Personligt er jeg ved at være træt af Engle knaster. Har lige lavet en med en W100. Den har ikke gået 1000 km endnu, og jeg går allerede og overvejer at pille den ud igen og erstatte den med en Scat eller WEB. Jeg gider simpelthen ikke høre på den larm. (det er dog især galt på W100 og W110)
T.
-------------------------------------------
20888030
alstrupt@gmail.com
(permalink) Henrik W Member
Skrev for 20 years siden | | | |
Nååå,det er engle knaste der tikker sådan,nu har jeg brugt engle knastaksler i de par motor jeg har lavet,og jeg har undret mig over hvorfor de altid tikker/klapper når den står i tomgang,jeg troede det var mig der ikke kunne få den just.rigtigt.
Kunne være man skulle prøve noget andet.
-------------------------------------------
Henrik Westphal Mobil nr 20676928
Vw club Fyn
(permalink) Fastoldvw Member
Skrev for 20 years siden | | | |
Engle w-xxx knaster er OLDSCHOOL! , dvs det er/var de knaster de hårde brugte i 60/70'erne for at få skud i kareten.
Der var også andre fabrikater, men de er svære at få fat på (Crane, Treuhaft(?), isky).
Dengang- og idag brugte man også specialslebne knaster til tunede motorer, men det kræver nok en doktorgrad at blive klog på...
Jeg har valgt en W-130 knast til min motor hovedsageligt fordi jeg er nostalgiker og synes at old-tech er fedt, og jeg er vist ikke alene om den holdning...
Så tikken fra knasten og hvinen fra knastdrevet lever jeg sgu med...
-------------------------------------------
(permalink) Frank_Andersen Member
Skrev for 20 years siden | | | |
Jeg har lige bistået Morten Iversen under opstart af hans 2110´er.
En Engle FK10. Den lyder fornuftigt.
Men den har jo nok heller ikke de skrappe ramper. Den er beregnet til højløft vippetøj.
Jørn Dalsgård havde et par Engle W100 der ødelagde løfterhullerne ret hurtigt. Sikkert som Farmer også er inde på, på grunde af for skrappe ramper.
-------------------------------------------
Jeg beklager, men nogle af billederne er taget med et Canon spejlreflekskamera.
(permalink) Farmer Member
Skrev for 20 years siden | | | |
jamen det er lidt pudsigt, for W125 og 130 larmer ikke så meget som de mildere. selvfølgelig er de lidt hårde ved tingene, men der er vi jo osse oppe i køre stærkt afdelingen.
T.
-------------------------------------------
20888030
alstrupt@gmail.com
(permalink) Frank_Andersen Member
Skrev for 20 years siden | | | |
Jamen Torben. Det er nok fordi ramperne ikke er så voldsomme når løftehøjden opnås over nogen flere grader.
De amerikanske har jo højt løft på dem med kort duration.
-------------------------------------------
Jeg beklager, men nogle af billederne er taget med et Canon spejlreflekskamera.
(permalink) cardude Member
Skrev for 20 years siden | | | |
lækkert så ved jeg det...
(permalink) Mark S Member
Skrev for 20 years siden | | | |
Hmmm...så det er et dårligt køb at købe Engel? Jeg har lige samlet min motor i dag med en engle w 100, men det lyder til at i siger det er noget lort!?!
(permalink) Farmer Member
Skrev for 20 years siden | | | |
Nej, nu skal vi jo osse passe på med at vi ikke skyder gråspurve med kanoner. W100éren er som sådan en OK knast. Men man må gøre sig klart at den får ventilarrangementet til at snakke noget med. - Og hvis ens blok IKKE er med stålbøsninger i løfterhullerne kan man opleve det som frank/Jørn Dalsgård har prøvet, nemllig at knasten trækker så meget "sidelæns" i løfterene, at hullerne blir ovale efter lidt for kort tid.
Så kør du blot med den.
Der vil jo garanteret være lissåmange fortalere for knasten som det modsatte.
Men som nævnt er jeg efterhåndenmere for andre fabrikater af forskellige årsager.
der er jo osse det ved det, at går man ned i hastighed på accellerationssiden af knasten, så går man osse næsten 100% sikkert ned i effekt eller moment.
Hvis vi nu tar og sammenligner f.eks en W110 og en SCAT C35 Så er C35éren den mildeste af de to - og den trækker osse almindeligvis en anelse mindre moment og effekt. Men, den er osse væsentlig mere "lydløs" en W110éren. Så det er hele tiden en "noget for noget" bestemmelse man må gøre sig.
T
-------------------------------------------
20888030
alstrupt@gmail.com
(permalink) Mark S Member
Skrev for 20 years siden | | | |
[quote:95a13fa74b="Farmer"]Og hvis ens blok IKKE er med stålbøsninger i løfterhullerne kan man opleve det som frank/Jørn Dalsgård har prøvet, nemllig at knasten trækker så meget "sidelæns" i løfterene, at hullerne blir ovale efter lidt for kort tid.
T[/quote:95a13fa74b]
Hvad er definationen af lidt for kort tid?
Er der specifikke motornumre som har stålbøsninger i løfterhullerne? Nu har jeg nemlig pakket min motor, men den skal heller ikkkøres som en racer...Så jeg håber sku at det holder....I hvertfald sommeren over. Ellers er det ny blok til mig!!!
(permalink) Farmer Member
Skrev for 20 years siden | | | |
Det er meget svært at give et entydigt svar på. Jeg har set blokke der var klar til ren efter 8-10000 km. og andre der har gået små 50K km. Og der er jo ikke altid en forhistorie om hvr slidt blokkene var INDEN der blev lagt en skrappere knast i.
T.
-------------------------------------------
20888030
alstrupt@gmail.com
(permalink) Bornholmer Member
Skrev for 20 years siden | | | |
nu når i er i gang med snakken - jeg har en motor jeg er ved at lave til bussen - det er en scat 78,5 krumme 94,5 cylindrer og en E 276 graders knast , 40 idf'erer- samt de der csp topper og div - den skal bygges som en slider til bussen - ABSOLUT IKKE EN RACER MOTOR - mit spørgsmål er kan man få hydrauliske løftere til at holde på sådan et opsæt , og i så fald vil det kræve en anden/speciel knast .- planen er at den skal være så lydsvag som overhovedet muligt - og stadig kunne arbejde som en John deere traktor - topfarten betyder mindre da en splitbus sjældent er rar at køre stærkt i - ikke engang selvom den skal ha ha IRS og bærekugleforbro, men den skulle helst kunne trække ni pers , en campingvogn samt bagage uden at falde bagud i alle lyskrydsene- med andre ord jeg vil ha momment der trækker ,komfort og ro- HK kommer i anden række.

ved godt det er lidt uden for normalen - der er ikke mange der har lavet
en vw motor der skal være lidt sløv men stadig kunne trække en lastbils vægt - men nogen skal jo prøve :lol:

Havde VW lavet en luftkølet boxer turbodiesel , var den puttet i - men det har de jo ikke - og hvis de havde, kunne det jo nok ikke synes alligevel-
ER der overhovedet lavet en serieproduceret diesel boxer nogensinde??
jaja - ved godt der findes alternativer - men boxer og luftkølet is my thing
-------------------------------------------
Randers Jeg BOR I RANDERS - stik mig en Mokai for fan ;-)
(permalink) Frank_Andersen Member
Skrev for 20 years siden | | | |
Hvis den skal holde mund skal du nok bruge std. knast og Remmele stødstænger. Med Højtløft vippearme af god kvalitet. Og enkelte hårde fjedre.
Der er ikke lavet hydrauliske løftere der dur. Jo måske de originale fra nogen meget sene type1. Men om de ligner type4 løftere ved jeg ikke. Altså egentligt en vandboxerløfter ?
-------------------------------------------
Jeg beklager, men nogle af billederne er taget med et Canon spejlreflekskamera.
(permalink) MitchBuchannon Member
Skrev for 20 years siden | | | |
Hmm er du ikke helt skævt på den med de mål du opgiver på dine ting Ib?

78.4 krumtap og 90.5 cyls hvilket giver 2017cc

Jeg tror du er træt.. ;)
(permalink) Farmer Member
Skrev for 20 years siden | | | |
du sku´jo bare ha sparet sammen til en 2056 T4 !!!. Nå.
T4/CT WBX er idag den samme hydr løfter.
Jeg har lavet en trestykker af den type du omtaler. Men bygget over en CT blok, fordi de 2, var til busser, og CT blokken er født med hydr. T4 løftere. Hvis du skal lave nummeret vil jeg anbefale sådan en blok eller osse en ny hyd. Mex blok.
Du kunne jo eksempelvis bruge en WBX knast, det gjorde jeg. Og det kom til at virke fint. Men bagsiden af medaljen er altså at især på T1 er det setup EXTREMT hård ved ventilsæder. Den ene af de to jeg har lavet var klar til nye sæder efter 45000 km. der var de simpelthen slidt 1½ mm.
Eller du må ud og have lavet nogle toppe med sæder af værktøjsstål. De holder væsentlig længere, men er ikke just billige at få lavet.
Hvis det skal være mekaniske løftere, er det nok den forkerte knast du har valgt, hvis et af hovedkravene er at den skal være så lydløs som muligt.
Alternativt. Std CT knast og 1,4 vippearme, sammen med nogle toppe med større ventiler og godt port arbejde vil osse kunne virke godt. Den vil blive en anelse "aftstumpet" i toppen af omdr. men det er du jo osse ligeglad med.
Jeg ville nok vælge en 78 hk eller en 112 hk WBX knast hvis det skulle være.
T.
-------------------------------------------
20888030
alstrupt@gmail.com
(permalink) Bornholmer Member
Skrev for 20 years siden | | | |
tak for de gode svar , tror jeg under søger det med vandbokser knasten / kontra std knast lidt nærmerer . og Kasper - ja hukommerern er jo ikke hvad den har været - men jeg lærer det nok - motor er ikke min store interresse - det skal bare være der og virke så optimalt som det nu kan lade sig gøre. og T4 motor er udelukket da jeg allerede har en T! der er bygget færdig - men vil gerne ha en større volume - og har derfor købt en anden krumtap og cylindersæt, som jo så er 2017 ccm , og da jeg er lidt oldschool restoagtig i min smag duer T4 ikke - de er vel mest til til plasticbiler og technomatroser :D
-------------------------------------------
Randers Jeg BOR I RANDERS - stik mig en Mokai for fan ;-)
(permalink) MitchBuchannon Member
Skrev for 20 years siden | | | |
[quote:604a5a262d="Bornholmer"] de er vel mest til til plasticbiler og technomatroser :D[/quote:604a5a262d]

Du har lært det hva??? :lol:

Reply »

You must log in to post.