Jeg har kigget på et par type 1 fra '57 og '59, mine spørgsmål er så:
1. Kan man uden videre montere en 1600 motor der er modificeret til ca 2000 ccm i sådan en model? altså også mht gearkasse/kobling -kan det holde og kan den overhovedet være der?
2. Kan man montere skivebremser på en sådan model?
3. Hvad med undervogn, kan den sænkes/ monteres med brede fælge/ hård undervogn? eller skal der modifikationer til?
/Rune
Prøv at bruge søgefunktionen, der er skrevet meget her på vwnettet om det. Håber du kan finde noget du kan bruge ellers må du skrive igen
Lennart
1. Nej du skal du skal have en gearkasse fra 60- En såkaldt "tunnelgearkasse"
Det kan laves som i alle andre type1. Og nej det kan ikke holde.
2. Ja ved at sætte fortøj fra 66- på. Lovligt, men findes også til det gamle fortøj, ulovligt.
3. Ja. Som på alle andre biler skal man ændre undervognen til den større effekt.
-------------------------------------------
Jeg beklager, men nogle af billederne er taget med et Canon spejlreflekskamera.
Ok så jeg skal svejse ny forbro på den gamle bund hvis den skal kunne synes med skiver. I den forbindelse er der noget med en justerbar forbro, kan den lovmæssigt monteres?
Hvis gearkassen ikke kan holde hvad gør i andre så mht forstærkning?
Nu har jeg før haft et par Alfaer der kunne man sætte hårdere torsionsstænger på for hårderer undrevogn, er det aktuelt på en T1.
Kan karossen overhovedet klare hvis jeg ligger den honede motor i?
/Rune
Nej du udskifter den forreste del af bunden. Det der hedder rammehovedet. Der skruer du det nye fortøj på. Den justerbare forbro/fortøj bør kunne godkendes. Det skulle jo være en originaldel fra en VW Puma. Jeg vil foretrække at du bygger sænkningssæt "trappetypen" på det originale.
Sænkningsforbroerne har nogen problemer med at bøsningerne til bærearmene er af dårlig kvalitet og med tiden "binder" på armene.
Det var ikke gearkassen der ikke kunne holde, det var motoren.
Karrosseriet har ikke nogen problemer. Det er jo faktisk kun afstivende eller medbærende på en VW.
Det er bagenden af rammen der tager strygene. En bøjle under bagenden af motoren der bærer i bagspidserne hjælper meget her. Med gummiophæng selvfølgelig.
Fire Koni dæmpere og et afstivningssæt til fortøjet er somregel nok.
-------------------------------------------
Jeg beklager, men nogle af billederne er taget med et Canon spejlreflekskamera.
Ok mange tak for svarene. Det lyder jo ikke som en voldsom operation at skifte fortøjet når nu bilen alligevel er adskilt. Den bøjle du snakker om til bagenden er det noget der kan købes? eller skal man selv igang med svejseværket.
Nej det "voldsomme" ligger i at skifte rammehovedet. Når først det sidder der, er det en smal at skrue fortøjet på.
Du kan køber masser af forskellige bøjler. Jeg plejer at lave dem selv. Det er billigere og så passer de på min bil. Start evt. med noget fra type2-3
-------------------------------------------
Jeg beklager, men nogle af billederne er taget med et Canon spejlreflekskamera.