åndeboks spg. ET TIL
Er der nogen der kunne lave en lille skitse af hvordan man kan kostruerer en åndeboks..
Det skal være med slange til topstykker og fra oliepåfyldning....
Der skal vel også være 2 slanger der gar fra åndeboksen og hen til luftfiltrene på karbs'ene, eller hva... og hvordan skal studsene sidde :?: ..
Er der ikke lige en der kunne lave en hurtig tegning til mig, så jeg kunne komme lidt videre :P
Hilsen Christoffer
-------------------------------------------
54 Oval, 63 buggy, 71 Jagtvogn projekt, 74 Jagtvogn Projekt, 62 Type 1 projekt
8) Jeg vil IKKE drilles med mine tegnefærdigheder.... Værs'go.
8) det skal lige siges at det ikke er nødvendig at få dem fra carbs.
-------------------------------------------
vw replica 356 coupe med 2387 turbo , vw brazilla , pro street oval, early bay 1971 slamfalia :)))
tusind tak... lige et spørgsmål mere....
HVor stor skal kassen ca. være som skal bruges, eller er det lige meget.
Jeg har lavet en der er 100x60x60, med et rør op til et filter i ø 54mm.
Er det godt nok eller skal den være større.
Hilsen Christoffer
Bare en tanke .........::: Hvad med at opdele åndeboksen indvendigt med et filter af en art ("skumfilter"). i den nederste del (under filter) har man så alt "ånde" fra indvendig side af motoren, og i den øverste del (over filter) har man så 2 studser som går til karburatorerne.
- På den måde eliminerer man vel at suge for meget olie med ned igennem motoren??!!
Og hvis du ikke gider bygge selv, så har csp en fin boks til ca 400-500 kr
Overvej også om du vil sætte elektrisk benzinpumpe på, og derved bruge hullet hvor benzinpumpen før sad til at lave et ekstra åndehul i blokken.
-------------------------------------------
1966 Type2, 1957 Karmann Ghia
[quote:92bd8b68df="Rasser"]Bare en tanke .........::: Hvad med at opdele åndeboksen indvendigt med et filter af en art ("skumfilter"). i den nederste del (under filter) har man så alt "ånde" fra indvendig side af motoren, og i den øverste del (over filter) har man så 2 studser som går til karburatorerne.
- På den måde eliminerer man vel at suge for meget olie med ned igennem motoren??!!
Og hvis du ikke gider bygge selv, så har csp en fin boks til ca 400-500 kr
Overvej også om du vil sætte elektrisk benzinpumpe på, og derved bruge hullet hvor benzinpumpen før sad til at lave et ekstra åndehul i blokken.[/quote:92bd8b68df]
Jeg har lavet min åndeboks nu, jeg har lavet den sådan at studserne fra topstykker og oliepåfyldning gå i den nederste dele af boksen.
I den del ligger der et skumfilter, efter det skumfilter er der blevet lavet 2 studser som går til hver sin kaburator.... Jeg ville også gerne have købt en hos csp, men jeg har ikke plads til den, så jeg er blevet nødt til at lave en specielt, for at kunne have den hvor den skulle være...
Der kommer også en elektrisk benzinpumpe, så må vi jo så se om jeg bruger det hul..
Hilsen Christoffer
-------------------------------------------
54 Oval, 63 buggy, 71 Jagtvogn projekt, 74 Jagtvogn Projekt, 62 Type 1 projekt
[quote:5bd16a595a="TRL"]8) det skal lige siges at det ikke er nødvendig at få dem fra carbs.[/quote:5bd16a595a]
Hvis man ikke fører dem op til luftfiltrene, er der slet ingen ide med at lave en "breatherbox"
ideen er at få noget af overtrykket i motoren væk så olien ikke bliver presset ud alle vegne. -der er jo undertryk i luftfiltrene (meget lidt i knfiltre) som så kan suge noget af overtrykket ud af blokken
der skulle helst ikke løbe andet en en meget fin olietåge op i breatherboxen, og da karburatorerne suger voldsomt mange kubikmeter luft har mængden af olie i indsugningsluften ingen betydning
Vær opmærksom på problematikken med at olien bliver slynget/pisket ud i venstre ventildæksel - måske er det bedre at undvære ventilering på det dæksel, jeg er rimeligt sikker på at jeg har et problem der på min speedster der spiser lidt olie når den kommer op i omdrejninger
Fra mufflermikes side:
0 omd/min
[img:5bd16a595a]http://www.mufflermike.com/750.jpg[/img:5bd16a595a]
2500 omd/min
[img:5bd16a595a]http://www.mufflermike.com/751.jpg[/img:5bd16a595a]
op imod 5000 omd/min
[img:5bd16a595a]http://www.mufflermike.com/752.jpg[/img:5bd16a595a]
5000 omd/min
[img:5bd16a595a]http://www.mufflermike.com/753.jpg[/img:5bd16a595a]
-------------------------------------------
54 Judson Oval, 58 Speedster, 67 Samba, 68 Earlybay
26150707
8) sorry jeg ved godt det ikke var helt iorden, men jeg kender flere der kører uden og de har ikke problemer...men selvfølgelig er det da klart at hvis man har en hårdt pumpet motor er det da den rigtig løsning af få overtrykket væk og som morten skriver suger karbs rigligt...
mvh thomas
-------------------------------------------
vw replica 356 coupe med 2387 turbo , vw brazilla , pro street oval, early bay 1971 slamfalia :)))
Hvad i den hede h... er det for en gang spaghetti!? 8O ( :wink: )
8) ja jeg ved det heller ikke ,men den var seriøs...man kunnne måske regne med at han ikke har fået top point i orden... :roll:
-------------------------------------------
vw replica 356 coupe med 2387 turbo , vw brazilla , pro street oval, early bay 1971 slamfalia :)))
[quote:d11c774b8f="vwmorten"]Hvis man ikke fører dem op til luftfiltrene, er der slet ingen ide med at lave en "breatherbox"
ideen er at få noget af overtrykket i motoren væk så olien ikke bliver presset ud alle vegne. -der er jo undertryk i luftfiltrene (meget lidt i knfiltre) som så kan suge noget af overtrykket ud af blokken...[/quote:d11c774b8f]
Punkt 1:
Man behøver ikke at suge et overtryk ud, der skal bare være et hul trykket kan forsvinde igennem.
Punkt 2:
[quote:a387e3dcad="BuggyBoy"][quote:a387e3dcad="vwmorten"]Hvis man ikke fører dem op til luftfiltrene, er der slet ingen ide med at lave en "breatherbox"
ideen er at få noget af overtrykket i motoren væk så olien ikke bliver presset ud alle vegne. -der er jo undertryk i luftfiltrene (meget lidt i knfiltre) som så kan suge noget af overtrykket ud af blokken...[/quote:a387e3dcad]
Punkt 1:
Man behøver ikke at suge et overtryk ud, der skal bare være et hul trykket kan forsvinde igennem.
Punkt 2:
[quote:214c611e25="Anonymous"][quote:214c611e25="BuggyBoy"][quote:214c611e25="vwmorten"]Hvis man ikke fører dem op til luftfiltrene, er der slet ingen ide med at lave en "breatherbox"
ideen er at få noget af overtrykket i motoren væk så olien ikke bliver presset ud alle vegne. -der er jo undertryk i luftfiltrene (meget lidt i knfiltre) som så kan suge noget af overtrykket ud af blokken...[/quote:214c611e25]
Punkt 1:
Man behøver ikke at suge et overtryk ud, der skal bare være et hul trykket kan forsvinde igennem.
Punkt 2:
-------------------------------------------
1966 Type2, 1957 Karmann Ghia
Nu blander jeg mig sgu også lige, jeg har læst en del og spurgt mange kloge og jeg har konkluderet som følger:
Når man øger størrelsen af stemplerne, øger slaglængden og også øger antal omdrejninger så skal der pludselig flyttes rigtig meget luft rundt indeni motoren, mange gange mere end VW havde tænkt sig.
Derfor laver man udluftninger forskellige steder for at trykket/pulserne har et sted at ryge hen og tilbage.
Der er nok også noget "blow-by" fra forbrændingen der skal ud.
Muffler Mike er en mand der tænker over tingene og jeg tror hans tanker omkring udluftning holder.
http://www.mufflermike.com
-------------------------------------------
[quote:1fa3785fe7="BuggyBoy"]Vi er da enige rasser...
-------------------------------------------
1966 Type2, 1957 Karmann Ghia
[quote:a89aa10f91="Fastoldvw"]Nu blander jeg mig sgu også lige, jeg har læst en del og spurgt mange kloge og jeg har konkluderet som følger:
Når man øger størrelsen af stemplerne, øger slaglængden og også øger antal omdrejninger så skal der pludselig flyttes rigtig meget luft rundt indeni motoren, mange gange mere end VW havde tænkt sig.
Derfor laver man udluftninger forskellige steder for at trykket/pulserne har et sted at ryge hen og tilbage.
Der er nok også noget "blow-by" fra forbrændingen der skal ud.
Muffler Mike er en mand der tænker over tingene og jeg tror hans tanker omkring udluftning holder.
http://www.mufflermike.com/quote:a89aa10f91
Hear hear.......
-------------------------------------------
1966 Type2, 1957 Karmann Ghia
Rasser: Så prøv at læse mortens indlæg 1 gang til!!!!!!!!!!!!!!......
[quote:1bc54ef798="vwmorten"][quote:1bc54ef798="TRL"]8) det skal lige siges at det ikke er nødvendig at få dem fra carbs.[/quote:1bc54ef798]
[color=red:1bc54ef798]Hvis man ikke fører dem op til luftfiltrene, er der slet ingen ide med at lave en "breatherbox"[/color:1bc54ef798]
ideen er at få noget af overtrykket i motoren væk så olien ikke bliver presset ud alle vegne. -[color=red:1bc54ef798]der er jo undertryk i luftfiltrene (meget lidt i knfiltre) som så kan suge noget af overtrykket ud af blokken[/color:1bc54ef798]
der skulle helst ikke løbe andet en en meget fin olietåge op i breatherboxen, og da karburatorerne suger voldsomt mange kubikmeter luft har mængden af olie i indsugningsluften ingen betydning
Vær opmærksom på problematikken med at olien bliver slynget/pisket ud i venstre ventildæksel - måske er det bedre at undvære ventilering på det dæksel, jeg er rimeligt sikker på at jeg har et problem der på min speedster der spiser lidt olie når den kommer op i omdrejninger
Fra mufflermikes side:
0 omd/min
[img:1bc54ef798]http://www.mufflermike.com/750.jpg[/img:1bc54ef798]
2500 omd/min
[img:1bc54ef798]http://www.mufflermike.com/751.jpg[/img:1bc54ef798]
op imod 5000 omd/min
[img:1bc54ef798]http://www.mufflermike.com/752.jpg[/img:1bc54ef798]
5000 omd/min
[img:1bc54ef798]http://www.mufflermike.com/753.jpg[/img:1bc54ef798][/quote:1bc54ef798]
Er du nu med???
BB.
[quote:5f2a09877d="Rasser"]Ja - men som jeg læser det morten skriver, så kan jeg ikke se at han skriver noget om at det er karburatorerne der suger olien op fra ventildækslerne... [/quote:5f2a09877d]
Hmmmm....
BB.
?????? jeg er godt nok tabt nu..... skal vi ikke lige få morten til at fortælle hvad han mener - vi kan åbenbart ikke blive enige om det.
suget fra karbsene hjælper til at få trykket flyttet... men suget fra karbsene suger jo ikke olie med op, det er trykket/pulserne i motoren der gør det. I eksemplet med at mortens motor sluger meget olie er det jo ikke bare små olietåger der bliver skudt op i åndeboksen, det er "olieslatter".... det er vel også derfor han viser billeder og forklarer at olien bliver tvunget ud i venstre ventildæksel (det har jo ingenting med karburatorerne at gøre.
Men nok om det... vi kommer nok ikke rigtig videre her, det er ved at være lidt fortæsket det her.
-------------------------------------------
1966 Type2, 1957 Karmann Ghia
det jeg mener er at hvis man ikke fører slanger til luftfiltre, og kun sætter en åndebox på hvori der så er huller eller "et lille filter", så har man jo bare lavet endnu et sted hvor motoren står og savler.
(så kan man jo ligeså godt lade den originale oliefåfyldningsstuds sidde, og lade være med at sætte en slange på studsen)
Alle motorer kommer jo også fra fabrikken med ventilation imellem blok og luftfilter
Det jeg mener med at venstre ventildæksel er at man skal passe på at man ikke laver "udluftningssteder" på motoren hvor olien ligefrem bliver kastet op i åndeboxen.
-------------------------------------------
54 Judson Oval, 58 Speedster, 67 Samba, 68 Earlybay
26150707