Mit VWnet

Har du ikke en konto endnu? Få mere ud af VWnettet, opret dig som bruger her og nu - helt gratis...
Shoutbox
16:47 Stæger: Olietrykskontakt
22:03 t2pickup: jacob mener 411 kun er 1700 og 1800ccm ej 2000ccm
16:30 Gollum: stelnummer der starter med 134 hvad betyder det?
13:44 JAN_VW VW-BOBLE ØSTER TØRSLEV: gearkassekoder ??
09:13 Jacob: Findes Typ.4(411) med en 2,0 motor?
09:13 Jacob: finde Typ.4(411) med en 2,0 motor ?
09:15 iversen20: Buggy

Du kan se seneste shout historik her...
Sponsorer
Hovwdiaudi
Kit og buggy service
Get back on track
Classic vw parts

  Hvad er det for en knast ?

Tags:
No tags yet.

(permalink) Niels_Kristiansen Member
Skrev for 20 years siden | | | |
Hejsa...håber der er nogen der kan hjælpe med Data/specifikationer på denne knast : 021 109 101K den er fra en type 4 motor fra Kerscher med tüv godkendelse.....aner bare ikke óm den er fra 914 (som Kerscher siger ) eller bare fra en gammel bus

motoren er med topstykker med ovale udstødningskanaler og 48x39 ventiler der er portet og poleret i dem den måler 94x71 og så har den weber IDF 2x40 mm spiserør

men hvis nogen har data på knasten ? så lad mig høre

MNSlein

Så lykkedes det at få sat et billede på
-------------------------------------------
niels.kristiansen@gmail.com 2893-1000
http://www.facebook.com/niels.kristiansen1
(permalink) Frank_Andersen Member
Skrev for 20 years siden | | | |
Det skal nok passe at det er en 914 2,0L knast. Jeg har en liggende der er købt fra BAS i Tyskland og den har samme nummer.
Det er ellers nogen voldsomme ventiler til sådan en std. motor.
-------------------------------------------
Jeg beklager, men nogle af billederne er taget med et Canon spejlreflekskamera.
(permalink) Niels_Kristiansen Member
Skrev for 20 years siden | | | |
okay " tak Frank.

Har du nogle specifikationer op den ?`løfte højde mv ?

/Niels
-------------------------------------------
niels.kristiansen@gmail.com 2893-1000
http://www.facebook.com/niels.kristiansen1
(permalink) Frank_Andersen Member
Skrev for 20 years siden | | | |
Nej det er ikke til at finde. Hvad vil du også med det ?
Hvis det er for at have noget at sammenligne med, kunne man jo lige måle den ud når man alligevel samler motoren.
Løftehøjden kan du jo måle på knasten ved at trække den "lave side fra den høje" Hvis du forstår.
-------------------------------------------
Jeg beklager, men nogle af billederne er taget med et Canon spejlreflekskamera.
(permalink) Niels_Kristiansen Member
Skrev for 20 years siden | | | |
knasten sider i motoren. Det eneste der er skilt af er cyl. stempler og toppe og grunden til at jeg gerne vil vide det er for at få cylinderne simset rigtigt op, således at ventilerne ikke går i mod stemplerne. Men hvis det er standard løft er det vel ikke noget man skal tage højde for. Jeg synes også selv at det er nogle voldsomme ventiler, det er måske klogere at sætte et 103mm cyl. sæt på.....?
-------------------------------------------
niels.kristiansen@gmail.com 2893-1000
http://www.facebook.com/niels.kristiansen1
(permalink) Frank_Andersen Member
Skrev for 20 years siden | | | |
Hvis den ellers er std. skulle du ikke have behov for at shimme cylindrene. Det er heller ikke måden at lave plads til ventilerne på. Det fræser man i stemplet.
Du vil ikke kunne se om der er plads ud fra et evt. datablad. Det skal kontrolleres på en given motor. Det er ikke nødvendigt i dit tilfælde med en std. knast.
Hvordan kender du i øvrigt nummeret, når motoren er samlet ? Hvordan ved du hvilken knast der sidder i ?
Løftehøjden er heller ikke noget mål for om du har plads til ventilerne. Ventilerne er ikke fuldt løftede når stemplet er i top. Det er i overlappet ventilerne evt. kommer tæt på stemplet. Knastaksler skal være noget skrappe før det bliver aktuelt.
En type4 motor skal samles med den originale alu.-pakning i bunden eller som i en ny servicemeddelelse, kun med silicone i bunden. Vendehøjden opnås med toppakningen.
Om du vil montere 103mm. er op til dig. Det vil nok være dyrt i forhold til effekten på en ellers std. motor.
Hvis jeg skulle råde dig ville du nok få en mere harmonisk motor ved at finde et sæt 412S topper og renovere dem med nye styr og sædearbejde.
-------------------------------------------
Jeg beklager, men nogle af billederne er taget med et Canon spejlreflekskamera.
(permalink) Niels_Kristiansen Member
Skrev for 20 years siden | | | |
okay ! tak



det skal nævnes at der var masser af skub i motoren da jeg fik den, men den trak kun på 3 cyl. da den havde bøjet en ventil. toppene er nu renoveret og er klar til at blive samlet.

synes den afviger lidt fra at være en std. motor....:-) men ved naturligvis ikke hvormeget mere der skal til for at det er en performance motor ?

/Niels
-------------------------------------------
niels.kristiansen@gmail.com 2893-1000
http://www.facebook.com/niels.kristiansen1
(permalink) Frank_Andersen Member
Skrev for 20 years siden | | | |
Jeg ville da hellere bekymre mig om hvorfor den havde bøjet en ventil ?
Afviger lidt ?
Performance motor ?
Hvis knasten er omslebet og ikke lavet på et nyt emne. Vil org.nummeret stadig stå i akslen.
Så længe du ikke har cyl./stempler på, var det da let lige at sætte en gradskive på krumtappen og et måleur på en løfter. Og få vished om hvad knasten gør.
-------------------------------------------
Jeg beklager, men nogle af billederne er taget med et Canon spejlreflekskamera.
(permalink) Niels_Kristiansen Member
Skrev for 20 years siden | | | |
jeps, men jeg har desværre ikke sådanne grej
-------------------------------------------
niels.kristiansen@gmail.com 2893-1000
http://www.facebook.com/niels.kristiansen1
(permalink) Frank_Andersen Member
Skrev for 20 years siden | | | |
Det havde jeg heller ikke. Det kan købes for små penge.
-------------------------------------------
Jeg beklager, men nogle af billederne er taget med et Canon spejlreflekskamera.
(permalink) Anonym Member
Skrev for 20 years siden | | | |
Hej Frank
Jeg har målt løftet på knasten til at være 9 mm. og gradmåleren viser 284, det virker som om den åbner ventilen længe, men jeg har ikke målt åbningstiden(antal grader). Jeg tror at den har været simset forkert. der er på et tidspunkt kommet et andet stempel i. og der var 2 små mærker i stemplerne ( i 2 stempler) begge fra bunden af udstødningsventil. Måske at ventilerne er for slappe ? Det er enkelte hårde fjerde der sidder i. Vendehøjden er ca 1.5 mm.

Har du en idé om hvad der kan have årdaget til sammenstødet med ventil/stempel og resulteret i bøjet ventil? måske den har været drejet over ?

/Niels
(permalink) Frank_Andersen Member
Skrev for 20 years siden | | | |
Det må hedde shimset, eller shimmet, man bruger shims-skiver. Hvis man gør noget.
Hvis du har målt 284 grader, har du målt åbningstiden. Men hvordan har du målt den ?
Ved 0,1mm løft ved 1mm løft eller ?
Ja den åbner længe det kan godt se tosset ud.
Jeg er ikke klar over hvad det er du vil shimse, det har ihvertfald ikke noget med knasten at gøre ?
Hvis der er mærker efter ventilerne, skal du prøvesamle motoren, ihverfald med en cyl. med 3-5mm. modellervoks på toppen af stemplet og så dreje et par omgang, indtil begge ventilerne har været igennem deres cyklus. Så tager du toppen af og skærer voksen igennem, så du kan se aftrykket i profil. Der skal være 1,5mm plads. Ikke mindre.
Hvis der er det, har den været overdrejet. Hvad er det for ventilfjedre ? Er det ikke en std. type4 motor ? En std. type4 med std. knast plejer at kunne køre 6000 omdr. Hvis fjedrene har været oppe at svømme, skal du udskifte dem. De tager skade og bliver svagere hver gang.
Hvis det er enkeltfjedre til type1, så er de svagere end std. type4.
-------------------------------------------
Jeg beklager, men nogle af billederne er taget med et Canon spejlreflekskamera.
(permalink) Niels_Kristiansen Member
Skrev for 20 years siden | | | |
Hej Frank (mange tak for denne dialog :-)

Det jeg ville shimse er mellem cyl og blok eller mellem cyl og topstykke, for at reducerer chancen for at ventilerne knalder i igen. Det er hårdere enkeltfjerdre til t4 der er i, skulle efter Farmers udsagn være de næststærkeste efter dobbelt fjedre, men det er meget muligt at de er blevet svækket med tiden eller efter mulig overdrejning.

Motoren er mærket RK20#305 under porscheblæseren. og er en std 914 2 liter der er tunet ved Kerscher i sin tid RK står for deres tüv papir og 20#305 gætter jeg på står for 2,0 nummer 305 men det er bare et skud i tågen. ventilerne er 49x39 og har 1 not i ventilstammen hvor den er fastholdt ved fjederen. Der er 2x40mm idfér og 009 fordeler på samt opkortet varmekasser og modificeret type 2 bagpotte (enderne er kortet og skåret skrå).

forstår ikke lige hvad du mener med: Ja den åbner længe det kan godt se tosset ud.


Måden jeg har målt graderne er måske meget upræcis. Jeg har lavet en tegning i Autocad (en cirkel og inddelt den af 360 streger. fastholdt den på remhjulet og derefter fundet der hvor ventillen var i bund og så ligeså snart den begyndte at bevæge sig ud ( altså løfteren) så satte jeg en streg på skiven og drejede så til løfteren var i top og videre til den kom i bund. Så satte jeg en streg igen og talte 284 steger op. Men lige præcis om det var 0.1 eller 1 mm. løft det ved jeg ikke.

Det er vel bedst at skifte fjederne for en sikkerhedsskyld, for jeg ved ikke om de er slappere end de burde være....de bliver vel slappere med alderen og jo også ved overdrejning.

Cylindersættet er 94 mm 914 og har fået honet cylinderne og nye ringe ( det var nu en kamp uden lige at finde ringene, for bus motoren har til min opdagelse tykkere ringe i top og 2nd. ring, men vist den samme størrelse oliering.

Jeg ved ikke om cylindersættet er bedre end det der sidder på busmotoren, men den er alt andet lige meget billigere at købe ringe til.

mvh. Niels
-------------------------------------------
niels.kristiansen@gmail.com 2893-1000
http://www.facebook.com/niels.kristiansen1
(permalink) Niels_Kristiansen Member
Skrev for 20 years siden | | | |
Har du evt et bedre forslag til valg af knast?
-------------------------------------------
niels.kristiansen@gmail.com 2893-1000
http://www.facebook.com/niels.kristiansen1
(permalink) Frank_Andersen Member
Skrev for 20 years siden | | | |
Nej jeg har ikke et bedre forslag.
Det var ellers mange spørgsmål. jeg er nervøs for at du roder i den bedste motor du kan købe til en VW. Stop nu op. Man laver ikke plads til ventilerne ved at hæve cylinderen, man fræser i stemplet.
Gør nu som jeg siger med modellervoks. Hvis ikke du gider det, så kan du med motoren samlet og med en cyl. i overlap, prøve at skrue justerskruerne ind til ventilen går imod. En omgang=1mm. Men det skal være i overlap.

Jeg har klippet nedstående ud af et andet svar fra mig engang:
284 grader f.eks. er målt i krumtap grader. Knasten kører jo kun halvt så hurtigt som krumtappen, så man måler krumtapgrader.
Man måler fra hvor knasten begynder at åbne ventilen og til den lukker igen. Typisk betragter man bare en ventil. Men ind og ud-tiderne kan godt være forskellige. Så vil knasten ofte være opgivet med begge tal 284/274.
Det svære, når man skal købe knast er så at de forskellige fabrikanter sommetider måler på forskellige måder.
Amerikanerne kan godt finde på at måle fra at ventilløfterne er løftet 0,05" eller som de skriver .050". For nu at tage en 284 graders igen vil den nok blive kaldt 232 grader ved .050" !! Og så kalder de 284 grader for "advertised" Altså det vi kunne kalde "reklamegrader" De mener nemlig at der ikke kommer noget flow ved ventilen før omkring .050"
Tyskerne måler ofte ved 0,10mm. Så hvis de fik en amerikansk 284´er i hånden ville den nok hedde 324 grader.
Det er jo alt sammen lidt ligemeget, men rart at vide når man vil købe. Bare man ikke blander æbler og pærer.
Sjovt nok står begge ventiler åbne på et tidspunkt i en motors cyklus. Det kalder man "overlapning".
Typisk har en 284´er ikke så meget overlap som en 294´er. Det er overlapningen der gør at man får dårligere tomgang med en tuningsknast. Det hjælper så igen med flere karburatorer.
Faktisk måler man også et antal grader fra indsugningsknastspids til udstødningsspids. det hedder "lobecenter". Ved at ændre lobecenter kan man ændre lidt på overlappet og så "narre" en motor til at køre med en lidt mere agressiv knast.
En typisk VW-knast har 106-108 grader lobe. En turboknast kunne så have 115-118 grader for ikke at få for meget uforbrændt benzin ud i turboen.

914 stempler har smallere ringe. Fordi en smal ring er bedre til at holde tæt ved højere omdr. og ikke giver så meget friktion. Cyl. er den samme. Alt sammen fine ting som ikke kan købes bedre. Du kan prøve, men du bliver skuffet.
-------------------------------------------
Jeg beklager, men nogle af billederne er taget med et Canon spejlreflekskamera.

Reply

You must log in to post.