olietemp ?
er der en der lige kan svare hvad olietemperaturen skal (bør) være i motoren når den er godt varm ?
på forhånd tak.
90-95 grader
70 grader før man giver gas
-------------------------------------------
Jeg beklager, men nogle af billederne er taget med et Canon spejlreflekskamera.
jeg har 105 grader.. men føleren sidder i slangestudsen på udløb fra moter, så den reelle temperatur er jo noget lavere. Hvad siger du til det Frank? vil du mene det er ok?
De temp. jeg kan referer til er målt i en oliefilterkonsol. På en type4 motor. Altså et ret varmt sted.
105 grader er jo heller ikke kritisk. Hvad mon en std.motor bliver ?
Hvorfor tror du den reelle temp. er lavere ?
-------------------------------------------
Jeg beklager, men nogle af billederne er taget med et Canon spejlreflekskamera.
fordi olien jo lige løber gennem 4m 3/4" slange samt frontmonteret køler før den kommer retur til motor.
Olietemp. skal måles i en oliekanal i motoren eller i bundkarret, med en føler der ikke bliver kølet af fartvind.
-------------------------------------------
Jeg beklager, men nogle af billederne er taget med et Canon spejlreflekskamera.
burde jeg flytte den herfra? den sidder på udløbsstudsen.?
selvom jeg ikke fyrer den af bliver olien alligevel omkring 100 grader efter 10-15 min. er der noget jeg yderlige kan gøre udover den externe køler jeg har monteret?
8) Du skal starte med at montere brystpladen bag motoren.. Udstødningen skal nok lægge 10 grader til så tæt på føleren.
Ydermere sker der det at du suger varm luft op til motoren og køler med varm luft. Det hjælper heller ikke på olietemperaturen..
100 grader efter 10-15 min. Det lyder voldsomt.
Føler du at den er varm, eller viser dit ur bare forkert.
Bliver din oliekøler varm ?
Hvis du vil kontrollere uret, har jeg et par gange lavet en lidt længere ledning og så kogt føleren på et campingblus lige bag ved bilen. Kogende vand bliver jo 100 grader.
Og ja, som Anders siger, så skal du altså have lukket dit motorrum nedad. Det skal være som fabrikken lavede det. Der er ingen overflødige dele.
-------------------------------------------
Jeg beklager, men nogle af billederne er taget med et Canon spejlreflekskamera.
Husk lige hvilken motor han kører med- der er en turbo på... og ingen intercooler. det kan godt være derfor.
og så er det en buggy derfor bruger man ikke alle pladerne.
Jeg vidste ikke at der er turbo på.
Hvad sker der da ved at køre med turbo ?
Skulle den blive varmere af det ?
Det kan godt være det er mig, men jeg er ikke af den opfattelse at en motor bliver varmere af at køre med turbo. Hvorfor skulle den det ? Hvor skulle varmen komme fra ?
-------------------------------------------
Jeg beklager, men nogle af billederne er taget med et Canon spejlreflekskamera.
Der kan være mange grunde til det. Men de mest nærliggende er:
Forkert tændingstidspunkt,
Forkert blanding, (mager)
Termostat lukker ikke op for olien ud til køleren.
Oliepumpen "bypassér for meget olie tilbage på returen.
Et hovedleje der er revet. (Det gir varme så det kan forstå´s ! og in notime flat.)
Prøv at flytte føleren op til trykføleren istedet, og se om det gir samme resultat. Efter du har tjekket om den måler korrekt!!!
T.
Gør som Frank siger, tag føleren ud og put den i en elkogekedel, når vandet koger skal den være 100 grader!! så er vi da helt sikker på at den viser rigtigt...
Jesper
-------------------------------------------
My drinking team has a racing problem.... 23201389
motoren bliver varmere af at køre med turbo fordi at turboen bliver opvarmet af udstødningsluften som så opvarmer indsugningsgasserne til normalt omkring 60-70 grader- måske mere. ydermere er der et højere tryk under kompresionen hvilket gør at motoren også bliver varm.
hvis turboen ikke opvarmer indsugningsluften hvorfor er der så biler der kører med intercooler.
Jeg hælder nu mere til Farmers forslag.
En motor udvikler ikke bare mere varme fordi der kommer en turbo på. Kompressionstrykket er det samme. Ved normal kørsel uden at give gas. Hvis man laver en fornuftig motor kan det godt køre. De fleste turboinstallationer strander på at folk troede at træerne vokser ind i himlen. Og tror at man bare kan "give den noget ladetryk". Men mange sørger ikke for at der kommer brændstof nok, så kommer der ingen ladetryk og så virker det ikke. Fordi det er varmen der driver turboen. Hvis ikke der kommer brændstof kommer der ikke varme nok. Når så man får den til at lade, så tændingsbanker den. Dette er meget firkantet sagt. Jeg kender ikke alle detaljerne. Jeg har bare fulgt Laulund i Støvring, i mange år, og lyttet når der blev sagt noget
Turboen bliver først meget varm når motoren laver noget. Og det kan da godt være det giver en højere olietemp. De fleste turboinstallationer bliver en fiasko på grund af ting Farmer nævner, men det gør sugemotorerne også.
-------------------------------------------
Jeg beklager, men nogle af billederne er taget med et Canon spejlreflekskamera.
motoren bliver ikke varmere pga en turbo montering ved normal kørsel !
Først ved boost = mager blanding , ikke nok retardering osv. vil temp stige meget !! Som Frank / Farmer skriver så prøv føler og få lavet alle løse ender !! PS. min egen blev ALDRIG for varm , heller ikke med tryk på !
Det var sjovt Claus.
Jeg har lige været ude at kigge efter den bagklap til dig. Jeg har kun 03
-------------------------------------------
Jeg beklager, men nogle af billederne er taget med et Canon spejlreflekskamera.
Hej :D
Og så vidt jeg ved bliver intercooler monteret pga. ydelsen - ikke for for at køle motor eller turbo.......? eller tager jeg fejl....?
Morten 8)
Du kan jo vælge at udnytte en lavere temp. eller presse motoren yderligere.
-------------------------------------------
Jeg beklager, men nogle af billederne er taget med et Canon spejlreflekskamera.
[quote:3b36426848="Chritte uden login"]Hej :D
Og så vidt jeg ved bliver intercooler monteret pga. ydelsen - ikke for for at køle motor eller turbo.......? eller tager jeg fejl....?
Morten 8)[/quote:3b36426848]
Det er både rigtigt, - og ikke helt korrekt.
Intercooler køler den opvarmede komprimerede luft fra turboen. koldere luft fylder mindre > mulighed for mere effekt, hvis der ellers er brændstof til rådighed.
MEN, intercooleren har osse den sidegevinst, at den jo altså holder luften køligere, især under tryk, altså når motoren arbejder. Derved - kan - der opnåes en lidt "koldere" forbrænding, som så kan medvirke til bedre holdbarhed.
T.
Jeg har lige kogt føleren i en elkeddel. Vandet koger først ved ca.118 grader...temp uret er også af mærket equus så det passer mig nu fint at få et VDO som resten af mine ure. Der var jeg heldig :D - takkker mange gange.
Fint, rart med noget feedback så andre også kan lære noget
-------------------------------------------
Jeg beklager, men nogle af billederne er taget med et Canon spejlreflekskamera.
[quote:1e88c18574="Frank_Andersen"]Fint, rart med noget feedback så andre også kan lære noget[/quote:1e88c18574]
NEMLIG
Så vil jeg sgu også ud og koge min føler, og se hvad den siger.... jeg vender også tilbage med mærke og resultater
-------------------------------------------
1966 Type2, 1957 Karmann Ghia
den må da være kogt tør efterhånden den føler....
-------------------------------------------
T: 60350036 - Brug for hjælp til din mac?
http://duckshouse.dk