[quote:9faf628c3d="Rasser"][quote:9faf628c3d="Frank_Andersen"]Fint, rart med noget feedback så andre også kan lære noget[/quote:9faf628c3d]
NEMLIG
Så vil jeg sgu også ud og koge min føler, og se hvad den siger.... jeg vender også tilbage med mærke og resultater[/quote:9faf628c3d]
ved kogende vand viste føleren 110 grader... så der var fejlvisning på 10 grader. Følerskift hjalp ikke, så fejlen ligger i uret. Uret og føler er fra biltema
cardude: hvis turboen ikke opvarmer indsugningsluften hvorfor er der så biler der kører med intercooler.
intercooler er monteret primært for at øge mængden af luft der kan flytte igennem turboen.
Fysik = Jo koldere luften er jo mindre er molekylerne, og jo mindre er massefylden. Den samme mnængde luft fylder altså mindre end den varme luft - ergo kan der være mere kold luft i turboen
/optikeren
[quote:5c7e182d5c="optikeren"]Den samme mnængde luft fylder altså mindre end den varme luft - ergo kan der være mere kold luft i turboen[/quote:5c7e182d5c]
Intercooler monteres efter turboen.
Intercooleren køler den luft som varmes op ved komprimeringen i turboen.
vwanders--> Gælder det også for diesel motorer???
Jeg er meget forundret da jeg er helt sikker på at min dailydriver (Nissan Terrano II) hat monteret intercooleren før turboen.... eller jeg helt tabt bag vognen??
/optikeren
Ja du får ikke noget ud af at sætte intercooler før turbo, da den omgivende luft som køler intercooleren ikke er koldere end den du får i indsugningen.
Der er en lille teoretisk fordel ved intercooler før turbo, hvis man laver et lukket anlæg med alky/tøris-beholder, men der er ingen der bruger det. Det er noget der er tænkt til "drawtrough" turboinstallationer, hvor det ellers ikke er muligt med intercooler.