Mit VWnet

Har du ikke en konto endnu? Få mere ud af VWnettet, opret dig som bruger her og nu - helt gratis...
Shoutbox
16:47 Stæger: Olietrykskontakt
22:03 t2pickup: jacob mener 411 kun er 1700 og 1800ccm ej 2000ccm
16:30 Gollum: stelnummer der starter med 134 hvad betyder det?
13:44 JAN_VW VW-BOBLE ØSTER TØRSLEV: gearkassekoder ??
09:13 Jacob: Findes Typ.4(411) med en 2,0 motor?
09:13 Jacob: finde Typ.4(411) med en 2,0 motor ?
09:15 iversen20: Buggy

Du kan se seneste shout historik her...
Sponsorer
Hovwdiaudi
Kit og buggy service
Get back on track
Classic vw parts

1303er Baja nye videoer (sept07)

Tags:

(permalink) SVINGEL Member
Skrev for 18 years siden | | | |
Okay tak. Slynget ville passe perfekt på min buggy så det kan være at jeg skal bestille et.
-------------------------------------------
Bjørnen
b.svingel@gmail.com
Frederiksværk 21796352
(permalink) TonniDK Member
Så er der lidt billeder til dette projekt igen.

Jeg har været i gang med at lave bagkofangeren. Det går sådan lidt hen af vejen i weekenderne men nu har jeg haft ferie.
Der var nogle ting der skulle gå op før jeg kunne starte. Jeg skulle have tarmslyng og stinger monteret før jeg havde mod på at lave kofangeren. Jeg havde ingen ide om hvor meget den ville fylde osv.

Desværre står den svejser jeg har adgang til, nede på min fars arbejde, og der er ikke plads til at have bilen dernede - jeg er ikke den eneste der laver sjove klassiske 70'er biler i Silkeborg området hehe.
Jeg havde håbet på at få plads nede så det "bare" var at lave delene og så vende sig om og se om det passede og så svejse og sætte på osv. Men det er blevet sådan noget med at forberede hjemmefra og så kører derned og svejse, og så håbe at det passer når man kommer hjem igen :)

Jeg har startet med denne del. Den skal gå under blokken og så sidde på gearkasse ophænget. Jeg lavede den så den passer i afstand med de to bolte der går ind i "hornene" på bunden (men mere om dette emne senere... de skadefro kan se frem til at glæde sig allerede haha... hahe aha ha... hå :))

TDK_bagkofanger02.jpg
TDK_bagkofanger01.jpg
TDK_bagkofanger03.jpg

Jeg kan stadig ikke indrømme det inderst inde, men jeg gjorde så det, at jeg smadrede gevindet i venstre horn-møtrik... ja, ok måske ikke smadrede, men det er da ikke ny længere.

Jeg ville se hvordan jeg skulle få den ny-lavede kofanger del sat på - så der skulle findes ud af, hvor store de bolte der sidder i "hornene" er i diameter.
Så jeg satte en doven dreng under gearkassen, mens motoren stadig sad på, men det mente jeg at kunne styre.
- det gjalt jo bare om at udligne motor og gearkassen vægt og så var det det...

bolten sad sateme godt fast, men det skal de vel også. Jeg kan så ikke rigtig huske om den bolt jeg havde gang i, gik stram hele vejen, og det har jeg fået screwed ved at tænke alt for meget over... - altså om den nu gjorde eller ej.
Men da den var halvvejs ude, tænkte jeg helt ærligt - skal jeg ikke bare lade den sidde i hullet og så hente en skydelærer og måle hvor stor den bolt er og så det det..?

"Nej, ud med den" det var så der jeg skulle have være stoppet... ... ... - idiot.

Jeg kunne så se, at den havde en finere gevindstigning i.fht. andre normale bolte, (uden at have meget forstand på det så det kan være forkert)

Selve størrelse blev så målt til 20mm, så jeg ikke kunne bore et hul i den størrelse. Det var meningen at lave et beslag som så skulle have været sat i og spændt fast vha. disse bolte.

den ide blev skrottet...

Så skulle den i igen, og jeg var meget ops på at den skulle lige i, og det er det, der irriterer mig...

Jeg brugte et tip om at altid skrue bolten i med fingrene mindst et par omgange for at være sikke på at den sidder rigtig.

Det "gjorde" den så, men blev lidt strammere, men det var ikke noget at mærke da jeg så skiftede til skralde nøglen... men så lige pludselig blev den stram og jeg stod og fandt ud af om nu vægten fra gearkasse og motor var årsag, og blev mere og mere urolig hehe...

Havde den ude et par gange, og kiggede nu "grundigt" på gevindet (læseren havde selvf. gjort det først - for det gør læseren jo altid inden han gør noget -svin :))

Det så så lidt tyndt ud i starten af bolten men fint ud på resten af bolten, så jeg rengjorde og fandt det sted hvor den gik lige i og skruede den så lige så stille i, og det gik fint, men jo længere jeg kom, jo strammere blev den og jeg kunne næsten ikke skrue den i pga. alarmklokkerne ramlede og ramlede...

Så den blev ikke spændt helt i bund, men kun næsten.

Men så var der ingen anden vej end at tage motoren ud.

Hvorfor gjorde han så ikke det fra starten af ?
jo, fordi du, kære læser, ikke har alle brikkerne i puslespillet om forholdene for det sted jeg laver bil, og den mand jeg låner liften af.
Bare for at have bilen på liften skal jeg kører en traktor ud, og den SKAL så bare ind hver aften... ... ... lidt møg irriterende, men det er vel prisen for at må låne en lift.

Men jeg fik så aller nådeist lov til at bruge 1½ dag på projektet - dvs traktoren nødsaget måtte stå ude en nat.

Så jeg var oppe ved Bent Buggyservice for at købe nogle nye ophæng når jeg nu alligevel skulle i gang.

så jeg rev motoren ud, det var bare af med ledningerne, benzin tilf., speedertræk og boltene, da varmekasserne ikke bliver brugt til noget pt.
og så af med gearkasse ophænget... Lad os bare sige at højre side var lettere end den anden at få af...

Så var det i gang med hvad man havde og og resultatet blev billederne neden for...

DOG - passede ophængene ligeså godt som de var billige (68,- tror jeg) - på den venstre var støtterne placeret 3-4 mm for langt fra hinanden (heldigvis) og på den højre, måtte jeg efter to forsøg, slibe støtterne ned pga. de gik på svinghjulet da jeg skulle møvle motoren på plads igen - igen alene med en trykluftslift... men god ide det med ikke at have bagende på hehe
TDK_gearkas_ophng01.jpg
TDK_gearkas_ophng02.jpg
TDK_gearkas_ophng03.jpg

nå men jeg brugte så denne sommerferieuge nr 2 til at slappe af og ellers tage tilløb til at tage sammen til at gå i gang med at tænke over at svejse kofanger dele sammen. Jeg kunne ikke helt bestemme mig for om jeg virkelig ville bruge den tværgående del eller om jeg ville lave noget lidt mindre - i fx bredten.

men valgte så bare at komme videre og resultatet ses på billedet.

Der mangler så de sidste stænger hen til bagstøddæmperne, men det tror jeg ikke at jeg svejser på før det hele er linet op, lige ved siden af et svejseapparat og ikke det her køren frem og tilbage.

Der er også lidt finter i påsætningen stadigvæk, jeg regner med at bruge noget 2mm plade til at fastgøre med, - det burde løse lidt af problemet... sidder godt nok og får en anden ide lige nu og her... hmmm...

...

og en lil' halv kedelig historie fra Tonnis verden, resten skal i småt brændbart...

Jeg var så også lige ude at køre lidt stille og... ... nej, egentlig ikke stille, bare roligt rundt ude på den gamles mark.

Men for at gøre en kort historie lang, så kører jeg kun med en lille 1 liters dunk med benzin i bilen, da jeg ikke har sat tanken i siden jeg tog den ud.

Efter at have kørt lidt frem og tilbage, ville jeg lige se hvor meget benzin der var tilbage og stoppede motoren.
Nå, men der var nok endnu.
Så ville jeg starte igen, men da jeg drejer nøglen helt over - altså hvor starteren aktiveres (hvad klemme :) ) ja, der skete absolut ikke en skid.

hmmm... "kan vi li' det", kan jeg huske jeg sagde,
nej, det ku' vi ikke... og så begyndte varmen at stige i knolden og panikken gik så i gang... men prøvede så at tænke.

og så for at gøre det hele endnu værre, så virkede mit kompressorhorn ikke mere heller, i dag havde jeg endda sat La Cucaracha hornet på; og som en sidebemærkning -det lyder af h-til...

nå, men når nu ens verden styrter i grus, er det lidt svært at tænke klart :) Men, det måtte være jo være en sikring der var gået, det var jo to ting der lige pludselig ikke virkede, det kunne jo ikke være starteren der var en løs forbindelse når nu hornet ikke virkede heller.

så måtte der altså bare ske et eller andet, man kan jo ikke holde stille derude på en mark. Jeg holdt heldigvis så bilen kunne trille baglæns, så jeg satte den i bakgear og trillede den i gang og kørte hjemad (det tog jo også noget for panikken at den kunne det)...

og så efterså jeg alle de sikinger jeg kunne finde. De så alle ud til at være ok - jeg havde endda dem alle sammen ude for at se om der nu var et eller andet, for det kunne jo ikke passe andet... men nej

prøvede så at tage "beklædningen" af et relæ, som klikkede når nøglen blev drejet, - hvad f.. ved jeg - der var jo noget galt... Det viste sig så at være et blinke relæ... - jeg er lidt i tvivl om der er noget galt med dette relæ, da... nej det må komme en anden gang......

Det korte og det lange er så, at jeg fik hornet til at virke igen, men ikke starteren, før jeg endelig hævede bilen med en donkraft, og kunne se at ledningen på relæet på starteren var hoppet af... hvordan det så end var sket... så på med den, og kunne starte igen :)

men altså - mange ting og tanker blev afprøvet, og lang tid uden der skete noget, der så viste sig at være en simpel ting...

og så begyndte det at regne...

Edit: this threat is closed until further notice...
bagkof.jpg

en lille video via youtube...

http://www.youtube.com/watch?v=aj2Sj99b7Zs

mon der kommer flere ? :-)
(permalink) jakob356 Member
TonniDK skrev:
mon der kommer flere ? :-)

Det håber jeg da. Det bliver en mean machine!
Tak JK, det burde jo ikke betyde noget - hvad andre mener, men hvem kan sige det ikke gør godt med ros ? :-)

en lille video mere, så tror jeg ikke der er mere at presse ud af de videoklips jeg tog med min kollegas digitalkamera...

video med lidt lys i lampen
http://www.youtube.com/watch?v=xn6A2uQlP4Q

Jeg må hellere få en til at tage et klip af bilen i kørende tilstand...
(kørende hvor posten ikke tør komme that is...)
så kunne jeg ikke lige tage mig sammell i dag til andet end at tage lidt billeder ved siden af min fars 1303er - samme årgang.

gu_daw01.jpg
gu_daw02.jpg
testing_frederikshavn.jpg

(permalink) Anonym Member
skøn tråd!fortsæt endelig både byggeri og skriveri!!

gowigænt.
mvh Henrik
Skrev for 17 years siden | | | |
super!!

her er lidt video
(fra baja billeder emnet)
http://www.youtube.com/watch?v=BmIxb_O-8ag

og en dug frisk fra d. 2. december - tiden står jo stille så der sker jo ikke noget ved at skrive - dug frisk fra d. 2. december...

ingen gledelig hjul mere
http://www.youtube.com/watch?v=WNEL1L-Gv24
(permalink) jpwest Member
stedet er hvor jeg låner svejseplads engang i mellem.
den hvide forrest, 100ern, var min fars indtil han solgte den til sin kollega - en mega skoda freak... den var jeg ellers så glad for, så lidt ked af salget, men den er egentlig kun beregnet til bane og er kommet i rette hænder, så det er ikke så galt...

jeg kører ikke baneløb eller sådan noget.

lidt sjov info - i filmen Spy Games med Brad Pitt og Robert Redford kører Braed Pitt rund i en lyseblå skoda 100 da han prøver at få en østtysker forbi muren eller sådan noget... (ja, der er nok ingen der kan huske den film)

1972_20Skoda_20100.jpg

(permalink) karstenbh Member
Hej ville lige spørge om en ting, hvis man laver en bobbel om til en baja skal man så betale afgift på den.
Mvh Karsten
-------------------------------------------
MIB Aalborg

25747518
sådan som jeg fik det forklaret inden jeg gik igang, så nej...

bilen skifter ikke "identitet" i den forstand som den fx. ville gøre hvis man skar taget af, satte en diesel motor eller en lille v8 motor i røven af den :)

skærmene er boltet på, og så længe kosmetiske ændringer som kåber og skærme ikke er svejst fast, skifter bilen heller ikke identitet (ret mig lige her, jeg er ikke sikker).

jeg tager forbehold for at jeg er et tågehoved, men det er hvad jeg kan huske at have fået at vide. jeg vil meget gerne have det rettet hvis det er forkert.

desuden så kører det her projekt endnu... bare nedprioriteret... der er nogle sorte plader der skal reddes, hvis muligt...
og lige en forklaring - overskriften "1303er "Baja_gon" ny video", (det bliver nok ændret alt efter hvorlangt projektet går) det er for at tage pis på de der 'ster navne

jeg vil også have et sejt navn til min bil, og ja, der var en dragefilm i bio da jeg lavede videoen haha *ggg*

så tænkter lidt over hvad "de unge vil ha", og ja... der var ikke meget jeg kunne komme på der rimede på monster, andet end dumpster, men den gav jeg væk i en konkurence forinden...

men måske, HOG'ster bliver det næste, ne ?

jah, schön war am der nehe sein gewesen

tschöøøøøes
Nød lige søndagen med vaskning af 3 bilen, to af dem var bobler (alle vw)

Man skal bare lige vaske bilen, gå 20 meter væk og så zoome ind med digitalkameraet, så ser de så pæne ud (man ser ikke alle ridserne og diverse fejl i lakken som under vaskningen hehe).

baja_og_1200er.jpg

Hvordan får man gang i lysten og tråden igen ?
Man spænderer nogle af sine penge på lir.

Kort og kontant, har monteret en solskærm og en gearstang.

Nogle uger forinden har jeg også lavet min nye - ikke så larmende stinger færdig. En udstødning købt af vwmorten + en flange = ny quiet stinger

Malteserkors baglygterne er fjernet.

Det midlertigdige lys foran er fjernet (efter billedet er taget)

ryddededede op og støvsugede i bilen bagefter, men det er der ikke billeder af :)
ny_gearstang.jpg

Så kom der lige en ny kobling på også.
Jeg regner ikke med at lave noget bil lige forløbig, (indtil næste ferie) så slut herfra.
utopi1.jpg

ville ikke skrive det her i expro30's da det måske ville blive misforstået som et "pisse terietoriet af / genoprettelse af mit ego" så det gør jeg i min egen tråd hehe

Jeg følger selvfølgelig med i bl.a. expro30 og hendrixxx' tråde med deres bajaer, og må bide mig i læben hver gang fordi jeg kun kan sidde på min flade i hverdagene og ikke komme videre med min egen, men der er sket et gennembrud i mit eget projekt, nu har jeg endelig, ENDELIG ENDELIG fået købt en svejser. En brugt migatronic 200er med flaske og hele lortet, så nu skal der sateme ske noget i de kommende ferier...

mht. jer andres, så er det altid cool og dejlig og behagelig at se en baja med plader :D, (så kan jeg da vise dem til de vantro i min omgangskreds "skal du ha' den på PLADER ???" det har jeg sku' hørt et par gange nu...

det gipper da ærligt talt hver gang jeg ser jer andre med jeres bajaer her på vwnettet, men det er først nu det jo endelig lykkes mig at få en svejser der kunne købes af den her nærige vwnetter, så nu har jeg min helt egen og den har ikke stået i et værksted, hvor den har opsamlet metalstøv der vil vibere, ødelægge isoleringen på ledningerne i svejseren så den kortslutter i fugtigt miljø (den svada jeg har fået hver gang jeg har spurgt om jeg måtte låne min fars...) don't ask....

tdkbaja.jpg

(permalink) Ex-pro30 Member
Hey..... Den er blevet cool.....

Hvor har du skaffet mudderdæk?????
det gjorde jeg ved http://www.4x4butikken.dk han hed morten ham jeg snakkede med, men de var halv dyre, men havde ville ha dem i flere år så det skulle bare være :D
Ok...... ;-)

Har du set mit forsøg på at bygge en baja????? *Gg*
Jeps, jeg sidder her alle aftenerne og følger med hvad der sker på vwnettet :D og får helt vilde abstinenser, og når det så bliver lørdag så kan jeg ikke leve op til mine egne forventninger hehe.

Jeg kan godt li' den du har lavet, en bug eye, det er vel egentlig sådan at de skal se ud... og så selvfølgelig det at det er en med forbro... (min har fjederben og minder jo egentlig om en polo hehe) ja, indrømmet jeg har lidt det der med at naboens græs er grønnere og uden buler og huller og rust.
Griner højt.... Som du dog kan sige det..... Men har da en front mere hvis det var noget..... ;-)

Men hvad måtte du enligt bøde for de dæk?????
tak for sludderen på messenger :D

lige hvis der var andre der lytter med, de kostede omkring 850 pr. dæk inkl. fragt, men de koster 905kr nu... det kan lade sig gøre når man er sin egen finansminister.

Reply »

You must log in to post.