Mit VWnet

Har du ikke en konto endnu? Få mere ud af VWnettet, opret dig som bruger her og nu - helt gratis...
Shoutbox
23:42 nflorboe: Opstart efter stilstand
23:41 nflorboe: Olie
17:52 Riley: ledningsnet
23:29 Sxnder: Brændstoføkonomi
07:50 Variant: Tylle 2. Hvis det er en 412LS er det en 74 model. Ellers hedder den LE. Men kan selvfølgelig godt være registreret første gang i sent i 73
16:25 Tylle2: Hvordan finder man nyprisen på en VW412 LS Variant årg. 73 ?
18:06 Gregers: gregers72

Du kan se seneste shout historik her...
Sponsorer
Hovwdiaudi
Kit og buggy service
Get back on track
Classic vw parts

  1303er Baja nye videoer (sept07)

Tags:

(permalink) TonniDK Member
Skrev for 18 years siden | | | |
Her er så min idé til hvordan jeg vil lave bag-kofangeren... Da jeg p.t. kun kan lave vw i weekenden sidder jeg jo her i det kombinerede sove/opholds/køkkenalrummet på 18m2 alle hverdage og glæder mig... og tænker over hvad jeg skal lave i weekenden...

[img:d15659b4c4]http://img42.imagevenue.com/loc30/th_eca_ide1.jpg[/img:d15659b4c4]

edit: jeg ser ligepludselig at billedet ikke helt giver mening - der er en fejl i profil-billedet. Det "der kommer fra neden" skal ikke gå på det lilla/lyserøde men på brune stykke, da det lilla/lyserøde er længere fra midten end "det der kommer fra neden"

Jeg har læst et sted at man sætter bagkofangeren / buret på ved det øverste fæste for stødæmperen, men det er først for nyeligt jeg kom til at tænke på hvor man sætter den fast forneden, og lyset gik op for mig da jeg var inde på http://www.csp-shop.de for at se på priser på forskellige ting og så de bajakofanger de sælger... - så tænkte jeg - hvor i al verden har de tænkt sig at... nååååååjaaa - det er da et holdbart sted... - men kan det virkelig pas'?

Jeg har et, øh, billede der bare er som skabt til at vise punkterne jeg regner med at sætte kofangeren på...

altså ved 1 og ehrm 2 :?
[img:d15659b4c4]http://img19.imagevenue.com/loc32/th_314_paasaetning.jpg[/img:d15659b4c4]
altså ved førnævnte fæste og vha. det bagerste gearkasseophæng-ting (hva' hedder'ed..?)

nu har jeg jo fået at vide at man ikke skal reklamere for hvor dum man er, så lad være med at klikke her
[size=9:d15659b4c4]i tilfælde at nogen skulle sidde og undre sig over bulen i højre side set på tidligere billeder
(jeg har edit'ed det så der ikke står fjederplade når jeg mener torsinsdæksel- sjovt at se man er blevet "klogere" høhø)[/size:d15659b4c4]

Jeg har også planlagt at lægge mig i selen og få hævet bilen bagtil i weekenden, så jeg kan få [i:d15659b4c4]det [/i:d15659b4c4]prøvet af! Jeg gav op sidste gang pga. jeg manglede den bit der kunne passe i de bolte der sidder ved trækakslerne... det var vist stjerneumbracho de hed... og så at jeg ikke havde en stor umbracho nøgle til at tage IRS leddet af, men der vil jeg svejse en bolt sammen med en møtrik der så kan gå i en topnøgle (et tip læst her på vwnettet)

Jeg har lavet mig et langt stykke fladjern (cirka 1,5 meter) hvor jeg har boret huller ud så jeg kan bolte det på fjederpladen. Jeg har brugt den på en "løs" bund og det var utroligt let at få en fjederplade ud over stoppet på den måde, men så er det jo bare lige at se om den passer på en bil med gearkasse og alt.... :|
(permalink) Niels_Tolstrup Member
Skrev for 18 years siden | | | |
Helt ok, jeg har prøvet den omtalte metode, og ved at sætte svejsetænger fast efterhånden som jeg fik skærmene lagt paralelt, gik det faktisk helt fint :)
Gik det lidt for stærkt med liften der......... 8O
-------------------------------------------
tlf. 20493419.
(permalink) TonniDK Member
Skrev for 18 years siden | | | |
nej, den synker ligeså langsomt ned når der er undertryk :evil:

Her er så lidt billeder af hvad det blev til søndag eftermiddag - lørdagformiddag gik ude ved Carøe om eftermiddag og aften ved en kammerats 24 års fødselsdagsfest. :D så jeg fik ikke engang kigget på kofangerdelen

Her er bilen inden hævningen
[img:000dcf6215]http://img108.imagevenue.com/loc281/th_723_01.jpg[/img:000dcf6215]

Her er de bolte som stoppede mig sidste gang...
[img:000dcf6215]http://img43.imagevenue.com/loc234/th_79f_02.jpg[/img:000dcf6215]

[img:000dcf6215]http://img43.imagevenue.com/loc190/th_5b9_03.jpg[/img:000dcf6215]

Jeg løsnede også IRS leddet, men sidder nu og tænker på om det var overkill... men op med bagtøjet
[img:000dcf6215]http://img43.imagevenue.com/loc199/th_725_04.jpg[/img:000dcf6215]

I med en ny... ting
[img:000dcf6215]http://img14.imagevenue.com/loc273/th_0f6_05.jpg[/img:000dcf6215]

Her er det stykke 1,5 meter lange stykke fladjern jeg snakkede om tidligere, det viste sig at være 1,9 meter langt, hvilket var altfor langt, så det blev skåret ned så jeg kunne benytte både don-kraft og alm. kræfter (altså at stykket er langt nok til at man selv kan bevæge pladen op og ned).
[img:000dcf6215]http://img40.imagevenue.com/loc184/th_80a_06.jpg[/img:000dcf6215]

Så på med fjederpladen igen. Har læst i en bog om Bajaer hvor det ville være et godt sted at have fjederpladen - så den dækker det nederste hul til torsionsdækslet... da jeg ikke vil fucke tingene op, havde jeg ikke torsionsstangen af fjederpladen, men kun ude som i kan se på de andre billeder. Jeg satte den de antal hak ned som det nu tog for at den dækkede torsionsdæksel hullet så godt som muligt...
[img:000dcf6215]http://img104.imagevenue.com/loc57/th_927_07.jpg[/img:000dcf6215]

Her er så hvor jeg har fået både fjederpladen på og torsionsdækslet. Jeg brugte tricket med at smøre fedt på den gummi ring som er under torsionsdækslet. Og et par lange bolte med et par større møtrikker imellem så jeg kunne tvinge dækslet ned over ringen.
(det er specielle bolte der passer til dækslet - toppen/hovedet af bolten er en 15mm men mm på selve gevindet er tilsvarende det på en 17mm top (så hut jeg vidsker) og de er ikke lange nok til at kunne nå ind til hullet når man sætter torsionsdækslet ud over gummiringen... :evil: )
[img:000dcf6215]http://img12.imagevenue.com/loc251/th_895_08.jpg[/img:000dcf6215]

Og her kan man så se at bilen ikke hviler på stoppet
[img:000dcf6215]http://img109.imagevenue.com/loc196/th_b0a_09.jpg[/img:000dcf6215]

Nu var jeg så røv langsom til det, at jeg først var færdig klokken 18 med den ene side (dog inkl at rydde op) og så kunne jeg vende næsen hjemad til Frederikshavn 8O





Fremgangsmetoden jeg brugte:
søge ord: IRS frihøjde sænkning hævning 4 leddet bagtøj
01 I med en bit stille og roligt - finder hvor den skal sidde i bolten og banker den så i med en hammer - den sidder ca 5mm ind i bolten. (jeg syntes kun der var et sted det var muligt at have plads til skralden og bitten)

02 Spænder håndbremsen så jeg kan løsne bolten

03 slipper håndbremsen og drejer hjulet så der er plads igen til at få bitsen i...

04 osv fremad.

05 Løfter trækakslen op og binder denfast så den ikke kommer i vejen.

05b løsner håndbremsekablet inde ved håndbremsen - der er et kabel til hver side, som sidder meget enkelt at få løs

06 sætter min forlængelse af fjederpladen på.

07 prøver at mærke hvor store kræfter der er tale om ved at løfte i forlængensen af fjederpladen og tænker over hvordan det ville være at sidde helt inde med nallerne i vejen uden nogen forlængerdel på.

08 skruer torsionsdækslet af

09 vipper fjederpladen ud over stoppet vha. en don-kraft eller alm. kraft :roll:

10 Lægger mærke til / tager billede af / laver mærke af hvor fjederpladen har siddet (og håber det er standart indstillingen så det giver mening af huske på det :roll: )

11 tager et brækjern (eller en stor skruetrækker) og får fjederpladen samt torsionsstangen ud..

12 skifter pakningen bagved hvis nødvendigt

13 flytter det /de hak op eller ned afhængig af om der skal hæves eller sænkes - dette gøres ved at - ja hvordan skal man forklare det - næsten at have torsionsstangen inde i dens modpart/holder inde i hullet og mærker hvordan (ved at køre pladen lidt med uret og lidt mod uret) "det ser ud" der inde mht. huller. Når den så er der, skubbea den ind og gives nogle slag vandret ind på så den sidder på plads.

14 på med torsionsdækslet - der kan evt. kommes fedt på den gummiring som sidder på fjederpladen i fordybningen i torsionsdækslet - og spænder de tre skruer hvor der er gennemgående gevind (kig på de fire huller og du forstår hvad jeg mener) og spænder dem på kryds.

15 og omvendt rækkefølge af det andet...
(permalink) TonniDK Member
Skrev for 18 years siden | | | |
[img:821cb8c323]http://www.rustfjerner.dk/animeret2.gif[/img:821cb8c323]
:twisted:

[img:821cb8c323]http://img5.imagevenue.com/loc226/th_e68_lygter.jpg[/img:821cb8c323]
(permalink) Mark S Member
Skrev for 18 years siden | | | |
Malteser baglygter rocker for vildt!
(permalink) TonniDK Member
Skrev for 18 years siden | | | |
yup :D

Så kom jeg videre med nogle af tingene på listen,,,
jeg var startet på min forkofanger for et stykke - langtid siden. men så var jeg kommet til det jeg lavede i går lørdag, og det stoppede mig så.

lige for at svare på det åbenlyse spørgsmål - "hvorfor f#¤ laver han det i firkantprofil rør...?"
grunden til at det er fordi det var noget der lå ganske gratis tilovers fra bygningen af min søsters hestebås.

derudover har jegar ingen rørbukker og jeg tænkte det ville gi' et særpræg at lave det selv i stedet for at købet noget lavet i forvejen- der også koster penge.... :wink:

hvad var det nu..., jo:

Her er hvad jeg startede ud med (med untagelse af træet) -se billedet

Ideen er at kofangeren skal boltes på forrest på rammehovedet (bilen er en 1303er), der er fire huller på ca. 10mm i ø - jeg ikke aner hvad de skal bruges til, så det var det letteste sted at bolte på
(permalink) TonniDK Member
Skrev for 18 years siden | | | |
Her er så hvad der tog tid at lave. Og det eneste det skulle bruges til, var til at holde de to næste stænger der skulle svejses på i en bestemt vinkel.
(permalink) TonniDK Member
Skrev for 18 years siden | | | |
Så er stængerne sat på, og jeg kunne begynde at bryde min hjerne med hvordan man får det til at passe på det før lavede
(permalink) TonniDK Member
Skrev for 18 years siden | | | |
Så viste det sig at være rimeligt simpelt (doh!) at finde ud af hvor jeg skulle save med nedstrygeren. Jeg tog et vinkeljern og lagde på det førlavede og lod det så hvile op af de nye stænger, og så lavede jeg de streger på hver side. Så savede jeg en side af gangen, og det virkede ok efter lidt filen.
(permalink) TonniDK Member
Skrev for 18 years siden | | | |
Efter lidt køren frem og tilbage pga. jeg let bliver adspredt af mine rungende tanker i mit store grødhoved og derfor glemmer ting en gang i mellem, svejsede jeg skidtet sammen. Og efter lidt brandvagt som min far tvinger mig til at holde efter jeg har brugt en vinkelsliber eller svejser tog jeg hjem for at se om det også passede på bilen. Det gjorde det, men ingen billeder. Efter aftensmaden kl 20 ville jeg lave det sidste stykke som ligesom mangler, men så var der olsenbanden i tv
(permalink) Anonym Member
Skrev for 18 years siden | | | |
cool at se at der er andre der er røget på baja ideen. Det er en skæg bil at bygge. Mange thumps up fra mig
(permalink) TonniDK Member
Skrev for 18 years siden | | | |
Jep - det er hyggeligt og tak for [img:fafa6cb438]http://www.rustfjerner.dk/thumbs.gif[/img:fafa6cb438]. :D
Jeg har de sidste par dage, pga. jeg alligevel fik juleferie :wink: - stået med kolde tæer i min fars (nogenlunde) vindstille værksted og skiftet motoren ud med en jeg har købt af Lind. Motoren var købt til at skulle sættes i en anden bil. Jeg havde ikke hørt motoren i gang - så da jeg nu havde tid, og enden alligevel var skåret af bilen her, så var det jo oplagt at sætte den i - hvis der så skulle være noget med den, var det jo lettere at komme til trods alt.


Nå, men nok tekst- - her er nogle billed... nånej - jeg kan ikke overføre til den her pc. så mere tekst:

Det jeg lavede og tog min tid var at-

Få motoren ud af bajaen, og vente på hjælp til at få Lind-motoren ned fra en hylde.
(Begge motorer er 1300cc AB motore. )

Bajaen er med lamel kobling

Lind-motoren var med finger-kobling

byttede rundt på koblingerne

Bajaens motor er med vekselsstrøms generator.

Motoren fra Lind er med jævnstrøms dynamo.

Så skiftede rundt på "møllerne" inkl generator/dynamo

Jeg havde skilt Lind-motoren ad for at male køleblikket, det skulle samles

Havde købt en nyere manifold af Nybegynder, den skulle på - sammen med pakninger.

Skulle så til at sætte blæsehusene på - [i:fafa6cb438]lærte så[/i:fafa6cb438] at oliepåfyldnings / generator / dynamo holderen var forskellig pga. de forskellige størelser på henholdsvil dynamoen og generatoren.

Så blev jeg nødt til at tage manifolden af begge motore (selvom jeg helst ikke ville røre ved den) for at kunne skrue holderne af.

De blev så bytttet rundt, og jeg kunne gå i gang med at samle begge motorne.


Det der tog mest tid, var den tid der gik med at:

få varmen i tæerne engang i mellem

finde værktøjet jeg liiiige havde brugt og lagt fra mig et eller andet sted i lokalet.

at komme over diverse hurdels undervejs

Få diverse bolte der var rustet, løs fx var nogle af dem på baja motoren fordrejet og måtte skæres af.

Tiden fløj afsted. Det sidste jeg gjorde i går var at sætte motoren i (sjovt med tryklufts lift, men jeg klager ikke - guld værd med en lift)

I dag var det store lednings sammensætning, samt skulle jeg finde karburatoren der skulle på - den havde jeg jo lagt et eller andet sted.

Jeg havde fået en huskeregel at vide herinde på vwnettet af Frank A om at strømfordeler og karb skulle passe sammen.

jeg tog ikke karb fra bajaen, da den hed Solex 31 pict-3 og jeg ikke vidste hvad den hed til Lind-motoren. Jeg fandt så en jeg havde fra en 1300 F motor - den hed Solex 31 pict-4 og det undrede mig lidt... uden jeg ved hvad der er forskellen på de to.

Fandt så den karb. der havde siddet på motoren - den lå sjovt nok på den hylde der var beregnet til sådan noget i 3 meters højde.

Surprise - den hed også Solex 31 pict-4 som F-motoren... små forvirret.

Den kom på.

Kigge efter olie.

Kom så en lille squizz benz ned i karb'en

Fik et par prutter

Fandt så ud af, da jeg sad i bilen, at når jeg træder speederen ned, går en skrue på karb. i klemme på generatoren, hvilket vil sige at speederen ikke altid kommer retur.

puttede lidt benz i karb igen

og så kørte den. :D med olietryk og alting.




Så satte jeg skærme og hjul på igen, og min færdige for kofanger.

(indsæt billede her :!: :D )

Jeg synes det er flot, så må min smag så bare bedømmes :P :lol:



Ud i sneen på 'æ mark og stille og rolig lave en næsten 180'er / 200 gon vending i sneen vha speederen... og så sad jeg fast - eller mere konkret - jdækkene løb tør for friktion.

men efter en 1½ time og en skovl kom jeg ind i læ igen.
(permalink) Skallerup S. Member
Skrev for 18 years siden | | | |
GG... :lol: Cool..!

Jeg bakser også med mit lille projekt her i juleferien..


Men.. billeder billeder billeder.. pls pls pls... er spændt på at se hvordan den ser ud..


Mange nytårshilsener fra Vejle..

S. Skallerup.
-------------------------------------------
Keep your dream alive.!!
(permalink) TonniDK Member
Skrev for 18 years siden | | | |
Så er der billeder :D

fra den 30.

med slidte sommerdæk :wink: , så den gled på stedet igen, men kunne skubbes ind.
(permalink) birke Member
Skrev for 18 years siden | | | |
Kan den synes med den "for-kofanger".

Tænker på om synsmyndigheden mon kunne finde på at sige at
den er til fare for de bløde trafikanter ??

Mvh Birke
-------------------------------------------
mvh Birke
Type 3 shortnose: venstre forskærm og Fastback bagklap søges.
(permalink) TonniDK Member
Skrev for 18 years siden | | | |
ret mig endeligt, for det eneste jeg ved om emnet er, at de der såkaldte "kænguru kofangere" går hvis bilen er fra før et vist årstal i sen 90'erne hvor de bliv forbudte...

...men det har jeg fra en artikel om en lastbil jeg læste om i et blad for et års tid siden, så det kan jo være forkert... men vi er her jo for at blive klogere...
(permalink) John Pedersen, Skagen Member
Skrev for 18 years siden | | | |
Den "bagende" du har skåret af har du den endnu?
Går og overvejer at bygge min baja tilbage til oprindeligt.



Den her:
[img:9d4ab31564]http://img18.imagevenue.com/loc59/th_3942a_2f9_6.jpg[/img:9d4ab31564]



John
-------------------------------------------
25709453
I'm the only BAY in the village
(permalink) TonniDK Member
Skrev for 18 years siden | | | |
åh ha John P :D - nu bor vi i samme by og alting men har ikke mødt hinanden endnu og jeg var så glad for tanken om at der allerede var en baja i Frederikshavn, vi kunne jo lave en forening og få kommunestøtte og alting, og hvad er det så da for noget du skriver :wink: :cry: :cry: - det må du da ikke sige sådan noget :lol: 8)

ha ha, nej det er sgu i orden, men faktisk har Lennart Haardberg (ham kender du) den låns eller hvad man nu skal kalde det, jeg vidste ikke hvad den skulle koste, og det ved jeg heller ikke i dag... Jeg ved ikke om han har brugt den til det han ville bruge den til.


:lol:
(permalink) Haardberg Member
Skrev for 18 years siden | | | |
hehe. den ligger hvor jeg lagde den da jeg kom hjem fra angoraland så den er hel endnu. Men john den skal da ikke bygges om, den skal køres i. Uanset hvad konen siger

Lennart
(permalink) John Pedersen, Skagen Member
Skrev for 18 years siden | | | |
he he - ja det kunne være fedt.
Måske man skulle presse lidt mere på for at få sin vilje 8)
Vi kan lige vende tilbage til det når foråret kommer - jeg har ikke helt bestemt mig endnu.

Men jeg har fået lov til at få den synet - hun ved bare ikke endnu det er med bagtanker :lol: ( Den skal på plader og ud og køre :wink: ) Så får vi se om den blir bygget om eller ej.

John
-------------------------------------------
25709453
I'm the only BAY in the village
(permalink) Haardberg Member
Skrev for 18 years siden | | | |
Sådan skal det være. Ud med tyraniet, ind med de sjove biler hehe
(permalink) TonniDK Member
Skrev for 17 years siden | | | |
Der er røget lidt af i dette projektindlæg, så her kommer et af de sidste billeder jeg har taget af bilen (jeg har "mistet" laderen til mit kamera), og så vil jeg prøve at finde de andre billeder igen og sætte dem ind igen...

Jeg laver stadigt på bilen, men har "følt" at jeg sad fast i projektet. Ved fx min hævning af bagenden sad to bolte, der holder højre trækaksel ikke til at rokke. De var uden "splines" i hovederne - dvs. de blev nødt til at blive mejslet af.

Men da jeg åbentbart ikke havde evnerne til at hamre bolte af med runde hoveder - gik der flere måneders stilstand i projektet - dvs. jeg koncentrerede mig om at få mine "hårner" (læs: horn i flertal) i bilen, sat omdrejningstæller i osv. Da det var første gang, tog det jo lidt tid, men nu vil det sku' ikke tage noget nævneværdigt...

Men så kom den gamle en dag og spurgte -hvor længe jeg regnede med at blive holdende dér, og så inden jeg fik set mig om stod han og hamrede løs på boltene.

Det virkede heller ikke så godt, men han fik slået en ordentligt hak ind i boltene, så vi ku' tage dem med en vandrørstang...

En anden hurdle i projektet var at jeg ikke kunne få fat i lygter til forskærmene, jeg havde tænkt på at købe nogle mascotlygter.

Jeg havde hørt at sådan en lygte bestod af selvstændig lygtehus, krans, parabol samt alt andet i lygte dingenoter og var lige til at sætte på sådan en skærm.

Men til stumpemarkeder kunne jeg ikke finde nogen der havde de billige versioner med plastik lygtehus. De satte alle - forståelig nok - en ære i at finde nogle org. med metalhus og prime quality, mens jeg godt kunne nøjes med plastic prima...

MEN, fandt så en side med alt hvad jeg havde brug for til min baja http://www.dansperformanceparts.com... Efter lidt sparen op bestilte jeg det jeg ville have til bilen, men mit VISA ville ikke gå igennem... så gik jeg også lidt kold i det, pga. banken sagde der ikke var noget galt...

men det virkede så her sidste tirsdag, så nu venter jeg på dele.

baja.jpg

(permalink) TonniDK Member
Skrev for 17 years siden | | | |
Delene ankom uden problemer for næsten en måned side. Ja, ok der var lidt problemer, da jeg blev nødt til at bevise over for Told og Skat at jeg havde betalt tolden for nr. to pakke - delene kom i to pakker, og de tog told for hele molevitten da pakke 1 kørte igennem systemet - fakturaen sad nemlig på pakke 1, men det var ikke svært, bare at sende alt hvad jeg havde af papire på hvad der var i pakkerne, og hvad jeg havde betalt af told og et brev med den røde tråd skrevet kort og præcist...

nå, men det næste billede viser lidt af anstrengelserne - endelig opretstående stinger...

god lyd skal det også siges - OK stinger er gamle aviser for nogle, men jeg har ikke hørt min motor med den før, og det var sku' fedt nok... Også det at det var første gang jeg nogensinde har set en af de sure cykelryttere der plejer at kommer forbi på landevejen, smile og kigge interesseret da jeg tog en tur hvor posten ikke (tør) køre...

men hold kæft hvor jeg trænger til ferie! det bliver dejligt at bruge lidt af mine 14 resterende ferie dage (har brugt 1 i år,) og afspadsere lidt af min 77 timers overarbejde.

og det sidste billede er et stempel på den motor jeg fik med i handlen da jeg købte 1303ern - mon ikke det var derfor den ligepludselig gik dårligt :) - ja det er altså den til højre der er dårlig, den anden er brugt. Gummiet på manifolden var i stykker, så den har nok suget falsk luft og fået mager blanding eller ?
TDK_baja_stinger.jpg
TDK_falsk_luft.jpg

(permalink) SVINGEL Member
Skrev for 17 years siden | | | |
Nu ligner det sku da osse en rigtig baja.
Hvad måtte du give for udstødningen incl fragt?
-------------------------------------------
Bjørnen
b.svingel@gmail.com
Frederiksværk 21796352
(permalink) TonniDK Member
Skrev for 17 years siden | | | |
Hej Bjørn :)

så fik jeg fundet papirene igen -
selve stingeren købte jeg hos CSP til x antal kroner - den er med såkaldt stor flange.

Jeg kunne ikke finde nogen i DK eller Tyskland der solgte tarmslynget men det gjorde http://www.dansperformanceparts.com

prisen var 56,95 dollars og fragten blev lidt høj... 63,65 dollars og så importmoms på 25%

så cirka i alt 900 danske forbrugsfest kroner

jeg ved ikke om det er meget eller lidt, men jeg lever på en sten i forhold til andre af mine venner, så jeg har råd til lidt sjov en gang i mellem.


Reply »

You must log in to post.