Mit VWnet

Har du ikke en konto endnu? Få mere ud af VWnettet, opret dig som bruger her og nu - helt gratis...
Shoutbox
16:47 Stæger: Olietrykskontakt
22:03 t2pickup: jacob mener 411 kun er 1700 og 1800ccm ej 2000ccm
16:30 Gollum: stelnummer der starter med 134 hvad betyder det?
13:44 JAN_VW VW-BOBLE ØSTER TØRSLEV: gearkassekoder ??
09:13 Jacob: Findes Typ.4(411) med en 2,0 motor?
09:13 Jacob: finde Typ.4(411) med en 2,0 motor ?
09:15 iversen20: Buggy

Du kan se seneste shout historik her...
Sponsorer
Hovwdiaudi
Kit og buggy service
Get back on track
Classic vw parts

  Enkelt vs. Dobbelt fjedrer

Tags:
No tags yet.

(permalink) Niels_Kristiansen Member
Skrev for 20 years siden | | | |
Efter at have læst diverse indlæg om ventilfjedrer er jeg kommet til den konklusion at: vil man have en solid og stærk motor, så køre man med enkelte, derimod skal det være race over 6000 omdr/m. så hedder det dobbelte, men dette medfører en ekstra last på løftere og knast > dvs øget slid og kortere levetid.

Er jeg helt tosset på den ??

Jeg er klar over at der er ligeså mange holdninger om dette, som der er meninger om politik.

Men udgangspunket for mig er min egen motor, som har haft bøjet en ventil (sikkert pga at den har været drejet over)

Det er en type4 2.0 (94x71) med 46x39 ventiler og 8 mm løft på knasten (284 gr), dvs 8x1.3 = 10,4mm løft på ventilen..

jeg har haft omdr. tælleren til at vise 7000 og den er bestykket med enkelte fjedrer......Det er ikke min hensigt at den skal jerne konstant ved de 6-7000 omdr. med der er jo en overhængende fare for at man får den hidset derop når nu den kan.

Så mit spørgsmål går på: skal jeg ændre til dobbelte eller beholde enkelte fjedrer evt. skifte dem ud med nye enkelte fjedre dersom det er muligt at de gamle er blevet lidt trætte efter fortidens pisk.

/Niels
-------------------------------------------
niels.kristiansen@gmail.com 2893-1000
http://www.facebook.com/niels.kristiansen1
(permalink) Rasser Member
Skrev for 20 years siden | | | |
Citat Gene Berg:

"Please be clear that far more damage is caused by lack of proper spring tension as compared to too much as the valve is floated, allowing the spring to slam the valve closed. This will prematurely cause seat, guide, and retainer damage and is often the cause of broken valves. Furthermore, when the valve is floated it will not receive a full cooling cycle and can warp or burn far sooner. I, personally, have never found any damage related to too heavy of springs, ever."

og ellers er jeg rimelig enig med dig i dine teorier.... har selv prøvet at ventilerne flyder - ikke rart.

Og hvis man tænker over det.... så flyder de jo også længe før man kan H
-------------------------------------------
1966 Type2, 1957 Karmann Ghia
(permalink) Niels_Kristiansen Member
Skrev for 20 years siden | | | |
Indstrumenterne er fra Porsche et eller andet....der sider 911 instrumentbord med de 5 ure....mener et er VDO
-------------------------------------------
niels.kristiansen@gmail.com 2893-1000
http://www.facebook.com/niels.kristiansen1
(permalink) Rasser Member
Skrev for 20 years siden | | | |
Men smæk da db. fjedre i.... så slipper du for overhovedet at bekymre dig! så let er det vel ?
-------------------------------------------
1966 Type2, 1957 Karmann Ghia
(permalink) Niels_Kristiansen Member
Skrev for 20 years siden | | | |
Problemet med det er at jeg ikke gider at stresse løfterne og knasten mere end højest nødvendigt. kan jeg undgå de dobbelte fjedre vil jeg helst, da motoren ikke skal skilles af hver vinter hvis det kan undgåes....

/Niels
-------------------------------------------
niels.kristiansen@gmail.com 2893-1000
http://www.facebook.com/niels.kristiansen1
(permalink) Rasser Member
Skrev for 20 years siden | | | |
[quote:4744209dca="Niels_Kristiansen"]Problemet med det er at jeg ikke gider at stresse løfterne og knasten mere end højest nødvendigt. kan jeg undgå de dobbelte fjedre vil jeg helst, da motoren ikke skal skilles af hver vinter hvis det kan undgåes....

/Niels[/quote:4744209dca]

Jeg har aldrig hørt at der skulle være så overdrevne slidproblemer at du skal skifte løftere, knast osv. hver vinter........ men det skal jeg da ikke gøre mig klog på - men f.eks. ifølge GB udtalelser skulle der ikke være problemer med dette.

Men på den anden side undgår du måske netop at skulle skille den ad hver vinter hvis du mont. db. fjedre... men så igen er din combo vel også i grænse området for om man skal eller ikke skal bruge db. fjedre.
Køb en større knast så er du tvunget til at skulle bruge db. fjedre :-)
-------------------------------------------
1966 Type2, 1957 Karmann Ghia
(permalink) Niels_Kristiansen Member
Skrev for 20 years siden | | | |
jeps....men så er jeg vel også næsten tvunget til at sætte større karb. på...køre pt. med 40mm weber
.........og et 103mm cyl. sæt er også¨på ønskesedlen


/Niels
-------------------------------------------
niels.kristiansen@gmail.com 2893-1000
http://www.facebook.com/niels.kristiansen1
(permalink) Rasser Member
Skrev for 20 years siden | | | |
[quote:d7b37d0a9a="Niels_Kristiansen"]jeps....men så er jeg vel også næsten tvunget til at sætte større karb. på...køre pt. med 40mm weber
.........og et 103mm cyl. sæt er også¨på ønskesedlen


/Niels[/quote:d7b37d0a9a]


Ja det er skruen uden ende...... heldigvis...og desværre
-------------------------------------------
1966 Type2, 1957 Karmann Ghia
(permalink) Niels_Kristiansen Member
Skrev for 20 years siden | | | |
Ja.....sådan en motor kan suge flere penge end man kan nå at tjene.....
-------------------------------------------
niels.kristiansen@gmail.com 2893-1000
http://www.facebook.com/niels.kristiansen1

Reply

You must log in to post.