Efter at have læst diverse indlæg om ventilfjedrer er jeg kommet til den konklusion at: vil man have en solid og stærk motor, så køre man med enkelte, derimod skal det være race over 6000 omdr/m. så hedder det dobbelte, men dette medfører en ekstra last på løftere og knast > dvs øget slid og kortere levetid.
Er jeg helt tosset på den ??
Jeg er klar over at der er ligeså mange holdninger om dette, som der er meninger om politik.
Men udgangspunket for mig er min egen motor, som har haft bøjet en ventil (sikkert pga at den har været drejet over)
Det er en type4 2.0 (94x71) med 46x39 ventiler og 8 mm løft på knasten (284 gr), dvs 8x1.3 = 10,4mm løft på ventilen..
jeg har haft omdr. tælleren til at vise 7000 og den er bestykket med enkelte fjedrer......Det er ikke min hensigt at den skal jerne konstant ved de 6-7000 omdr. med der er jo en overhængende fare for at man får den hidset derop når nu den kan.
Så mit spørgsmål går på: skal jeg ændre til dobbelte eller beholde enkelte fjedrer evt. skifte dem ud med nye enkelte fjedre dersom det er muligt at de gamle er blevet lidt trætte efter fortidens pisk.
/Niels
Er jeg helt tosset på den ??
Jeg er klar over at der er ligeså mange holdninger om dette, som der er meninger om politik.
Men udgangspunket for mig er min egen motor, som har haft bøjet en ventil (sikkert pga at den har været drejet over)
Det er en type4 2.0 (94x71) med 46x39 ventiler og 8 mm løft på knasten (284 gr), dvs 8x1.3 = 10,4mm løft på ventilen..
jeg har haft omdr. tælleren til at vise 7000 og den er bestykket med enkelte fjedrer......Det er ikke min hensigt at den skal jerne konstant ved de 6-7000 omdr. med der er jo en overhængende fare for at man får den hidset derop når nu den kan.
Så mit spørgsmål går på: skal jeg ændre til dobbelte eller beholde enkelte fjedrer evt. skifte dem ud med nye enkelte fjedre dersom det er muligt at de gamle er blevet lidt trætte efter fortidens pisk.
/Niels
-------------------------------------------
niels.kristiansen@gmail.com 2893-1000
http://www.facebook.com/niels.kristiansen1
niels.kristiansen@gmail.com 2893-1000
http://www.facebook.com/niels.kristiansen1