Mit VWnet

Har du ikke en konto endnu? Få mere ud af VWnettet, opret dig som bruger her og nu - helt gratis...
Shoutbox
16:47 Stæger: Olietrykskontakt
22:03 t2pickup: jacob mener 411 kun er 1700 og 1800ccm ej 2000ccm
16:30 Gollum: stelnummer der starter med 134 hvad betyder det?
13:44 JAN_VW VW-BOBLE ØSTER TØRSLEV: gearkassekoder ??
09:13 Jacob: Findes Typ.4(411) med en 2,0 motor?
09:13 Jacob: finde Typ.4(411) med en 2,0 motor ?
09:15 iversen20: Buggy

Du kan se seneste shout historik her...
Sponsorer
Hovwdiaudi
Kit og buggy service
Get back on track
Classic vw parts

  Forbedring af undervogn på T1

Tags:
No tags yet.

(permalink) Rasser Member
Skrev for 20 years siden | | | |
Jeg synes der bliver tunet meget.... og det er fedt !

Men hvad med støddæmpere, bremser, styretøjsdæmpere, krængningsstabilisatorer, justerbar forbro osv. osv.

Hvad kan hjælpe med til at få jeres vw til at køre bedre ??

Jeg kører selv i en 62´ T1, og jeg savner lidt bedre kontrol ved høj fart. Især når det blæser kraftigt med sidevind er den noget levende (jeg ved godt en gammel vw er levende i forvejen). Hvad kan man evt. gøre for at forbedre den gamle bil her?

Jeg kører med 165/65-14 for og 205/70-14 bag ca. 3-4cm lavere end std. bag, og sænket meget for med sænking via forbro (ikke spindler - men der caster shims under broen). Jeg har monteret ny styrtøjsdæmper, justeret og shimmet alt op i forbro så alt er uden slør og shimmet korrekt. Der er også nye gasdæmpere i for (de billige cofab fra bent.... jaja jeg ved det godt), samt gode fungerende gasdæmpere i bag.

Det jeg overvejer er at montere en kraftigere krængningsstabilisator istedet for den org., da jeg har en idé om at det vil hjælpe på stabiliteten.

Men er der andre gode forslag ??

Kom med de gode tips og tricks...
-------------------------------------------
1966 Type2, 1957 Karmann Ghia
(permalink) Bornholmer Member
Skrev for 20 years siden | | | |
1 : hæv din bil til org højde - sæt et par brede stålfælge på med NYE 186/65-15 på, gerne med ALT for bred ET - 4 gule KONI dæmperer- et helt nyt styrhus uden slør og 4 ledet bagtøj - så er du ved at være der - hehe - men det var nok ikke liiiige det du ville ???? stabelisatorne er kun til boulevardracerer - men lidt kan de da gi , vil du køre stærkt må jeg desværre nok erkende at mcphersonbilerne er lidt overlegne mht til det- men det er heldigvis da også det eneste de er goe til
-------------------------------------------
Randers Jeg BOR I RANDERS - stik mig en Mokai for fan ;-)
(permalink) vwmorten VW-Guru
Skrev for 20 years siden | | | |
en perfekt sporing gør underværker
-------------------------------------------
54 Judson Oval, 58 Speedster, 67 Samba, 68 Earlybay
26150707
(permalink) Rasser Member
Skrev for 20 years siden | | | |
Ok..... men HVOR meget giver en kraftigere krængningsstabilisator ??

Og ja morten, jeg har også KRAFTIGT overvejet en sporing af forhjulene... men vil det også være nødvendigt at spore bagenden for at opnå tilfredsstillende resultat ??
-------------------------------------------
1966 Type2, 1957 Karmann Ghia
(permalink) Bornholmer Member
Skrev for 20 years siden | | | |
[size=24:a5fea550d1] JA DA!!! [/size:a5fea550d1][size=9:a5fea550d1]hvis der altså findes nogle mekanikkerer som stadig kan gøre det [/size:a5fea550d1]
-------------------------------------------
Randers Jeg BOR I RANDERS - stik mig en Mokai for fan ;-)
(permalink) Rasser Member
Skrev for 20 years siden | | | |
[quote:d048233822="Bornholmer"][size=24:d048233822] JA DA!!! [/size:d048233822][size=9:d048233822]hvis der altså findes nogle mekanikkerer som stadig kan gøre det [/size:d048233822][/quote:d048233822]


Hvis du mener om de kan spore bagenden.... så vil jeg da ikke mene det er noget problem, og hvis de har problemer med det, så skal jeg da gerne selv løsne de 3 bolte i hver side... så skal de bare sige - "Nu er den der" og så strammer jeg igen. :-)
-------------------------------------------
1966 Type2, 1957 Karmann Ghia
(permalink) Bornholmer Member
Skrev for 20 years siden | | | |
der er nogen af de nymodens apperater - der ikke kan hitte ud af at baghjulene sidder på en svingaxel - samt at man kører med andre hjul end org - samt er deres data på en bobbel opgivet til at alt skal justeres nul nul - og det er ikke korrekt , måtte prøve tre steder med min gamle bus inden de fandt ud af det på den rigtige måde - men han var også en gammel haj der kunne sine mål i hovedet
-------------------------------------------
Randers Jeg BOR I RANDERS - stik mig en Mokai for fan ;-)
(permalink) Rasser Member
Skrev for 20 years siden | | | |
[quote:d31ec486cf="Bornholmer"]der er nogen af de nymodens apperater - der ikke kan hitte ud af at baghjulene sidder på en svingaxel - samt at man kører med andre hjul end org - samt er deres data på en bobbel opgivet til at alt skal justeres nul nul - og det er ikke korrekt , måtte prøve tre steder med min gamle bus inden de fandt ud af det på den rigtige måde - men han var også en gammel haj der kunne sine mål i hovedet[/quote:d31ec486cf]

Uden at have ret meget forstand på det så vil jeg da mene at baghjulene skal stå på "nul" mens forhjulene gerne må spidse en lille smule for at være mere "sikker retningsbestemt"
-------------------------------------------
1966 Type2, 1957 Karmann Ghia
(permalink) Danborn Administrator
Skrev for 20 years siden | | | |
Faktiskt skal den også spidse en smule på baghjulene for at modvirke tendensen til overstyring, dvs. at i sving vil baghjulene "dreje" lidt ind i svinget. En campercompensator er også fint på en pendul aksel, Og casterchims hvis den er sænket meget,

Jeg ved de gamle racere de gav forhjulene en aneslse negativ camper, dvs. de lagde flere skiver på den underste link-pin! hvor meget ved jeg ikke!

Jesper
-------------------------------------------
My drinking team has a racing problem.... 23201389
(permalink) Frank_Andersen Member
Skrev for 20 years siden | | | |
Uha man kan gøre mange ting alt efter hvad bilen skal bruges til. Til gade og daglig brug skal man ikke bevæge sig ret langt væk fra det originale, hvis man vil have en bil der kører godt.
Se efter de forbedringer fabrikken laver med årene.
Du kan godt sænke lidt, hvis du så ved at du ikke mere kan laste så meget. Men tunnelen skal være vandret eller med snuden opad.
Røde Koni støddæmpere var i sin tid org. tilbehør.
Stabilisator bag er forbudt på gaden. Det får bagenden til at ville "bytte plads" Også på en fireleddet. Fireleddet synes jeg ikke er mærkbart bedre. En 1302 og især 1303 kører bedre ligeud pga. et bedre forhjulsophæng og den ændrede front og især den buede forrude.
Mere caster foran giver bedre ligeudstabilitet. Når den bliver tung at dreje i et 120-140km/t sving er det godt.
God til at køre ligeud bliver en type1 aldrig pga. karrosseriets facon. Omkring 160 går det meget galt.
Trickket med negativ camper foran på en bundbolte-bil kan kun bruges til race. Det kræver jo meget slør i bøsningerne.
En svingaksel skal sprede på bagakslen og omvendt på en fireleddet.
Afstivninger yderst på fortøjet gør at bilen ikke begynder at ryste omkring 160. Findes i øvrigt også originalt. F.eks. på 181. Men kunne købes til påbygning på type1 12-1500
-------------------------------------------
Jeg beklager, men nogle af billederne er taget med et Canon spejlreflekskamera.
(permalink) Duus Member
Skrev for 20 years siden | | | |
Frank, De afstivninger du snakker om på fortøjet, er det af den type som går fra det nederste rør i forbroen til de to bolte forest i varmekanalerne?

Duus
(permalink) Frank_Andersen Member
Skrev for 20 years siden | | | |
Ja. de original har også en op til det øverste rør.
-------------------------------------------
Jeg beklager, men nogle af billederne er taget med et Canon spejlreflekskamera.

Reply

You must log in to post.