Syg motor
Endeligt kørte den godt og så kommer der selvfølgelig nye problemer.
Jeg havde endeligt fået min motor til at køre ordentligt men er nu løbt ind i nye problemer.
Sidst jeg justerede ventiler var de ikke nævneværdigt ude af just.(3. gang efter renovering), men kort efter begyndte der en mislyd, så jeg justerede igen, stilte tænding osv. uden held og nu er lyden blevet til en helt klar tikkelyd. Den er der når motoren kører lidt over tomgang(utydelig), men bliver meget tydelig når man giver hurtig gas og slipper speederen igen, så siger motoren tikke-tikke tikke imens omdrejningerne falder. Desuden var udstødnings ventilen på cyl. 3 meget stram da jeg justerede, og motoren virke som om den bliver varmere end normalt. Vippe tøjet er ikke løst, så efter at have konsulteret div. bøger må det være en pejlstang den er gal med, eller hvad? Hvad kan jeg gøre for at stille en mere sikker diagnose ?
Mvh. TeddyC
Hejsa! :D
Jeg havde samme problem på min 1600 og der faldt jeg ud af at det var en ventilfjeder der var knækket.... cyl. 3? men eftersom du har tjekket ventiler osv. er det jo nok ikke det... er jo hurtigt at se.. ellers kunne det jo nok godt være inde i motoren...men hva siger Farmer og Frank A?
Morten 8)
Hvad med olie.. Hvad kører du på og hvor gammelt?
Der er visse olietyper som giver meget mere ventilstøj end andre..
Olien er frisk og jeg bruger Rally Collektion som Frank A. har anbefalet i et andet indlæg.
Mvh. TeddyC
hvad med udstødningen oppe ved topstykkerne...har du prøvet at efterspænde. hvis en af dem er blevet utæt eller gået løs
Du er vel ikke kommet til at tage fejl og justeret ventiler når motoren har stået i en forkert position ?
Ellers kan en "hårdnålefjeder" eller bølgeskive på vippearmsakslen være knækket.
Er det en std. motor ?
Et plejlleje ? Den er svær over nettet. Du er nødt til at kontrollere ventilmekanismen igen. Det er heldigvis oftest der det er galt.
-------------------------------------------
Jeg beklager, men nogle af billederne er taget med et Canon spejlreflekskamera.
Jeg har nu tjekket ventil mekanismen grundigt, og alt er helt og uden slør, ventil fjedrene er hele, og udstødningen slutter tæt.
Men udstødnings ventilen på cyl. 3 var blevet stram igen, så meget at der ikke var spillerum, for at få justerskruen fri fra ventilenden skulle den drejes 1/4 omgang, og jeg har nok kørt 20 km siden den blev justeret sidst. Jeg har justeret igen i dag og lyden er der med det samme når motoren startes. Ventilen bliver åbentbart længere hvilket jo ikke er godt, det er så meget at man kan se forskel på justerskruerne. Kan problemet være opstået pga. forkert vippetøjs geometri ?
motoren er en 1300 F bygget om til 1600 med enkeltportede type 3, 1500 topstykker(NOS).
Mvh. TeddyC
[quote:4aa0434b09="TeddyC"]Jeg har nu tjekket ventil mekanismen grundigt, og alt er helt og uden slør, ventil fjedrene er hele, og udstødningen slutter tæt.
Men udstødnings ventilen på cyl. 3 var blevet stram igen, så meget at der ikke var spillerum, for at få justerskruen fri fra ventilenden skulle den drejes 1/4 omgang, og jeg har nok kørt 20 km siden den blev justeret sidst. Jeg har justeret igen i dag og lyden er der med det samme når motoren startes. Ventilen bliver åbentbart længere hvilket jo ikke er godt, det er så meget at man kan se forskel på justerskruerne. Kan problemet være opstået pga. forkert vippetøjs geometri ?
motoren er en 1300 F bygget om til 1600 med enkeltportede type 3, 1500 topstykker(NOS).
Mvh. TeddyC[/quote:4aa0434b09]
Hvis jeg forstår dig ret... så mener du at ventilen kommer længere ud mod vippearmen, og det er her du mener den bliver "stram" - altså at der ikke længere er de 0,15mm ventilspillerum ??!!!
Det er nok ikke ventilen der bliver længere... hvis det endelig skulle være noget, så er det nok sædet der forsvinder (eller bliver trykket ind i topstykket om du vil).
Du må nok hellere hive motoren ud og tage det pågældende topstykke af og undersøge om dit ventilsæde er ved at falde ind i toppen, eller hvad det er der sker.
mht. til vippetøjsgeometri, så burde problemet jo også være der på de andre ventiler så (idet dit topstykke jo er nyt, og der derfor nok ikke er lavet nogle rep. på nogle af "ventilerne"). Men du kan eks. måle om justerskruen og ventilen "flugter" (altså står på ens linie), ved halvt løft. Gør de det, så er geometrien korrekt.
-------------------------------------------
1966 Type2, 1957 Karmann Ghia
Ja det er det jeg mener, men er ventil sæderne ikke presset i fra cyl. siden ? for at spillerummet skal forsvinde må sædet jo rykke udaf(væk fra krumtappen) ?
Men ville løsningen være et nyt sæde ?
Mvh. TeddyC
[quote:722b1627df="TeddyC"]Ja det er det jeg mener, men er ventil sæderne ikke presset i fra cyl. siden ? for at spillerummet skal forsvinde må sædet jo rykke udaf(væk fra krumtappen) ?
Men ville løsningen være et nyt sæde ?
Mvh. TeddyC[/quote:722b1627df]
aner ikke om det er løsningen (eller om sædet overhovedet er problemet), men ud fra hvad du fortæller om dit problem så lyder det da som om dit sæde bliver "banket" ind i toppen.
Og jo det er sat i fra "cylindersiden"
men hvis det er dit problem.. så er der jo nok fejl i toppen også og ikke kun sædet..... men igen, det er ren og skær spekulation - af med toppen og se hvad der er fejl på !
-------------------------------------------
1966 Type2, 1957 Karmann Ghia
Ventilsæder kan jo gå løse, ligesom alt andet kan gå galt.
Det er ellers sjældent på originale topstykker. Men alt kan jo have været overophedet eller noget.
Det ses oftest på type2 med type4 motor.
Har du fundet et par topper ? Eller skal jeg se efter ?
-------------------------------------------
Jeg beklager, men nogle af billederne er taget med et Canon spejlreflekskamera.
Jeg har ikke fundet nogle, så du må meget gerne tjekke.
Mvh. TeddyC
Hej Teddy
Jeg har enkelt portede type 3 topstykker.
Mvh Arne 86991090
Hej arne
Dem vil jeg gerne kigge på, jeg ringer i morgen, eller er det ok. at jeg ringer nu ?
Mvh. TeddyC