Mit VWnet

Har du ikke en konto endnu? Få mere ud af VWnettet, opret dig som bruger her og nu - helt gratis...
Shoutbox
16:47 Stæger: Olietrykskontakt
22:03 t2pickup: jacob mener 411 kun er 1700 og 1800ccm ej 2000ccm
16:30 Gollum: stelnummer der starter med 134 hvad betyder det?
13:44 JAN_VW VW-BOBLE ØSTER TØRSLEV: gearkassekoder ??
09:13 Jacob: Findes Typ.4(411) med en 2,0 motor?
09:13 Jacob: finde Typ.4(411) med en 2,0 motor ?
09:15 iversen20: Buggy

Du kan se seneste shout historik her...
Sponsorer
Hovwdiaudi
Kit og buggy service
Get back on track
Classic vw parts

  Hvilken benzin?

Tags:
No tags yet.

(permalink) HJ-Bug Member
Skrev for 20 years siden | | | |
Jeg har en 1200 ccm (34 HK) Type1 fra 73, som jeg lige har købt. Nu er den så tom for benzin, men jeg ved ikke hvilken slags benzin den kører på, så jeg håber på at I kan hjælpe mig med det.
Kunne I sige fortelle mig?
(permalink) AndersHH Member
Skrev for 20 years siden | | | |
92 blyfri
-------------------------------------------
Birkerød
1974 VW 1303/1300 ccm
the_lawnmower(bummelum)hotmail.com
(permalink) HJ-Bug Member
Skrev for 20 years siden | | | |
Jeg troede det skule være kalium eller sådan noget. Jeg vil kun være 100% sikker, så motoren ikke går i stå.
(permalink) Haardberg Member
Skrev for 20 years siden | | | |
kalium, mener du ikke bly. den kan sagtens køre på blyfri, det er ikke noget problem. Det kører jeg med dagligt på min 1600 singelport fra først i halvfjerserne. prøv at søg på blyfri i søgefunktionen, så kan du se at det har været oppe at vende temlig mange gange
(permalink) HJ-Bug Member
Skrev for 20 years siden | | | |
Ok, fint og tak for det
(permalink) AndersHH Member
Skrev for 20 years siden | | | |
[quote:74d00b9936]kalium, mener du ikke bly...[/quote:74d00b9936]

Blyholdig benzin sælges ikke længere i DK, og man bruger nogle gange Kalium i benzinen som erstatning. Nymodens blybenzin burde så egentlig kaldes kaliumbenzin. -Men det lyder åndsvagt så det gør man heldigvis ikke...

mvh
Anders
-------------------------------------------
Birkerød
1974 VW 1303/1300 ccm
the_lawnmower(bummelum)hotmail.com
(permalink) SVINGEL Member
Skrev for 20 years siden | | | |
Skal der osse køres på 92 blyfri i en 1600ccm med 2 db weber?
-------------------------------------------
Bjørnen
b.svingel@gmail.com
Frederiksværk 21796352
(permalink) Haardberg Member
Skrev for 20 years siden | | | |
gør du bare det
(permalink) kummefryser Member
Skrev for 20 years siden | | | |
jeg hælder osse 92 blyfri på min doka med 2,0 L motor det kører fint

og min 53er oval med 24,5hk får osse 92 blyfri ( behov oktan 74 i følge den gamle bog ? ) :lol:
(permalink) Klas Member
Skrev for 20 years siden | | | |
prøver i på at sige at jeg også kan smide det blyfri sprøjt i min '54 med 1200 30 hk motor?

har altid fået at vide at jeg skulle køre med oktan 95.. er det ikke noget med at stemplerne skal ændres hvis man bil køre på blyfri? fordi de gamle har brug for den ekstra smørelse..
-------------------------------------------
VW Type1 - 1954
(permalink) Haardberg Member
Skrev for 20 years siden | | | |
det kommer lvist lidt an på hvad årgang motor der ligger der i.- men søg på emnet, det har været behandlet herinde før
(permalink) Anonym Member
Skrev for 20 years siden | | | |
Ang. den 1600 med webere så kommer det lidt an på om motoren er std indeni. For kører du med hævet kompression vil jeg ikke anbefale dig at køre på 92okt da du risikerer tændingsbanken og dette resulterer i at motoren brækker sig rimeligt hurtigt.. Så er din motor med høj komp, knast og den slags vil jeg anbefale din 98blyfri eller måske 95 hvis ikke det andet er at finde.. Jeg vil også lige nævne at V-power og andet slags "tryllebenzin" ikke har en skid højere oktan herhjemme end 95 og altså bare er "waste of money".. Er du til gengæld i tyskland ligger V-powers oktantal over 100 så her får du hvad du betaler for.. Jeg aner ikke hvorfor det er sådan men det er der nok andre der ved.


Men ellers så kan de fleste luftkølede køre på 92 blyfri så længe de er standard indeni..

I usa har de eks. ikke haft bly i benzinen siden 70èrne og deres biler kører fint.. Selv de gamle sure V8ère.. Så bare klø på.. ;)
(permalink) K.G.Strom Member
Skrev for 20 years siden | | | |
Skal man helst kun køre 95 blyfri eller er det godt at smide noget bly erstatning og/eller lidt fra den "røde" hane i engang i mellem for at smørre ?

/S
(permalink) vwanders Member
Skrev for 20 years siden | | | |
8) Når man snakker blybenzin handler det om ventilstyr, sæder, og ventilerne selv og deres smøring. Min og alle jeg kenders erfaring er at der ingen problemer er i at køre på blyfri.. Idag er benzinen så udviklet at der er andre stoffer i som smører lige så godt.
Det er rigtigt at de gamle ventiler og sæder "bør" udskiftes til mere moderne materialer, men det handler sikkert om at renovere det ved 500000 km i stedet for 1000000 km..
Husk at de gamle folkevogne er bygget til at kunne tåle at køre adskellige 100000 ørkenkilometer i hullabullalande uden overhovedet at se et værksted i årevis!
Mange vil sikkert være uenige, men jeg tager det helt roligt med mine biler.. Skulle ens topstykker trænge til renovering en dag, så er det nu ikke det helt store arbejde!
Man må lige huske at det ikke har nogen effekt på motorens andre dele end topstykkerne. Alt andet smøres af motorolien.
Når nu vi så kommer til oktantal, så er det helt rigtigt hvad kasper (mitch) siger, at tunede motorer med højere kompression kræver benzin med højere bankefasthed for at forhindre tændingsbanken, MEN på standardmotorer er 92 rigeligt. Jeg tror ikke der er nogen VW'er der ifølge instruktionsbøgerne kræver mere end 88 oktan.
Men til sidst så husk at lade være med at blande oktantallet ind i overvejelserne omkring bly eller ikke bly..
-------------------------------------------
24446703 / rexsurewood@yahoo.dk

(permalink) Volle Member
Skrev for 20 years siden | | | |
Nu ved jeg godt at det ikke lige er Vw; men det har da lidt med emnet at gøre.
Nogle af Ford's Sierra'er der kom i 80'erne, de smider ventilsæderne hvis man kører på blyfri; men okay Ford..... :roll:
Har hørt noget med at de fleste biler med Alu-toppe kan køre blyfri, passer det? Sierra'rne er med støbejernstop....
/Ole
(permalink) Frank Mathiesen Member
Skrev for 20 years siden | | | |
Det har ikke noget med om topstykkerne er i alu eller jern. Det kommer an på hvilket materiale ventilerne, styr og sæder er fremstillet i, som vwanders skriver.

Det har ikke så meget at sige om man køre på bly eller blyfri.
25-30 HK bør man ikke.

Man kan sagtens køre uden, men motoren kan godt komme til at "larme" eller klapre lidt mere, da blyholdig benzin smøre, og tager en del af støjen.

Hvis man ønsker at køre på blyfri, kan det dog være en god ide at en gang imellem at fylde blyholdig eller aditiver på. Så er man på den sikre side.

Mine tre instruktinsbøger "bus" siger
1959 - 30HK = 76 OZ (svensk bog)
1965-1966 - 42 HK 1500 = 81 Okt.

P.S efter Okt tallet står der "Res. F1". Kan nogen sige hvad det er/står for.

Klas jeg vil fraråde dig at køre på blyfri.
(permalink) kylle200 Member
Skrev for 20 years siden | | | |
mht. "tryllebenzin". Ja det har højst sandsynligt ingen effekt på vores gamle motorer, men det har altså noget at sige på moderne motorer, hvor alt er FINjusteret til maksimal ydelse ved minimalt brændstofforbrug og minimal forurening. Bl.a. Citroen og jeg mener også Ford anbefaler decideret denne "tryllebenzin". Og det er ikke for sjov. Ventilstammer og sæder har tendens til at sode til. Jeg har set det med egne øjne op til mange gange.
Så helt i skoven er det nu ikke. Jeg ved ihvertfald godt hvilken benzin jeg ville køre på hvis jeg havde en moderne bil.

Carsten
(permalink) Steen Member
Skrev for 20 years siden | | | |
For ikke så længe siden var der en test i det tyske Autobild af de forskellige
typer "tryllebenzin", den gav et helt klart udfald efter at være testet på, vistnok,
5 forskellige biler, der var ingen effekt forøgelse at spore og heller ingen
tegn på at motoren gik renere hverken ved målinger eller kikkertundersøgelser.
Altså spild af penge.

Med hensyn til Ford motorene fra 80´erne er det ikke lige meget om det er
med alu- eller støbejernstopstykker, i alutopstykkerne er der isat "løse"
ventilsæder og disse kan BEDRE tåle den blyfri benzin end støbejernsmodellen kan.
-------------------------------------------
VW 1302 '72 spet(a)post.tele.dk
Med VWenlig Hilsen
Steen
(permalink) kylle200 Member
Skrev for 20 years siden | | | |
Ja... så har det været en ringe test, for det HAR indflydelse. Selvfølgelig er der da en forbindelse mellem hvad du putter i din motor, og hvor ren forbrændingen er. Jeg kan slet ikke forstå at i sætter spørgsmålstegn ved det.
Men det er selvfølgelig nok nemmere at forstå, når man drager egne erfaringer. Sådan er det jo ofte.
:)
(permalink) MitchBuchannon Member
Skrev for 20 years siden | | | |
[quote:41feb7a6ff="kylle200"]mht. "tryllebenzin". Ja det har højst sandsynligt ingen effekt på vores gamle motorer, men det har altså noget at sige på moderne motorer, hvor alt er FINjusteret til maksimal ydelse ved minimalt brændstofforbrug og minimal forurening. Bl.a. Citroen og jeg mener også Ford anbefaler decideret denne "tryllebenzin". Og det er ikke for sjov. Ventilstammer og sæder har tendens til at sode til. Jeg har set det med egne øjne op til mange gange.
Så helt i skoven er det nu ikke. Jeg ved ihvertfald godt hvilken benzin jeg ville køre på hvis jeg havde en moderne bil.

Carsten[/quote:41feb7a6ff]

Du syntes ikke det der lyder sært? At en eks pumpedysebil som kun hælder præcis den mængde benzin ind som den kan forbrænde skulle sode mere til en gamle sure karburatorbiler? Den får du mig altså ikke til at hoppe på.. Jeg har selv haft både en megane williams cabriolet og en Audi A4 med omkring 250.000km på tælleren og på rullefelt viste begge biler sig at de rent faktisk havde flere hk end opgivet selv efter 250.000km. Disse biler havde ALDRIG set skyggen af hverken tryllebenzin eller dyre dråber fra magiske benzinselskaber de fik helt alm. Jet 95okt at leve af hver dag.
Men ok reklamer virker jo på mange mennesker så hvorfor skulle du ikke også springe på vognen..

Jeg vil så bare gerne se nogle tests af V-power i Danmark. For jeg har set en hos et chiptuningsfirma og det var ikke ligefrem noget at råbe hurra for.
Du kan sagtes finde tests der siger at det er superbenzin men så er testen fra Tyskland hvor banketallet er over 100..

Dnne tråd har taget en lidt skæv drejning men det haldler jo stadig om benzin.. ;)

Kasper
(permalink) Nimbus46 Member
Skrev for 20 years siden | | | |
Hør nu her; "trylle-/superbenzin" skal vel vurderes på hvilke ydelser den lover i forhold til almindelig benzin og ikke på oktantallet alene? Shells V-Power lover en renere motor, Texacos Nitro-et-eller-andet lover bedre smøring og lavere benzinforbrug osv. FDM testede - vist nok sammen med en søsterorganisation i Tyskland - på V-Power for et godt stykke tid siden og konkluderede, at den godt nok rensede bedre end almindelig benzin, men at det kun var ca. 10 procent af den danske vognpark, der havde behov for rensningseffekten. Dansk Teknologisk og et amerikansk firma har testet på Nitro og konkluderet, at der er et additiv i benzinen, der efter længere tids brug går i forbindelse med motorolien og forbedrer smøringen. For begge produkter gælder vel, at man kan opnå nøjagtig den samme effekt med produkter, som man selv kan tilsætte hhv. benzin og motorolie. Om det så er 25 øre værd pr. liter benzin, at slippe for at blande selv er vel op til den enkelte.
At V-power i Tyskland holder et højere oktantal end i DK er vel underordnet i den her diskussion. En motor kører bedst på den oktan benzin den er justeret til at køre på. Der er absolut ingen gevinst ved, at hælde oktan 100+ på en motor, der er justeret til at køre på oktan 92 - snarere tværtimod.
(permalink) Saatte Member
Skrev for 20 years siden | | | |
Er der så nogen der ved hvor man får noget 98 bez henne? Jeg har kigget mange steder, men der er ikke rigtigt nogen her i området der har mere end 95
(permalink) MitchBuchannon Member
Skrev for 20 years siden | | | |
Liiiiige her.. ;) Listen!!!
(permalink) Saatte Member
Skrev for 20 years siden | | | |
Tusinde tak for det!
(permalink) MitchBuchannon Member
Skrev for 20 years siden | | | |
No problemo mi amigo!

/K

Reply »

You must log in to post.