Tuning - kan det betale sig? + til
Hola..
Ja så sidder man jo lige og fundere over noget husmandstuning..
Og så er det jeg tænker, kan det betale at montere nogle "rocker arms" (sammen med et andet udstødningssystem + carbs).. her tænker jeg f.eks på Scat's ratio rocker arms 1.4.. (sammen med kortere stødstænger).
Det skal lige siges at det alt sammen kun er noget jeg har læst mig til i diverse blade.. men det skulle da være en af de forbedringer man selv kunne lave, uden den store mekaniske viden..
Jeg er godt klar over at motoren ikke bliver til et ildsprudlende monster pga denne modifikation, men gider ligesom heller ikke hvis det overhovedet ikke kan mærkes.. måske ikke på hk siden, men så at motoren i det mindste får en sjovere karakter.
p.s hvad hedder rocker arms på dansk? :lol:
vippearm :P
rocking chair
det betyder så altså ikke at en rocker er en der sidder og vipper på sin stivstelsharley :P
-------------------------------------------
Randers Jeg BOR I RANDERS - stik mig en Mokai for fan ;-)
[quote:0e7c9b30e5="Bornholmer"]vippearm :P
rocking chair
det betyder så altså ikke at en rocker er en der sidder og vipper på sin stivstelsharley :P[/quote:0e7c9b30e5]
Så langt havde jeg nu altså også resoneret mig frem til.. :lol:
Men vippearm.. ja selvfølgelig.. tsk tsk
Jaja det var så mig above.. :wink:
Husmandstuning:
Trin 1:
Tarmslyng
Trin 2:
Kadrons
Trin 3:
Toppe af, port dem, på igen med nye stødstangsrør
Trin 4:
-så er det ikke husmandstuning mere
-------------------------------------------
54 Judson Oval, 58 Speedster, 67 Samba, 68 Earlybay
26150707
Enig med VWM, sådan cirka da :wink:
Med 1,4 vippearme øger du motorens brugbare omdrejningsområde opad med ca. 400 omdr. Reklamernes opgivelser af effektstigningen ved sådan en montering er lidt overdrevet.
Men VWM´s trin 1+2+3+ 1,4 vippearme og HD ventilfjedre, gir normalt en ret kvik lille sag. Sådan en 68-70 hk er ikke unnormalt.
Hvis du tar toppene af og gir dem en gang let oprydning i kanalerne, (kun en mild omgang + ventilsæder og en spån til 8 - 8,2 - 1 CR Så trækker den rigtig godt fra 0 -5k omdr.
T.
Cool emne, lige noget der vækker mit spørgsmålsgen!
Så var det jeg kom til at tænke på at hvis jeg skulle lave en husmandstuning af min 1600 i min 75'er panel, kan jeg så følge VWM's trin, så jeg kunne gøre følgende:
2 x 36mm
andet udstødning
Bearbejde toppe, samt nye stødstangsrør
Vil det så give noget, hvis jeg krydrede lidt med Farmers tip med vippetøjet og fjedrene?
Det skal jo lige siges at jeg er ude efter bund ikke topfart....!
-------------------------------------------
2364 4950
'72 Bay / '76 Jagtvogn
Hej jeg har også et spørgsmål, til denne form
for husmandstuning hvor man bare kan få
lide mere kraft i en motor. Uden at bruge
en formue. Kan man også lave dette på
en alm. 1200 motor med disse ting som
i skriver om. Skal der også en anden form
for karburator på . Disse stødstangsrør hvad
formål har de, er det noget med hvor meget
ventilerne skal åbne. Så mit spørgsmål er
hvis man kan gøre dette på en alm. 1200
hvad koster dette så, og hvor meget giver
dette så det skal ikke være i topfart.
MVH. TLS
1,4 vippearme begynder først at give resultat fra ca. 2800 omdr. og opad, medmindre vi snakker BIG cc lowcam type motorer.
TLS gå ind i FAQ og læs der først.
T.
Jo den slags tuning kan bestemt betale sig. Motoren bliver bundstærk og kommer dermed ikke op i et omdrejningstal hvor blokken ødelægges.
Men vær opmærksom på at højløft-vippearme og dermed nok et behov for strammere ventilfjedre vil gøre at du bliver nødt til at montere stålstødstænger og bøsningssæt mellem vippearmene.
Jeg har lavet nogen motorer efter dette konsept og ja de yder 70-80 HK uden højløftvippetøj. Kadron og en frisk motor er nok smertegrænsen for std. ventilfjedre.
Topstyk-arbejdet er vigtigt, ikke porte for voldsomt og gøre meget ud af sædearbejdet. Men det gælder også på std. motorer. Det er "gratis" HK
Stødstangsrørene er på en std.motor. der løber olien retur ude fra topstykkerne. Grunden til at Morten siger de skal skiftes er blot at de tit er utætte af rust og harmonikaen i enderne er klemt itu.
At lave det samme arbejde på en 1200 hjælper selvf. også, men hvorfor ikke få de gratis HK fra den større volumen.
-------------------------------------------
Jeg beklager, men nogle af billederne er taget med et Canon spejlreflekskamera.
Dobbeltkarburatorer og vippearme/knast er efter min mening lidt ligegyldigt på en bus
Begge dele giver jo effekt ved flere omdrejninger, og i en bus er man som regel interesseret i bundtræk.
Hvis jeg nogensinde skulle eje en bus ville jeg bygge en sund 1914cc med std. ventiler, let portet, lav kompression, 1600karburator og tarmslyng.
afbalancering vil jeg spare væk, da motoren aldrig kommer op i høje omdrejninger.
sump og type4 oliekøler er nok en bedre investering.
Det giver en momentstærk motor med et minimum af vedligeholdelse og bekymringer
-------------------------------------------
54 Judson Oval, 58 Speedster, 67 Samba, 68 Earlybay
26150707
Jah, men omvendt kan man trække lissåmeget moment på en 1600 m. 2 X 36 IDF, og toppe som Frank siger. minimering af vendehøjde > 8-1 CR og en alm 4-1 header, som en "std" 1914 trækker.
Jeg ville dog vælge en anden knast med lidt mere overlap, så man kan køre med lidt mere kompression, for at øge virkningsgraden lidt. Men det er ikke nødvendigt.
T.
Jeg takker mange gange for jeres gode svar i denne tråd! :D
Og har et lille tillægsspørgsmål (det er rent hypotetisk!)
Hvad vil en standard 16oo'er (DP) i god stand kunne holde til (her er det jo rent gætværk, men kom med nogle bud) af hk'er.. efter jeres bedste overbevisning..
F.eks lad os rent hypotetisk antage at jeg havde fået monteret turbo eller et lattergasanlæg men uden at ændre på noget af indmaden.. Det er selvfølgelig et lidt fjollet spørgsmål, men håber der vil kunne svares på det.. :wink:
Pat Downs & Rick Tomlinson lavede for nogle år siden et forsøg med en 1600 std motor (Ny) hvorpå de monterede et CFI closed loop turbosystem. De ville se hvor grænsen var. Kravet var at den skulle kunne tåle 100% belastning i 3 minutter. Ved 240 hk og ca. 30psi eksploderede stemplerne ! 8O
Dette førte så bl.a. til de såkaldte bolt-on systemer der osse idag bliver udbudt til salg. Nogle systemer bedre end andre. Men 120 hk er normalt ikke noget problem. Bare man ikke skal snurre den for højt.
T.
[quote:39e851709f="Farmer"]Dette førte så bl.a. til de såkaldte bolt-on systemer der osse idag bliver udbudt til salg. Nogle systemer bedre end andre. Men 120 hk er normalt ikke noget problem. Bare man ikke skal snurre den for højt.
T.[/quote:39e851709f]
Hvilke bolt-on systemer er det? (har vist aldrig hørt om dem)
Ja de 4500 (?) omdrejninger kan vist hurtigt vise sig at være arkilleshælen i den sammenhæng.. Men meget fascinerende at standard komponenterner for så vidt kan holde til den dobbelte effekt! 8O
Komponenterne kan som sådan sagtens holde. Jeg kørte med std. type1 plejlstænger i min 2,6L type4 motor med 200 HK.
Det der ødelægger motorer er: Tændingsbanken, ventiler der flyder eller svømmer, for mange omdrejninger til de komponenter man har valgt, for mager blanding, osv.
Det er ikke effekten som sådan. Der er ikke HK der bøjer en plejlstang.
-------------------------------------------
Jeg beklager, men nogle af billederne er taget med et Canon spejlreflekskamera.