Er en 1300 motorblok den samme som en 1600 motorblok bare med andre topstykker og stempler? eller er det bare mig der ikke forstår et pluk af det hele??? :oops:
Hvis mit spørgsmål er helt hen i vejret så bare forklar mig forskellen på en 1300 motorblok og en 1600 motorblok...
På forhånd tak...
det er rigtigt det du siger de to blokke er det samme. hvad jeg ved af.
koblingen kan dog også variere lidt. i type og størelse. men det spurgte du jo ikke om.
Ja der er ikke noget at være i tvivl om. Blokken altså krumtaphuset, er den samme på 1300-1500-1600. Også krumtap, plejlstænger, knast, lejer osv. er de samme, på samme årgang.
Det er cylindre/stempler og for så vidt også topstykker der varierer.
-------------------------------------------
Jeg beklager, men nogle af billederne er taget med et Canon spejlreflekskamera.
Godt... Tak for det :-)
Cardude, hvad er det med koblingen du snakker om?
1300= 180mm kobling 15-1600= 200mm Nogen sene 1600 i type2 har 215mm.
-------------------------------------------
Jeg beklager, men nogle af billederne er taget med et Canon spejlreflekskamera.
det som Cardude siger er, at der er forskellige svinghjul, alt efter hvilken størrelse kobling man har i, mener at det er 180mm, 200mm og 215mm, hvis jeg ikke tar helt fejl....
-------------------------------------------
54 Oval, 63 buggy, 71 Jagtvogn projekt, 74 Jagtvogn Projekt, 62 Type 1 projekt
OK Frank kom først :lol:
-------------------------------------------
54 Oval, 63 buggy, 71 Jagtvogn projekt, 74 Jagtvogn Projekt, 62 Type 1 projekt
Dvs, hvis jeg køber nye topstykker og stempler og gør min 1300 til en 1600, så skal jeg også udskifte kobling og svinghjul?
Jep ellers holder 180mm koblingen ikke længe!
DD
Ja, det afhænger vel lidt af, hvordan du bruger motoren. Hvis du skal tune yderligere (tarmslyng, dobbeltkarburatorer osv.) er det nok en god ide at skifte kobling nu. Men hvis du holder ved nye stempler, cylindrer og evt. topstykker, kan du vel godt vælge at slide den gamle kobling op først.
Ydelsesforskellen på en standard 1300- og 1600-motor er jo ikke så stor, men selvfølgelig var der en grund til, at VW brugte en anden kobling på 1600-motorerne.