Mit VWnet

Har du ikke en konto endnu? Få mere ud af VWnettet, opret dig som bruger her og nu - helt gratis...
Shoutbox
16:47 Stæger: Olietrykskontakt
22:03 t2pickup: jacob mener 411 kun er 1700 og 1800ccm ej 2000ccm
16:30 Gollum: stelnummer der starter med 134 hvad betyder det?
13:44 JAN_VW VW-BOBLE ØSTER TØRSLEV: gearkassekoder ??
09:13 Jacob: Findes Typ.4(411) med en 2,0 motor?
09:13 Jacob: finde Typ.4(411) med en 2,0 motor ?
09:15 iversen20: Buggy

Du kan se seneste shout historik her...
Sponsorer
Hovwdiaudi
Kit og buggy service
Get back on track
Classic vw parts

  Sp. om boltet vippetøj????

Tags:
No tags yet.

(permalink) Fastoldvw Member
Skrev for 20 years siden | | | |
Jeg kan ikke få det til at hænge sammen!!!
1: Skal man bruge de originale fjederskiver eller ej? Jeg kan ikke få plads til dem.
2: Er det valgfrit hvor man sætter shimsene, bare vipperne træder ca 2-3mm fra centrum??
3: hvorfor passer den ene side og ikke den anden, bør de ikke være ens?
4: hvis jeg ikke bruger fjedre, hvor meget sideslør må der så være?
Jeg har Bugpack boltede aksler, VW 1,25:1 vippearme og ekstra 0.5mm shimssæt.
-------------------------------------------
(permalink) Frank_Andersen Member
Skrev for 20 years siden | | | |
Du skal ikke bruge fjederskiverne. Det er dem du arbejder på at blive fri for. De gør jo at nogen af vippearmene kan slå til den ene side.
Valgfrit ? Vippearmene skal sidde som de plejer. Shimsene, bøsningerne og boltene skal bare erstatte hårnåleclipsene og fjederskiverne.
De to midterste skal have 0,10mm spillerum og de yderste 0,05. Det er ikke vigtigt hvad målet er. Der skal være så lidt slør som muligt uden at det binder og der skal være plads til olie.
Hvad mener du med at den ene side ikke passer og 2-3mm fra centrum ?
-------------------------------------------
Jeg beklager, men nogle af billederne er taget med et Canon spejlreflekskamera.
(permalink) Farmer Member
Skrev for 20 years siden | | | |
[quote:e7ae7fc5f3="Fastoldvw"]Jeg kan ikke få det til at hænge sammen!!!
1: Skal man bruge de originale fjederskiver eller ej? Jeg kan ikke få plads til dem.
2: Er det valgfrit hvor man sætter shimsene, bare vipperne træder ca 2-3mm fra centrum??
3: hvorfor passer den ene side og ikke den anden, bør de ikke være ens?
4: hvis jeg ikke bruger fjedre, hvor meget sideslør må der så være?
Jeg har Bugpack boltede aksler, VW 1,25:1 vippearme og ekstra 0.5mm shimssæt.[/quote:e7ae7fc5f3]

Det er rewt normalt at der er forskel fra den ene til den anden side.
Frank´s #´s passer. Du har garanteret "bare" købt basicsættet. det kommer du ikke ret langt med. Du skal have nogle shims i 0,15, 0,30 og 0,60", samt de originale skiver. IKKE fjederskiverne. Så mixer du indtil det passer.
Nogen gange er det nødvendigt lige at pudse centerstykket eller endestykkerne for at få det hele til at gå op. Det tar snildt 2 timer at få til at passe. - Og det er noget af det alm. folk ikke kan forstå. "De sidder jo bare med 4 bolte for pokker" -Ja, og ?!
T.
-------------------------------------------
20888030
alstrupt@gmail.com
(permalink) Rasser Member
Skrev for 20 years siden | | | |
Ja det var også noget jeg brugte mange timer på at gå og nulre med for at få det til at passe 100%

Som Farmer nævner kan det være noget "snært" med pladsen.
Da jeg samlede passede det kun lige med de to klodser og vippearmene, således at de stadig trådte rigtigt på ventilen. Det var ligefør jeg også skulle til at tilpasse klodserne for at kunne få armene til at passe perfekt.

Rolf nævnte et godt trick for mig: "Bor et hul i det store "rør" der sidder midt på akslen og skær gevind og monter en bolt til at holde røret spændt fast, på den måde er det meget nemmere at shimse det hele op og også meget nemmere når du skal bolte akslen fast... for der er ikke lige noget af spillet der flyttes rundt"
-------------------------------------------
1966 Type2, 1957 Karmann Ghia
(permalink) Frank_Andersen Member
Skrev for 20 years siden | | | |
Der er noget jeg ikke forstår. Hvad er det I roder med "for at få dem til at træde rigtigt på ventilen"
Vippearmene skal da sidde som de gør fra Werket. man skal bare af med de fjederskiver og så shimme det op.
Det man roder med på ventilerne er da det man populært kalder vippearmsgeometri. Men det er da højden på vippetøjet og længden på stødstængerne man roder med. Jeg regner da ikke med at det kommer ind i billedet med de boltede aksler.
-------------------------------------------
Jeg beklager, men nogle af billederne er taget med et Canon spejlreflekskamera.
(permalink) Farmer Member
Skrev for 20 years siden | | | |
Joo, det gør det faktisk ret ofte Frank. Selv på de lidt dyrere HD aksler, hvor midterstykket er "solid", skal der tit lidt nulren til før det spiller.
T.
-------------------------------------------
20888030
alstrupt@gmail.com
(permalink) Frank_Andersen Member
Skrev for 20 years siden | | | |
Skal jeg forstå det sådan at selv de dyrere sæt heller ikke passer på motoren ?
Hvis det er tilfældet ville jeg da gøre som for 25 år siden: Skære gevind i enderne af et sæt originale og få drejet nogen bøsninger.
-------------------------------------------
Jeg beklager, men nogle af billederne er taget med et Canon spejlreflekskamera.
(permalink) Farmer Member
Skrev for 20 years siden | | | |
[quote:c9a10c2df5="Frank_Andersen"]Skal jeg forstå det sådan at selv de dyrere sæt heller ikke passer på motoren ?
Hvis det er tilfældet ville jeg da gøre som for 25 år siden: Skære gevind i enderne af et sæt originale og få drejet nogen bøsninger.[/quote:c9a10c2df5]
H
-------------------------------------------
20888030
alstrupt@gmail.com
(permalink) Frank_Andersen Member
Skrev for 20 years siden | | | |
Findes nye aksler ikke i fri handel. (Originale) ?
-------------------------------------------
Jeg beklager, men nogle af billederne er taget med et Canon spejlreflekskamera.
(permalink) Farmer Member
Skrev for 20 years siden | | | |
Jo, men totalt set, er den anden løsning billigere - og nemmere.
T.
-------------------------------------------
20888030
alstrupt@gmail.com
(permalink) Fastoldvw Member
Skrev for 20 years siden | | | |
Tak, jeg nusser videre..
Jeg kommer sgu til at modificere mine vippearme for at få justerskruerne på plads, enten det eller bruge 6-7mm spacere under.

Se http://www.shoptalkforums.com/viewtopic.php?t=77810
-------------------------------------------
(permalink) Frank_Andersen Member
Skrev for 20 years siden | | | |
-------------------------------------------
Jeg beklager, men nogle af billederne er taget med et Canon spejlreflekskamera.
(permalink) Fastoldvw Member
Skrev for 20 years siden | | | |
Jeg har Superflo topstykker, VW 1,25:1 vipper og Gene Berg justerskruer, de rager så langt ud på ventilsiden at man er nød til at gøre et eller andet for at få geometrien iorden, og jeg har ikke skåret mine stødstænger på mål endnu, så langt er jeg ikke kommet.
Det illustreres på det her billede(fra http://www.mufflermike.com)..
[img:f785a9c173]http://mufflermike.com/571.jpg[/img:f785a9c173]
Det kan da også være at den der har lavet toppene har trukket sæderne "tilbage, så ventilerne rager længere ud bagpå, der sad 5mm skiver under ventilfjedrene, men jeg regnede bare med det var for at få større fjedertryk...
Hmm, det var måske derfor de var billige...
-------------------------------------------
(permalink) Frank_Andersen Member
Skrev for 20 years siden | | | |
Geometrien er et sammenkog af det hele. Derfor laver man også en justerbar stødstang når man tilpasser ventilmekanismen.
Hvis du bruger Bergs skruer. Står der så ikke noget med at et udgangspunkt er et par gevinder uden for kontramøtrikken ? Ellers må jeg finde mine instruktioner.
Så skal du have styr på den ventilhøjde. 5mm. lyder helt vildt.
Kan det være længere ventiler ? Jeg mener std. længde er 112mm. Skal jeg gå ud og måle ?
Hvis sæderne er "trukket" så langt tilbage som 5 mm. er topperne defekte.
Der er noget galt.
-------------------------------------------
Jeg beklager, men nogle af billederne er taget med et Canon spejlreflekskamera.
(permalink) Fastoldvw Member
Skrev for 20 years siden | | | |
Jeg tager billeder i morgen og måler ventillængde osv..
-------------------------------------------

Reply

You must log in to post.