Ordentlig ledningsføring
Ledningstrækningen i min type1 ligner noget der er løgn. Jeg vil gerne have ordnet det lidt, så jeg kan se hvad der er hvad og gøre det lidt nemmere at gennemskue.
Jeg har hentet et ledningsdiagram, men hvordan fører man praktisk ledningerne. Jeg har overvejet om man kunne lime nogle "kabelbakker" fast til at føre ledningerne i, eller måske nogle strips med tape på.
Hvad gør I andre - hvordan trækker I ledningerne så det bliver ordentligt?
Mvh.
Jesper
vi finder et org ledningsnet der ikke er fyldt med strømtyve og lign - dvs et urørt et - du kan godt sætte et helt nyt i - men kabelsko er ikke hvad de har været - såååh
-------------------------------------------
Randers Jeg BOR I RANDERS - stik mig en Mokai for fan ;-)
[quote:76afc2ad5a="Bornholmer"]vi finder et org ledningsnet der ikke er fyldt med strømtyve og lign - dvs et urørt et - du kan godt sætte et helt nyt i - men kabelsko er ikke hvad de har været - såååh[/quote:76afc2ad5a]
Jeg vil mene umiddelbart mene det største problem med kabelsko o.lign. er at de er klemt sammen med forkert værktøj. Vælger man at investere i et kvalitetspresseværktøj og anvender kabelsko af ordentlig kvalitet, så skal det nok holde til en del.
-------------------------------------------
1966 Type2, 1957 Karmann Ghia
altså rasser - hvor meget kobber er der i de org kontra dem i dag - du har ret - men de gamle er stadig bedre, de har da holdt i 40-50 år - det kan dem du køber i dag sgu ikke - heller ike selvom man bruger det rigtige værktøj
-------------------------------------------
Randers Jeg BOR I RANDERS - stik mig en Mokai for fan ;-)
[quote:95f6756b35="Bornholmer"]altså rasser - hvor meget kobber er der i de org kontra dem i dag - du har ret - men de gamle er stadig bedre, de har da holdt i 40-50 år - det kan dem du køber i dag sgu ikke - heller ike selvom man bruger det rigtige værktøj[/quote:95f6756b35]
Du handler for meget for meget hos harald nyborg og hans fætter jimmi fix.................
-------------------------------------------
1966 Type2, 1957 Karmann Ghia
[quote:2b61cf804a="Rasser"][quote:2b61cf804a="Bornholmer"]altså rasser - hvor meget kobber er der i de org kontra dem i dag - du har ret - men de gamle er stadig bedre, de har da holdt i 40-50 år - det kan dem du køber i dag sgu ikke - heller ike selvom man bruger det rigtige værktøj[/quote:2b61cf804a]
Du handler for meget for meget hos harald nyborg og hans fætter jimmi fix.................[/quote:2b61cf804a]
en ny bil kan sgu ikke køre i ti år uden strømproblemer - det må da sige lidt om det - jeg har haft adskellige biler med 30-40 og 50 år gamle ledninger og kabelsko der var fejlfri og fuldt funktionsdygtige - så tag dig nu lige lidt sammen der :P
-------------------------------------------
Randers Jeg BOR I RANDERS - stik mig en Mokai for fan ;-)
[quote:2814540d5d="Bornholmer"][quote:2814540d5d="Rasser"][quote:2814540d5d="Bornholmer"]altså rasser - hvor meget kobber er der i de org kontra dem i dag - du har ret - men de gamle er stadig bedre, de har da holdt i 40-50 år - det kan dem du køber i dag sgu ikke - heller ike selvom man bruger det rigtige værktøj[/quote:2814540d5d]
Du handler for meget for meget hos harald nyborg og hans fætter jimmi fix.................[/quote:2814540d5d]
en ny bil kan sgu ikke køre i ti år uden strømproblemer - det må da sige lidt om det - jeg har haft adskellige biler med 30-40 og 50 år gamle ledninger og kabelsko der var fejlfri og fuldt funktionsdygtige - så tag dig nu lige lidt sammen der :P[/quote:2814540d5d]
Du er umulig Ib..... for satan da!
-------------------------------------------
1966 Type2, 1957 Karmann Ghia
nej da - men det er min klare overbevisning at fabrikkens grejer/ sager - er der nogen der har testet og gennem prøvet langt mere end vi har hjemme på perlegruset, og de begyndte kun at spare for alvor på matrialerne på bilerne efter oliekrisen - dvs at det var kvalivarer dengang - sgu ikke noget billigt kineser repro lort som de fleste sælger i daw , tag feks en 67er T1 og en 68 og se den egentlige kvalitets forskel på de to biler den er MEGET stor - en 68er burde kun ha kostet det halve, det var dengang det gik galt for ALLE bilmærker - og i firserne kammede det helt vildt over med billige matrialer, og om 20 år er der langt flere 50-60er biler end 80-90er - de kan sgu ikke holde det skrammel
-------------------------------------------
Randers Jeg BOR I RANDERS - stik mig en Mokai for fan ;-)
jeg bruger primært kabelsko fra hella med rullepresning, dvs lige som de orignale. -De er dyre (ca 2kr/stk) men 100 gange bedre end det røde og blå lort som desværre bliver smidt i mange biler..
-------------------------------------------
54 Judson Oval, 58 Speedster, 67 Samba, 68 Earlybay
26150707
Tak for jeres svar, men nu tænkte jeg sådan set mere på hvordan I skjuler/fører ledningerne i forrummet, så det dels ser ordentligt ud og man dels ikke risikerer at komme til trække ledninger ud ved et uheld når man piller.
Det kan godt være det lyder lidt kryptisk, men jeg skal prøve at tage et billede af den nuværende situation, så I kan få syn for sagen.
Mvh.
Jesper
nu ved jeg ikke lige hvor meget du har tænkt dig at gøre ud af det, sådan her har jeg gjort og jeg er sgu ok tilfreds......jeg holder også lidt på den teori som Rasser skriver: lav det ordentlig fra starten så skal det sgu nok gå!!!
jeg har klippet hele lortet ud og startet helt forfra. Glemn at overskue hele ledningsdiagrammet på en gang: Start med en ting af gangen og pludselig er du færdig.
Du skal bruge ca. 70m kabel til hele bilen. Hele diskussionen om kabelskoene der ikke holder er nok mere nuanceret end bare det. Kabler idag har ikke den samme mængde bly, kobber og andet lort så de holder heller ikke lige så godt som dengang i gamle dage!!!!! så er det kablet eller kabelskoen der giver op finder du nok selv ud af om 10-15 år. Du kan prøve at forhøre dig lidt omkring hos div. firmaer osv, om de evt skulle have noget gammel ledning stående du kunne købe. Jeg har en kammerat der havde en lille km stående der var MINDST 30 år gammelt, men det var fint og som nyt.
de kabler der skal fra fronten og ned bagtil har jeg i min ene bil i et flexrør og i min anden bil er de i en kraftig olieslange. Jeg kan anbefale det sidst mest for så går der ihvertfald LANG tid før karosseriet har gnavet sig igennem (hvis det nogensinde gør det)
6v biler har som hovedregel 2,5mm2 kabler for at undgå spændingsfald og 12v har 1,5mm2- Jeg har næsten kun trukket 2,5mm2 kabel selvom jeg kører 12v, for så undgår jeg med sikkerhed spændingsfald hvilket jeg sikkert også ville på 1,5mm2 med heller safe than sorry
er du i tvivl om kabelføringen til bagenden tager jeg gerne et billede :wink:
der skal jo en dækplade på hen over / under , den skjuler da det meste, men det er selvfølgelig rart at man ved det ser godt ud inde bagved alligeveller
-------------------------------------------
Randers Jeg BOR I RANDERS - stik mig en Mokai for fan ;-)
Du kan altså stadig få de rigtige kabelsko ved würth.
Og oliekrisen hvornår var det nu det var Ib?
G.
-------------------------------------------
1951 Type1 1967 type34 1967 Fastback
1964 Type2 1969 callook
[quote:33f88da072="Gustav_t"]Du kan altså stadig få de rigtige kabelsko ved würth.
Og oliekrisen hvornår var det nu det var Ib?
G.[/quote:33f88da072]
Dengang der var for lidt OLIE vel ??? :roll: :mrgreen:
-------------------------------------------
Randers Jeg BOR I RANDERS - stik mig en Mokai for fan ;-)
- ordentlige kabelsko
- 2,5 mm2 kabel (gerne gammelt)
- flexrør/olieslange bagtil
- dækplade
- en ledning af gangen
TJEK
Så tror jeg så småt jeg vil begynde at kaste mig ud i det.
/Jesper
[quote:b1becc290d="scheuer"]- ordentlige kabelsko
- 2,5 mm2 kabel (gerne gammelt)
- flexrør/olieslange bagtil
- dækplade
- en ledning af gangen
TJEK
Så tror jeg så småt jeg vil begynde at kaste mig ud i det.
/Jesper[/quote:b1becc290d]
Jeg har lige læst dit indlæg og jeg kunne godt tænke mig et vide hvor du har fundet dit ledningsdiagramm, da jeg står og skal til at lave ledningsnet i min bil.
Hvis der er andre der har sådan et diagram, må i endelig sige til.
mvh Thomas
-------------------------------------------
It's not just a car
It's a volkswagen...
Tlf: Enoghalvtres Tooghalvfems Seksogfyrre Seksogfirs
http://www.vintagebus.com/wiring/index.html
:D
samme link ligger under
http://www.gearheads.dk/nuke/modules.php?name=FAQ
som er en nyttig samling af info debat og links.
Smart IK! :lol: :lol:
HA! Så var det lige der! Så har jeg også lært noget i dag. Hermed en lille glædesdans fra mig. Jeg takker.
Ps: Jeg plejer at købe mine elektriske sager her:
http://www.rs-components.dk Der er et enormt udvalg af dimser.
-------------------------------------------
It's not just a car
It's a volkswagen...
Tlf: Enoghalvtres Tooghalvfems Seksogfyrre Seksogfirs