ang.t2
Hej der ude.
Er der nogle der kan svare på følgende spørgsmål.
Hvormeget må man sænke en bil(jeg har hørt noget om 40 mm)?
Hvis bilen er sænket mere,men stadigvæk har affjedringen og frihøjde hvorfor vil man ikke godkende en lavere sænkning(snakker om splitbus)?
Hvis en synsmand ikke kan finde fejl men sætter et ? efter hver linie er det så noget man må dumpe en bil på?
Jeg ved godt det er måske er skrevet på en lidt kluntet måde,sorry :?
Håber at der er nogle der kan hjælpe :lol:
VWenlig hilsen Peterwings
39690354 eller 22703194 mail
type2@mail.dk :wink:
-------------------------------------------
Low Bay inc.
Our greatest weakness lies in giving up.
peterwings@yahoo.dk
Peter nej - man må ikke sænke en T2 mee end 40 mm - hvis man overhovedet må det- der er i dk ikke nogen der har fremskaffet nogen holdbar dokementation for at det skulle være lovligt endu , jeg har selv altid hævet min bus når jeg skulle til syn - af samme årsag, 1 gang jeg kom med den lidt sænket til syn skrev han manglene affjedring i synspapirerne, selvom den kunne fjedre fint (var oppe og hoppe på kofangern) men det hjalp ikke , så jeg måtte skifte forbro og hæve den et par takker i bag hver gang, men har du justerbar bro på ka du da være heldig den går, jeg ved at de forbroer du kan købe ved csp til bus , at der kan fremskaffes papirer på , men hvis jeg ikke tar helt fejl gælder den tüv også kun 40 mm - hvis din synsmand da i det hele taget vil godtage en T
-------------------------------------------
Randers Jeg BOR I RANDERS - stik mig en Mokai for fan ;-)
Hej
Har du været til syn eller skal du ?
Den slammede doubledoor som Beetleparts (er det ikke det de hedder)
har, er da synet som den er. (...StraightAxle og twistet forbro...ikke 100% sikker)
Jeg regner med at køre min til syn som den er, med Straightaxle og droppede spindler..så må vi tage den derfra.
Har heldigvis org. tingene liggende (også til låns Peter)
Du kan også prøve med høje varevognsdæk.
Lad os endelig høre flere detaljer.
Ronnie
Hej.
Jeg har desværre ikke den originale forbro.Den bro jeg har på er en som en fra csp skulle have kørt med.Den er skåret og drejet og svejst,og giver bussen en sænkning på ca 200mm.Yder mere har den tidligere ejer smidt den skrue væk der skal sidde og samle gearvælgeren.Så skal jeg have min bro af skal den skæres(igen),og bagefter svejses sammen.
-------------------------------------------
Low Bay inc.
Our greatest weakness lies in giving up.
peterwings@yahoo.dk
hvis du har straight axels på får du et problem med en org forbro - selvom du hæver den max i bag vil den komme til at hænge sindsygt med røven i forhold til i foran - den exstra forbro jeg havde til sambaen - og synede den med var nemlig også ganske lidt sænket(men er solgt sammen med bilen) - så kunne jeg lige præcis få den til at stå nogen lunde vandret, du må også låne forbroen fra din gamle bus hvis det er - men det er nok lidt omstændigt at få den hentet - jeg vil godt afmontere den til dig , da den jo alligevel snart skal skilles totalt ad.... men finder du ikke en anden må du jo sige til - jeg har også en 68 bærekugleforbro du ka låne - men den kræver jo lidt ombytning - så det kan ikke svare sig tror jeg
-------------------------------------------
Randers Jeg BOR I RANDERS - stik mig en Mokai for fan ;-)
8) Det er min slammede doubledoor som Ronnie snakker om... Den var også hævet til syn, med original forbro. Og som Ib skriver så hænger den forfærdeligt med røven når den er straightaxled bagi! Jeg hævede den så meget jeg kunne, og hjulene stod fuldstændigt vanvittigt og hældte udad, men jeg kørte til syn og fik den betinget godkendt med bemærkningen "hjulstilling ukorrekt" og besked om at få det ordnet.. :)
Og det blev jo også ordnet! At den så kom 20 cm tættere på jorden er en anden snak.. :P
Jeg havde ellers en original forbro liggende, men den er jeg ved at lave om til en smallet.. Så den kan ikke rigtigt bruges til syn mere..
Det er mit indtryk at man godt kan få synet en sænket bus, hvis ellers det virker som det skal.. Jeg var i hvertfald til 3 syn inden den blev godkendt og ingen af gangene brokkede de sig over højden på den. Kun manglen på fjedring. Men det var jo fordi det var en drejet forbro.. Hvis man kører med droppede spindler er det jo en anden sag!
Jeg glæder mig faktisk lidt til næste gang, for der vil jeg prøve at køre til syn med smallet justerbar bro og dropspindler og se om de overhovedet studser over noget.. Vi får se..
hehe - jeg kørte netop hjem og hævede min bus i bag - fordi; som synsmanden sagde: han kunne huske at baghjulene stod fuldstændigt skævt indad forneden - for dem havde han fandme synet mange af i hans unge dage - hehe , de er forskellige fra synshal til synshal - det har både fordele og ulemper - men om nogle år når de gamle inspektører er gået på pension - tror jeg at fordelene vil være flest - ihvertfald i vores tilfælde hvor det drejer sig om så gamle biler
Jeg regner da med at få den nye bus synet med både IRS og bærekugleforbro - og brokker de sig ,er det vel bare, at sige det er fordi at amrikanermodellen var lidt mere tidsvarnende end den europæiske..
Jeg syntes sgu de plejer at være til at snakke med hvis alt andet på bilen ellers er iorden og ser pænt ud....
Og anders - når du nu lavede smallet forbro - hvorfor brugte du så ikke en baybro i stedet for - dem er der da lidt flere af - men okay - ved godt at bærekuglerne har deres begrænsninger og at droppede spindler koster det dobbelte til dem / kontra en split
-------------------------------------------
Randers Jeg BOR I RANDERS - stik mig en Mokai for fan ;-)
hej der
Peter, jeg har desværre ikke en forbro liggende, da jeg jo kører med den originale. Skal lige høre omkring, men tror ikke der er nogen der har noget synsklart. Det var mere hvis du manglede std. spindler og original gearkasse. Har Jan Koed ikke noget?
Men du kan måske låne et sæt hjul med busdæk (af SplitbusLars, min garage-makker), det giver da lidt højde.
Hvis det er helt umuligt med min egen til syn, så kommer den org. gearkasse på igen og alm. spindler.
Anders, Jeg skulle nok have spurgt mere ind til synet af din bus(på Blæsermeet)Jeg forstod det sådan at den var slammet til syn.
Fandt iøvrigt lige et billede af min bus fra den periode hvor jeg kørte rundt med Straightaxle og alm. spindler. Ser lidt akavet ud.
Det var i den tilstand at bussen blev vurderet til afgift :-) og også påkørt af en taxa, det gav nu ikke nogle problemer mht forsikringen(jeg kastede nu også droppede spindler på lige før den skulle takseres).
her er lige et par pic af min gamle før og efter syn - der ser ikke ud til at være den store forskel - men det er der , der sidder 15" bobbelfælge på med 70 profil dæk, det er nok det der snyder lidt
-------------------------------------------
Randers Jeg BOR I RANDERS - stik mig en Mokai for fan ;-)
Du kan sagtens låne busdæk af mig til syn af din bus. De er på Amager ?
Bornholmer : Hvordan er din tidshorisont på konverteringen til IRS & '68 Bærekugleforbro ? Jeg er jo igang med samme projekt, så jeg er spændt på at høre hvad de siger til syn. Især til forbroen.
Husk jeg har godkendelsespapir liggende på IRS. Godkendt af SBI & Told&Skat.
Tror nok jeg har UL papir en gang tidligere her på VWnettet. Søger lige og vender retur
hello
(Pic 1)hvad er det for nogle rør der stikker op af dit tag..høhø
Hvis man sammenligner med kantstenen kan man godt se forskellen.
jeg får 185/82 på mine 15" baghjul snart, det skulle give ca 2.5 cm mere højde i forhold til de 195/65 jeg kører med nu. Lægger lige et billede på når det er sket. Kan være andre går i samme tanker.
Ronnie
Hej
vw siger godkender !!! når bilen er fuldlastet
skal der være 4 cm affjedring tilbage
sådan
MVH Dennis
vwbug
Jeg fandt tråden men der var desværre ingen papir, har spurgt Gustav_t om han kan scanne og UL dem
[quote:b304d889c7="splitbus"]Du kan sagtens låne busdæk af mig til syn af din bus. De er på Amager ?
Bornholmer : Hvordan er din tidshorisont på konverteringen til IRS & '68 Bærekugleforbro ? Jeg er jo igang med samme projekt, så jeg er spændt på at høre hvad de siger til syn. Især til forbroen.
Husk jeg har godkendelsespapir liggende på IRS. Godkendt af SBI & Told&Skat.
Tror nok jeg har UL papir en gang tidligere her på VWnettet. Søger lige og vender retur[/quote:b304d889c7]
det er liige en anden detalje - med straight axelkit i bag er det særdeles sparsomt med pladsen på indersiden af hjulet , alt efter hvilke bremsetromler man har på - jeg havde jagtvognstromler på , og med dem kunne der ikke sidde org busfælge på , uden at de gik på - derfor monterede jeg 15" bobbelfælge, så var der lidt mere plads... man kan vist nok også bruge 14 tommer jagtvognshjul , de skulle ha en anden ET end 14 tommer bus hjul , tror jeg nok ???
Og Lars - udsigten - hmmm - svært at sige .- jeg vil ha lavet bussen først så den spiller 1000 uden rust og lign - og jeg går i skole i tiden og tjener for lidt på sygedagpenge - så vi snakker ihvertfald et år eller mere..
og Ronnie - det er tagrenderne på huset :wink: :mrgreen:
Og dennis - 40 mm FULDT lastet ??? - så passer det vel også meget godt med at den kun må [i:b304d889c7]sænkes[/i:b304d889c7] 40 mm, jeg havde på sambaen 25mm firhøjde med 5 pers og bagage i , men den må jo ta ni pers og begage - så det lod jeg være med :?
-------------------------------------------
Randers Jeg BOR I RANDERS - stik mig en Mokai for fan ;-)
Jeg kan da sende dig en fotokopi af godkendelsen.
Jeg må indrømme at jeg har retoucheret lidt omkring bremsekonvertionen på min kopi.
G.
-------------------------------------------
1951 Type1 1967 type34 1967 Fastback
1964 Type2 1969 callook
[quote:6d61d1aaf9="Bornholmer"]Og anders - når du nu lavede smallet forbro - hvorfor brugte du så ikke en baybro i stedet for - [/quote:6d61d1aaf9]
Ja for som du selv siger så koster dropspindlerne en formue og de er gratis til link pin, da jeg har luret tricket til selv at flippe dem og få 3½" drop..
Og så er der også penge at spare på justersættene, da Bay-forbroen har større rørdiameter og man er nød til at købe de "rigtige" (læs dyre) beslag, ligesom dem SP laver iøvrigt.
En splitforbro er tyndere i rørene så man kan bruge "AVIS" type 1 beslag til 100 kr.. De kræver kun en anelse bearbejdning..
Jeg skal bruge alle sparepengene på ny motor i vinter, så man må jo spare hvor man kan!
Jeg var med til at lave Kylles frostbus og da fik han da selv den idé at bruge type1 og det virkede fint. Der er jo ingen der siger at justerfætteren skal passe 100% på røret.
G.
-------------------------------------------
1951 Type1 1967 type34 1967 Fastback
1964 Type2 1969 callook
8) Joh den skal helst sidde helt ind til røret af hensyn til brudsikkerhed. Husk at al vægten ligger på de plader.. Og jeg har set følgerne af knækkede svejsninger der, og det er ikke det fedeste i verden.
har læst i de forskellige udenlandske forums at der er flere der har co2 svejset dem . hvor det efterfølgene er knækket , det anbefales at tigge dem på - for det er jo korrekt som anders sir - at de bærer hele vægten på fronten en bobbel er måske belastet med 400 kg - en bus nok over det dobbelte - så det skal sgu holde - jeg vil nu også holde mig til noget der ligger så tæt på så muligt
-------------------------------------------
Randers Jeg BOR I RANDERS - stik mig en Mokai for fan ;-)
Nu bliver jeg vist nød til at komme med ind i kampen.
Da jeg lavede min første justerbare forbro til min dsb bus tilbage i år 2000, og der fik jeg sænknings beslagene TIG svejset på. Det var sådan set også fint nok, hvis det ikke var fordi at matrialet var så tyk at ham der svejsede bro'en var nød til at svejse så langsom at han faktisk fik midterrøret varmet skævt.
Og det gjorde desværre det, at det var stort set umulig at dreje justerrøret inde i forbro'en. Lidt iritterene.
Siden da har jeg CO2 svejset beslangene på selv, og det virker rigtig godt. Og jo, efter du ar svejst beslagene på med co2 går justerrøret strammere, men slet ikke så meget som hvis du have TIG svejset dem på.
Og jeg har endnu ikke oplevet at der var en svejsning der knækkede på nogen af de forbro'er jeg har lavet.
Det optimale man kunne gøre, var at man skulle skære sin for over og dreje et par 10'ene dele af justerrøret, TIG svejse beslagene på, og så TIG svejse forbro'en sammen igen. Men så igen har du lige pludselig en svejsning mere på din forbro. Og spørgsmålet er om man tør at kører med det.
Ib, du tænker for meget, og når ikke du tænker er du på nettet :.)
Har i lagt mærke til hvordan resten af forbroen er svejset sammen?
Da jeg skulle bygge mit vælte-bus-stativ skar jeg en original busforbro fra hinanden. Det er ikke just præcist og da slet ikke TIGét
G.
-------------------------------------------
1951 Type1 1967 type34 1967 Fastback
1964 Type2 1969 callook