Mit VWnet

Har du ikke en konto endnu? Få mere ud af VWnettet, opret dig som bruger her og nu - helt gratis...
Shoutbox
23:46 KTP: Ktp
19:06 jbl: Type 3
17:05 tobje1000: Tobje1000
22:36 John Pedersen Skagen: Jo det kan man sagtens http://vwnettet.dk/topic/219319
21:22 Den halvblinde: Desværre ik
13:33 my56vw: 1303
18:10 Michael Munk: Kan man ikke længere søge herinde

Du kan se seneste shout historik her...
Sponsorer
Hovwdiaudi
Kit og buggy service
Get back on track
Classic vw parts

  Erfaringer med Porsche gearkasser

Tags:
No tags yet.

(permalink) Jvang Member
Skrev for 21 years siden | | | |
hej...

jeg sad lige og tænkte på et alternativ til de #¤%//&((&#"!)....dyre

Gene berg og jeg skal komme efter dig gearkasser!!!

de er jo en del, der har monteret porsche gearkasser i T1

hvad er jeres erfaringer og kendskab til muligheden!

- hvilken type skal man vælge ?

- hvad må man give for sådan fætter?

kunne være sjovt med lidt diskussion om anvendeligheden i en t1

på forhånd tak
(permalink) Fastoldvw Member
Skrev for 21 years siden | | | |
Det er nok svært at finde en dansker med erfaring udi Porsche gearkasser i type1, men der er en artikel på http://www.cal-look.com/index2.html under "Technical" ,men det kan vist koges ned til at de er stærke og dyre, men gearskiftet er stort set umuligt at få lækkert, det vil altid være "dalret".
Er Ca 8-9000 for en bygget type1 gearkasse dyrt?
SKAL det være 5-gears?
Snak med Peter Englezos på Cogbox i england +44 20 8842 2580
eller Mats Herrlander i Malmø +46 705 693343
Disse mænd er eksperter i VW-gearkasser og kører selv Drag med dem.
De skal bruge nogen oplysninger for at lave en gearkasse.
F.eks. bilens vægt, din kørestil, Udskrift fra rullefelt mm.
-------------------------------------------
(permalink) vwmorten VW-Guru
Skrev for 21 years siden | | | |
Jeg tror også at det fedeste ved en porschegearkasse er navnet på den, selvfølgeligt er den stærk og i god kvalitet, men er svær og dyr at få dele til, besværlig at installere, og værst af alt er det elendige gearskifte.

Der er ikke mange dragracers i usa og sverige der bruger dem..? - måske fordi det ikke har nogen merværdi..?

Iøvrigt bruger de fleste dragracers svingaxler fordi der er et væsentligt mindre energitab i dem i forhold til IRS.

IRS er klart bedre hvis man bygger en bil der skal have gode køreegenskaber, men i så fald er en smallet forbro helt forkert
-------------------------------------------
54 Judson Oval, 58 Speedster, 67 Samba, 68 Earlybay
26150707
(permalink) Rasser Member
Skrev for 21 years siden | | | |
Som jeg ser det, så bruger folk kun 5-trins gearkasser hvis de har et ekstremt smalt "powerband" (aner ikke lige om det er det korrekte navn... men i ved hvad jeg mener). På den måde er du sikret at din motor altid ligger i "arbejdsområdet", hvorimod du med 4 trins evt. ville få et dødt punkt.... HVIS din motor har et MEGET smalt "powerband"!!!

Jeg ville da til en hver tid vælge en T1 kasse!
Der er en million millard forskellige måder at lave sin gearing på, og det tror jeg ikke umiddelbart der er muligheder for med en porsche - men ved det ikke.
Du kan jo vælge mellem mange forskellige kombinationer alt efter hvordan/hvor din motor "yder" 3,88 - 4,12 - 4,37 og andre lidt mere eksotiske ring/pinion´s og så kommer man langt med et std. 1. 2. gear og kan så vælge et "close ratio" 3. 4. gear.
På den måde kan man faktisk opbygge den perfekte gearkasse til den pågældende motor... og det er også her der hentes meget tid i dragrace.

Dertil kommer så alt det smånuller der bliver tilføjet for at forstærke gearkasser.

CSP er da rimelig billige med deres customkasser.
Er der andre steder i Europa de tilbyder lignende service ?? (Rune, du henviser til nogen.. hvem/hvad er det ?)

Hvis jeg havde pengene vidste jeg godt hvad jeg ville vælge!!

Men men... når det så er sagt kunne det jo være fedt med en 5 speed Berg kasse, med evt. 4.12 eller 4.37 R/P std. 1. 2. og passende close ratio 3. 4. og så et ekstremt højt gearet 5. gear.
På den måde har man den ultimative dragbug og kan alligevel køre på motorvej uden at ligge på 5000 omdr hele tiden.
-------------------------------------------
1966 Type2, 1957 Karmann Ghia
(permalink) Fastoldvw Member
Skrev for 21 years siden | | | |
Hvis det SKAL være ekstremt kan man jo bruge en bay busgearkasse, det er der nogen der kører med, og Gene Berg sælger monteringsbeslag, som man jo nok kunne lave selv...JVang...
Den er IRS, Kanonstærk og nemmere at bygge ind end Porsches...

Jeg har skrevet tlf. numre på Guruerne...
-------------------------------------------
(permalink) Jvang Member
Skrev for 21 years siden | | | |
okay...

elendigt gearskifte!!! Hvorfor

kan man ikke lave forbindelsen ordentlig eller

Det SKAL ikke være 5 speed, men det ville være fedt!

jeg kan sagtens følge jer i at det er federe at lave en gearkasse, der

passer til motoren, men de 8000 -9000 kr kan vist ikke gøre det!

så er de ikke stærke nok, dem jeg har læst om koster nærmere 20 kilo...

Med hensyn til IRS og anvendeligheden i en drag, så kan man jo bruge

bus eller porsche led, de er væsentlig stærkere...


Fast : en bus gearkasse!!! gu fanden er den stor og stærk, men den er jo

pisse lavgearet " jysk " :wink:
(permalink) vwmorten VW-Guru
Skrev for 21 years siden | | | |
[quote:539ef3430c="Jvang"]

Med hensyn til IRS og anvendeligheden i en drag, så kan man jo bruge

bus eller porsche led, de er væsentlig stærkere...[/quote:539ef3430c]

Det er ikke et spørgsmål om styrke, nærmere at jo flere led = mere effekttab, svingaxler har jo kun 2 led
-------------------------------------------
54 Judson Oval, 58 Speedster, 67 Samba, 68 Earlybay
26150707
(permalink) Jvang Member
Skrev for 21 years siden | | | |
ja, Morten du har ret! ikke meget for at give en kjøvenhavner ret :?

men hvor mange hk og tid taler vi om, 2 -3 hk og under et sek???

i dont know
(permalink) Rasser Member
Skrev for 21 years siden | | | |
[quote:c4d5cca3cb="Jvang"]ja, Morten du har ret! ikke meget for at give en kjøvenhavner ret :?

men hvor mange hk og tid taler vi om, 2 -3 hk og under et sek???

i dont know[/quote:c4d5cca3cb]

everything counts..... og mht. bus kasserne: er det så ikke også meningen at de skal være lavgearet hvis du skal have en dragbug ??

For 20k er alt også "custom" ... ingen std. gearinger el.lign. og den er med stærkere aksler osv (svingaksler - aner ikke hvad man gør med IRS)

Men for de 8-9K er du da meget godt på vej med superdiff., forstærkede sidedæksler, hårdede skiftegafler, svejsede synchro´er osv.. Jeg ved det ikke... men jeg tror umiddelbart at det du betaler en masse ekstra for med kassen til 20k er at den er udstyret med "ikke std." gearinger, som normalvis koster kassen.

Er der nogen der ved hvad der ellers kan laves af ekstra forstærkninger på en T1 gearkasse foruden at svejse selve kassen div. steder for at forstærke den. ??
-------------------------------------------
1966 Type2, 1957 Karmann Ghia
(permalink) Fastoldvw Member
Skrev for 21 years siden | | | |
Da jeg talte med pete for et år siden kunne han lave en gearkasse gearet efter min motor/bil der holdt ca 180 hk uden slicks for ca 800£.
Begynder man på slicks og wheelies hedder det special "main shaft" og trækaksler mm og S
-------------------------------------------
(permalink) Farmer Member
Skrev for 21 years siden | | | |
Peter er absolut allright.
Men det Vang søger, kan en CSP/rancho økonomi køre stærkt box SLET ikke holde til. Den ville blié flået i stumper første gang han fyrede kanonen af.
18-22K er prisen hvis den skal kunne tåle mosten med slicks og det hele.
(Ellers må i jo finde stumperne i løsdele og så lave gearkasserne selv. Så kan i spare, hmm. 1500 - 2K tænker jeg).
T.
-------------------------------------------
20888030
alstrupt@gmail.com
(permalink) Jvang Member
Skrev for 21 years siden | | | |
ja, det lyder sgu som om man skal spytte lidt i dåsen, man kan jo ligeså

godt gøre det først som sidst!

tak for svarene, det er skide godt med lidt debat!
(permalink) M_Flow Member
Skrev for 21 years siden | | | |
1. 5 trins Berg bruges for at lave de 4 første gear tætte til drag ( holde motoren i dens powerband - mellem max torque -hk. 5 gear er som regel std. 4 gear som allerede er et overgear 0,89

2. Busboxen er meget stor+tung og er først nødvendig efter mange hk.
Berg converteringshuset er et nystøbt aluhus , så det laver man nok ikke sådan lige selv !!!!
Husk på at mange i USA bruger T1 box til mange hk.
Mike Lawless skiftede først box i hans Ghia, da hans revnede i huset , efter mange dragstart .

3.En god T1 box med std. udvekslinger , er en fin gadebox hvis man ikke vil ud og investere i andre 3+4 gear,Få svejset de eksisterende tandhjul og så skal der bruges stålskiftegafler så sæt pengene i nålelejer til at håndpakke tandhjulene , HD noter + afstandrør og anlægskive mellem 3+4 og minimere sløret mellem tandhjulene ved at få planslebet af trædefladen , det kræver godt nok at der laves ekstra smørehuller i synkronmeshnavene.
Evt. bruges 1+2gear fra en IRS box efter 75`som er meget stærkere.

4. Min gamle gear box kørte med 4.125 kron-spidshjul og 2.93/1.89/1.06/0.89 , det gav længere 1+2gear som er perfekt til en motor som gerne vil have lidt modstand ( turbo ).Den skal nu laves om til IRS med ZF spær til min brors projekt :twisted:

Håber at denne smøre giver lidt indblik i hvad der er nødvendigt i en T1 box !
(permalink) Jvang Member
Skrev for 21 years siden | | | |
ja, det giver et godt indblik, sad og søgt lidt tidligere i dag og nogle svar!

men jeg tror at jeg vil lade specialisterne rode med det!

Reply

You must log in to post.