Er blevet tilbudt sådan en mc som her i bytte for en af mine biler.... er der nogen der kunne være interesseret i at købe den ?
pris i omegnen af 15.000 kr + afgift ca 5000 kr
kitcarlasse@yahoo.dk
Okay den kender jeg godt nok ikke lige, men den ser da fin ud
Ikke lige det jeg håbede på at få for min Alfa 1,7 16v.... men hvis nogen mener denne MC er nemmere at sælge ????????+
Jep har det fra ejeren selv... en russisk kopi af en BMW... åbenbart ?
Her er lidt info....
Historien om M72eren
I året 1940, hvor Tyskland var i krig mod Frankrig og England,ville den røde arme pga. en konflikt med Finland udbygge deres beredskab.
Russernes militære motorcykel udrustning var mildes talt forældet.
Den officielle version lyder således at russere gennem svenske mellemhandlere købte nogle BMW R71, som de kopierede i flere versioner.
Nu var det sådan "som den tyske version af denne historie fortæller" at Tyskland kontra Rusland havde et nært samarbejde de første par år af krigen.
Den teknologi som tyskere fik til hånde gennem bl.a. flyfabrikker, modtog Rusland i kompensation i form af kanoner og andre teknologiske opfindelser fra Tyskland bl.a. en Opel Kadett som nu kører som en kopi version i Rusland under navnet Moskwitsch 400.
Denne kom dog her først i produktion efter 2 verdenskrigs ophør.
Under de 2 landes bytten frem og tilbage, forlyder det fra tysk side at russerne fik div. papirer til fremstilling af en BMW R 71 version.
Hos BMW begyndte de produktionen af en ny type R75 version i 1941.
Denne havde 4 frem og et bakgear kombineret med en høj og lav gearing samt træk på sidevogns-hjulet "dog med differentiale imellem" Den havde en høj totalvægt på ca. 500 kg.
Hjulene var udbyttelig med dem fra VW jeeps "en stor fordel på slagmarken".
Russernes første version af R71 blev bevidst lavet med så synlige forskelle som greb på skærme ,og en 22 ltr. tank, men ellers var alt det samme som på R71.
Disse små forskelle gav formodentlig en psykologisk virkning hos BMW, til at tage deres R71 ud af militært produktion for at fortsætte med R75 modellen.
Ved russernes opstilling til produktion af deres egen model af R71 kunne de ikke lade være med at modernisere den på nogle ganske få detaljer.
Visse dele såsom geardele, teleskobgaffel og alu. dele fik fabrikken i starten leveret fra ZIS-Auto- mobil fabrikken i Moskva samt forskellige steder i Gorkji. ( I dag ligger under- leverandører i Nishnij-Nowgorod).
Alt produktion fra Moskva overflyttede man til Charkow "det sydlige UDSSR".
Her i Lenningrad byggede man så (med øgenavnet #den røde Oktober#) M72 modellen i stedet for en L-300 model som var en kopi af DKW Lxus 300.
I efteråret 1941, gik Tyskland i krig imod Rusland.
Da kampzonerne nærmede sig Leningrad, evakuerede og flyttede man flere fabrikker øst på.
M72erens produktion som var ved at komme godt op at køre, flyttede man til GAZ automobil fabrik.
Knap nok havde man fået maskinparken stillet op her, da man fik at vide at den skulle flyttes et andet sted hen.
Her på GAZ fabrikken skulle der nemlig bygges lette panserkampvogne.
Under opstillingen af maskinparken et andet sted, og umiddelbart før produktionens opstart, fik man så besked om at flytte tilbage til Gorkij igen.
Alt dette flytten frem og tilbage cirkus udspillede sig over nogle få uger i vinteren 1941.
Fabrikationen af M72eren flyttede nu tilbage til Charkow.
Her blev der sidst lavet 233 versioner, og ved udgangen havde man her lavet 442 M72er mere."M" står for "Motocikl" og ikke for "Molotov" som mange gange tidligere påstået.
Moskva fabrikken fik lavet 1753 stk. inden de også fik besked om at flytte denne til den sibiriske lille by Irbit, bag ved Ural bjergene mere end 1200 km. østlig fra Moskva.
Her opførte man på en tidligere bryggerifabrik den nye IMZ(Irbit motor værk) fabrik.
Der var i denne bygning ikke plads til alle maskinerne.
Så til at starte med foregik noget af produktionen udenfor indtil man fik lavet flere bygninger.
Strømmen til fabrikken blev temmelig interimistisk leveret af en stor generator drevet af et damplokomotiv man havde taget hjulene af.
I slutningen af 1942 kunne IMZ levere de første motorcykler til fronten.
De fik sammen med fabrikken i Gorkji, leveret dele fra flere af de samme underleverandører.
Dette resulterede ofte i problemer med forkerte leverancer som den anden fabrik skulle have haft osv.
Som også førte til varierende kvalitetsnormer.
I sommeren 1942 lå IMZ således brak da de manglede de rigtige leverancer fra de forskellige underleverandører.
Men på trods af dette fik begge fabrikkerne i året 1942 og 1943 leveret fra Irbit 3780 stk. og Gorkij 2694 stk. M72er til fronten.
Lige fra starten var M72eren på nær tank og bøjler en total kloning af BMW R71eren, man havde fra højeste sted fået at vide at man ikke måtte foretage nogen ændringer.
Men i slutningen af 1943 havde man fra frontindsatsen gjort så mange erfaringer at man kunne forbedre den på flere svage punkter.
Bla. Blev koblingen nu lavet med Ferodo i stedet for tekstil belægning.
Dennes arm blev også ført opad så den ikke længere kunne aktiveres af mudder osv.
Der blev også lavet et andet fodgearskifte arrangement og kraftoversætningen i bagnavet blev sat ned fra 3.86 til 4,62 dette gav en ringere tophastighed, men et bedre terræn mobilitet.
Bagstellet blev også forstærket i nogle hjørner med påsvejste pladeforstærkninger, og sidevognshjul ophænget blev også tilføjet med forstærkninger.
Fra starten af 1944 og til slutningen af krigen blev der fremstillet 3993 stk. i Irbit og 2882 stk. i Gorkij med disse ændringer.
I 1944 eksperimenterede man med at bygge sidevognen i lettere materialer fra bl.a. fly industrien for at kunne bruge den til transport af tungere skyts.
Disse forsøg med bl.a. krydsfiner gav maskinen en vis ustabilitet, så disse forsøg indstillede man. Indtil 1946 blev sidevognen kun bygget på Automobilfabrikken i Gorkij.
Til M72eren blev der også udviklet et sidevogns træk. Denne model kom til at hedde M73. Ud til dette hjul var der ikke noget differentiale, men anordningen kunne kobles fra.
Sidevognshjulet havde også en bremse som ligesom baghjulet blev aktiveret fra en fodbremse. Ud til dette sidevogns hjuls bremse var der i starten et reb.
Ved sving med en kort radius måtte man koble dette træk fra, da denne manøvre ellers ikke kunne lade sig gøre.
M73 blev pga. den gode terræn mobilitet hurtig populær ude på slagmarken. Et differentiale indbygget i dette arrangement fravalgte russerne til at starte med, da det var svært at reparere på ude i felten.
Ved krigens slutning stoppede man produktionen af M73eren, da div. UAK jeeps med ny tilført 4 hjuls træk nu kunne afløse motorcyklen til ekstrem terræn kørsel.
En kuriøs opfindelse fra russernes side var en maskingevær transporter på en slæde, dreven af en propel fra en M72er motor.
Her kunne 2 mænd side gemt bag panser og med god fart komme tæt ind på fjenden.
Efter krigen var der igen bedre materialer til rådighed, og en forbedring af M72eren kunne fortsætte.
Man flyttede nu også i 1951 produktionen fra Gorkij til Kiew hvor man nu også her kunne lave M72eren.
Fra 1954 kunne nu også civile, som ellers kun havde små 2 takt Mcer stillet til rådighed, nu købe M72eren, hermed blev farven grøn som den indtil videre kun blev leveret i, tilført 2 nye mørkeblå som hovedsagelig blev afsat til deres Politi og en sort som for det meste gik til civil leverance.
Uden væsentlige ændringer blev M72eren lavet frem til 1956. Umiddelbart og samtidig efterfulgtes denne model af flere andre modeller. Selve urmodellen M72 købte Kina "som russerne var allierede med" licensen til. Kineserne laver den stadig i dag under navnet Chang Jiang 750.
I Irbit blev russeren nu lavet med Torsions affjedring på sidevognshjulet.
Nye typer lejer blev også tilføjet denne som fik navnet M72M.
En ny topventilet motor som stadig befandt sig i forsøgsstadiet, kom på markedet umiddelbart før den sidste M72M i 1961 løb af samlebåndet, så dette år var det sidste produktionsår for den russiske M72er.
I Kiew lavede man fra 1956 en M72N med kort svinggaffel foran og alu. nav på hjulene.
Efter 3 års produktion startede man på en K750 model som var en mere tydelig efterligning af M72eren.
Den havde bare svinggaffel bag i, med en affjedring på 155mm istedet for de 135mm som M72eren havde.
Den fik også igen teleskob forgaffelen tilbage.
Flere andre detaljer blev også tilføjet såsom automatisk justerbare bremser, en ekstra olie skrabering på stemplerne andre topstykker med større køleribber osv.
Disse motorændringer gav en ny ydelse på 27HK i stedet for 22HK.
De sidste moderniseringer som denne sideventiler gik i gennem, fik den i 1963.
Her fik den accellerations tændings-forflytter.
Alle disse forbedringer som den gennem de sidste par år gennemgik, gjorde nu også modellen mere driftsstabil, og problemer med at en overophedet motor kunne sætte sig, var nu fortid.
Fra 1977 kom den til at hedde Mt12, dette var også året hvor den topventilede version (som KMZ i nogle år havde eksperimenteret med) gjorde sit indtog. Mt12 blev lavet frem til 1982 som hermed var russernes sidste produktionsår for denne sideventilet motorcykel.
I 1964 lavede man en model Mb-750, Denne version produceret i 1964 havde træk (kopieret fra M73) til sidevognen uden differential. Træk akslen gik ikke gennem rammen "som på BMW R75 og Zundapp,s version" men var på monteret på rammen.
I 1973 skiftede den navn til MB-750 M, men kun med ganske få ændringer.
I 1977 producerede man som sagt en Mt12 version. Denne var beregnet til det civile marked og var nu blevet tilført automatkobling og bakgear.
Hold da op en historie. der er ikke sidevogn på din vel?
Har du evt flere billeder du kunne maile på
b.svingel@mail.dk
Mvh Bjørn
Er der søgt om afgiften eller er det et gæt?
-------------------------------------------
VW 1302 '72 spet(a)post.tele.dk
Med VWenlig Hilsen
Steen
Det er hva ejeren oplyser mig... han har flere af slagsen !!!
Nogen der vil eje sådan en djævel..... nej jeg har ikke flere billeder men han har en hjemmesida....
http://www.mcjunak-m10.webbyen.dk/
ved du noget om hvor at den står hende i dk hvis den er i dk
så vidt jeg har hørt fra en tidligere medstuderende som tænkte på at importere en sådan, så hedder disse motorcykler Ural og så er Mbetegnelsen en modelbetegnelse, men det er ikke noget jeg vil hænges op på
Lennart
Meget kan man sige...men køn..det er den sgu ikke !!
Tror det bliver mere end almindeligt svært at omsætte den i "klingemønt" Kører selv custom-mc og de der Ural M. de skal enten stå original eller som ren.objekt. Men det kan sgi da godt være der er en eller anden abehænger der kunne se sig selv futte rundt og skabe furora ved div træf på så´nt en....Og så aligevel...nej !
Meget kan man sige...men køn..det er den sgu ikke !!
Tror det bliver mere end almindeligt svært at omsætte den i "klingemønt" Kører selv custom-mc og de der Ural M. de skal enten stå original eller som ren.objekt. Men det kan sgi da godt være der er en eller anden abehænger der kunne se sig selv futte rundt og skabe furora ved div træf på så´nt en....Og så aligevel...nej !
OK Blowmonkey du har et seriøst POINT der ! :(
Vil også mene at det ville være nemmere at sælge en org. MC...
Nåh men så er der stadig en alfa 33 årg 1990 1,7 16v chiptunet tilsalg.... fin motor til en buggy / kitcar..... ca. 155 hk chiptunet... 4 overliggende knaster og Bosch indsprøjtning.... snup bilen med motor og det hele (køreklar) for 12.000 kr og få en GRATIS vw adapter med i købet... KUN VW NET tilbud !!!!!!!!!!