Mit VWnet

Har du ikke en konto endnu? Få mere ud af VWnettet, opret dig som bruger her og nu - helt gratis...
Shoutbox
16:47 Stæger: Olietrykskontakt
22:03 t2pickup: jacob mener 411 kun er 1700 og 1800ccm ej 2000ccm
16:30 Gollum: stelnummer der starter med 134 hvad betyder det?
13:44 JAN_VW VW-BOBLE ØSTER TØRSLEV: gearkassekoder ??
09:13 Jacob: Findes Typ.4(411) med en 2,0 motor?
09:13 Jacob: finde Typ.4(411) med en 2,0 motor ?
09:15 iversen20: Buggy

Du kan se seneste shout historik her...
Sponsorer
Hovwdiaudi
Kit og buggy service
Get back on track
Classic vw parts

  Spørgsmål vedr. ældre VW busser

Tags:
No tags yet.

(permalink) humme Member
Skrev for 19 years siden | | | |
Jeg har i et par måneder været ret grebet af ideen om at få købt mig en VW bus (udseendemæssigt á la Hardcores splitbus, omend måske en nyere model med reservehjul foran), men jeg har fundet det svært at finde visse informationer om dem, så jeg tænkte at jeg ville stoppe forbi her da de fleste virker som om de har meget godt greb om tingene, i hvert fald bedre end jeg har!

- Hvad kan jeg regne med at skulle af med for en i rimelig god stand? Jeg har søgt på forskellige sider, inklusiv køb/sælg forummet her, og generelt ligger en brugt bus på mellem 8000 og 15000, men jeg har ingen ide om hvor god stand de rent faktisk er i. Er der noget jeg bør være på udkig efter?
- Hvor meget kører sådan en på literen? Det er ikke en stor faktor for mig, men meget rart at vide
- Kommer jeg til at skulle af med adskillige tusind kroner om året bare for at holde den kørende? Jeg er blevet advaret om at de går i stykker hvis man kigger forkert på dem, men jeg har ikke meget tiltro til de rådgivere af forskellige årsager...
- Hvor slem er vægtafgiften på sådan en, og tæller den overhovedet som personbil?
- Kan nogen anbefale en mekaniker i Kbh/Frb området? Alt mekanisk der kommer i nærheden af mig har en tendens til at lide en grusom død, men til gengæld er jeg mere end villig til at betale for at få den lavet af en prof så længe det kan svare sig.
- Har jeg overset noget andet?

Jeg har endnu ikke pt. råd til at købe en, men jeg sparer og sparer så jeg kan få fingrene i sådan en dejlig bus medmindre der er en hage jeg har overset... :D

På forhånd tak :)

- Humme
(permalink) hendrixxx Member
Skrev for 19 years siden | | | |
jo billigere jo dårligere er køretøjerne gerne men det hænder dog at man laver et godt køb (det gjorde jeg selv med min bus hæ hæ) men rust er den store hage ved busser og det er fra tagrenden og ned- check alt simpelthen.

ALT nedenunder skal bankes igennem, batteribund, baghjørner, fronten (ved forruden), tagrender, dørbunde osv osv skal du også lige holde øje med.....

reglerne for vægtafgift er at bussen skal være ældre end 35 år= 1/4 vægtafgift. Busser fåes både med hvide og gule plader så beslut dig for hvad du leder efter.

En god regel er at hvis du ikke kan lave bil skal du have mange penge såfremt du vili køre i en +35 år gammel bil til hverdag men det kan bestemt godt lade sig gøre
-------------------------------------------
Pick-up Jens- NEJ tak, Knabstrup, http://vwnettet.dk/topic/159616
(permalink) munken Member
Skrev for 19 years siden | | | |
[quote:a178529560="humme"]Jeg har i et par måneder været ret grebet af ideen om at få købt mig en VW bus (udseendemæssigt á la Hardcores splitbus)
[/quote:a178529560]
Pas på - det kan udvikle sig til en farlig sygdom :lol: :lol:

[quote:a178529560]Hvad kan jeg regne med at skulle af med for en i rimelig god stand? Jeg har søgt på forskellige sider, inklusiv køb/sælg forummet her, og generelt ligger en brugt bus på mellem 8000 og 15000, men jeg har ingen ide om hvor god stand de rent faktisk er i. [/quote:a178529560]

Kigger du på busser i den prisklasse skal du ikke regne med at få en kørbar bus - slet ikke hvis vi taler splitbusser ala Kåres. En kørbar split koster i de fleste tilfælde 40-50 tusind - men så skal der også laves en del ting før den er fin. En 70ér bus i fornuftig stand hvor rusten er lavet koster ligeledes nemt 35-50.000

[quote:a178529560]Er der noget jeg bør være på udkig efter?[/quote:a178529560]
Som skrevet ovenfor - rust! Mange danske busser har levet en kummerlig tilværelse og er nogen rustne baljer (især hvis prisen er ml. 8-15000)

[quote:a178529560]Hvor meget kører sådan en på literen? Det er ikke en stor faktor for mig, men meget rart at vide[/quote:a178529560]
6-10 kilometer

[quote:a178529560]Kommer jeg til at skulle af med adskillige tusind kroner om året bare for at holde den kørende? Jeg er blevet advaret om at de går i stykker hvis man kigger forkert på dem, men jeg har ikke meget tiltro til de rådgivere af forskellige årsager[/quote:a178529560]
JA!! Det bliver aldrig gratis at have en gammel bil - de skal passes og plejes. Agter du at køre i den hele året bliver beløbet bare større!!! Om de går i stykker hele tiden...tjah, nogen biler gør. Men generelt kan en folkevogn klare meget :lol:

[quote:a178529560]Hvor slem er vægtafgiften på sådan en, og tæller den overhovedet som personbil?[/quote:a178529560]

Det afhænger helt og holdent om bilen er veteran eller ej. Biler som er over 35 år betaler kun 1/4 vægtafgift. En bus fra eksempelvis 1975 koster 5200 om året. Dertil lægger du forsikring.....

[quote:a178529560]Kan nogen anbefale en mekaniker i Kbh/Frb området? Alt mekanisk der kommer i nærheden af mig har en tendens til at lide en grusom død, men til gengæld er jeg mere end villig til at betale for at få den lavet af en prof så længe det kan svare sig.[/quote:a178529560]

Det kommer an på hvad du vil have lavet. Skriv her når det bliver aktuelt. Måske kan nogen hjælpe. Hvis alt mekanisk går i stykker i din nærhed så er det nok ikke en gammel bil du skal købe!!!! Just my 2 cents!

[quote:a178529560]Har jeg overset noget andet?[/quote:a178529560]
Husk det er dyrt at have gammel bil - den skal passes og plejes så den ikke ender som skrot. Og der er altid nogen småting som man lige bør/skal lave. Men det er jo netop glæden - at man lærer sin vogn at kende ved at skrud og pille ved den.

Held og lykke med det,
Kasper
-------------------------------------------
Let it flow - let yourself go
Slow and low - that is the tempo
(permalink) vwanders Member
Skrev for 19 years siden | | | |
8) Godt at høre at der er en ny på vej ind i busscenen!

Du kan få al den information på http://www.thesamba.com som du har brug for..

Der er både forums, både for split og bay busser, samt en meget fin og dækkende arkiv-side, med teknisk info, gamle brochurer, modelkoder, udstyr osv..

Men går dig selv en tjeneste, og spar lidt mere sammen. Start med minimum 25 Kilo hvis du vil have en bay, og 35 hvis du vil have en split. Så sparer du en masse tid, energi og penge i længden ved at du får en bil i noget bedre stand til at starte med..

Men brug et par måneder på at snuse rundt på forums rundt omkring, og bestem dig for hvad du vil ha'.
-------------------------------------------
24446703 / rexsurewood@yahoo.dk

(permalink) Kong Box Member
Skrev for 19 years siden | | | |
Splitbusser (fra før 1967) som min er dyre at købe, og meget svære at finde. Især i fornuftig stand!

Du kan være heldig at finde en earlybay (fra '68-'72?), til en rimelig penge hvor du kan være heldig at den er over 35 år = 1/4 vægtafgift.

Om de går i stykker? Det er nok en god idé at kunne skrue lidt selv, eller i hvert fald have mod på at lære det!! (gælder forresten alle gamle biler!) Er selv i indlæringsfasen, hehe!

Min erfaring:
ALLE BILER G
(permalink) Bornholmer Member
Skrev for 19 years siden | | | |
jeg har haft splitbus siden 97 (tror jeg det var), og kan kun gi munken ret , der er noget hele tiden - også selvom man køber en sælger lover der er 100 iorden, det ER en gammel bil - som kræver ustanselig nussen og pudsen , men det er også fedt når man kan og vil - man aaalt for dyrt når man ikke kan , ikke for at du skal opgive håbet - men en go ide er at gøre op med mig selv om man HAR råd til et blive ved med at ikke kunne lave noget selv , når man så gerne vil ha en gammel klasikker ...

pøj pøj

og munken - det var flot skrevet , lækkert at du gad ofre 20 min på et så detaljeret svar .. keep up :D
-------------------------------------------
Randers Jeg BOR I RANDERS - stik mig en Mokai for fan ;-)
(permalink) humme Member
Skrev for 19 years siden | | | |
Mange tak til alle for deres svar og hjælp, jeg sætter pris på det. :)

munken:
Da jeg sagde at alt mekanisk går i stykker omkring mig mente jeg det mere i den forstand at jeg virkelig ikke har meget forstand på biler, men jeg er ganske frisk på at begynde at lære om det - jeg har været lidt afskrækket fra det da jeg ikke rigtig kender nogen der ved spor om biler og derfor nok mente det ville være svært at lære, men hvis det er det der skal til er det vel det der skal til.

Jeg kigger ikke nødvendigvis på busser i prisklassen 8-15000, det var mere en konstatering af hvad de typisk står til i annoncer. Jeg regner med at få en startkapital 25-30 store før eller siden (spare spare spare!) og så arbejde derfra, men hvis den kommer til at koste 10000 om året i reparationer bare for at holde den kørende tror jeg næppe at mit stakkels studenterbudget kan holde hovedet oven vande...

Jeg agter helt klart at læse thesamba.com igennem for relevante ting, og så vil jeg gerne lige spørge Hardcore: Hvor meget skulle du rode med din bus efter du fik den? Jeg så at du betalte en rimelig penge for den (45000 hvis jeg husker ret), og jeg ville bare høre om landet ligger sådan at man skal skifte både dit og dat selv i den prisklasse. Forhåbentlig kan jeg få en 70'er til 25000 (+- et par tusind) og så have lidt til reparationer i reserve.

Bornholmer: Hvor meget vil du sjusse dig til du betaler om året i reservedele og dit og dat?

Og så lige et sidste generelt spørgsmål: Udover dba.dk, denne side og bilbasen.dk har jeg ikke kunne finde særlig mange steder hvor man konsistent kan finde type 2'er til salg, selv om jeg kigger en gang eller to om ugen uanset hvad. Kan I anbefale nogen?

Igen, mange tak for de hjælpsomme svar. :)

- humme
(permalink) Bornholmer Member
Skrev for 19 years siden | | | |
[quote:04ba8c490a]Bornholmer: Hvor meget vil du sjusse dig til du betaler om året i reservedele og dit og dat? [/quote:04ba8c490a]

ca 10000 kr passer nok meget ok , men så har jeg også forbedret bilen løbende, fundet alle de manglende orginale dele , dvs at jeg har haft den som et fungerende rullende projekt - det syntes jeg man kommer længst med , så kan man nemlig nyde mens man yder - og ikke bare gå og putte alle sine penge i et projekt der ikke kommer ud af garagen - det gir lidt mere lyst til at blive ved med at spytte penge i en bil....

og det har altid været min indstilling - så nu solgte jeg den bus og købte en anden for at teste om det nu også kunne passe at det skulle være sådan , og det er jeg ved at afprøve nu http://www.splitbus.dk >>> se gallery
-------------------------------------------
Randers Jeg BOR I RANDERS - stik mig en Mokai for fan ;-)
(permalink) humme Member
Skrev for 19 years siden | | | |
Så meget som det kunne være skide fedt at gå rigtig op i det og gøre det til et rigtigt projekt tror jeg hverken jeg vil have tid eller penge til at fuldbyrde et sådant i de kommende år, så det bliver nok nærmere noget i stil med at holde prinsessen rullende.

Hvis jeg forstod dig rigtigt så har den kostet dig små 10000 om året fordi du har gået og fundet originale dele til den, men ville man kunne klare sig med måske 5000 eller mindre om året til nøds for bare at holde den kørende (lovligt kørende altså ;) )? Jeg vil nemlig også gerne ud og køre i den af og til, ser du, så det går jo ikke at jeg arbejder og studerer døgnet rundt for at kunne starte den hvis jeg ikke har tid til det... :?
(permalink) Bornholmer Member
Skrev for 19 years siden | | | |
jeg vil være ærlig at indrømme at min indstilling til at ha en klassik bil når man studerer og ikke har råd ,er at det skal man vente med til man HAR råd - også betale sig fra det man ikke kan lave selv, vi andre bruger jo vores tid på at lære at lave bil mens i går i skole... så der er ikke noget mærkeligt i at vi kan
-------------------------------------------
Randers Jeg BOR I RANDERS - stik mig en Mokai for fan ;-)
(permalink) humme Member
Skrev for 19 years siden | | | |
[quote:bcdd07da9d="Bornholmer"]jeg vil være ærlig at indrømme at min indstilling til at ha en klassik bil når man studerer og ikke har råd er at det skal man vente med til man HAR råd - det er lidt naivt at man kan leve som amerikasnsk highschool student i 70erne, her i disse moderne tider - hvor alting koster 5 gange så meget - og går 10 gange så hurtigt - det er af samme grund at mænd i middelalderkrise finder på at købe en motorcykel eller en rød sportsvogn , det er fordi de vil hævde den ungdom de følte de gik glip af under deres studier. de FLESTE i vores society er jævne arbejderer, der har mere tid og bedre kundskaber med deres hænder end den alm studerende har - og har derfor tid og energi til at lave deres bil selv[/quote:bcdd07da9d]

Jeg har fra starten været klar over at jeg ville komme til at bruge en del tid og penge på det, og at det sandsynligvis ville lave et kraftigt indhug i mit budget, men samtidig vil jeg heller ikke sige at det er fordi at jeg vil leve som amerikansk highschool studerende så meget som det er fordi jeg synes det er en bil med sjæl der ser godt ud og er unik. Det er med fuldt overlæg at jeg ventede flere måneder med at gå aktivt ind i at finde ud af muligheden for at få en VW type 2 bus, da det ville være lidt dumt at lave et impulskøb eller noget i den dur. Det er ikke det det går på.

Hvad jeg egentlig prøver at gøre her er at finde ud af om det for mig som studerende er muligt at holde en bil jeg mener jeg gerne vil have, men da det jo er veteranbiler har det været en smule svært at finde konkret information om hvor meget det vil skære i budgettet. Det gik hurtigt op for mig at jeg ville være nød til at reducere kosmetiske ændringer til et absolut minimum, og siden at reparationer der ikke er nødvendige for bilens evne til at dreje hjulene rundt sandsynligvis også måtte vente en stund til måneder hvor jeg har flere penge end sædvanlig. Dermed ikke sagt at jeg med vilje vil lade det ligge hen på langvarigt basis, men i forhold til at holde bilen kørende og maden på bordet er det ikke et svært valg ;)

Hvis jeg alt i alt kunne slippe af sted med små 20000 om året totalt ville det nok ikke være helt ad helvede til, men mange tusinde kroner over det og så må jeg nok opgive drømmen om at tulle rundt i min egen VW bus de næste par år :P
(permalink) Haardberg Member
Skrev for 19 years siden | | | |
[quote:80ca2db084="humme"]
Og så lige et sidste generelt spørgsmål: Udover dba.dk, denne side og bilbasen.dk har jeg ikke kunne finde særlig mange steder hvor man konsistent kan finde type 2'er til salg, selv om jeg kigger en gang eller to om ugen uanset hvad. Kan I anbefale nogen?

Igen, mange tak for de hjælpsomme svar. :)

- humme[/quote:80ca2db084]

Prøv http://www.blocket.se

eller http://vwmarknaden.cjb.net/

2 svenske sider

Hilsen Lennart der var heldig at finde en bus til 2250 og få den ud at køre til små penge, men så ser den også ud der efter
(permalink) Holmen Member
Skrev for 19 years siden | | | |
[quote:e1b3bf14e7]- Kan nogen anbefale en mekaniker i Kbh/Frb området?[/quote:e1b3bf14e7]

Skal du ha nogen til at skrue for dig kan jeg varmt anbefale Palle fra Vanløse Motor,
-------------------------------------------
larsholmen@yahoo.com
Tlf: 20 65 31 08
(permalink) Kong Box Member
Skrev for 19 years siden | | | |
[quote:f3686e0bf4]Jeg agter helt klart at læse thesamba.com igennem for relevante ting, og så vil jeg gerne lige spørge Hardcore: Hvor meget skulle du rode med din bus efter du fik den? Jeg så at du betalte en rimelig penge for den (45000 hvis jeg husker ret), og jeg ville bare høre om landet ligger sådan at man skal skifte både dit og dat selv i den prisklasse. Forhåbentlig kan jeg få en 70'er til 25000 (+- et par tusind) og så have lidt til reparationer i reserve. [/quote:f3686e0bf4]

Jeg tror ikke helt du kan regne med min pris 45000,- Den burde have kostet en hel del mere, for den er i nåde nær perfekt stand! En lille rustbobbel og en lakskade er alt... Men dertil kommer lige at jeg skal have den gjort synsklar, og det indebærer ny udstødning, den skal hæves, have bliklys på siderne + importafgiften, da den er hentet i sverige! (men alt i alt er jeg sluppet billigt tror jeg!!)

Køber du en baywindow i den prisklasse skulle der nok være chance for at den er i orden! Men tag en der ved noget om det med ud og kigge!

Ikke opgive helt pga. uddannelsen! Et af mine første "emner" herinde var meget tæt på at være det samme som dit. Det er kun et par år siden! Nu studerer jeg godt nok ikke for tiden, men det gjorde jeg da sidste sommer, og skal også gøre det igen. Hvis man spiller sine kort rigtigt kan det altså godt lade sig gøre at have klassisk bil og studere samtigt. Jeg havde selv to Morris Mini'er i min gymnasietid (kun på SU), og nu har jeg altså en splitbus! Det kræver lidt økonomisk spekulation, men kan fungere... (Går det helt galt, så er de jo til at komme af med igen, hvis det altså ikke er et lig du køber...)

Mvh. Kåre

Reply

You must log in to post.