Mit VWnet

Har du ikke en konto endnu? Få mere ud af VWnettet, opret dig som bruger her og nu - helt gratis...
Shoutbox
12:10 Karsten_vw: Glædelig jul ?
16:47 Stæger: Olietrykskontakt
22:03 t2pickup: jacob mener 411 kun er 1700 og 1800ccm ej 2000ccm
16:30 Gollum: stelnummer der starter med 134 hvad betyder det?
13:44 JAN_VW VW-BOBLE ØSTER TØRSLEV: gearkassekoder ??
09:13 Jacob: Findes Typ.4(411) med en 2,0 motor?
09:13 Jacob: finde Typ.4(411) med en 2,0 motor ?

Du kan se seneste shout historik her...
Sponsorer
Hovwdiaudi
Kit og buggy service
Get back on track
Classic vw parts

  Duus's projekt '53 m. Oxyboxer

Tags:
No tags yet.

(permalink) Duus Member
Skrev for 17 years siden | | | |
Den er synet! :) Uden anmærkninger med cb dropspindler, skiver, justerbar 2" smallet forbro mm.

Projektet står dog pt. stille pga. mit udlandsophold i Italien (studie).
Motoren er ligenu en næsten std. 1300, og camber kondensator samt krængningsstabilisator mangler stadig at blive lavet.

Jeg har ikke nogle nye billeder pt, og jeg kan af gode grunde ikke tage dem...

Jakob Duus
(permalink) Duus Member
Skrev for 17 years siden | | | |
Så er det vidst tid til en Update!
Jeg har brugt bilen mere eller mindre som hverdagsbil den sidste halvdel af sommmeren, og er nu så småt begyndt at vænne mig til tanken om at jeg skal undvære den i de kolde vintermåneder... :(

Motorplanerne er ændret lidt, og jeg har pga. mangel på kroner og øre lavet en mild 1835ccm oxyboxer som ligger i bilen nu. Den kører rigtig godt og flytter fint bilen.
Motoren er lavet med en ny type 92mm cylindre som har samme ydre dimensioner som normale 94mm cylindre, hvilket giver en dejlig tyk cylindervæg som forhåbentligt kan holde mange km.
Jeg har stadig 2110ccm samlesættet, og jeg overvejer lidt om noget af det skal sælges.

her er lidt billeder fra samlingen af motoren.
shortblok.jpg
blokhalv.jpg
oxylongblok.jpg

(permalink) jpwest Member
Skrev for 17 years siden | | | |
Fin Gummihammer


West
(permalink) Duus Member
Skrev for 17 years siden | | | |
Bilen er nogenlunde færdig. Jeg mangler at lave/købe noget lyddæmpning, specielt ud mod motorrummet...
Undervognen er blevet forkælet med en 20mm krænger samt en modificeret swayaway camper compensator. støddæmpererne er spax foran og avo bag. Jeg har desuden lavet nogle "limit straps" i 4mm stålwire som forhindre baghjulene i at gå i positiv camber.
Som man kan se på det første billede har jeg slået nogle gæller i bagklappen... -sikkert unødvendig, men fedt :)
53bag.jpg
53front.jpg
53siden.jpg

(permalink) Duus Member
Skrev for 17 years siden | | | |
Jo tak... gummihammeren er hjemmelavet :)

Kabinen er lidt sparsom, og jeg har fået en del svinere for den :) men der skal jo være plads til at lave noget nyt...
kabine.jpg

(permalink) jpwest Member
Skrev for 17 years siden | | | |
Duus skrev:
Jo tak... gummihammeren er hjemmelavet :)

Kabinen er lidt sparsom, og jeg har fået en del svinere for den :) men der skal jo være plads til at lave noget nyt...


Har en Alm.hammer som er lavet med en cykel pedal arm og et stykke vandrør som skaft,lavet da jeg var 15 så holder ret godt*Grin*

Meget fint Projekt,dejligt med så mange håndlavede ting(sikkert mange fler end man kan se med det blotte øje)

West


(permalink) JJ Member
Skrev for 17 years siden | | | |
den er sgu da blevet fed især sædderne
nogen bygge billeder af dem!!!!!!!
-------------------------------------------
S.A.C
v-rodders
41279598
(permalink) jpwest Member
Skrev for 17 years siden | | | |
JJ skrev:
den er sgu da blevet fed især sædderne
nogen bygge billeder af dem!!!!!!!



Jaaaaa de ville passe godt i din Rod

West
(permalink) Duus Member
Skrev for 17 years siden | | | |
mange tak! Nej jeg har desvære ingen biller af sæderne fra mens de blev lavet. Rammen er lavet i rør som jeg har bukket dels koldt og dels med gas og ilt. 1.5mm Aluminium er derefter formed med hammer og engelshjul... -det tog lidt tid, men det var sjovt.
(permalink) JJ Member
Skrev for 17 years siden | | | |
tænkte godt du havde leget med dit hjul og hammer, ligesom med den lille lomme på døren ser godt ud

glæder mig til at kigge nærmere på den

-------------------------------------------
S.A.C
v-rodders
41279598
(permalink) Mark S Member
Skrev for 17 years siden | | | |
Fed kabine!
(permalink) OvalerLars Member
Skrev for 17 years siden | | | |
Duus, var det dig der havde lavet det engelske hjul der stod nede i ATM på et tidspunkt?
-------------------------------------------
Ovaler1957@gmail.com
(permalink) Anonym Member
Skrev for 17 years siden | | | |
Fed bil.

Bevis på, at man godt kan være cool på standardfælge! :-)

Er forruden ikke lidt stor til en 53'er? Det ligner noget sammenbyg af en art.
Men det gør den vel bare endnu mere speciel ;-)

mvh
JAKOB
(permalink) jpwest Member
Skrev for 17 years siden | | | |
Anonym skrev:
Fed bil.

Bevis på, at man godt kan være cool på standardfælge! :-)

Er forruden ikke lidt stor til en 53'er? Det ligner noget sammenbyg af en art.
Men det gør den vel bare endnu mere speciel ;-)

mvh
JAKOB



Står i starten af indlægget det er en 53 bund med 58èr karosse,så nok bagruden fra en anden der er kommet i,ja det er sq en fin bil når man sidder og kigger hele tråden igennem

West
(permalink) Duus Member
Skrev for 17 years siden | | | |
Tak for den positive stemning! og ja bilen er helt igennem uoriginal :)

Ja Lerup, det var mig! Oxyboren der ligger i bilen nu er også blevet til nede i den kælder...
(permalink) MortenMadsenVw Member
Skrev for 17 years siden | | | |
Rigtigt flot arbejde du har lagt i den.
Jeg havde personligt nok valgt en anden farve også nogle kofanger, men det er bare mig.
Rigtigt fede sæder ;)
(permalink) Farmer Member
Skrev for 17 years siden | | | |
Fint arbejde Duus.
Jeg blir jo helt stolt af at have leveret dele til den. ;-)

Men som du selv er inde på er der jo lige lidt tilbage. Der skal jo osse være noget til næste vinter.
Hvis jeg må komme med et forslag: Farven er fin IMO, men "dominerende" Prøv om ikke du kan komme i tanke om noget kontrast til den.
Sæderne er da super coole. Om man sidder godt i den er så en anden sag.
Og ja, støjdæmpning gør turen MEGET mere fornøjelig !!!!
T
-------------------------------------------
20888030
alstrupt@gmail.com
(permalink) Duus Member
Skrev for 17 years siden | | | |
Jo tak! Jeg er rigtig tilfreds med motoren. Den kører bare, og er hurtig nok til at give de fleste en overraskelse...

Måske du eller andre har nogle forslag til hvordan jeg simplest formindsker motorstøjen i kabinen? pt. er det eneste støjdæmpende materiale læderkanten på sæderne :)
(permalink) Anonym Member
Skrev for 17 years siden | | | |
Jacob. Prøv at se her : http://morepower.dk/polar_2.htm

Kig på det næstsidste billede (De to sidste er i forkert rækkefølge) Vi bruger alm Hella/Harald Nygorg dæmperasfalt i bunden, -UD OVER DET HELE, og så varmer vi det på. Det tar typisk knapt to pakker for bunden. På forreste inderskærme bruger vi enten Dynomat (dyrt) eller det lidt billigere Hella/Nyborg asfalt med skumgummi, da det her drejer sig mindre om svingningsreduktion end decideret støddæmpning. Det samme vedsiden af og under bagsædet.
- På brandvæggen samt bund af grisekasse bruger vi først et lag asfaltplader, derover et lag Dynomat eller Hella/Nyborg asfalt/skumgummi.
- Under loftbeklædningen er der flere løsninger. Den nemme er at købe et stort stykke 20 mm skumgummi og lime det op, og så på med loft beklædningen.

Så er bilen godt nok blevet ca. 25 kg tungere, men MEGET sjovere at køre en tur i.
T
(permalink) Duus Member
Skrev for 17 years siden | | | |
Det lyder effektivt! Men også mere omstændigt end jeg havde tænkt mig med denne bil... Jeg tror jeg starter med nogle måtter samt dæmpning ud mod motorummet, og så tager den derfra. Det kan også være jeg skifter mine røde urethan gearkasse ophæng ud med noget lidt mere civiliseret.
(permalink) lotus-jonas Member
Skrev for 17 years siden | | | |
super fed bil. super säder!!!!
(permalink) hottentot Member
Skrev for 17 years siden | | | |
Jeg kan godt sige jer at den lyder sprød. der blev drejet mange hoveder
her til morgen på Kongevejen.
Det var sgu helt rart at se en boble i stedet for alle de mørkeblå Audier.
-------------------------------------------
Med venlig hilsen

Peter "Hottentot"
(permalink) Duus Member
Skrev for 17 years siden | | | |
hæ! kørte du bagved? Det var ellers et noget tarveligt vejr at køre i...
(permalink) hottentot Member
Skrev for 17 years siden | | | |
Ja det var der sgu ikke meget ved.
Det næste du skal tune er sgu dine vindusviskere for dem var der ikke meget go i...
Jeg kørte i min nyindkøbte vinterbil... en tarvelig sølvgrå Nissan Micra.
-------------------------------------------
Med venlig hilsen

Peter "Hottentot"
(permalink) Duus Member
Skrev for 16 years siden | | | |
Så er det jo for alvor blevet sommer igen... Der er ikke sket det store, eller det vil sige jeg har lavet ny gearkasse.
Gearkasse projektet var mest for at lære noget om hvordan sådan nogle er skruet sammen... og derudover holde projektet så billigt som muligt. Når man er studerende er et billigt projekt et godt projekt :)

Gearkassen er bygget i et DC hus fra en IRS type 3 med to sidedæksler. Denne årgang gearkasse har std. 9 tands første gear og sikkert også mange andre forstærkninger.
Kron og spidshjul udvekslingen er 4,125:1

Min plan med gearkassen var at lave alle de forstækninger som ikke koster i dyre dele, ved at bruge de bedste dele fra vw, samt diverse små fifs som man kan læse om på nettet.

Jeg købte en busgearkasse fra 1973, som eftersigende skulle have groft fortandede 3. og 4. gear. Det viste desværre at der i den gearkasse jeg fik fat var fint fortande 3. og 4. gear. Jeg valgte derfor kun at bruge 4. gearet fra busgearkassen som er 0.82 og ebm svejst mellem gear og synkronav (i modsætningen til gearene i sene t1 gearkasser som er slagloddet).

For at få et stærkere 3. gear end det fint fortandede som std. sidder i DC kasser brugte jeg et 3. gear fra en tidligere T1 gearkasse jeg havde liggende. På dette gearsæt tigsvejste jeg synkronav og gear sammen.

Derudover lavede jeg en del små modifikationer, bl.a.:
Bøsninger til "skiftestave" i skiftehuset.
Bearbejdning af et std. 10/15 tands diff til at have plads til to låseringe i hver side.
Jeg fandt nogle stål skiftegafler (det varierer lidt fra gearkasse til gearkasse om der er bronze eller stål gafler i)
HD sidedæksler fordi dem jeg havde i magnesium var tærrede.
stack2.jpg
gearbox2.jpg
jig1.jpg
gear.jpg
34hub.jpg
4gear.jpg
stack.jpg
spillerum.jpg


Reply »

You must log in to post.