Så er det jo for alvor blevet sommer igen... Der er ikke sket det store, eller det vil sige jeg har lavet ny gearkasse.
Gearkasse projektet var mest for at lære noget om hvordan sådan nogle er skruet sammen... og derudover holde projektet så billigt som muligt. Når man er studerende er et billigt projekt et godt projekt :)
Gearkassen er bygget i et DC hus fra en IRS type 3 med to sidedæksler. Denne årgang gearkasse har std. 9 tands første gear og sikkert også mange andre forstærkninger.
Kron og spidshjul udvekslingen er 4,125:1
Min plan med gearkassen var at lave alle de forstækninger som ikke koster i dyre dele, ved at bruge de bedste dele fra vw, samt diverse små fifs som man kan læse om på nettet.
Jeg købte en busgearkasse fra 1973, som eftersigende skulle have groft fortandede 3. og 4. gear. Det viste desværre at der i den gearkasse jeg fik fat var fint fortande 3. og 4. gear. Jeg valgte derfor kun at bruge 4. gearet fra busgearkassen som er 0.82 og ebm svejst mellem gear og synkronav (i modsætningen til gearene i sene t1 gearkasser som er slagloddet).
For at få et stærkere 3. gear end det fint fortandede som std. sidder i DC kasser brugte jeg et 3. gear fra en tidligere T1 gearkasse jeg havde liggende. På dette gearsæt tigsvejste jeg synkronav og gear sammen.
Derudover lavede jeg en del små modifikationer, bl.a.:
Bøsninger til "skiftestave" i skiftehuset.
Bearbejdning af et std. 10/15 tands diff til at have plads til to låseringe i hver side.
Jeg fandt nogle stål skiftegafler (det varierer lidt fra gearkasse til gearkasse om der er bronze eller stål gafler i)
HD sidedæksler fordi dem jeg havde i magnesium var tærrede.