Mit VWnet

Har du ikke en konto endnu? Få mere ud af VWnettet, opret dig som bruger her og nu - helt gratis...
Shoutbox
12:10 Karsten_vw: Glædelig jul ?
16:47 Stæger: Olietrykskontakt
22:03 t2pickup: jacob mener 411 kun er 1700 og 1800ccm ej 2000ccm
16:30 Gollum: stelnummer der starter med 134 hvad betyder det?
13:44 JAN_VW VW-BOBLE ØSTER TØRSLEV: gearkassekoder ??
09:13 Jacob: Findes Typ.4(411) med en 2,0 motor?
09:13 Jacob: finde Typ.4(411) med en 2,0 motor ?

Du kan se seneste shout historik her...
Sponsorer
Hovwdiaudi
Kit og buggy service
Get back on track
Classic vw parts

  Duus's projekt '53 m. Oxyboxer

Tags:
No tags yet.

(permalink) Duus Member
Skrev for 19 years siden | | | |
Jeg købte projektet, som bestod af en '53 bund og en '58 karos, af Hendrixxx i sommers.

Bilen skal laves cool dvs. lav og hurtig - jeg går ikke op i originalitet, men prøver at holde mig til modifikationer, som jeg forestiller mig havde været mulige i '60'erne

Bunden har fået nye fileer og er blevet sandblæst samt metaliseret, og derefter lakeret med 2k lak.

Karos'en har hedrixxx skiftet varmekanaler på, så der er ikke så meget rustarbejde tilbage :) Karos'en har desuden fået oval rudeudsnit svejst i...

Motoren bliver en 2110 oxyboxer som jeg er ved at samle stumper ind til...
Ind til videre er følgende købt:

Mallory fordeler
044 med 40x35,5 cnc roundport
40mm DRLA med CB manifolde, filtre og speedertræk.
Web 86b 260 grader ved 0,05" løft
1:1,4 vippetøj
CB race rods
SLR scat løftere


[img:ce355e45cd]http://www.student.dtu.dk/~s031928/oxy.jpg[/img:ce355e45cd]

Jeg har lavet nogle afstivninger af forbroen efter en beskrivelse som Frank A engang gav...
[img:ce355e45cd]http://www.student.dtu.dk/~s031928/afstiv.jpg[/img:ce355e45cd][img]

[img:ce355e45cd]http://www.student.dtu.dk/~s031928/bund.jpg[/img:ce355e45cd]

[img:ce355e45cd]http://www.student.dtu.dk/~s031928/53bag.jpg[/img:ce355e45cd]
(permalink) SVINGEL Member
Skrev for 19 years siden | | | |
Hej Duus

Det ser sataneme godt ud. Hvar d er din plan med karossen skal den lakeres eller skal det være rat look?
Har du købt motordele i Usa?

Mvh bjørn
-------------------------------------------
Bjørnen
b.svingel@gmail.com
Frederiksværk 21796352
(permalink) birke Member
Skrev for 19 years siden | | | |
:D
Lækkert, lækkert.
Laver du selv ombygningen af din oxyboxer eller kender du en der kan hjælpe med maskinarbejdet ?
Flere pics når det skrider frem, please.

Mvh Birke
-------------------------------------------
mvh Birke
Type 3 shortnose: venstre forskærm og Fastback bagklap søges.
(permalink) Duus Member
Skrev for 19 years siden | | | |
Det skal ikke være ratlook! jeg regner med den bliver en mat rødbrun af en art...
Ja, de fleste af delene har jeg købt på min ferie i USA(kufferten blev pænt tung).

vwmorten og en maskinmand han kender har lavet blokken som den er nu(dvs. opboret hullerne til headstuds og sat gevind dimser med offset i, samt afskåret det alu som normalt går ud over cylindrene.

Jeg regner med selv at lave resten, da jeg har adgang til drejebænk ol. Jeg skal nok lægge billeder ind under processen...
(permalink) Duus Member
Skrev for 19 years siden | | | |
Lidt undervognsinfo:

2" smallet forbro
CB dropspindler
CB 5-huls skivebremser
5-huls bagbremser(til 40mm bakker) som jeg har slebet/poleret og fået forchromet. Jeg er ret spænd på at se hvordan chromen reagerer på varmen... (men jeg blev så hook på ideen at det skulle prøves).
Fælgene bliver 4,5" foran og 5,5" bagi af den gamle type 5-huls(uden hjulkapsler).
Camber Compensator.
Spax dæmpere bagi.
Bredt bagtøj med ændrede støddæmperophæng, da '53-bunden har "lige" ophæng...

[img:036a27e789]http://www.student.dtu.dk/~s031928/bremser.jpg[/img:036a27e789]
(permalink) mathiasen Member
Skrev for 19 years siden | | | |
Super fedt Duus!

Hvad er det for nogle stivere du har på forbroen?
Fortæl lidt mere om det :-)

[img:49ace23940]http://img.photobucket.com/albums/v388/Mathiasen/tube.jpg[/img:49ace23940]
(permalink) Duus Member
Skrev for 19 years siden | | | |
Jeg har lavet den ud af lidt rør og 3mm plade... De runde beslag som går rundt om forbroen har jeg lavet vha. et sært hjemmelavet værktøj og en presse. Jeg lægger et billede ind af det en af dagene...

Jeg forstiller mig at to forbindelser giver meget mere stivhed, end en enkelt til den nederste del af forbroen, som man normalt ser dem. Om jeg så har ret skal jeg ikke kunne sige...

[img:e414899f95]http://www.student.dtu.dk/~s031928/forstork.jpg[/img:e414899f95]
(permalink) reneklat Member
Skrev for 19 years siden | | | |
:D flot projekt du har der. jrg har et spørgsmål angående de afstivninger på forbro, vil de ikke sidde ivejen for dækket. mvh rene
-------------------------------------------
Tømrer&snedker
Rene Klattrup
20877359
(permalink) Duus Member
Skrev for 19 years siden | | | |
hehe... jeg har da tænkt tanken... men husk på at bærearmene går et pænt stykke udfra forbroen og derefter kommer spindelen...
Selv hvis man kører med med en meget ekstrem hjul/dæk kombination tvivler jeg på det nogensinde bliver et problem, og i så fald vil inderskærmen være et større problem!

Her er et billede af det værktøj jeg lavede til at lave beslag til forstærkningerne:

[img:5ed8127504]http://www.student.dtu.dk/~s031928/beslag.jpg[/img:5ed8127504]
(permalink) hottentot Member
Skrev for 19 years siden | | | |
Føj for satan Duus, det ser sgu godt ud.....
Hvornår for vi automobilen at se cruise rundt
nede ved "Pillen"
-------------------------------------------
Med venlig hilsen

Peter "Hottentot"
(permalink) Duus Member
Skrev for 19 years siden | | | |
Tjaa... hvornår den kommer ud og køre ved jeg ikke rigtigt - det afhænger i bund og grund mest af min økonomi...

Karos har fået nye bagspidser og jeg er pt. ved at tilpasse bagpanel.
Jeg havde til at starte med tænkt mig at lave aftageligt bagpanel, men har efterhånden droppet ideen da jeg tror det bliver noget lort...

[img:0d61ba53fa]http://www.student.dtu.dk/~s031928/vkaros.jpg[/img:0d61ba53fa]

Jeg har fået monteret lidt bremser:

[img:0d61ba53fa]http://www.student.dtu.dk/~s031928/forbrems.jpg[/img:0d61ba53fa]
[img:0d61ba53fa]http://www.student.dtu.dk/~s031928/bagbrems.jpg[/img:0d61ba53fa]
(permalink) luffe Member
Skrev for 19 years siden | | | |
Det er et fint stykke arbejde du har lavet med bilen. De stivere du har lavet kan også købes her hos dette firma, og i flere typer.

http://shop.volkswarenhaus.de/oxid.php/sid/0a3eec99e35a56c7bf4b9fa7b37ed876/cl/details/cnid/ox01762/anid/ox019118

men det er jo ikke det samme som selv at have lavet dem. :wink:
(permalink) Duus Member
Skrev for 19 years siden | | | |
Jeg har renoveret et sæt pedaler af den gamle type hvor koblingskablet sider laangt inde i tunnelen... Det gamle skøre bakkelit knækkede - så jeg måtte lave et nyt hjul i alu 8)

[img:6d4387c6f8]http://www.student.dtu.dk/~s031928/pedaler.jpg[/img:6d4387c6f8]
(permalink) lupojesper Member
Skrev for 19 years siden | | | |
Hvad er der ca for i stumper til din motor hvis stumperne skulle købes her hjemme???
Kan jo tydeligt se dit VISA er blevet flittigt brugt der over i USA.
vh jesper
-------------------------------------------
http://www.succes4you.dk
tlf 29707493
(permalink) Duus Member
Skrev for 19 years siden | | | |
hmm.. det er et større regnestykke, men et hurtigt overslag:

US priser: toppe: 2500kr, Mallory: 750kr, SCCG: 400kr, Manifol/filter/speedertræk: 1300kr, plejlstænger: 1400kr, 1:1,4 vippetøj: 1400kr. Ialt: 6750kr+lidt løst

Pricis hvad stumperne koster herhjemme ved jeg ikke lige - mange af delene kan kun fås af andre dyre/bedre fabrikanter, med mindre man bestiller fra US(jeg mener engang 48ida skrev at det koster 31% moms og told af det fulde beløb inkl. porto+lang ventetid)

Web cam, slr løftere og dellortoer har jeg købt her hjemme for sammenlagt ca. 4500kr

Og dertil kommer selvfølgeligt alt det jeg mangler... 8O

Duus
(permalink) Duus Member
Skrev for 19 years siden | | | |
Jeg har lavet et "quick steer kit" ud af noget 18mm plade(det er den tykkelse som pitman-armen har ved de koniske huller).
Jeg er ret spændt på at mærke hvordan det kører...

[img:f7fa4c234b]http://www.student.dtu.dk/~s031928/steer.jpg[/img:f7fa4c234b]

[img:f7fa4c234b]http://www.student.dtu.dk/~s031928/steer1.jpg[/img:f7fa4c234b]
(permalink) Duus Member
Skrev for 19 years siden | | | |
Så er jeg kommet lidt igang med oxyboxer bearbejdningen...

Der skal T1 løftere i, da de bedre kan tåle hidsige knaster. Jeg er derfor igang med at lave bøsninger i bronze.
Før bøsningerne isættes fjerner jeg lidt materiale, så der kan blive plads til knasten:

[img:e5bca465f0]http://www.student.dtu.dk/~s031928/bosningfras.jpg[/img:e5bca465f0]

Jeg tjekker her om jeg har fjernet nok... (ifølge Farmer skal der være 2-2,5mm spillerum mellem bøsning og løfter ved fuldt løft på knasten:

[img:e5bca465f0]http://www.student.dtu.dk/~s031928/camclear2.jpg[/img:e5bca465f0]

Der skal nok komme billeder af fremstillingen af bøsningerne senere(jeg har bare ikke lige fået taget nogle endnu). Her er lidt prototyper som jeg har leget med:

[img:e5bca465f0]http://www.student.dtu.dk/~s031928/bosning.JPG[/img:e5bca465f0]

Her er den første bøsning sat i blokken med en prespasning på 0.06mm. Blokken varmede jeg til 200grader i mors ovn og bøsningen frøs jeg i fryseren... (de 0.06mm stammer fra Dennis_rol og er guld værd når man er newbie til maskinarbejde)

[img:e5bca465f0]http://www.student.dtu.dk/~s031928/bosnin.jpg[/img:e5bca465f0]

Udvendigt har jeg finliret blokken ved at fræse "vandskørterne" af:

[img:e5bca465f0]http://www.student.dtu.dk/~s031928/oxyyderside.jpg[/img:e5bca465f0]

Her kan en T4 løfter ses i forhold til en T1 løfter:

[img:e5bca465f0]http://www.student.dtu.dk/~s031928/T1vsT4.jpg[/img:e5bca465f0]

Et par halvfærdige oxy blokke:

[img:e5bca465f0]http://www.student.dtu.dk/~s031928/69vs76.jpg[/img:e5bca465f0]

Hvis der er nogle der har brug for andre data eller lign. kan i bare skrive eller ringe - så skal jeg hjælpe så godt jeg kan...

[size=18:e5bca465f0]En stor tak til Dennis_Rol Og Farmer som har hjulpet mig med projektet![/size:e5bca465f0]
(permalink) Haardberg Member
Skrev for 19 years siden | | | |
totalt iorden arbejde
(permalink) Duus Member
Skrev for 19 years siden | | | |
Mange tak Haardberg!

Projektet skrider stille og roligt fremad...

Jeg har idag testmonteret karosseriet:

[img:2ada30f34f]http://www.student.dtu.dk/~s031928/karostest.jpg[/img:2ada30f34f]

Projektet med løfter bøsningerne er færdigt. Jeg håber de bliver siddende når motoren engang bliver startet op...
Jeg endte med at lave bøsningerne som en cylinder med længden 41mm, hvilket jeg synes var den simpleste løsning.
Rocky laver bøsninger i hans blokke på samme måde, og han må siges at have styr på det... http://www.rockyjennings.com

[img:2ada30f34f]http://www.student.dtu.dk/~s031928/bosning1.jpg[/img:2ada30f34f]

Blok med bøsninger i:

[img:2ada30f34f]http://www.student.dtu.dk/~s031928/bosningblok.jpg[/img:2ada30f34f]
(permalink) mSTIGAARD Member
Skrev for 19 years siden | | | |
8) hmmmm det ser dalme godt ud duus..... Den bliver nice når den kommer til at trille :wink: :twisted:
-------------------------------------------
OARR- Odense Aircooled Roadrunners
e - mails : mads@stigaard
Mobil : 40327555
(permalink) Duus Member
Skrev for 19 years siden | | | |
jep... det håber jeg også! - men der er laang vej endnu...
(permalink) jacob Member
Skrev for 19 years siden | | | |
[quote:f2d1440a7e="Duus"]Karos har fået nye bagspidser og jeg er pt. ved at tilpasse bagpanel.
Jeg havde til at starte med tænkt mig at lave aftageligt bagpanel, men har efterhånden droppet ideen da jeg tror det bliver noget lort...[/quote:f2d1440a7e]
8)
Billede væk :-(
-------------------------------------------
Mob. 2682 0060
(permalink) Duus Member
Skrev for 19 years siden | | | |
Sweet!! 8)

Jeg har overvejet at lave noget lignende, men mon den går til syn når bagspidser er fraskåret fra resten af karossen? Desuden vil det være lidt noget bøvl at skulle fjerne alle de skruer til skærmene - spørgsmålet er om det så ikke er nemmere at tage motoren ud som vw havde tænkt det...
(permalink) Jvang Member
Skrev for 19 years siden | | | |
det er en fed løsning og det kan ikke være nemmere at komme til at

afmontere motoren...

Maskinaben, SP ramussen og jeg har talt og fået en masse ideer til

ligende bagende, men det er altid blevet ved tankerne, da det ikke vil

være muligt at syne det herhjemme!
(permalink) John Pedersen, Skagen Member
Skrev for 17 years siden | | | |
Hvordan gik det med projektet?

John
-------------------------------------------
25709453
I'm the only BAY in the village

Reply »

You must log in to post.