Mit VWnet

Har du ikke en konto endnu? Få mere ud af VWnettet, opret dig som bruger her og nu - helt gratis...
Shoutbox
23:46 KTP: Ktp
19:06 jbl: Type 3
17:05 tobje1000: Tobje1000
22:36 John Pedersen Skagen: Jo det kan man sagtens http://vwnettet.dk/topic/219319
21:22 Den halvblinde: Desværre ik
13:33 my56vw: 1303
18:10 Michael Munk: Kan man ikke længere søge herinde

Du kan se seneste shout historik her...
Sponsorer
Hovwdiaudi
Kit og buggy service
Get back on track
Classic vw parts

  ombygning af gearkasse fra IRS -&g

Tags:
No tags yet.

(permalink) Anonym Member
Skrev for 20 years siden | | | |
Hvordan kan jeg se forskel på hvad type IRS gearkasse man kan bygge om til sving ??

Jeg har en DC (72´ 1500 T3 IRS).... kan jeg bygge den om til Sving ?

Umiddelbart ser de ens ud i "blokken", dvs. jeg kan ikke se nogen forskel på selve sidedæksel-bolthullerne... altså vil jeg mene at det bare er bolt-on ... bolt-off (ja jeg ved godt det ikke er "bare lige").


Men er der en der har billeder og evt. beskrivelse af hvad type IRS gearkasser der findes ??

Jeg har en Sving nu... den har jeg tænkt mig at bruge skiftehus, differentiale, aksler osv. fra.
(permalink) Frank_Andersen Member
Skrev for 20 years siden | | | |
Du kan kun bruge en IRS gearkasse til ombygning, hvis den har 2 sidedæksler.
Fra engang i 1973 bliver en IRS lavet om sådan at der kun er 1 sidedæksel, for at stive huset af. Samtidig bliver sidedækslet også gjort stærkere, ihvertfald hvis bilen er født med 1600cc.
Men ellers er der ikke noget.
Du skal selvfølgelig flytte kronhjulet fra din IRS gearkasse over på pendulaksel-differentialet. Kron og spidshjul er et sæt der er parret fra Werket og må ikke ombyttes.
Derefter skal forspændingen på sidelejerne indstilles og til sidst tandspillerummet mellem kron/spidshjul.
Så længe du holder dit kron/spidshjul i det samme hus er det ikke nødvendigt at indstille dybden på spidhjulet.
-------------------------------------------
Jeg beklager, men nogle af billederne er taget med et Canon spejlreflekskamera.
(permalink) Rasser Member
Skrev for 20 years siden | | | |
Kanon... tak for hjælpen - det var lige nøjagtig det jeg havde brug for.

Jeg har lige undersøgt gearkassen, og den havde heldigvis 2 sidedæksler.

Så min plan er at gå fra 3.88 Kron spidshjulog 0,93 4. gear til 4.12 og 0,89 - på den måde får jeg næsten den samme gearing i 4. men lidt lavere i 1. 2. 3.


Så det er jo bare igang... takker for instrukser!

(det var mig der skrev ovenstående indlæg uden at være logget ind)
-------------------------------------------
1966 Type2, 1957 Karmann Ghia

Reply

You must log in to post.